Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Baja tömegközlekedése
 

Baja tömegközlekedését a városi önkormányzat megrendelésére 2019 októberétől a Volánbusz üzemelteti. 2022. január 1-jétől Baja helyi járata ingyenesen vehető igénybe.[1]

Helyi közlekedés a '90-es évektől 2010-ig

Baja város helyi közlekedését a későbbi Kunság Volán elődje, a Volán 9 sz. Vállalat, majd 1990. január 1-jétől az abból kivált Bács Volán látta el. A városban akkoriban 10 önálló autóbuszvonal üzemelt. A járatok munkanapokon csúcsidőszakban jellemzően 30 percenként, azon kívül pedig 60 percenként, ún. randevú elv szerint közlekedtek. Ez azt jelentette, hogy a városközpontból jellemzően sugárirányban kifutó autóbuszvonalak járatai minden óra 15. és 45. percében találkoztak a Jelky András téri helyi autóbusz-állomáson, kedvező átszállási lehetőséget biztosítva egymás között. A nagyobb lakótelepeket kiszolgáló legforgalmasabb 8-as és 9-es vonalakon csúcsidőszakban 15 percenként, míg a többi járattól eltérően az 1-es és 9-es vonalakon csúcsidőszakon kívül is 30 percenként közlekedtek a járatok. A nagyobb gyárakhoz vezető 2-es, 3-as és 7-es vonalakon műszakváltások idején további sűrítő járatok indultak.

A szocialista nemzetgazdaság összeomlása és a gazdasági szerkezetváltás következtében megugró munkanélküliség, valamint az életszínvonal drasztikus visszaesésének köszönhetően az utazási igények is jelentősen csökkentek, mely a helyi autóbusz hálózatot is racionalizálásra kényszerítette. A 90-es évek közepe táján a legforgalmasabb vonalakon a járatkövetés 15-ről 30 percre ritkult, két vonal teljes egészben, egy pedig részben megszűnt, a hétvégi üzemidő pedig szűkítésre került.

Autóbuszvonalak a '90-es években

  • 1-es vonal: Jelky tér – Dózsa György út – Szentistván, vámház;
  • 2-es vonal: Jelky tér – Szegedi út – Kismotor és Gépgyár – Gólyasor;
  • 3-as vonal: Jelky tér – Szent László u. – Rezét u. – hurokban Bútoripari Vállalat – Duna Kötöttáru gyár (korábban Finomposztó Vállalat). A vonal a 90-es években megszűnt;
  • 4-es vonal: Jelky tér – Szegedi út – Gólyasor – Mártonszállás – Mátéháza; Mátéházára iskolanapokon csak 2 járat közlekedett, az odáig tartó szakasz a 90-es években megszűnt;
  • 5-ös vonal: Jelky tér – Szabadság út – Szeremlei u. – Vöröskereszt tér – Kálmán Király u. – Vaskúti úti laktanya. A vonal a 90-es években megszűnt;
  • 6-os vonal: Jelky tér – Kórház – Pásztor u. – Kálmán Király u. – hurokban Jácint u. – Szeremlei u. – Vöröskereszt tér;
  • 7-es vonal: Jelky tér – Kórház – Nagy I. u. – Hűtőház – VOLÁN telep – DUTÉP Vállalat. A 90-es évektől már 8Y vonalként csak munkanapokon reggel és délután közlekedett;
  • 8-as vonal: Jelky tér – Szent Antal u. – Bara lakótelep – Lőkert sor – Új Köztemető – BÁCSHÚS (később DÉLHÚS). A BÁCSHÚS-ig a Köztemetőtől nem minden járat közlekedett tovább. Az eredeti 8-as vonal a 90-es évektől már 8A vonalként csak munkanapokon reggel és délután közlekedett; Az új 8-as körjárati vonal a 8A és 8Y vonalakat nagyrészt lefedve peremidőszakban, napközben és hétvégén közlekedett. Útvonala: Jelky tér – Szent Antal u. – Bara lakótelep – Lőkert sor – Új Köztemető – BÁCSHÚS (később DÉLHÚS) – Hűtőház – Nagy I. u. – Kórház – Jelky tér;
  • 9-es vonal: Jelky tér – Szentháromság tér – Piactér – Újváros – hurokban Bútoripari vállalat – Duna Kötöttáru gyár (korábban Finomposztó Vállalat); A 3-as vonal megszűnésével a hurok Bútoripari Vállalat – Rezét u. – Duna Kötöttáru gyár útvonalra módosult, melyből a 2000-es évek elején a Duna-parti szakasz felhagyásra került, a megépült TESCO-nál pedig új megállóhely létesült. A hipermarket beindulását követően egy ideig, annak anyagi támogatásával a járat egész nap 30 percenként közlekedett, az üzemidő pedig éjfélig meghosszabbításra került;
  • 12-es vonal: Jelky tér – Bernhardt S. u. – Mártonszállási út – TSZ Géptelep;

2007. június 1-jétől jelentősen módosult a város vonalhálózata. Az évtizedeken keresztül funkcionáló Jelky téri (korábban Április 4. téri) helyi autóbusz-állomás megszűnt, a járatok végállomása a vasútállomás szomszédságában európai uniós támogatással megépült új, vonatkerti autóbusz-állomásra került áthelyezésre.[2] Az új hálózatot és menetrendet azonban már egy hónap múlva, július 2-án módosítani kellett, mivel az új autóbusz-állomás eltérő elhelyezkedése miatt meghosszabbodó alvégi és újvárosi autóbuszvonalakon (6-os, 8-as és 9-es) már nem volt tartható a 30 perces menetidő, ez pedig tömeges, halmozódó járatkésésekhez vezetett. Emiatt csúcsidőszakban és napközben új menetrend került bevetésre, melyben a járatok hosszabb, 40 perces menetidővel és 40 perces periódusidővel közlekedtek.

A helyi közlekedésben jelentkező jelentős utasszámcsökkenés mérséklése érdekében 2008-ban visszaállították a 30 percenkénti közlekedést, valamivel több járattal és több vonal rövidítésével együtt: a hosszú 9-es járat helyett csúcsidőszakban új ellenkező irányú, rövidebb 39-es és 93-as körjáratok indultak, a 6-os járat útvonala rövidült, az 1-es és a 12-es pedig meghosszabbításra került a Déri F. sétányig. Sajnos az utasforgalom emelkedése elmaradt, aminek következtében a helyi üzem vesztesége tovább növekedett, melynek csak töredékét tudta fedezni a város által nyújtott anyagi támogatás. Mivel a Bács Volán bevételekkel nem fedezett költségei a helyi közlekedésben 2007-ben már elérték a 80 millió forintot, a céget a tulajdonosi jogkör gyakorlója felszólította a veszteséges tevékenységek felhagyására. Ezért a Szolgáltató 2009-ben jelentős járatritkításra és vonalhálózat-szűkítésre kényszerült. Csúcsidőszakban a 39-es és 93-as körjáratok helyett visszaállt a 9-es, csúcsidőszakon kívül az 1-es és 12-es járatok helyett összevont 112-es járat közlekedett, a Szeremlei utcai hurok elhagyásával lerövidült a 6-os vonal, a 6-os és 8-as járatok helyett pedig peremidőszakban összevont 68-as járat indult.

Az Orangeways korszak (2010-2013)

Baja Város Önkormányzata, látva a helyi közlekedés színvonalának drasztikus romlását, 2009-ben pályázatot írt ki a város helyi közlekedésének ellátására. A pályázók közül a város képviselő testületének döntése alapján 2010. január 1-jétől az Orangeways Zrt. nyerte el a jogot a helyi járatok egyéves üzemeltetésére, annak ellenére, hogy a Bács VOLÁN kedvezőbb árajánlatot adott. A szolgáltatóváltást követően, 2011. március 27-től kismértékben bővült a vonalhálózat és a járatok száma is: napi néhány alkalommal új 5-ös, 93-as és 39-es járatok indultak. (Az új 39-es és 93-as vonalak a korábbiaktól eltérően, rövidebb útvonalon, a Kölcsey Ferenc utcán keresztül közlekedtek.) A kezdeti kedvező tapasztalatok láttán az Önkormányzat 2011. január 1-jével kezdődően 10 éves közszolgáltatási szerződést írt alá a céggel.

A helyi közlekedés ellátása az enyhén, de folyamatosan bővülő menetrendi kínálattal azonban nem ment zökkenőmentesen. Intő jelként szolgált, mikor 2011. október 12-én a magáncég járművezetői sztrájkba léptek, elmaradt munkabéreiket követelve. Végül 2013. december 8-án, vasárnap délután, előzetes tájékoztatás nélkül, az Orangeways Dél-Alföld Kft. műszaki okokra hivatkozva (valójában, vélhetően fizetésképtelenség miatt) beszüntette Baján a helyi közlekedést. A helyzet abszurditását jól mutatta, hogy a buszok a város különböző pontjain magukra hagyva álltak napokon keresztül. A leállást követően az Önkormányzat azonnali hatállyal felbontotta a céggel kötött közszolgáltatási szerződését. Archiválva 2016. március 15-i dátummal a Wayback Machine-ben Archiválva 2016. március 15-i dátummal a Wayback Machine-ben

Újabb Volán korszak, 2013-tól

A város helyi közlekedése 2013. december 9-én hajnalban, a Tisza Volán és a Bács Volán közreműködésével ideiglenes jelleggel újraindult. Ellátásához kisegítésképpen 6 db Ikarus 260-as típusú autóbusz érkezett Szegedről. A rövid átmeneti időszakban a helyi járatokat az utazóközönség ingyen vehette igénybe. 2013. december 23-ától a város kétéves közszolgáltatási szerződést kötött a Bács Volán Zrt.-vel a helyi közlekedés ellátására. A szolgáltató még az Orangeways idejében 2013. augusztus 29-én bevezetett, körjáratokra épülő vonalhálózatot és menetrendet vette át, valamint a Tisza Volántól érkezett autóbuszok is forgalomban maradtak. Archiválva 2016. március 15-i dátummal a Wayback Machine-ben

2015. január 1-jével a Bács Volán Zrt. további három dél-alföldi Volán társasággal együtt beolvadt a Dél-Alföldi Közlekedési Központ Zrt.-be, így a város helyi közlekedését innentől a DAKK Zrt. biztosította.

2015. július 20-tól jelentősen megváltozott a helyi vonalhálózat. A kedvezőtlen helyen (a belváros szélén) fekvő vonatkerti autóbusz-állomás megszűnt, szerepét a városközpont szomszédságában a Déri Frigyes sétányon kialakított új helyi buszvégállomás és átszállópont vette át, mely számos előnnyel járt. A járatok többségét a Szegedi úti vasúti sorompó hosszú zárva tartásai és az ennek következtében kialakuló torlódások már kevésbé hátráltatták. A korábban túl hosszú és zavarérzékeny alvégi és újvárosi járatok (6-os, 65-ös, 68-as, 8-as, 86-os, 9-es) útvonala rövidült, így a menetrendszerűség is javult. A DAKK közszolgáltatási szerződését 2015-ben újabb két évvel, 2016. december 31-ig meghosszabbították, aminek következtében javult a járműpark minősége is: a régi, korszerűtlen Ikarus 260 típusú autóbuszok leállításra kerültek, helyükre pedig 4 db, korábban Kecskeméten dolgozó, Ikarus 415 típusú autóbusz érkezett. [halott link]

Az utasforgalom azonban továbbra is csökkent, az autóbuszok alacsony kihasználtsággal közlekedtek, miközben a költségek folyamatosan emelkedtek. Így 2016-ban a városnak már 97 millió forintjába került a helyi üzem fenntartása, mely már meghaladta anyagi lehetőségeit. Ezért 2017. január 1-jétől jelentős, közel 40%-os teljesítménycsökkentés (járatritkítás) került bevezetésre, amelytől a finanszírozási igény 60 millió forintra való mérséklődését várták. Megszűnt az 1-es, 12-es, 48-as, 6-os, 65-ös és 8-as vonal, így csúcsidőszakban egyidejűleg már csak 4 autóbuszra van szükség a városban a korábbi 6 helyett. Ennél is drasztikusabban visszaesett a hétvégi kínálat, amikor is délután 2-3 óra után már egyáltalán nem indultak helyi járatok. Az eljutási lehetőségek pótlására szombat és vasárnap délután több, a város autóbusz-állomásáról kiinduló helyközi autóbuszjárat is meg lett hirdetve a helyi utazóközönség részére, azonban ez a megoldás csak részben tudta pótolni a korábbi szolgáltatást.[3] Végül 2017. április 10-étől a 112-es és 68-as autóbuszvonalakon 14 és 18 óra után 1-1 járatpár visszaállításra került.

2019. október 1-jétől a helyi közlekedést a Volánbusz üzemelteti.

2021. január 1-jétől a helyi járat szolgáltatójának közvetlen kijelölésével az önkormányzat kezdeményezésére díjmentessé vált a helyi járatok díja.[1][4]

A járműpark

2010 előtt a Bács Volán egy vegyesen Ikarus 260-asokból, Ikarus 280-asokból, Ikarus 415-ösökből és egy Ikarus 263-asból álló járműparkkal látta el a közlekedést. A szolgáltatóváltást követően az Ikarus 200-as széria akkori egyedeit selejtezték vagy értékesítették, az 1 db 263-as és a 2 db 415-ös pedig a helyközi üzemhez került át.

Az Orangeways helyi autóbuszparkja 2010-től 2013-ig:

  • 2 db Berkhof SB 220 szóló, 3 ajtós autóbusz a Noviotól használtan beszerezve;
  • 6 db Berkhof SB 220 szóló, 2 ajtós autóbusz a Connexiontól használtan beszerezve (egy busz szervizben volt kb. fél évet, ott is maradt);
  • 1 db Berkhof SB 3000, használt 3 tengelyes szóló helyközi/távolsági autóbusz, főként különjáratos feladatokra;
  • 1 db Iveco 45.10 mikrobusz, javítás alatt álló buszok ideiglenes pótlására;
  • 1 db Iveco szóló helyközi/távolsági autóbusz (MDY-801) a Schuszter Kft.-től, javítás alatt álló buszok ideiglenes pótlására;
    Az Orangeways Berkhof SB3000 típusú autóbusza a vonatkerti autóbusz-állomáson 2011-ben.

2013 decemberétől a Bács Volán Zrt. autóbuszparkja:

  • 6 db Ikarus 260-as a Tisza Volántól bérelve;
  • 2 db Ikarus 415-ös, 3 ajtós, a bajai helyközi állományból visszavéve;
A Tisza Volán Zrt.-től bérelt egyik 260-as indul a Vonatkertből 2013 decemberében.

2015 decemberétől a DAKK Zrt. járműparkja:

  • 2 db Ikarus 415-ös, 3 ajtós, a korábbi Bács Volántól;
  • 4 db Ikarus 415-ös, 3 ajtós, korábban Kecskeméten dolgozó autóbuszok


2022-ben az alábbi helyi járatok teljesítettek szolgálatot;

6 db Ikarus 412-es, 3 ajtós autóbusz (IDZ-487, IDZ-488, IDZ-489, IDZ-514, IDZ-516, HSX-425)

A DAKK Zrt. ex kecskeméti 415-öse a bajai helyi járaton 2016-ban.

Autóbuszvonalak

Autóbuszvonalak a 2020. január 1-je óta érvényes menetrend szerint:[5]

Vonalszám Végállomások Megjegyzés
4 Déri sétány Mártonszállás
9 Déri sétány Hurokjárat.
9 Déri sétány Körjárat.
112 Déri sétány Körjárat.
121 Déri sétány Körjárat.
R1 Vámház Baja, Autóbusz-állomás 5310-es és 5315-ös helyközi autóbuszok szolgálják ki.
R2 Martonszállás bejárati út Baja, Autóbusz-állomás 5320-as, 5321-es, 5323-as és 5327-es helyközi autóbuszok szolgálják ki.
R3 DÉLHÚS Rt. Baja, Autóbusz-állomás 5314-es, 5323-as, 5325-ös és 5326-os helyközi autóbuszok szolgálják ki.
R4 Vám utca Baja, Autóbusz-állomás 5330-as helyközi autóbusz szolgálják ki.
R5 Vöröskereszt téri iskola Baja, Autóbusz-állomás 5335-ös, 5336-os és 5337-es helyközi autóbuszok szolgálják ki.

Autóbuszvonalak 2022.05.16.-tól[6]6">szerkesztés

Utasszámlálási felmérés alapján nőtt az utazási kedv az ingyenes tömegközlekedés bevezetése óta, ezt állapította meg Baja város önkormányzata és a Volánbusz Zrt. együttműködve. Az adatok alapján átdolgozták a jelenlegi menetrendet és hálózatot is. A következő döntések születtek: Bevezetésre kerül az új 3-as, 19-es és 29-es járat illetve bővítik a 86-os autóbusz menetrendjét is reggel 6:15-ös indulással. Ezzel egyidejűleg jelentősen ritkul a 9-es, 112-es és 121-es vonal menetrendje, mivel ezeket a járatokat váltja ki az új 19-es és 29-es járat. A 68-as és 4-es járat menetrendje nem változott.

Vonalszám Útvonal Megjegyzés
3 Déri sétány – Gólya sor
4 Déri sétány – Gólya sor – Mártonszállás
9 Déri sétány – Tesco – Déri sétány Körjárat
19 Déri sétány – Bajaszentistván – Tesco – Déri sétány Körjárat
29 Déri sétány – Tesco – Bajaszentistván – Déri sétány Körjárat
68 Déri sétány – Kórház – Bara lakótelep – Volán-telep – Déri sétány Körjárat
86 Déri sétány – Kórház – Volán-telep – Bokodi út – Bara lakótelep -( Vaskúti úti forduló ) – Vöröskereszt tér – Déri sétány Körjárat
112 Déri sétány – Vámház – Tél utca – Malom utca – Déri sétány Körjárat
121 Déri sétány – Vasutas telep – Vámház – Zeneiskola – Déri sétány Körjárat

Jegyzetekszerkesztés

  1. a b Baja – január 1-jétől díjszabás változás. volanbusz.hu. Volánbusz Zrt., 2021. december 23. (Hozzáférés: 2021. december 26.)
  2. 90-es évekbeli papír alapú helyi menetrendek
  3. A járatritkítás nyomán megszűnik tizenöt buszmegálló | BAON”, BAON. 2018. október 28-i dátummal az eredetiből archiválva (Hozzáférés: 2018. október 28.) (hu-HU nyelvű) 
  4. Ludányi József: Január 1-től Baján is díjmentesen buszozhatunk. magyarbusz.info. Magyarbusz Info, 2021. december 26. (Hozzáférés: 2021. december 26.)
  5. Baja helyi közlekedése. volanbusz.hu. Volánbusz Zrt.. (Hozzáférés: 2021. december 26.)
  6. Baja – május 16-ától menetrendi változás a helyi közlekedésben (magyar nyelven). Volánbusz. (Hozzáférés: 2022. május 6.)

További információkszerkesztés

Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Baja_tömegközlekedése
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.


Villamosmérnöki és elektronikai alapfogalmak - elektronica.hu
čítajte viac na tomto odkaze: Baja tömegközlekedése



Hladanie..............................................................................................................................................................................................................

Volánbusz
Kunság Volán
Bács Volán
Magyarország gazdasága 1989-től
Európai Unió
Bács Volán
Baja
Bács Volán
Internet Archive
Internet Archive
Tisza Volán
Bács Volán
Ikarus 260
Internet Archive
Bács Volán
DAKK Dél-alföldi Közlekedési Központ
Ikarus 260
Ikarus 415
Volánbusz
Ikarus 260
Ikarus 280
Ikarus 415
Ikarus 263
Fájl:Orange Berkhof SB3000.jpg
Fájl:CCP-868, Baja.jpg
Fájl:GBW-510, Baján.jpg
4-es busz (Baja)
9-es busz (Baja)
9-es busz (Baja)
Sablon:Magyar városok közösségi közlekedése
Sablon:Magyar városok közösségi közlekedése
Sablonvita:Magyar városok közösségi közlekedése
Tömegközlekedés
Budapest tömegközlekedése
Békéscsaba tömegközlekedése
Debrecen tömegközlekedése
Dunaújváros tömegközlekedése
Eger tömegközlekedése
Érd tömegközlekedése
Győr tömegközlekedése
Hódmezővásárhely tömegközlekedése
Kaposvár tömegközlekedése
Kecskemét tömegközlekedése
Miskolc tömegközlekedése
Nagykanizsa tömegközlekedése
Nyíregyháza tömegközlekedése
Pécs tömegközlekedése
Salgótarján tömegközlekedése
Sopron tömegközlekedése
Szeged tömegközlekedése
Szekszárd tömegközlekedése
Székesfehérvár tömegközlekedése
Szolnok tömegközlekedése
Szombathely tömegközlekedése
Tatabánya tömegközlekedése
Veszprém tömegközlekedése
Zalaegerszeg tömegközlekedése
Balassagyarmat tömegközlekedése
Bátonyterenye tömegközlekedése
Dunakeszi tömegközlekedése
Fót tömegközlekedése
Hajdúszoboszló tömegközlekedése
Makó tömegközlekedése
Ózd tömegközlekedése
Pécel tömegközlekedése
Siófok tömegközlekedése
Szentendre tömegközlekedése
Újszász tömegközlekedése
Vác tömegközlekedése
Sablon:Baja tömegközlekedése
Sablon:Baja tömegközlekedése
Sablonvita:Baja tömegközlekedése
1-es busz (Baja)
2-es busz (Baja)
3-as busz (Baja)
4-es busz (Baja)
5-ös busz (Baja)
6-os busz (Baja)
7-es busz (Baja)
8-as busz (Baja)
9-es busz (Baja)
1110-es busz
1113-as busz
1486-os busz
1503-as busz
1504-es busz
1506-os busz
1524-es busz
1535-ös busz
1577-es busz
1652-es busz
Fájl:HUN Baja Címer.svg
Bátaszék–Baja–Kiskunhalas-vasútvonal
Baja vasútállomás
Baja-Dunafürdő megállóhely
Bács Volán
DAKK Dél-alföldi Közlekedési Központ
Volánbusz
MÁV Magyar Államvasutak Zrt.
Fájl:P kerék.png
Közlekedéstudomány
Wikipédia:Csonk
Updating...x




A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.