A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Mercedes-Benz Citaro (típuscsalád) | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | EvoBus |
Gyártásban | 1997–napjainkig |
Típus | midi, szóló, csuklós |
Szélesség | 2550 mm |
Magasság | 3120 mm |
Műszaki adatok | |
Motor | Mercedes-Benz |
A Wikimédia Commons tartalmaz Mercedes-Benz Citaro (típuscsalád) témájú médiaállományokat. |
A Mercedes Citaro (vagy O530) az EvoBus jelenlegi autóbusz-típuscsaládja. 1997-ben váltotta le a Mercedes-Benz O405 típuscsaládot. Az alapváltozat (12 méteres kéttengelyes szóló) a Citaro nevet viseli, a többi típust betűjellel különböztetik meg, amely rövidítésből származik (pl. G=Gelenk=csuklós, Ü=Überland=távolsági, LE = low entry = alacsony belépésű). 1997–2007 között a C1-es változat, 2007–2011 között a C1 modernizált változata, a C1 facelift, majd 2011-től napjainkig a C2-es változat van gyártásban.
Típusok
Városi
Mercedes-Benz Citaro / Citaro C2 | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | EvoBus |
Gyártásban | 2007– |
Utasparaméterek | |
Szállítható személyek száma | 106+1 / 105+1[1] fő |
Méretek | |
Hosszúság | 11 950[2] mm |
Szélesség | 2550 mm |
Magasság | 3076[3] mm |
Tengelytáv | |
A-B | 5845 mm |
Fordulókör átmérő | 21 030 m |
Tömeg | ~10 770 kg |
Legnagyobb össztömeg | 19 000 kg |
Tengelynyomás | |
A tengely | 7245 kg |
B tengely | 12 000 kg |
Műszaki adatok | |
Motor | Mercedes-Benz OM 906 hLA OM 457 hLA / OM 926 LA[4] |
Működési elv | BlueTec SCR dízel, PLN befecskendezés |
Összlökettérfogat | 6370 cm³ |
Hengerszám | 6 |
Hengerelrendezés | soros, vízszintes |
Teljesítmény | 210 / 220 kW |
Max. forgatónyomaték | 1120 Nm / 1600 f/p 1250 Nm / 1100 f/p Nm |
Sebességváltó | Voith 4 seb. ZF 6 seb. automata / ZF Ecolife |
Fék | 4 tárcsafék |
A Wikimédia Commons tartalmaz Mercedes-Benz Citaro / Citaro C2 témájú médiaállományokat. |
- Citaro (kéttengelyes szóló, 12 m)
- Citaro K (kéttengelyes szóló, 10,5 m)
- Citaro LE (kéttengelyes low entry, 12 m)
- Citaro L (háromtengelyes szóló, 15 m)
- Citaro G (háromtengelyes csuklós, 18 m)
- Citaro GL CapaCity (négytengelyes csuklós, 20 m)
- Citaro GL CapaCity L (négytengelyes csuklós, 21 m)
Citaro BZ néven az Európai Unió által finanszírozott CUTE projekt keretében 37 darab üzemanyagcellás járművet is gyártottak, amelyeket 2-3 éves tesztelésnek vetettek alá.
Az alapváltozat, valamint a G és a BZ típusok jobbkormányos elrendezéssel is kaphatók.
2008-ban 36 darab nyomkövetéses járművet szállítottak az Essener Verkehrs-AG részére.
Elővárosi-helyközi
- Citaro Ü (kéttengelyes szóló, 12 m)
- Citaro MÜ (kéttengelyes szóló, 13 m)
- Citaro LE Ü (kéttengelyes low entry, 12 m)
- Citaro LE MÜ (kéttengelyes low entry, 13 m)
- Citaro LÜ (háromtengelyes szóló, 15 m)
- Citaro GÜ (háromtengelyes csuklós, 18 m)
Előfordulás
Bukarest
A bukaresti tömegközlekedés 2006–9 között 1000 új Citaro autóbusz vásárolt.[5] Ezeket az érkezésük után érintésmentes díjfizetési rendszerrel szerelték fel.
2019-ben 130 Citaro Hybridet rendeltek.[6]
Budapest
2012-ben, január elején a BKV 31 darab Citaro buszt vett használtan, hogy leváltsák az elöregedett Ikarusokat. Átlagban 550 ezer kilométer van bennük, darabja 65 500 euróba került a fővárosnak. Később még 10 db-ot vett a BKV több üzemeltetőtől.[7]
2012-ben a VT-Transman 4, a BKV 2013-ban szintén 4, 2014-ben 5, illetve 2015-ben 23 db Citarót vett használtan.[8]
2015. február 15-én hajnalban a LYH-117-es rendszámú Citaro busztűz áldozata lett. A busz teljesen kiégett.[9]
2016-ban a BKV a Truck Tailer and Parts Budapest Kft-től bérel 5 db első generációs Citarót.[8]
2016-ban a BKV 21 db használt, CNG meghajtású Citarót szerzett be, melyeket februártól májusig[8] állított forgalomba a 36-os, 93-as, 93A, 98-as, 98E, 99-es, 119-es, 148-as, 166-os, 168E, 193E, 236-os, 236A, 266-os, 282E, 284E, illetve a 900-as, 948-as, 979-es és 979A vonalon.
2016. július 4-én ismeretlen okból vázig leégett a LYH-113 rendszámú autóbusz a 91-es busz vonalán.[10][11]
2018. március 16-án leégett az NJV-183 rendszámú CNG autóbusz a 236-os busz vonalán, Vecsés, Market Central Ferihegy megállóban.[12]
Ezen kívül Budapesten és környékén a Volánbusz több használt, osztrák eredetű Citarót közlekedtet. Ilyen járművek jártak a BKV által alvállalkozásba adott 88-as busz (a vonalat a Volánbusz átvette 2014. április 26-tól és rajta MAN Lion's City A21-eket járat). Jelenleg többek között a Budapest–Etyek járaton lehet velük találkozni. A buszok eredeti színe piros vagy fehér volt, de egyre többet festenek át a Volánbusz sárga színére.
Az új buszüzemeltetési modell részeként 150 darab Citaro C2 típusú autóbusz érkezett a fővárosba 2013 májusában a VT-Arriva (ma ArrivaBus) üzemeltetésében. A buszok a legújabb szériából vannak, amelyet 2011-ben mutatott be a Mercedes-Daimler.
2020 elején a BKV a gázüzemű Citarók kivonása mellett döntött. A döntés hátterében a gyenge menetdinamika, a sok meghibásodás és a gáztartályok újravizsgáztatásának problémái állnak Az utolsó járművet 2022 októberében vonták ki a forgalomból.[13][14]
2021-ben a BKV megkezdte a 2012-ben beszerzett LYH rendszámtartományba eső buszok kivonását. Júliusban az LYH-101, szeptemberben az LYH-105, novemberben az LYH-103 lett selejt. 2022 májusában az LYH-112, októberben az LYH-109, LYH-118, NKA-344, NYZ-915 és PUC-204 lett selejt. Helyükre fiatalabb, használt Mercedes-Benz Citarok és új Mercedes-Benz Conectok érkeznek.[15]
Pécs
Pécsett 2002-től 2015–2016-ig üzemeltek Citarók. A buszok színe kék-fehér (1 db) vagy kék-sárga. A Pécsi Közlekedési Zrt.-nek eredetileg 5 Citaro típusú busza volt, de az egyik 2009-ben teljesen kiégett. Ezt a buszt 2011-ben, a többit 2015-ben és 2016 elején selejtezték.[16]
Szeged
Szegeden 2005 óta üzemelnek Citarók. Jelenleg a Szegedi Közlekedési Társaságnál 7 darab szóló, 1 darab háromtengelyes szóló, illetve 4 darab csuklós, a Volánbusznál 6 darab gázüzemű csuklós közlekedik a városban. Érdekesség, hogy Szegeden Citaro trolibuszok is közlekednek, ám ezeket az SZKT építette át autóbuszból.
Pomáz, (Szentendre)
2017. április 18-án az új alvállalkozó a Partiscum Busz Kft. lett, ők pedig kiadták al-alvállalkozásba a mostanság egyre több tenderen nagy népszerűségnek örvendő M6log Kft.-nek a vonalak üzemeltetését. Utóbbi cég még két éve pályázott néhány hazai autóbusz tenderre, ám ezeken rendre kudarcot vallottak. Ez azért fontos szempont itt, ugyanis ezekhez a tenderekhez már – nagy reményekkel – buszokat is előre beszereztek. Az akkor beszerzett buszok egy része került most a pomázi térségbe. Jelenleg 9 darab busz szükséges a vonalak kiszolgáláshoz, melyet 7 db Citaro és 2 db Volvo 8700LE foglal magába.
Szekszárd
2006-tól 2017-ig a Gemenc Volán (2015-től DDKK Zrt.) állományában is üzemelt több szóló Citaro. 2007-től új Mercedes-Benz Conectok kerültek beszerzésre, a szekszárdi helyi viszonylatokra, ezért ettől az évtől már csak kettő a maradt helyi viszonylatokon (egy vonalas és egy tartalék) a többi helyközi vonalakra került.
Sopron
A leghűségesebb városban 2016 óta közlekedik 3 darab a bécsi székhelyű Dr. Richard Autobus-Unternehmentől vásárolt Citaro O530G (NKW-879, NKW-891, NKW-892) és 2 darab a svájci Automobilverkehr Frutigen-Adelbodentől beszerzett O530LE MÜ (NOS-033 és NOS-072) típusú autóbusz.
Veszprém
A királynék városában 2019-től új, önkormányzati tulajdonú szolgáltatóként a V-Busz Veszprémi Közlekedési Kft. közlekedtetett 15 db szóló, valamint 7 db csuklós Citarót is 2021 végéig. A cég a Truck Trailer & Parts Kft.-től bérelte a buszokat.[17][18]
Szombathely
2022-től a Blaguss Agora üzemeltetésével 25 db szóló, és 5 db csuklós Citaro közlekedik.
Rendszámai:
25 db szóló: SZW-804–828
5 db csuklós: SZW-829–833
Képek
-
Citaro Ingolstadtban, Németországban
-
Citaro a németországi Tübingenben
-
Citaro a svédországi Karlskronában
-
A Citaro CNG csuklós változata
-
Citaro Manchesterben, Angliában
-
Egy Citaro belülről
-
Citaro Bukarestben
-
Mercedes Citaro Szegeden
-
Mercedes Citaro BZ
-
Mercedes Citaro Pécsett
-
Mercedes Citaro Budapesten
-
Mercedes Citaro Budapesten
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben a Mercedes-Benz Citaro című német Wikipédia-szócikk ezen változatának fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Jegyzetek
- ↑ kétajtós / háromajtós
- ↑ Műszaki adatok forrása: The Citaro – Technical data and dimensions (angol nyelven). Mercedes-Benz UK, 2009. (Hozzáférés: 2009. július 2.)
- ↑ légkondicionálóval
- ↑ Nagy buszteszt újratöltve: Mercedes-Benz Citaro C2 (omnibusz.blog.hu, 2013.05.30.)
- ↑ Átadták az 1000. új Mercedes buszt Bukarestben. veke.hu, 2009. július 28. (Hozzáférés: 2021. november 24.)
- ↑ Rengeteg hibrid buszt vesz Budapest! Ja nem, Bukarest. totalcar.hu, 2019. augusztus 15. (Hozzáférés: 2021. november 24.)
- ↑ Beváltak, újabb használt buszok érkeznek a fővárosba. iho.hu, 2013. augusztus 28. (Hozzáférés: 2016. július 10.)
- ↑ a b c Mercedes-Benz O530 Citaro járműállomány. hbweb.hu. (Hozzáférés: 2016. február 8.)
- ↑ Kigyulladt a 956-os autóbusz. egyker.blog.hu, 2015. február 15. (Hozzáférés: 2016. július 10.)
- ↑ Vázig leégett egy busz a II. kerületben. iho.hu, 2016. július 4. (Hozzáférés: 2016. július 4.)
- ↑ A LYH-113 rsz. autóbusz menetei 2016. július 4-én. online.winmenetrend.hu. (Hozzáférés: 2016. július 4.)
- ↑ IHO - Közút - Kigyulladt egy busz Vecsésen. iho.hu. (Hozzáférés: 2018. március 16.)
- ↑ https://www.facebook.com/hbweb/posts/2666421936776155
- ↑ http://hbweb.hu/jarmu/bkv_mbcitaro_cim.htm
- ↑ Archivált másolat. . (Hozzáférés: 2021. november 18.)
- ↑ http://fotobus.msk.ru/list.php?did=8449&mid=796
- ↑ http://fotobus.msk.ru/list.php?did=26913&mid=796
- ↑ http://fotobus.msk.ru/list.php?did=26913&mid=1133
Források
- Mercedes O530 Citaro, Volánbusz (magyar)
- Pécs autóbuszállománya (magyar)
- Blog: Újabb buszok érkeztek Budapestre
További információk
- A Wikimédia Commons tartalmaz Mercedes-Benz Citaro témájú kategóriát.
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.