A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ez a szócikk nem tünteti fel a független forrásokat, amelyeket felhasználtak a készítése során. Emiatt nem tudjuk közvetlenül ellenőrizni, hogy a szócikkben szereplő állítások helytállóak-e. Segíts megbízható forrásokat találni az állításokhoz! Lásd még: A Wikipédia nem az első közlés helye. |
Juan Manuel Fangio | |
1952-ben | |
Életrajzi adatai | |
Született | 1911. június 24. Buenos Aires, (Argentína) |
Elhunyt | 1995. július 17. (84 évesen) Buenos Aires, (Argentína) |
Nemzetisége | Argentína |
Pályafutása | |
Kategória | Formula–1-es világbajnokság |
Aktív évei | 1950 – 1951, 1953 – 1958 |
Csapata | Alfa Romeo (1950-1951) Maserati, Mercedes-Benz, Ferrari |
Nagydíjak száma | 52 |
Világbajnoki címek | 5 (1951, 1954-1957) |
Győzelmek | 24 |
Dobogós helyezések | 31 |
Első rajtkockák | 29 |
Leggyorsabb körök | 23 |
Első nagydíj | 1950 brit nagydíj |
Első győzelem | 1950 monacói nagydíj |
Legutolsó győzelem | 1957 német nagydíj |
Legutolsó nagydíj | 1958 francia nagydíj |
A Wikimédia Commons tartalmaz Juan Manuel Fangio témájú médiaállományokat. |
Juan Manuel Fangio (IPA: ; Balcarce, 1911. június 24. – Buenos Aires, 1995. július 17.) legendás argentin autóversenyző, akit szülőhazájában még most is egyszerűen csak Mesternek hívnak. Ő uralta a Formula–1 történetének első évtizedét. A Formula–1 hivatalos weboldala szerint „sokan a legnagyszerűbb versenyzőnek tartják az összes Formula–1-es versenyző közül”. Öt világbajnokságot nyert, négy különböző csapattal – Alfa Romeo, Maserati, Mercedes és Ferrari. Ezt a sorozatot azóta sem ismételték meg. Miután a hosszú ideje fennálló rekordot, az öt világbajnoki címet Michael Schumacher 2003-ban megdöntötte, azt mondta: „Fangio sokkal magasabb szinten van, mint ahogy én most magamat látom. Amit ő csinált, az egyedülálló, és amit mi csináltunk, az is unikum. A kettőt egyáltalán nem lehet összehasonlítani”. Haláláig a legidősebb élő Formula–1-es világbajnok volt, Giuseppe 'Nino' Farina 1966. június 30-án bekövetkezett halála óta.
Fiatalkora
Az argentínai Balcarce-ban született. Szülei olaszok voltak, akik Olaszország középső részéről, egy Castiglione Messer Marino nevű kis faluból származtak. Autóversenyzői karrierjét Argentínában kezdte 1934-ben. Leginkább hosszútávú országúti versenyeken indult, és 1940–1941-ben Argentin Nemzeti Bajnok lett. A második világháború kitörése törést jelentett karrierjében, ami miatt 1947-ig nem versenyezhetett Európában.
A Formula–1-ben
Juan Manuel Fangio a legtöbb versenyzővel ellentétben nagyon idősen érkezett meg a Formula–1-be, és sok versenyen ő volt a legidősebb induló. Az ő idejében még nem állt a pilóták rendelkezésére biztonsági felszerelés. Olyan híres versenyzőkkel vívott élvezetes küzdelmeket, mint Alberto Ascari, Giuseppe Farina, és Stirling Moss.
A későbbi korok versenyzői, például Jim Clark, Alain Prost, Ayrton Senna és Michael Schumacher a saját idejükben mindig Fangio eredményeivel hasonlították a sajátjukat. Ezt teszik annak ellenére, hogy köztudomásúlag teljesen más szabályok között futják a versenyeket. Például abban az időben egy versenyző több autót is elhasználhatott. Fangio már az Alfa Romeóval is rendkívül sikeresen versenyzett 1950-ben. 1950-ben a világbajnokságot a második helyen fejezte be, csapattársa Giuseppe Farina mögött. (Abban az évben mind a hat európai Forma 1-es versenyt egy Alfa Romeo nyerte, vagy Fangioval, vagy Farinával a volánnál.) Első világbajnoki címét 1951-ben szerezte meg. Az 1952-es sorozatban szépen szerepelt egészen az olasz monzai futamig, ahol nyaksérülést szenvedett. A baleset után gyorsan visszatért a versenyzéshez, mikor első futamán egy Lancia D24-gyel megnyerte e 200 mérföldes La Carrera Panamericana országúti versenyt. Az 1954-es évad első felében, a Mercedes megjelenéséig a Maseratinál, utána az új csapatnál versenyzett. A tizenkét futamból nyolc (a világbajnokság nyolc futamából hatot) megnyert. Ebben az évben a továbbfejlesztett Mercedes-Benz W196 autóval versenyzett. Az 1955-ös (a Le Mans-i katasztrófa miatt szomorú emlékű) szezonban megszerezte második világbajnoki címét, és a Mercedesé lett az összes elsőség abban az évben.
1956-ban Fangio átment a Ferrarihoz Alberto Ascari helyére, aki egy balesetben életét vesztette. Három futamon győzött, az összes többin pedig második helyen ért célba. 1957-ben visszatért a Maseratihoz, és bevallottan pályafutása legnagyobb futamgyőzelmével a német nagydíjon[1] megnyerte ötödik világbajnoki címét. 51 versenyen indult, és ebből 24 futamot megnyert. (A legjobb nyerési arány a sportág történelmében.)
Kubai felkelők 1958. február 23-án elrabolták, de később kiszabadult.
Élete nagy részében Fangio a Mercedes-Benzet képviselte, gyakran vezette régi versenyautóját bemutatókon. Juan Manuel Fangio 1995-ben Buenos Airesben halt meg. 2005-ben az olasz Pagani róla nevezte el a legújabb, Zonda 2005 C12 F autóját.
Unokaöccse, Juan Manuel Fangio II szintén sikeres autóversenyző volt.
Eredményei
Teljes Formula–1-es eredménysorozata
(Táblázat értelmezése)
(Félkövér: pole-pozícióból indult; dőlt: leggyorsabb kört futott)
Év | Csapat | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Helyezés | Pontok |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1950 | Alfa Romeo | GBR Ki |
MON 1 |
500 |
SUI Ki |
BEL 1 |
FRA 1 |
ITA Ki |
2. | 27 | ||||
1951 | Alfa Romeo | SUI 1 |
500 |
BEL 9 |
FRA 1 |
GBR 2 |
GER 2 |
ITA Ki |
ESP 1 |
1. | 31 (37) | |||
1953 | Maserati | ARG Ki |
500 |
NED Ki |
BEL Ki |
FRA 2 |
GBR 2 |
GER 2 |
SUI 4 |
ITA 1 |
2. | 28 (29.5) | ||
1954 | Maserati[2] | ARG 1 |
500 |
BEL 1 |
FRA 1 |
GBR 4 |
GER 1 |
SUI 1 |
ITA 1 |
ESP 3 |
1. | 42 (57.14) | ||
1955 | Mercedes-Benz | ARG 1 |
MON Ki |
500 |
BEL 1 |
NED 1 |
GBR 2 |
ITA 1 |
1. | 40 (41) | ||||
1956 | Ferrari | ARG 1 |
MON 2 |
500 |
BEL Ki |
FRA 4 |
GBR 1 |
GER 1 |
ITA 2 |
1. | 30 (33) | |||
1957 | Maserati | ARG 1 |
MON 1 |
500 |
FRA 1 |
GBR Ki |
GER 1 |
PES 2 |
ITA 2 |
1. | 40 (46) | |||
1958 | Scd. Sud Americana | ARG 4 |
MON |
NED |
500 |
BEL |
FRA 4 |
GBR |
GER |
POR |
ITA |
MAR |
14. | 7 |
Jegyzetek
- ↑ Máth Dávid: Ma 60 éves az autósport talán legnagyobb győzelme. totalcar.hu, 2017. augusztus 4. (Hozzáférés: 2017. augusztus 6.)
- ↑ Az első két futamon Maseratival vett részt, a hátralévő versenyen Mercedesszel.
További információk
- Profilja a grandprix.com honlapon (angolul)
- Profilja a statsf1.com honlapon (angolul)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.