A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Keke Rosberg | |
Keke Rosberg 1982-ben | |
Életrajzi adatai | |
Született | 1948. december 6. (75 éves) Solna község |
Nemzetisége | finn |
Pályafutása | |
Kategória | Formula–1-es világbajnokság |
Aktív évei | 1978 – 1986 |
Csapata | Theodore, ATS, Wolf, Fittipaldi, Williams, McLaren |
Nagydíjak száma | 128 (114 rajt) |
Világbajnoki címek | 1 (1982) |
Győzelmek | 5 |
Dobogós helyezések | 17 |
Első rajtkockák | 5 |
Leggyorsabb körök | 3 |
Első nagydíj | 1978-as dél-afrikai nagydíj |
Első győzelem | 1982-es svájci nagydíj |
Legutolsó győzelem | 1985-ös ausztrál nagydíj |
Legutolsó nagydíj | 1986-os ausztrál nagydíj |
A Wikimédia Commons tartalmaz Keke Rosberg témájú médiaállományokat. |
Keijo "Keke" Erik Rosberg (Solna, Svédország, 1948. december 6. –) finn autóversenyző, az 1982-es Formula–1 világbajnokság győztese. Fia Nico Rosberg, a 2016-os Formula–1 világbajnokság győztese, aki az év végi visszavonulása előtt a Mercedes csapatánál versenyzett a Formula–1-ben.
Pályafutása
A Formula–1 előtt
Keijo Erik Rosberg néven született a Stockholmhoz közeli Solnában (magát azért nevezte később Kekének, hogy nevét a média könnyebben megjegyezhesse), ugyanis finn szülei akkoriban a svéd fővárosban tanultak. Miután visszatértek Finnországba, édesapja állatorvos, édesanyja pedig vegyész lett, de mindketten indultak raliversenyeken.
Rosberg fogorvos vagy programozó akart lenni, de egyre jobban kezdte érdekelni a versenyzés. 1965-ben indult először autóversenyen. Ötször lett finn gokart-bajnok, 1973-ban pedig skandináv és európai bajnok, majd a Formula–V-ben és a Super V-ben indult, ahol 1975-ben a huszonegy versenyből tízet megnyert. 1978-ban öt földrész 41 versenyén vett részt 36 hétvégén keresztül. Ezenkívül versenyzett még az amerikai Fred Opertnak is, ötödik helyen végzett az európai Formula–2-ben, másodikként az Észak-amerikai Formula Atlantic sorozatban és egy hasonló autóban első lett a Formula csendes-óceáni szériájában.
A Formula–1-ben
A Formula–1-ben az 1978-as dél-afrikai nagydíjon debütált a Theodore Racing csapat pilótájaként, azonban a szezon során az ATS-nek is versenyzett. 1979-ben Walter Wolfnak írt alá, de csak az évad második felétől ülhetett autóba, James Hunt helyére, aki abban az évben vonult vissza a sportágtól. Két év és tizenhat nagydíj után Rosberg még nem szerzett pontot. 1980-ban 1981-ben Emerson Fittipaldi csapatához szerződött másodszámú versenyzőnek. A Fittipaldi Automotive-nél töltött két évad alatt összesen hat pontot szerzett, azt is mind 1980-ban, egy Argentínában elért harmadik, és az Ausztriában megszerzett ötödik helyezéssel, így Rosberg még mindig nagy sikerek nélkül maradt.
Miután Alan Jones 1981 végén bejelentette a Williamstől való visszavonulását, Keke Rosberg gyorsan és úgyszólván "tartalékként" került Frank Williams csapatába, ahol az argentin Carlos Reutemann-nal küzdöttek a világbajnoki cím eléréséért. Reutemann azonban két verseny után hirtelen elhagyta a csapatot, helyét egy verseny erejéig Mario Andretti vette át, majd a többi futamon az ír Derek Daly autózott helyette. 1982-ben, mindössze egy, a svájci nagydíjon szerzett győzelemmel világbajnok lett. Ezzel a teljesítvényével kiegyenlítette Mike Hawthorn rekordját, amit 1958 óta tartott. Teljesítménye alapján az év finn sportolójának választották.
A következő években Rosberg továbbra is a Williamsnél maradt, és további négy versenyt nyert meg. 1985-ben harmadik helyen végzett a világbajnoki pontversenyben. 1986-ban a McLaren színeiben a világbajnok Alain Prost mellett versenyzett, de nem tudta felvenni vele a harcot, így ő huszonkét pontjával a hatodik helyen érte el, csapattársa pedig megnyerte a bajnokságot.
A Formula–1 után
1989-ben visszatért a versenyzői életbe, és részt vett a Spa-i 24 órás versenyen, valamint az ő közbenjárásának köszönhette JJ Lehto Formula–1-es bekerülését. Keke az 1990-es évek elején a Peugeot rendkívül versenyképes autóinak kulcsfigurája volt, de két, változatos sikereket maga mögött hagyó év után (két győzelem és egy sikertelen Le Mans-i 24 órás autóverseny) a Német Túraautó-bajnokságban (DTM) szerepelt a Mercedes és az Opel színeiben, valamint 1995-ben létrehozta saját csapatát, ő pedig az év végén visszavonult a versenyzéstől. A Formula BMW-ben, a német Formula–3-ban, a Formula–3 Euroszériában és az A1 GP-ben eltöltött időszak után a Rosberg-csapat 2006-ban két Audival visszatért a DTM-be.
Teljes Formula–1-es eredménysorozata
(Táblázat értelmezése)
(Félkövér: pole-pozícióból indult; dőlt: leggyorsabb kört futott)
Források
- Profilja a grandprix.com honlapon (angolul)
- Profilja a statsf1.com honlapon (angolul)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.