Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Max Verstappen
 
Max Verstappen
A 2017-es Formula–1 maláj nagydíjon
A 2017-es Formula–1 maláj nagydíjon
Életrajzi adatai
Teljes neveMax Emilian Verstappen
BeceneveSuper Max
Született1997szeptember 30. (26 éves)
Hasselt, Belgium
NemzetiségeNED holland
Pályafutása
KategóriaFormula–1
Aktív évei2015
CsapataAUT Red Bull (2016–)
(Csapattárs: Mexikó Sergio Pérez)
Rajtszáma1
Korábbi csapataiITA Toro Rosso (2014 teszt, 2015–2016)
Nagydíjak száma190 (190 rajt)
Világbajnoki címek3 (2021, 2022, 2023)
Győzelmek58
Dobogós helyezések102
Első rajtkockák37
Leggyorsabb körök32
VB-pontok2696,5
Első nagydíjAUS 2015-ös ausztrál nagydíj
Első győzelemESP 2016-os spanyol nagydíj
Legutolsó győzelemCHN 2024-es kínai nagydíj
Legutolsó nagydíjCHN 2024-es kínai nagydíj
2022 VB-helyezés1. (454 pont)

Frissítve: 2024-es kínai nagydíj
Max Verstappen weboldala
A Wikimédia Commons tartalmaz Max Verstappen témájú médiaállományokat.

Max Emilian Verstappen (IPA: ; Hasselt, 1997. szeptember 30. –) belga–holland származású autóversenyző. A 2021-es, 2022-es és 2023-as Formula–1 világbajnokság győztese.

2015-ben debütált a Scuderia Toro Rosso Formula–1-es csapatánál, mint minden idők legfiatalabb pilótája. 2016. május 5-én visszaküldték a Toro Rossóhoz Danyiil Kvjatot, a helyét pedig Verstappen foglalta el, miután az orosz csalódást keltő teljesítményt nyújtott hazai Formula–1-es futamán.[1] A következő versenyt, a Barcelonában rendezett spanyol nagydíjat megnyerte, ezzel pedig minden idők legfiatalabb Formula–1-es dobogósa, és futamgyőztese lett, első hollandként a sportág történetében.[2] 2021-ben világbajnok lett a Red Bull-lal, és ő lett az első holland, aki megszerezte ezt a címet.

Édesapja, Jos Verstappen egykori Formula–1-es pilóta, míg édesanyja Sophie Kumpen korábbi sikeres gokart versenyző. Nagyapja, Paul Kumpen egykori GT versenyző.[3] Nagybátyja, Anthony Kumpen pedig GT és Le Mans-i 24 órás autóversenyző volt. Párja 2021 óta Kelly Piquet, Nelson Piquet lánya.

Pályafutása

Gyerekkor

Verstappen már két éves korától fogva quad motorozott a családi házuk kertjében. Az apja vett neki egy gokartot, amikor 4 és fél éves volt. Első versenyét hét évesen nyerte meg, ellenfelei ekkor 11 évesek voltak. Kilenc évesen országos bajnok lett Belgiumban és Hollandiában. Apja, Jos Verstappen visszavonult a Formula–1-es Arrows csapattól azért, hogy a fia karrierjére koncentrálhasson.[4][5][6]

Formula–3

Gyerekkorától gokartozott, 2014-ben, 16 évesen már a Formula–3-ban versenyzett a Van Amersfoort Racing pilótájaként. 6 egymást követő versenyt nyert meg a szériában. Összesen 10 győzelmet szerzett, hatszor esett ki és egy versenyen nem indult. Végeredményben harmadik lett a bajnokságban.[7]

Formula–1

Toro Rosso (2014–2016)

2014 augusztusában csatlakozott a Red Bull Junior Team-hez, amely a Red Bull Racing tehetségek felkarolásával foglalkozik.[8] 2014. augusztus 26-án – minden idők legfiatalabbjaként, 16 évesen – a Northamptonshire-i Rockingham versenypályán vezethetett (tesztelhetett) először Formula–1-es versenyautót.[9] Sőt, alig néhány nappal később Rotterdamban egy valamivel kevésbé híres rekordot is sikerült beállítania azzal, hogy összetört egy ilyen versenyautót,[10] de ekkor már bejelentették, hogy a Scuderia Toro Rosso pilótája lesz a 2015-ös szezonban, ahol a francia Jean-Éric Vergne helyét veszi át és a spanyol Carlos Sainz Jr. csapattársa lesz.[11] 17 évesen és 166 naposan ő lett minden idők legfiatalabban debütáló F1-es pilótája, ezzel megdöntve Jaime Alguersuari rekordját, aki szintén a Toro Rosso pilótájaként debütált.[12]

A szezonnyitó ausztrál nagydíjon Verstappen a 6. helyre kvalifikálta magát, 1:31.067-es idővel. A futamot azonban a motor műszaki hibája miatt fel kellett adnia, ezért csak a következő, maláj nagydíjon tudott pontot szerezni, ahol a 7. helyen ért célba, 17 évesen minden idők legfiatalabb pontszerzőjeként. A kínai és bahreini nagydíjakat szintén műszaki hibák miatt volt kénytelen feladni.

A 30. magyar nagydíjon 4. helyen ért célba, ezzel 12 pontot szerzett magának és csapatának.[13] A belga nagydíj időmérőjén csak a 18. rajtkockából indulhatott, viszont a versenyen nyolcadik lett, így újabb 4 pontot szerzett.[14] Az olasz nagydíj időmérőjén a motorcsere miatt leghátra sorolták, majd 12. helyen futott be a versenyen, így nem szerzett pontot.[15] A szingapúri időmérőn 8. helyezést ért el, viszont a versenyen nem tudott elindulni az első körben, hiszen leállt az autója. Majd egy körrel később újraindult a boxutcából. A 19. helyről felküzdötte magát a 8. helyre, ekkor 9. helyen a csapattársa állt. Az utolsó előtti körben a vörös bikák csapata ráparancsolt, hogy engedje el Carlos Sainz Jr.-t, de ő ezt elutasította. Végül megtartotta a 8. helyét, így négy pontot szerzett, mögötte pedig a csapattársa futott be.[16]

Red Bull (2016–)

2016. május 5-én, a 2016-os orosz Nagydíj után jelentette be a Red Bull Racing, hogy Max Danyiil Kvjat helyét fogja átvenni a csapatban a 2016-os spanyol nagydíjtól kezdve. A csapatigazgató Christian Horner szerint, ,,Max bebizonyította, hogy rendkívüli tehetsége van. A teljesítménye a Toro Rossonál eddig elképesztő, megtisztelő, hogy lehetőséget adjunk neki a Red Bull Racing csapatban."[17]

Kapcsolata jól indult az energiaital gyárosokkal, ugyanis első nagydíját a csapattal megnyerte, de ehhez az is kellett, hogy mindkét Mercedes kiessen a futam elején.

A brazil nagydíjon nagy előzéssel maga mögé utasította Nico Rosberget, majd miután megcsúszott, csapata újból a bokszba hívta. Ezután további előzéseket mutatva Valtteri Bottast, csapattársát Daniel Ricciardót, Esteban Ocont, Nico Hülkenberget, volt csapattársát Carlos Sainz Jr-t is maga mögé utasította. Sebastian Vettel megelőzésénél a versenyen először és utoljára használta a rövid ívet. A nagydíj vége előtt három körrel utolérte az addigi harmadik helyezettet, Sergio Pérezt, így végül harmadiknak futott be.

2017

A 2017-es szezon első 14 futamán Maxnek hétszer kellett kiállnia a versenyből ezek közül háromszor mechanikai probléma miatt[18], háromszor pedig már az első körben kiesett.[19] Amelyik versenyeit sikerült befejeznie, harmadik helyen végzett a kínai nagydíjon, a másik öt versenyen pedig az első ötben mindig ott volt.[20]

A maláj nagydíjat megnyerte, ez volt a második futamgyőzelme a Formula–1-ben, pár nappal 20.-ik születésnapja után.[21] A következő, japán nagydíjon második lett,[22] aztán az amerikai versenyt harmadikként fejezte be, de a negyedik helyet kapta, mivel a versenybírák illegálisnak ítélték az utolsó körös előzését.[22] Harmadik futamgyőzelmét Mexikóban ünnepelte.[22]

2018

A szezon első hat versenyén Verstappen mindig belekerült legalább egy incidensbe. Az ausztrál nagydíjon negyedik helyen végzett az időmérőn, de a versenyen a rajt után Kevin Magnussen mögött ragadt. Próbálkozásai közben, hogy visszaszerezze a pozíciót, többször kiment a pályáról, így megsebesítve autóját, egyszer meg is forgott. A versenyt a hatodik helyen fejezte be.[23][24] A következő, bahreini nagydíjon az időmérőn karambolozott, a versenyen a 15. helyről indulhatott.[25] Az első köre a versenyen jól sikerült, felküzdötte magát a pontszerző helyekre, Lewis Hamilton mögé. A címvédő világbajnokot megpróbálta megelőzni, a második kör elején, de összeértek, ezzel Verstappen defektet kapott, ami egy felfüggesztés problémához vezetett, emiatt ki kellett állnia a versenyből.[26]

Kínában ötödikként kvalifikált és a harmadik helyet szerezte meg a verseny elején.[27] Egy kerékcsere után megpróbálta megelőzni Sebastian Vettelt, de Max összeütközött vele, ezzel a nyolcadik helyre visszaesve és szerezve egy 10 másodperces büntetést.[28] A verseny végére a negyedik helyre küzdötte fel magát, de a büntetése miatt az ötödik helyet tudhatta magáénak. Csapattársa, Daniel Ricciardo megnyerte a versenyt.[29] Azerbajdzsánban Verstappen hosszú csatát folytatott csapattársával a negyedik helyért. A többszöri pozícióváltás után Ricciardo belement Max autójának a hátuljába, mindkét autó kiesett a versenyből.[30] Mindkét versenyzőt hibáztatta a csapat és megrovást is kaptak a versenyigazgatóktól.

A monacói nagydíjon Verstappen a harmadik szabadedzés végén hibát ejtett és karambolozott majdnem ott, ahol két évvel ezelőtt. A mérnökök nem tudták megszerelni az autóját az időmérőre, ezért Max a rajtrács utolsó helyéről indult.[31] A versenyen 2 pontot szerzett.[32]

Kanadában mindhárom szabadedzésen az első lett, az időmérőn harmadik lett.[33] A versenyen harmadik lett és a leggyorsabb kört is ő állította fel.[34] A francia nagydíjon második lett.[35] Az osztrák nagydíjon negyedikként kezdte a versenyt, amit aztán meg is nyert.[36] A brit nagydíjon nem fejezte be a versenyt egy fékprobléma miatt.[37] Németországban negyedikként végzett, stratégiai hibák miatt.[38] Verstappen az első félévet szorosan a csapattársa mögött végezte a tabellán.

Verstappen a versenyév második felében sok eredményt szerzett. Pódiumon végzett Belgiumban, Szingapúrban, Japánban és az Egyesült Államokban.[39] Mexikóban megszerezte Formula–1-es karrierje ötödik győzelmét. Majdnem megnyerte a brazil nagydíjat, de összeütközött Esteban Oconnal, akit lekörözött. Ocon 10 másodperces büntetést kapott. Abu-Dzabiban harmadikként végzett.

A szezont Verstappen a negyedik helyen végezte a tabellán 249 ponttal, két győzelemmel, tizenegy pódiummal és kettő leggyorsabb körrel.[40]

2019

A 2019-es szezonban a Red Bull lecserélte a Renault motorokat. A Honda motorok sokkal megbízhatóbbak és sokkal erősebbek voltak az előző években használt Renault hajtóműveknél. A Hungaroringen Verstappen megszerezte első pole pozícióját 1:14,572-es idővel. A versenyen azonban Hamilton két kiállásos stratégiával el tudta vinni előle a győzelmet. Az előző évhez hasonlóan most is megnyerte az osztrák nagydíjat. A verseny után csapatfőnöke, Christian Horner úgy nyilatkozott, hogy a hollandot tartja a világ legjobb autóversenyzőjének, amit YouTube-csatornáján a 2016-os év világbajnoka, Nico Rosberg is megerősített. A futamot Niki Lauda emlékének szentelték, mert 70 évesen, néhány nappal azelőtt halt meg egy svájci kórházban. A német nagydíjat is megnyerte, a Mercedes sorozatos hibáinak köszönhetően. A brazil nagydíjon szintén az első rajtkockát szerezte meg 1:07,508-as idővel, a versenyt pedig meg is nyerte. Az évben hatszor állt dobogóra, kétszer kiesett és a többi versenyen pontot szerzett. Csapattársát már a szezon közben (a Hungaroringen futotta utolsó versenyét a csapat színeiben) menesztették a csapattól, helyét pedig Alex Albon "örökölte meg". Ebben az évben az egyéni VB-n már a harmadik helyet szerezte meg, 278 ponttal.[41]

2020

A Formula–1 70. szezonja nem a legjobb éve volt. Ráadásul a koronavírus-járvány miatt csak júniusban rajtolhatott el a bajnokság, a Ausztriában. Az osztrák nagydíjon műszaki hiba miatt fel kellett adnia a versenyt.

Az év legjelentősebb nagydíját, a 70. évforduló nagydíjat egy Hamiltonéra időzített boxkiállással nyerte meg, az addigi hatszoros világbajnok hazájában, Silverstone-ban.

Sok versenyen ért el második helyet, legtöbbször Hamilton mögött. Az év utolsó futamán, az abu-dzabi nagydíjon az évben először pole-pozícióból rajtolhatott, a versenyen pedig rajt-cél győzelmet szerzett. Ezenkívül kilencszer lett dobogós, ötször kiesett, és csak a török nagydíjon szerzett úgy pontot, hogy nem állt a dobogóra. A pontversenyben Bottasszal harcolt a második helyért, de a Mercedes finnje bizonyult jobbnak.

2021

Karrierje során először világbajnoki címet szerzett, és ezzel a sportág történetének első holland világbajnoka lett. A szezon során 10 futamot nyert meg. Verstappen és Hamilton a szezonzáró abu-dzabi nagydíj előtt pontegyenlőséggel állt.[42] A futamot Verstappen kezdhette az élről, azonban a rajtot követően a mellőle induló Hamilton megelőzte, és bár a holland megpróbálta visszaelőzni riválisát, de miután az előzési manőver közben kissé leterelte a britet a pályáról, vissza kellett adnia a pozícióját. Verstappen több mint tíz másodperces hátrányban volt Hamilton mögött, amikor az 54. körben Latifi csapta a falnak autóját, emiatt pedig pályára küldték a biztonsági autót, Hamilton előnye pedig eltűnt Verstappennel szemben. A versenyirányítás több körön át ellentétes információt adott ki a csapatoknak arról, hogy a pálya feltakarítása után újraindítják e a versenyt, illetve hogy a szabályoknak megfelelően a lekörözött versenyzők visszavehetik e a körüket, vagy biztonsági okokból ettől ezúttal eltekintenek. Utóbbi szituáció Hamiltont segítette volna, aki a használt kemény abroncsokon állt az élen a friss lágyakon lévő Verstappen előtt, úgy hogy kettőjük közt több lekörözött versenyző is körözött a pályán. Végül Michael Masi versenyigazgató egy körrel a futam vége előtt döntött az újraindításról, illetve arról, hogy a lekörözött versenyzők megelőzhetik a biztonsági autót és visszavehetik köreiket. Az újraindítást követően Verstappen előbb egy agresszív manőverrel, majd egy ugyanilyen, de szabályos védekezéssel kihasználta a gumielőnyét Hamiltonnal szemben, így az utolsó pillanatokban állt az élre, és előzte ezzel meg riválisát, megszerezve pályafutása első világbajnoki címét.[43] A Mercedes a futamot követően két eset miatt óvást nyújtott be. Az egyikben szerintük Verstappen a biztonsági autó mögött Hamiltont megelőzte. A másikban kifogásolták a versenyigazgató azon döntését, hogy csak a Verstappen és Hamilton közötti lekörözött versenyzők vehették vissza a körüket, és a biztonsági autó ennek a körnek a végén távozott a pályáról.[44] Az óvásokat elutasították, de a Mercedes jelezte fellebbezési szándékát.[45] 2021. december 16-án a Mercedes úgy döntött, hogy a sport érdekeit szem előtt tartva nem fellebbez, így hivatalossá vált Verstappen világbajnoki címe.[46]

2022

2022 márciusában Verstappen ötéves szerződéshosszabbítást írt alá a Red Bull Racing csapatával a 2023–2028-as szezonra vonatkozóan.[47]

Verstappen az első három futamon kétszer kiesett, így az ausztrál nagydíj után már 46 ponttal maradt le a világbajnokságot vezető Charles Leclerc mögött. Ezután hat futamból ötöt megnyert, eközben átvette a világbajnokság vezetését. A francia nagydíjtól kezdődően újabb négy futamot nyert meg egymás után, köztük a belga nagydíjat. A szezonban rekordot jelentő 15 futamgyőzelmet aratott.[48] Október 9-én a japán nagydíjon megnyerte a 2022-es Formula–1 világbajnokságot.

Eredményei

Karrier-összefoglaló

Gokartozó karrier eredménysorozata

Teljes Formula–3 Európa-bajnokság eredménysorozata

(Táblázat értelmezése)
(Félkövér: pole-pozícióból indult; dőlt: leggyorsabb kört futott)

Év Csapat 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 Helyezés Pont
2014 Van Amersfoort Racing SIL
1

Ki
SIL
2

5
SIL
3

2
HOC
1

Ki
HOC
2

Ni
HOC
3

1
PAU
1

3
PAU
2

Ki
PAU
3

Ki
HUN
1

Ki
HUN
2

16
HUN
3

4
SPA
1

1
SPA
2

1
SPA
3

1
NOR
1

1
NOR
2

1
NOR
3

1
MSC
1

3
MSC
2

Ki
MSC
3

2
RBR
1

5
RBR
2

4
RBR
3

12
NÜR
1

1
NÜR
2

Ki
NÜR
3

3
IMO
1

Ki
IMO
2

2
IMO
3

1
HOC
1

1
HOC
2

5
HOC
3

6
3. 411

Teljes Formula–1-es eredménysorozata

(Táblázat értelmezése)
(Félkövér: pole-pozícióból indult; dőlt: leggyorsabb kört futott)

Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Max_Verstappen
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.






A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.


Év Csapat 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 Helyezés Pont
2014 Toro Rosso AUS MAL BHR CHN ESP MON CAN AUT GBR GER HUN BEL ITA