A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
1955-ös monacói nagydíj | |
Az évad 2. versenye a 7-ből az 1955-ös Formula–1 világbajnokságon. | |
Versenyadatok | |
Dátum | 1955. május 22. |
Hivatalos elnevezés | XIII Grand Prix Automobile de Monaco |
Helyszín | Circuit de Monaco, Monte-Carlo |
Versenypálya | 3,145 km |
Táv | 314,500 km |
Körök | 100 |
Időjárás | napos |
Pole-pozíció | |
Versenyző | Juan Manuel Fangio (Mercedes-Benz) |
Idő | 1:41,1 |
Leggyorsabb kör | |
Versenyző | Juan Manuel Fangio (Mercedes) |
Idő | 1:42,4 (27. a(z) 100-ból) |
Dobogó | |
Első | Maurice Trintignant (Ferrari) |
Második | Eugenio Castellotti (Lancia) |
Harmadik | Jean Behra Cesare Perdisa (Maserati) |
Az 1955-ös Formula–1 világbajnokság második futama a monacói nagydíj volt. A 100 körös, 1950 után másodszor megrendezett versenyt május 22-én tartották Monaco utcáin.
Előzmények
A verseny előtt már sötét felhők kezdtek gyülekezni a Formula–1 felett, amelyekből villámként csaptak le a tragédiák. Nem sokkal a futamot megelőzően Stirling Moss egy Mercedes-Benz volánjánál megnyerte a Mille Migliát vetélytársa, Juan Manuel Fangio előtt. Moss győzelmét egy tragédia tette szomorúvá, amely egy kislány életét követelte. Paudában egy Alfa Romeo a nézők közé hajtott. Pauban Mario Alborghetti halálos balesetet szenvedett és kilenc néző is megsérült. Hans Herrmann Monte-Carlóban egy edzés során csigolyatörést szenvedett, de ő túlélte. Ekkor még senki nem sejthette, hogy ebben az esztendőben még közel száz áldozatot fog követelni az autóversenyzés. A Mercedes-Benz Herrmann helyére a francia André Simont szerződtette, ő helyettesítette sérült társát.
Időmérő
Az időmérő edzést Juan Manuel Fangio nyerte, 1:41,1-es idővel. A versenyzőnek a 16., csapatának, a Mercedes-Benznek pedig az 5. első rajthelye volt ez.
Rajtpozíció | Rajtszám | Versenyző | Csapat | Köridő | Különbség |
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | Juan Manuel Fangio | Mercedes | 1:41,1 | — |
2 | 26 | Alberto Ascari | Lancia | 1:41,1 | +0,0 |
3 | 6 | Stirling Moss | Mercedes | 1:41,2 | +0,1 |
4 | 30 | Eugenio Castellotti | Lancia | 1:42,0 | +0,9 |
5 | 34 | Jean Behra | Maserati | 1:42,5 | +1,4 |
6 | 36 | Roberto Mieres | Maserati | 1:43,7 | +2,6 |
7 | 28 | Luigi Villoresi | Lancia | 1:43,7 | +2,6 |
8 | 38 | Luigi Musso | Maserati | 1:44,3 | +3,2 |
9 | 44 | Maurice Trintignant | Ferrari | 1:44,4 | +3,3 |
10 | 4 | André Simon | Mercedes | 1:45,4 | +4,3 |
11 | 40 | Cesare Perdisa | Maserati | 1:45,2 | +4,5 |
12 | 18 | Mike Hawthorn | Vanwall | 1:45,6 | +4,5 |
13 | 8 | Robert Manzon | Gordini | 1:46,0 | +4,9 |
14 | 42 | Giuseppe Farina | Ferrari | 1:46,1 | +5,0 |
15 | 48 | Piero Taruffi | Ferrari | 1:46,4 | +5,3 |
16 | 12 | Élie Bayol | Gordini | 1:46,7 | +5,6 |
17 | 14 | Louis Rosier | Maserati | 1:46,8 | +5,7 |
18 | 46 | Harry Schell | Ferrari | 1:46,9 | +5,8 |
19 | 32 | Louis Chiron | Lancia | 1:47,3 | +6,2 |
20 | 10 | Jacques Pollet | Gordini | 1:49,4 | +8,3 |
NK* | 22 | Lance Macklin | Maserati | 1:49,4 | +8,3 |
NK | 24 | Ted Whiteaway | HWM | 1:57,2 | +16,1 |
*nem kvalifikálta magát
Futam
A pole pozícióból induló Fangio és Moss meggyőző fölénnyel uralták a mezőnyt, amíg mindketten a motor meghibásodása következtében ki nem estek. Moss a 81. körben kényszerült feladni a küzdelmet, így Alberto Ascari átvette a vezetést. (Mosst a 9. helyen rangsorolták, mert bár kiesett, teljesítette a versenytáv 90%-át.) Ezt a kört azonban ő sem tudta befejezni. Az alagútból kiérkezvén elvesztette uralmát a Lancia felett, és a tengerbe zuhant. A matrózok gyorsan az olasz versenyző segítségére igyekeztek. A gyors intézkedésnek köszönhetően néhány karcolással megúszta a balesetet, legalábbis Ascari nem panaszkodott. A futamot a francia Maurice Trintignant nyerte egy Ferrarival.
Ascarit kórházba szállították, ő azonban haza akart menni. Végül saját felelősségére hazaengedték. 4 nappal a balesete után Monzában tesztelt egy sportautót. A 4. körében a Vialone kanyarban autója felborult. Ascari ezt a balesetet már nem élte túl. Később a kanyart átépítették, és róla nevezték el.
Végeredmény
Helyezés | Rajtszám | Versenyző | Csapat | Megtett kör | Idő/Kiesés oka | Rajthely | Pont |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 44 | Maurice Trintignant | Ferrari | 100 | 2:58:09,8 | 9 | 8 |
2 | 30 | Eugenio Castellotti | Lancia | 100 | +20,2 | 4 | 6 |
3 | 34 | Jean Behra Cesare Perdisa |
Maserati | 99 | +1 kör | 5 | 2 2 |
4 | 42 | Nino Farina | Ferrari | 99 | +1 kör | 14 | 3 |
5 | 28 | Luigi Villoresi | Lancia | 99 | +1 kör | 7 | 2 |
6 | 32 | Louis Chiron | Lancia | 95 | +5 kör | 19 | |
7 | 10 | Jacques Pollet | Gordini | 91 | +9 kör | 20 | |
8 | 48 | Piero Taruffi Paul Frère |
Ferrari | 86 | +14 kör | 15 | |
9 | 16 | Stirling Moss | Mercedes | 81 | +19 kör | 3 | |
Ki* | 40 | Cesare Perdisa Jean Behra |
Maserati | 86 | Kipördült | 11 | |
Ki | 26 | Alberto Ascari | Lancia | 80 | Baleset | 2 | |
Ki | 46 | Harry Schell | Ferrari | 68 | Motor | 18 | |
Ki | 36 | Roberto Mieres | Maserati | 64 | Sebességváltó | 6 | |
Ki | 12 | Élie Bayol | Gordini | 63 | Sebességváltó | 16 | |
Ki | 2 | Juan Manuel Fangio | Mercedes | 49 | Sebességváltó | 1 | 1 |
Ki | 8 | Robert Manzon | Gordini | 38 | Sebességváltó | 13 | |
Ki | 4 | André Simon | Mercedes | 24 | Motor | 10 | |
Ki | 18 | Mike Hawthorn | Vanwall | 22 | Üzemanyag-szabályzó | 12 | |
Ki | 14 | Louis Rosier | Maserati | 8 | Olajszivárgás | 17 | |
Ki | 38 | Luigi Musso | Maserati | 7 | Sebességváltó | 8 | |
NK** | 22 | Lance Macklin | Maserati | ||||
NK | 24 | Ted Whiteaway | HWM-Alta | ||||
NK | 4 | Hans Herrmann | Mercedes | Sérülés |
*kiesett
**visszalépett az időmérő előtt
Statisztikák
Versenyben vezettek: Juan Manuel Fangio : 49 kör (1-49), Stirling Moss : 31 kör (50-80), Maurice Trintignant : 20 kör (81-100)
- Maurice Trintignant első győzelme.
- Juan Manuel Fangio 16. pol pozíció (R), 15. leggyorsabb kör (R)
- Ferrari 20. győzelme.
Louis Chiron 55 éves 292 napos korában lett hatodik, a legidősebb pontszerző a Formula–1-ben.
Alberto Ascari kétszeres világbajnok utolsó, Cesare Perdisa első versenye.
Források
- A Formula-1 hivatalos oldala
- A nagydíj statisztikái a StatsF1.com-on
- Az 1955-ös szezon leírása a formula.hu-n
Előző nagydíj: 1955-ös Formula–1 argentin nagydíj |
FIA 1955-ös Formula–1 világbajnokság | Következő nagydíj: 1955-ös indianapolisi 500 |
Előző nagydíj: 1950-es Formula–1 monacói nagydíj |
Formula–1 monacói nagydíj | Következő nagydíj: 1956-os Formula–1 monacói nagydíj |
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.