A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Stirling Moss | |
Életrajzi adatai | |
Született | 1929. szeptember 17. West Kensington |
Elhunyt | 2020. április 12. (90 évesen) Mayfair[1] |
Nemzetisége | brit |
Pályafutása | |
Kategória | Formula–1-es világbajnokság |
Aktív évei | 1951 – 1961 |
Csapata | HWM, Mercedes-Benz, Maserati, Vanwall, Cooper |
Nagydíjak száma | 67 |
Világbajnoki címek | 0 |
Győzelmek | 16 |
Dobogós helyezések | 24 |
Első rajtkockák | 16 |
Leggyorsabb körök | 19 |
Első nagydíj | 1951 svájci nagydíj |
Első győzelem | 1955 brit nagydíj |
Legutolsó győzelem | 1961 német nagydíj |
Legutolsó nagydíj | 1961 amerikai nagydíj |
A Wikimédia Commons tartalmaz Stirling Moss témájú médiaállományokat. |
Sir Stirling Craufurd Moss (London, 1929. szeptember 17. – London, 2020. április 12.) angol autóversenyző, Formula–1-es pilóta. Gyakran nevezik a legnagyobb versenyzőnek, aki nem szerzett világbajnoki címet.[2]
Fiatalkora
1929. szeptember 17-én született Londonban. Szülei is szenvedélyes autóversenyzők voltak. Apja Alfred Moss a 16. lett az 1924-es indianapolisi 500-on, húga, Pat Moss pedig rali versenyeken indult. Stirling kedvelte a lovassportokat, kezdetben még egyensúlyban voltak hajlamai a lovaglás és az autósport között. Miután megkapta Cooper 500-asát, hamar bizonyította tehetségét számos futamgyőzelmével, nemzetközi szinten is. Részt vett a Formula–3-ban, 1952-ben pedig második lett a Monte-Carlo-ralin, amelyen társa John Cooper volt. 1954-ben első külföldiként nyerte meg a Sebringi 12 órás autóversenyt.
Formula–1
Moss először 1951-ben indult Formula–1-es versenyen (egy HWM-mel), első dobogós helyezését az 1954-es belga nagydíjon szerezte egy Maserati 250F-fel. Tehetségére felfigyelt Alfred Neubauer, a Mercedes csapatvezetője, és 1955-től a Mercedes versenyzője lett, ahol csapattársa a többszörös világbajnok Juan Manuel Fangio volt. A brit nagydíjon, hazai versenyén szerezte meg első győzelmét, mindössze két tizedmásodperccel ért célba célba Fangio előtt (a verseny első négy helyezettje mind a Mercedes versenyzője volt). Ezzel Moss lett az első brit, aki a brit nagydíjon győzött.
Egyik legemlékezetesebb versenye az 1955-ös Mille Miglia volt, amelyet rekord idővel, 10 óra, 7 perc, 48 másodperccel fejezett be a Mercedes 300 SLR-rel, és amelyen majdnem fél órával a második helyezett előtt ért célba. Az év végén a Mercedes a Le Mans-i tragédia miatt kivonult a motorsportból, Moss 1956-ban a Maseratinál versenyzett. Monacói és az olasz nagydíjon aratott győzelme révén 1955 után ismét második lett a bajnokságban.
1957-ben és 1958-ban a brit Vanwall csapat versenyzője volt, mindkét évben második lett az egyéni bajnokságban. 1957-ben Moss vezette a brit nagydíjat, de motorhiba miatt ki kellett állnia a boxba. Csapata behívta Tony Brookst, aki átadta autóját. Moss így visszaállhatott a versenybe, amelyet végül meg is nyert. Ez volt a Vanwall első futamgyőzelme, ami egyben az első brit konstruktőri győzelem a Formula–1-ben. Moss ezt követően még győzött Pescarában, amely a valaha volt leghosszabb pályán (25 km) rendezett verseny a Formula–1-ben. A második helyezett Fangio több, mint három perccel később ért célba Moss mögött. A brit megnyerte az évadzáró olasz nagydíjat, majd győzött a következő, évadnyitó argentin nagydíjon is. 1958-ban a ferraris Mike Hawthornnal küzdött a bajnoki címért. A portugál nagydíj utolsó körében Hawthorn motorja felmondta a szolgálatot, de áttolta a célvonalon, és a második helyen, több mint ötperces hátrányban klasszifikálták. A győztes Moss annyira sportszerű volt, hogy kiállt ellenfele mellett, akit a leintés után kizártak, mivel ellentétes irányban tolta autóját. Moss szavait figyelembe véve, miszerint a manőver nem a pályán történt, nem büntethetik meg menetiránnyal szembeni haladás miatt Hawthornt, így megtarthatta a második pozíciót. Hawthorn ennek köszönhetően hét pontot szerzett, és az év végén 1 ponttal, de megelőzte Mosst, és lett az első brit világbajnok.
Moss a Formula–1 mellett sportautó-versenyeken is részt vett. Három egymást követő évben (1958–1960) győzött az 1000 km-es nürburgringi versenyen.
A Vanwall visszavonulását követően, 1959-től Rob Walker privát csapatának versenyzője volt. Az első évben győzött Portugál és az olasz nagydíjon, 1960-ban pedig megnyerte a monacói nagydíjat. Belgiumban az edzésen súlyos balesetet szenvedett a "Burnenville" kanyarban, ezt követően kihagyott három versenyt, így az évad jelentős részében nem is versenyzett. Felépülése után győzött Kaliforniában, Riverside-ban, ami az évad utolsó versenye volt.
1961-től a motorok hengerűrtartalmát 1,5 literre korlátozták, az évet a Ferrarik uralták, ennek ellenére Moss a gyenge Climax-motors Lotusszal győzött Monacóban és a Nürburgringen, az év végén harmadik lett a bajnokságban.
1962-ben Moss indult a nem világbajnoki Glover Trophy elnevezésű versenyen egy Lotusszal, Goodwoodban. Moss súlyos balesetet szenvedett, aminek következtében egy hónapra kómába esett, bal oldala hat hónapra részlegesen lebénult. Bár felépült sérüléséből, a visszavonulás mellett döntött egy következő évi tesztje után.
Pályafutása során számos különböző márkával versenyzett, de mindig előnyben részesítette a brit versenyautókat, állítva, hogy "jobb becsületesen veszíteni egy brit autóval, mint győzni egy külföldivel". Moss győzelmek tekintetében sokáig a legsikeresebb brit versenyző volt, rekordját Nigel Mansell döntötte meg több évtizeddel később.
2016-ban egy szingapúri nyaralása során elkapott egy súlyos mellkasi fertőzést, ennek következtében öt hónapot töltött kórházban.[3] 2018-ban bejelentette, hogy végleg visszavonul a nyilvános szerepléstől, mivel az egészségi állapota nagyon leromlott.[4] 2020. április 12-én reggel hunyt el családja körében 90 éves korában.[2][5] A mai napig ő a legsikeresebb Formula–1-es versenyző a 16 győzelmével, aki sohasem nyert világbajnoki címet. Sorozatban négyszer végzett 2. helyen 1955 és 1958 között, majd háromszor is a 3. lett összetettben.
Eredményei
Teljes Formula–1-es eredménysorozata
Év | Csapat | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Helyezés | Pont |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1951 | HWM | SUI 8 |
500 | BEL | FRA | GBR | GER | ITA | ESP | – | 0 | |||
1952 | HWM ERA Connaught | SUI Ki |
500 | BEL Ki |
FRA | GBR Ki |
GER | NED Ki |
ITA Ki |
– | 0 | |||
1953 | Connaught Cooper | ARG | 500 | NED 9 |
BEL | FRA Ki |
GBR | GER 6 |
SUI | ITA 13 |
– | 0 | ||
1954 | Maserati Vanwall | ARG | 500 | BEL 3 |
FRA | GBR Ki |
GER Ki |
SUI Ki |
ITA 10 |
ESP Ki |
13. | 4 1/7 | ||
1955 | Mercedes | ARG 4 † |
MON 9 |
500 |
BEL 2 |
NED 2 |
GBR 1 |
ITA Ki |
2. | 23 | ||||
1956 | Maserati | ARG Ki |
MON 1 |
500 |
BEL 3 * |
FRA 5 * |
GBR Ki |
GER 2 |
ITA 1 |
2. | 27 (28) | |||
1957 | Maserati | ARG 8 |
MON Ki |
500 | FRA | GBR 1 ‡ |
GER 5 |
PES 1 |
ITA 1 |
2. | 25 | |||
1958 | Rob Walker | ARG 1 |
MON Ki |
NED 1 |
500 | BEL Ki |
FRA 2 |
GBR Ki |
GER Ki |
POR 1 |
ITA Ki |
MOR 1 |
2. | 41 |
1959 | Rob Walker BRP | MON Ki |
500 | NED Ki |
FRA Kiz |
GBR 2 |
GER Ki |
POR 1 |
ITA 1 |
USA Ki |
3. | 25½ | ||
1960 | Rob Walker | ARG 3 џ |
MON 1 |
500 | NED 4 |
BEL Ni |
FRA | GBR |
POR Kiz |
ITA |
USA 1 |
3. | 19 | |
1961 | Rob Walker | MON 1 |
NED 4 |
BEL 8 |
FRA Ki |
GBR Ki ** |
GER 1 |
ITA Ki |
USA Ki |
3. | 21 |
- † A helyezést Hans Herrmann-nal és Karl Klinggel közösen érte el.
- * A helyezést Cesare Perdisával közösen érte el.
- ‡ A helyezést Tony Brooksszal közösen érte el.
- џ A helyezést Maurice Trintignant-nel közösen érte el, és emiatt nem kaptak pontot.
- ** Miután a versenyen Moss kiesett, Jack Fairmannel közös autóval folytatta a nagydíjat egy Ferguson-Climax-szal, de utólag diszkvalifikálták őket.
Jegyzetek
- ↑ https://www.dailymail.co.uk/sport/sportsnews/article-8211843/Sir-Stirling-Moss-tragically-dies-aged-90-wife-pays-touching-tribute.html
- ↑ a b Á, H.: Gyász: elhunyt Sir Stirling Moss, a legnagyobb, aki soha nem lett F (magyar nyelven). NSO.hu, 2020. április 12. (Hozzáférés: 2020. április 12.)
- ↑ Öt hónap után kiengedték a kórházból Stirling Mosst (hu-HU nyelven). Formula.hu. (Hozzáférés: 2020. április 12.)
- ↑ Stirling Moss végleg visszavonul (hu-HU nyelven). Formula.hu. (Hozzáférés: 2020. április 12.)
- ↑ Meghalt minden idők egyik legjobb Forma-1-es pilótája, Stirling Moss (hu-HU nyelven). 24.hu, 2020. április 12. (Hozzáférés: 2020. április 12.)
Külső hivatkozások
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.