A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Circuit de Monaco | |
Adatok | |
Hely | Monaco, Monte-Carlo |
Épült | 1929 |
Versenyek | Formula–1 |
Hossz | 3,340 km, 2,08 mérföld |
Kanyarok | 14 |
Abszolút pályacsúcs | 1 perc 12,178 másodperc (Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, ) |
Versenyen futott pályacsúcs | 1 perc 12,178 másodperc (Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari, ) |
Elhelyezkedése | |
é. sz. 43° 44′ 05″, k. h. 7° 25′ 14″Koordináták: é. sz. 43° 44′ 05″, k. h. 7° 25′ 14″ | |
A versenypálya weboldala |
A Circuit de Monaco városi pálya Monaco Monte-Carlo és La Condamine városrészein vezet keresztül, a Formula–1-es verseny monacói nagydíjára. A város számos utcáját lezárják, a közlekedési táblákat, és a virágágyásokat eltüntetik. Felállítják az ideiglenes boxutcát, a kerítéseket, a kerékvetőket és a nézőtereket, ezeken egyszerre 100 000 ember tud elférni. Az így kialakított pálya 3,340 km hosszú.
A miniállam 2 km²-es területének szinte egészét bejárja a pálya. Több, különféle kanyar található rajta, mint pl. a hajtűkanyar Fairmont Hotelnél (egykori Loews Hotel), a Formula–1-es pályák leglassúbb kanyarja. Emellett nevezetes még a versenypálya hosszú alagútjáról, és egy sikán is található rajta, nem sokkal az alagútkijárat után.
Egy kör a jelenlegi pályán
A kör első kanyarja, a St. Devote egy rövid emelkedő után érhető el. Ez körülbelül 90 fokos jobb kanyar. Ezután egy hosszú emelkedő egyenes van enyhe kanyarokkal. Utána egy balkanyar, a Massenet következik.
A Massenetből kijutva a Kaszinó térre jutnak a versenyzők, mely egy jobbkanyar szinte közvetlenül a híres monte-carlói kaszinó előtt. Egy rövid egyenes után következik a Mirabeau jobbkanyar, mely ráfordít a Grand Hotel bal hajtűkanyarra, amit körülbelül 45 km/h sebességgel képesek bevenni a versenyzők.
Ezután két jobbkanyar jön, a Mirabeau és Portier, ezek levezetik a pilótákat a tengerpartra, utána pedig a hosszú alagútba, amelyben hosszú jobbkanyar található. Az alagútból kijutva következik, rövid egyenes után egy bal-jobbos sikán, jó előzési pont a szűk városi pályán.
Szintén rövid egyenes után következik a Tabac, amit 200 km/h sebességgel vesznek be a versenyzők. Ezután a két Piscine (a. m. medence) kanyar jön: egy bal-jobbos, utána egy jobb-balos sikánt foglal magába. Az autók ekkor haladnak el az uszoda mellett, így gyakran uszoda-kanyarnak is nevezik.
Egy rövid egyenes után erős fékezés, majd egy balkanyar következik, amiből a híres Rascasse kanyarba juthatunk, ez egy jobbos visszafordító kanyar (itt történt Michael Schumacher híres manővere 2006-ban). Rövid egyenes után – innen lehet bejutni a boxutcába – az utolsó kanyar következik, a jobbkanyar Virage Antony Noghes, ami a pálya ötletgazdájáról kapta nevét. Ezután érnek a pilóták a rövid rajt-célegyenesre, és kezdhetik meg új körüket.
Kanyarok
- 1. Sainte Devote: Jobbkanyar, sebesség: 90 km/h
- 2. Beau Rivage: Hosszú egyenes enyhe bal, jobb kanyarokkal, végsebesség: 270 km/h
- 3. Massenet: Balkanyar, sebesség: 140 km/h
- 4. Casino: Jobbkanyar, sebesség: 120 km/h
- 5. Mirabeau: Jobbkanyar, sebesség: 70 km/h
- 6. Grand Hotel Hairpin: Visszafordító balkanyar, sebesség: 45 km/h, Forma-1 leglassúbb kanyarja a Monaco Grand Hotellel szemben
- 7. Portier: Kettős jobbkanyar, ennek végén kijutnak a versenyzők a tengerpartra, sebesség: 50 km/h, 50 km/h
- 8. Tunel: Egy igen hosszú alagút, közvetlen a tenger mellett, jobbkanyar, az alagút végén az autók kb. 270 km/h sebességet érnek el
- 9. Nouvelle Chicane: Lassú sikán, bal, majd jobbkanyar, sebesség: 50 km/h
- 10. Tabac: Balkanyar, sebesség: 140 km/h
- 11. Piscine (Uszoda): Sikán az uszoda mellett, bal, majd jobbkanyar, sebesség: 170 km/h, 80 km/h
- 12. Rascasse: A híres kanyar melyben 2006-ban Michael Schumacher vitatott manővere volt, hogy szándékosan állt-e meg, hogy feltartsa a többi pilótát az időmérő edzésen. Visszafordító szűk jobbkanyar, sebesség: 50 km/h
- 13. Antony Noghes A célegyenes ráfordító jobbkanyar, sebesség: 100 km/h
További információk
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.