A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Sepang International Circuit | |
Adatok | |
Hely | Malajzia, Sepang |
Épült | 1999 |
Bezárták | – |
Tervező | Hermann Tilke |
Versenyek | Formula–1, MotoGP, A1GP, SuperGT, Ázsiai Túraautó-bajnokság, GP2 Ázsia |
Hossz |
3,44 mérföld |
Kanyarok | 15 |
Abszolút pályacsúcs | 1 perc 34,223 másodperc (Juan Pablo Montoya, Williams, ) |
Versenyen futott pályacsúcs | 1 perc 34,223 másodperc (Juan Pablo Montoya, Williams, ) |
Elhelyezkedése | |
é. sz. 2° 45′ 38″, k. h. 101° 44′ 15″Koordináták: é. sz. 2° 45′ 38″, k. h. 101° 44′ 15″ | |
A versenypálya weboldala |
A Sepang International Circuit (SIC) egy motorsport-versenypálya, amelyen 1999 óta rendezik meg a Formula–1-es és a MotoGP maláj nagydíjat. A pálya Sepang városban, a fővárostól, Kuala Lumpurtól nem messze fekszik.
Története
A pályát a német Hermann Tilke tervezte Sanghaj, Bahrein és Isztambul mellett. 1998-ban kezdték el építeni és 1999-ben tartották rajta az első Formula–1 maláj nagydíjat. Ekkor volt a pálya hivatalos megnyitója is.
Elhelyezkedése
Kuala Lumpurtól 35 kilométerre, Sepang településtől 6 kilométerre délre helyezkedik el. Közvetlenül a maláj észak-déli autópálya mentén fekszik. Az autópálya másik oldalán a Kuala Lumpur nemzetközi repülőtér (KLIA) helyezkedik el.
A pálya
A fő pálya 5,543 km hosszú, az óramutató járásával megegyezően haladnak rajta. Sok egyenes, és visszafordító kanyar van benne, az aszfaltcsík legnagyobb szélessége 22 méter. Vonalvezetése meglehetősen szokatlan, a hátsó egyenes majdnem olyan hosszúságú, mint a 925 méter hosszú célegyenes. A két egyenest egy visszafordító hajtűkanyar köti össze. A két, egymással majdnem párhuzamos egyenes között helyezkedik el a Mall főtribűn, amely mindkét egyenesre ránéz. Stílusa Malajzia nemzeti virágát, a hibiszkuszt idézi. A főtribűn befogadóképessége 50 000 fő, míg a pályán összesen 130 000-en férnek el egyszerre. Az aszfaltcsíkon több jó előzési pont is akad. A boxutca mögötti paddockba a pálya 4-es kanyarja előtt egy alagúton keresztül lehet bejutni. A pálya főbejárata a célegyenes és a hátsó egyenes, a 14-es és az első kanyar között helyezkedik el. Innen a két egyenes között haladva a 15-ös kanyarig el lehet jutni gyalog.
15 kanyarjából 5 bal- és 10 jobbkanyar.
A pályának két másik konfigurációja is van. Az északi pálya az óramutató járásával megegyező irányú, a fő pálya első felének nyomvonalán halad a 6-os kanyarig, ezután visszakanyarodik a 15-ös kanyarra és onnan a célegyenesre. Az északi változat hossza 2,71 kilométer.
A déli rész szintén az óramutató járásával megegyező irányú. A hátsó egyenes végéig elhaladva a 8-as kanyarnál egy hajtűkanyarral csatlakozik bele a fő pálya második felének nyomvonalára. A hátsó egyenes mentén külön boxutcája van. 2,61 km hosszú.
A létesítmény magában foglal egy rövidebb gokart- és egy motokrosszpályát is.
A környékre a rendkívül magas páratartalom jellemző, mely igencsak megerőlteti az autókat, és a pilótákat is.
A pályarekord 1:32,582, amit Fernando Alonso futott 2005-ben. Egy verseny 56 körből áll, ami 310,408 km.
Eddigi győztesek
Év | Győztes | Csapat | Átlagsebesség |
---|---|---|---|
1999 | Eddie Irvine | Ferrari | 192,682 km/h |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari | 194,199 km/h |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | 170,031 km/h |
2002 | Ralf Schumacher | Williams-BMW | 194,790 km/h |
2003 | Kimi Räikkönen | McLaren-Mercedes | 201,629 km/h |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | 204,384 km/h |
2005 | Fernando Alonso | Renault | 203,408 km/h |
2006 | Giancarlo Fisichella | Renault | 205,297 km/h |
2007 | Fernando Alonso | McLaren-Mercedes | 201,894 km/h |
2008 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 203,971 km/h |
2009 | Jenson Button | Brawn-Mercedes | 171,833 km/h |
2010 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 198,541 km/h |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 190,700 km/h |
2012 | Fernando Alonso | Ferrari | 112,969 km/h |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 188,231 km/h |
2014 | Lewis Hamilton | Mercedes AMG | 185,442 km/h |
2015 | Sebastian Vettel | Ferrari | 184,225 km/h |
2016 | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault | 191,584 km/h |
2017 | Max Verstappen | Red Bull-Renault | 206,889 km/h |
Képgaléria
-
Nicky Hayden egy 2006-os teszten
-
A 2006-os maláj nagydíj
-
A pályabejárat
-
Alex Yoong maláj versenyző 2006-ban az A1GP-ben
-
A 2005-ös MotoGP maláj nagydíj
-
A 2007-es maláj nagydíj
-
A boxutca és a célegyenes
-
A 2009-es maláj nagydíj
Források
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.