Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Jakarta
Jakarta
Jakarta vue par satellite en 2022.jpg
Jakarta címere
Jakarta címere
Jakarta zászlaja
Jakarta zászlaja
Mottó: Jaya Raya (Hatalmas és virágzó)
Közigazgatás
Ország Indonézia
Alapítás éve1527. június 22.
Polgármester Sutiyoso
Irányítószám
  • 10110–14540
  • 19110–19130
Körzethívószám 021
Testvérvárosok
Lista
Népesség
Teljes népesség10 562 088 fő (2020)[1]
– agglomeráció24 094 000 fő
Népsűrűség13 290 fő/km²
Földrajzi adatok
Tszf. magasság8,0 m
Terület661,52 km²
IdőzónaWIT (UTC+7)
Elhelyezkedése
Jakarta (Indonézia)
Jakarta
Jakarta
Pozíció Indonézia térképén
d. sz. 6° 11′, k. h. 106° 50′Koordináták: d. sz. 6° 11′, k. h. 106° 50′
Jakarta Special Capital Region in Indonesia (special marker).svg
Jakarta weboldala
A Wikimédia Commons tartalmaz Jakarta témájú médiaállományokat.
SablonWikidataSegítség

Jakarta (ejtsd: dzsakarta, egyéb nevei: Djakarta vagy DKI Jakarta, korábban Batavia) Indonézia fővárosa és legnagyobb települése. Jáva szigetének északnyugati partvidékén helyezkedik el.

Földrajz

Éghajlat

Jakarta éghajlati jellemzői
HónapJan.Feb.Már.Ápr.Máj.Jún.Júl.Aug.Szep.Okt.Nov.Dec.Év
Átlagos max. hőmérséklet (°C)31,532,332,533,533,534,333,333,032,031,731,332,032,6
Átlagos min. hőmérséklet (°C)24,224,325,225,125,424,925,124,925,525,524,924,925,0
Átl. csapadékmennyiség (mm)38930910025713983303430331751231702
Havi napsütéses órák száma1891822392552602552822952882792312202975
Forrás: World Meteorological Organization, Danish Meteorological Institute


Demográfia

A városnak 2017-ben 10,3 millió lakosa volt.

Népességének változása (elővárosok nélkül):

Történelem

A középkorban

A Ciliwung folyó torkolatában a Kalapa-kikötő volt az első település, amelyről feljegyzések léteznek, és amelynek alapjain létrejött a mai Jakarta. Gyökerei egy 5. századi hindu településre vezethetők vissza. A 12. századra a Szunda nevű hindu királyság legnagyobb kikötőjévé vált. A portugálok voltak az első európaiak akik Kalapa kikötőjében partra szálltak.

Egy hindu király a 16. század elején engedélyezte a portugál kereskedők részére, hogy Kalapában erődöt építsenek. Jakarta kikötőjét a mai napig Sunda Kelapának hívják, ennek a korai településnek az emlékére.

Európai felfedezése után

Jakarta (Batavia) térképe 1740-ben

A várost 1527-ben hódította meg Fatahillah (vagy Faletehan), egy közeli, északi királyság vezetője. Fatahillah 1527. június 22-én a Kalapa nevet Jayakarta-ra változtatta, amely jávaiul „győzedelmest és virágzót” jelent. Azóta ez a nap Jakarta város megalapításának hivatalos ünnepe. A hollandok a 16. század vége felé érkeztek Jayakartába. 1619-ben a Jan Pieterszoon Coen parancsnoksága alatt álló Holland Kelet-indiai Társaság csapatai meghódították a várost és a Jayakarta nevet Batáviára változtatták, amely egy Hollandiában a római időkben élő törzs latin neve volt. Batávia volt Holland Kelet-India gyarmat fővárosa. A 19. század elején, amikor a magasabban fekvő területeket egészségesebbnek ítélték, a hollandok fokozatosan délre költöztek, így a város növekedésnek indult. A britek 1811-ben foglalták el Jáva szigetét és öt évig tartották ellenőrzésük alatt, amíg Hollandia Európában a napóleoni háborúkkal volt elfoglalva. Ezután a sziget visszakerült holland ellenőrzés alá.

Amint a 19. és a 20. század elején Hollandia a szigetország egyre nagyobb területein szilárdította meg közvetlen hatalmát, jelentősen megnövekedett a gyarmati Batávia fontossága. Az ellenőrzés és az adójövedelmek biztosítására kidolgozott holland taktika szerint gyakran az egész ország árukivitelének keresztül kellett haladni a városon, ami a főváros részére túlzott politikai és gazdasági hatalmat biztosított, amit a mai napig fenntart magának.

A 20. században

Japán a második világháborúban, 1942-ben foglalta el a fővárost és azonnal Jakartára változtatta nevét, hogy megszerezze a helyi lakosság támogatását. A japánok 1945-ös leigázása után a hollandok újra elfoglalták a várost, annak ellenére, hogy az indonézek 1945. augusztus 17-én kikiáltották függetlenségüket. Jakarta vált azon holland erőfeszítések központjává, amelyek a korábbi gyarmatbirodalmuk feletti uralom visszaállításért harcolt az indonéz polgárháborúban, amely azonban végül Indonézia létrejöttével ért véget 1949-ben.

A város népessége a 20. században egyre jobban növekedett, miközben a parthoz közeli, mocsaras talajon való elhelyezkedése miatt folyamatos az épületek süllyedése és a talajvíz emelkedése, ami egyes helyeken a csatornázást és a vízellátást lehetetlenné teszi.

A 21. században

A túlnépesedés és a város süllyedése a 21. században sem állt le, ezért egy 2019-es döntés értelmében új főváros alapításáról döntöttek, amit Borneó délkeleti részén terveznek felépíteni Nusantara névvel. A túlnépesedett településből a tervek szerint ide költöznek majd a kormányhivatalok Jakartából, ha az egyelőre erdős területen sikerül a városfejlesztést a megfelelő szintre juttatni. A város a jövőben is megmarad az ország pénzügyi és kereskedelmi központjának.[2][3]

Közigazgatás

Jakarta közigazgatási felosztása

Indonézia más városaitól eltérően Jakarta speciális tartományi státusszal rendelkezik. A város élén polgármester helyett kormányzó áll. Jakarta öt kerületre oszlik, ezek indonéz neve kota (régebben kotamadya), mindegyik élén polgármester (walikota) áll.

Az Ezer szigetek (Kepulauan Seribu), Jakartától északra, szintén a főváros közigazgatási részét képezik.

Kultúra

Indonézia fővárosaként, annak kormányzati, politikai és gazdasági központjaként, Jakarta nagyszámú külföldi és belföldi bevándorlót vonz, kínál nekik megélhetést. Ennek köszönhetően Jakarta kifejezetten kozmopolita jellegű világváros, igen változatos kultúrával. A bevándorlók jelentős része Jáva más részeiről érkezett (jávaiak, szundanézek, maduraiak), magával hozva a jávai és a szundanéz nyelv nyelvjárásait, hagyományos ételeit és szokásait. Orang Betawi-nak, („Batávia népének”) nevezik azokat, akik a 17. század végétől Batávia körül élő emberek leszármazottai. Az Orang Betawi különböző délkelet-ázsiai nemzetiségek leszármazottai, akiket a batáviai munkaerő-szükséglet kielégítésére hoztak vagy csábítottak erre a területre. Közöttük nagy számban találhatók Indonézia különböző területeiről származó emberek, akiknek kultúrája és nyelve eltér a szundai és a jávai kultúrkörtől.

Jakartában jelentős kínai közösség él, amely már évszázadok óta itt található. Becslések szerint a lakosság 10%-a kínai származású.

Az indonéz főváros számos művészeti központtal büszkélkedik, köztük található a Senayan komplexum. Tradicionális zenét (wayangot és gamelant) könnyen találhatunk színvonalasabb szállodákban.

A főváros gazdasági- és politikai befolyása azt eredményezi, hogy külföldi hatások jobban befolyásolják a városképet és kultúráját; több nemzetközi gyorsétterem nyitott üzletet a városban.

Közlekedés

Bajaj, a jakartai motoros riksa
TransjJakarta busz

Jakartát behálózzák a különböző városi vasútvonalak, ezek kapacitása azonban messze nem elégíti ki az igényeket, állandó a túlzsúfoltság. Vasúti összeköttetés van Jakarta és külvárosai között: délen Depok és Bogor, nyugaton Tangerang és Serpong, valamint keleten Bekasi, Karawang, és Cikampek érhetők el vonattal.

Jakarta legfontosabb vasútállomásai a Gambir, a Jatinegara, a Manggarai és a Jakarta Kota.

Népszerű közlekedési eszköz az autóbusz és a helyi iránytaxi (indonézül: angkutan kota, röviden angkot). Csúcsforgalom idején, a vonatokhoz hasonlóan, ezek is igen zsúfoltak. A kormány 2003-ban létrehozta az expresszbusz-vonalat, amely a város déli és északi csomópontja között teremt valóban gyors összeköttetést. A tervek szerint 2005-ben kellett volna befejeződnie a kelet-nyugati gerincvonalnak.

A hatalmas, széles sugárutak ellenére Jakartában szinte elviselhetetlen dugók alakulnak ki, elsősorban a város központjában. A közlekedési dugók csökkentése érdekében a főváros egyes legfontosabb útjain érvényben van a „három személy” szabálya, amely megtiltja csúcsforgalom idején azoknak a járműveknek a behajtását ezekre az utakra, amelyekben háromnál kevesebb utas ül.

Jakarta közútjain jellemző a fegyelmezetlenség, mindenki könnyű szívvel szegi meg a szabályokat, néhány dollárral minden szabálysértés elrendezhető. Az elmúlt években a motorosok száma is exponenciálisan növekedett, ők is hozzájárulnak a növekvő balesetveszélyhez.

Az itteni közlekedés egyre jobban függ a fizetős autóutaktól. Jakartában egy belső körút épült, ilyen út köti össze a fővárost a délre elhelyezkedő Soekarno-Hatta nemzetközi repülőtérrel. Fizetős autópályán lehet ma már eljutni Jakartából a sziget nyugati végén elhelyezkedő Merak kikötőbe, valamint a délkeleti, déli és keleti városokba is.

A Jakarta Monorail-nek két vonalán kezdték meg az építkezést: a zöld vonal, amely Semanggi-Casablanca-Kuningan-Semanggi városrészeket szolgálja majd ki; és a kék vonal, amely Kampung Melayu-Casablanca-Tanah Abang-Roxy között szállít utasokat. Tervek készültek továbbá két metróvonal megépítésére is, egy észak-déli vonalra (csatlakozással a Monorail-re), valamint egy kelet-nyugati vonalra. 2019. március 24-én nyitották meg a főváros első, dél felé haladó metróvonalát, hossza 16 km. Egy másik, északi irányú vonal építését is megkezdték, ez várhatóan 2024-ig készül el.[4]

A kormány gondolkodik vízibuszok beindításán is, amelyek a jakartai csatornarendszer igénybevételével szállítanák utasaikat.

Jakarta fő repülőtere a Soekarno-Hatta nemzetközi repülőtér, ahová minden nagyobb légitársaság naponta indít járatokat (a másik jelentős repülőtér a Halim Perdanakusuma nemzetközi repülőtér.

Felsőoktatás

Az Indonézia Egyetem épülete

Jakartában számos egyetem található:

Látnivalók, szabadidős helyek

Museum Nasional Indonesia

Múzeumok

A régi városháztér körül (Taman Fatahillah) az UNESCO segítségével több gyarmati korból származó épületet restauráltak. A központjukban áll a "Jakarta-múzeum", ami a város egyik legrégebbről megmaradt épületében kapott helyet. 1710-ben épült, először városháza ("Stadthuys") volt, később katonai irányítóközpont lett és a második világháború végéig itt kapott helyet Nyugat-Jáva önkormányzata. 1974-óta történelmi múzeumként szolgál. Kiállításában megtalálhatók fegyverek, bútorok, régi térképek és más gyarmati kori relikviák.

A "Wayang-múzeum" ugyanennek a térnek a nyugati oldalán található. A kiállításának témája elsősorban a Délkelet-Ázsiában igen elterjedt bábjátékokra szorítkozik.

A Függetlenségi tértől nyugatra fekszik a "Nemzeti múzeum" (Museum Pusat) vagy más néven "Elefántépület" (Gedung Gajah). Ezt a nevét az előtte álló, 1871-ben V. Ráma (1853-1910) thai király által adományozott bronz elefánt szoborról kapta. Ez Délkelet-Ázsia egyik legnagyobb gyűjteménnyel rendelkező múzeuma, 1868-ban a hollandok alapították. A kiállítás részletes információt ad Indonézia vulkánjairól, szigeteiről, népeiről és szokásairól, hagyományos művészetéről.

A Függetlenségi tér

Nemzeti műemlék (Monas)

A 19. század elején a legtöbb kormányzati épületet a járványos óvárosból a "Koningsplein" köré helyezték át, az új Batáviába. Ma a körülbelül egy négyzetkilométer területet elfoglaló Függetlenségi tér (Medekaplatz) látványát a 132 méter magas Nemzeti Műemlék (Monument Nasional, Monas) határozza meg, amelynek a tetején lévő lángot 35 kilogramm arannyal vonták be. A műemlékbe lift visz föl, a 115 méteren lévő kilátóról egész Jakartát beláthatjuk.

A tér keleti felét a "Gambir-pályaudvar" dominálja. Ezzel szemben helyezkedik el az "Emmanuel-templom", amelynek bejárata egy dór templomból származhat. 1839-ben az I.Vilmosról elnevezett "Willemskerk" első templomként nyitotta meg kapuit mind evangélikus és református hívők előtt.

A híd mögött áll a "Függetlenségi-épület" (Gedung Pancasila), amit 1830-ban a katonai főparancsnokság számára építettek klasszicista stílusban. 1918 után itt ülésezett a népgyűlés ("Volksraad"), aminek tagjai főleg a fehér gyarmatosítókból kerültek ki, de csak gyenge politikai hatalommal bírt. 1945-ben itt dolgozta ki egy a japánok által létrehozott bizottság Sukarno vezetésével az új alkotmányt. 1945. június 1-jén az épület előtt hirdették ki a Pancasilán alapuló új országfilozófiát.

A tértől északkeleti irányban található a Pénzügyminisztérium, aminek építését 1809-ben Herman Daendels kormányzó alatt kezdték meg. A kormányzó legfontosabb törekvései közé tartozott a korrupt gyarmati rendszer újraszervezése, és a járványok sújtotta óváros újjáépítése. A Nagy-Britanniával folytatott háború és későbbi áthelyezése megakadályozták abban, hogy céljait megvalósítsa. A minisztériumtól északra helyezkedik el a Legfelsőbb bíróság (Mahkamah Agung), ami 1848 óta ülésezik ebben a neoklasszicista épületben.

Nyugati irányban fekszik az 1900-ban neogótikus stílusban épült katolikus katedrális, ami indonéz stílusjegyeket is hordoz. A 77 méter magas tornyok tikfából készültek, ugyanis az előző 1833-ban épült katedrális tornyai 1880-ban saját súlyuk alatt összedőltek.

Az Istiqlal-mecset fehér márványból és német acélból épült, 120.000 hívő befogadására képes. Az épületet egy katolikus építész, Silaban tervezte, és Indonézia első elnöke, Sukarno alatt készült el. Ez a világ második legnagyobb mecsetje az isztambuli Ahmed szultán mecsetje (Kék mecset) után.

Bevásárlóközpontok, plázák

Jakartai pláza

Jakartában az országos átlagot messze meghaladó számban találhatók bevásárlóközpontok (plázák), tekintettel arra, hogy itt koncentrálódik az ország politikai és gazdasági elitje. Ezek a plázák uralják a luxusfogyasztói piacot, annak ellenére, hogy választékuk elérhetetlen a helyi lakosság döntő többsége részére. Új fejlemény a városszerkezet fejlődésében, hogy létrejöttek az ún. külvárosok, amelyek általában bevásárlóközpontok, parkok, szórakoztató intézmények, vagy egyes esetekben iskolák köré épültek, és jelentősen kitolták Jakarta földrajzi határait.

Sport

Bung Karno futballstadion, Ázsia Kupa, 2007

Jakarta legnépszerűbb futballcsapata a Persija Jakarta, amely mérkőzéseit rendszeresen a Lebak Bulus stadionban játssza. A város legnagyobb stadionja a Bung Karno aréna, amely több, mint 100 000 nézőt képes befogadni; ezzel a világ egyik legnagyobb stadionja.

A Senayan sportkomplexumban többféle sport űzésére alkalmas helyszín található, köztük a Bung Karno futballstadion, a Stadion Madya atlétikai pálya, az Istora senayan, valamint egy lőtér, teniszpályák és egy golfpálya teszik teljessé a választékot.

Problémák

Jakartai szeméttelep a nyomornegyed szélén

Mint a fejlődő országok nagyvárosainak többsége, Jakarta is jelentős urbanizációs problémákkal küszködik. A népesség az 1960-as 2,7 millióról meredeken emelkedett, és 2000-ben elérte a 8,3 milliót. A gyors népességnövekedés meghaladta a kormányzat képességét, hogy a lakosság részére az alapvető szükségleteket biztosítani tudja. Indonézia legnagyobb gazdaságaként Jakarta munkások hatalmas tömegét vonzotta a városba a környező régiókból. Hétköznapokon a város lakossága majdnem duplája a hétvéginek, az ingázó munkások nagy száma miatt. Ez a tömeges ingázás és a kormányzat bénultsága a megfelelő közlekedési rendszer biztosítására hatalmas forgalmi dugókat, zsúfoltságot okoz, gyakorlatilag minden munkanapon.

Az esős évszakban Jakarta áradásoktól szenved, tekintettel az eldugult csatornarendszerre és más vízi utakra. A gyors városiasodás miatt az esőerdők kihasználása az elfogadható méreteket meghaladja, különösen Bogor és Depok körzeteiben, ami szintén hozzájárul az árvizek kialakulásához.

Lásd még

Panoráma

Jakartai panorámakép
Jakartai panorámakép

Jegyzetek

Források

További információk

Commons:Category:Indonesia
A Wikimédia Commons tartalmaz Jakarta témájú médiaállományokat.
Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Jakarta
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Jakarta

Villamosmérnöki és elektronikai alapfogalmak - elektronica.hu
čítajte viac na tomto odkaze: 2018-ban bemutatott televíziós sorozatok

Berlini dóm
Berlini fal
Berlini Műszaki Egyetem
Berlini Nemzetközi Filmfesztivál
Berlini tévétorony
Berlin (egyértelműsítő lap)
Berlin kerületei
Berlin kopói
Bernard Montgomery
Bonn
Brüsszel
Brandenburgi kapu
Brazíliaváros
Budapest
Buenos Aires
Das Boot (televíziós sorozat)
December
December 2.
Deutsche Bahn
Egyezményes koordinált világidő
Elba (folyó)
Európa
Európai Unió
Fájl:Antoine Pesne - Friedrich der Große als Kronprinz (1739).jpg
Fájl:Berlin Mitte by night.JPG
Fájl:Berlin Montage 4.jpg
Fájl:Berlin Subdivisions.svg
Fájl:Berlin Unter den Linden Victoria Hotel um 1900.jpg
Fájl:Coat of arms of Berlin.svg
Fájl:Disambig.svg
Fájl:Dogs of Berlin Logo.png
Fájl:Film reel.svg
Fájl:Flag of Berlin.svg
Fájl:Germany location map.svg
Fájl:Gtk-dialog-info.svg
Fájl:Karte der Berliner Wasserstraßen.png
Fájl:Korrektúra.svg
Fájl:PanoramaBerlin2021.jpg
Fájl:Portal DE 2.svg
Fájl:Potsdamer Platz 1945.jpg
Fájl:Searchtool right.svg
Fájl:West and East Germans at the Brandenburg Gate in 1989.jpg
Fájl:ZLB-Berliner Ansichten-Januar.jpg
Földrajzi koordináta-rendszer
Főváros
Február
Felső-rajnai körzet
Felvilágosult abszolutizmus
File:Inkscape replaced.svg
File:W3C grn.svg
Forgalmi rendszám
Frankfurt am Main
Franziska Giffey
Frigyes Vilmos brandenburgi választófejedelem
Georgij Konsztantyinovics Zsukov
Germánok
Glienickei híd
GNOME
Hétéves háború
Hadik András (hadvezér)
Haftbefehl
Hanza-szövetség
Harmadik Birodalom
Harmincéves háború
Havel (folyó)
Help:Inkscape
Help:SVG
Hidegháború
hu:Free Software Foundation
hu:GNU Lesser General Public License
hu:Szabad szoftver
Hugenották
Humboldt Egyetem
I. e. 3. évezred
I. e. 6. század
I. Frigyes porosz király
I. Frigyes Vilmos porosz király
I. Napóleon francia császár
Időzóna
II. Frigyes brandenburgi választófejedelem
II. Frigyes porosz király
II. János magyar király
III. Frigyes Vilmos porosz király
Irányítószám
Isztambul
IV. Frigyes Vilmos porosz király
Ivan Sztyepanovics Konyev
Július
Június
Június 17.
Jakarta
Január
Körzethívószám
Közép-európai idő
Karl-Marx-Allee
Karl Friedrich Schinkel
Katrin Sass
Kelet-Berlin
Kereszténydemokrata Unió
Kijev
Kommunizmus
Koppenhága
London
Los Angeles
Május
Május 11.
Május 2.
Március
Március 18.
Második világháború
Múzeum-sziget
München
Madrid
Mexikóváros
Moszkva
Munkás-paraszt Vörös Hadsereg
Németország
Németország nagyvárosai
Német Birodalom
Német Demokratikus Köztársaság
Német nyelv
Népsűrűség
Napóleoni háborúk
Netflix
Neues Museum
November
November 10.
Nuvola
Nyugat-Berlin
Nyugat-Németország
Október
Omar Bradley
Párizs
Peking
Porosz Királyság
Portál:Filmművészet
Portál:Németország
Potsdamer Platz
Prága
Protestantizmus
Q47087923
Q64
Reichstag (épület)
Sablon:Német település infobox
Sablon:Televíziós műsor infobox
Santo Domingo (Dominikai Köztársaság)
Sevilla
Sony Corporation
Spandau
Spree
Svédek
Szász-Anhalt
Szófia
Szövetséges hatalmak a második világháborúban
Szeptember
Szláv népek
Taskent
Teherán
Tengerszint feletti magasság
Testvérváros
Teufelsberg
Tiergarten
Tokió
UNESCO
Unter den Linden
Uwe Preuss
Valdensek
Varsó
Vektorgrafika
Vendek
Weimari köztársaság
Welthauptstadt Germania
Wikimédia Commons
Wilhelmstraße (Berlin)
Windhoek




A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.