A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
1963-as monacói nagydíj | |
Az évad 1. versenye a 10-ből az 1963-as Formula–1 világbajnokságon. | |
Versenyadatok | |
Dátum | 1963. május 26. |
Hivatalos elnevezés | XXI. Grand Prix Automobile de Monaco |
Helyszín | Circuit de Monaco, Monaco |
Versenypálya | 3,145 km |
Táv | 314,500 km |
Körök | 100 |
Időjárás | száraz |
Pole-pozíció | |
Versenyző | Jim Clark (Lotus-Climax) |
Idő | 1:34,3 |
Leggyorsabb kör | |
Versenyző | John Surtees (Ferrari) |
Idő | 1:34,5 (100. a(z) 100-ból) |
Dobogó | |
Első | Graham Hill (BRM) |
Második | Richie Ginther (BRM) |
Harmadik | Bruce McLaren (Cooper-Climax) |
A monacói nagydíj volt az 1963-as Formula–1 világbajnokság szezonnyitó futama, amelyet 1963. május 26-án rendeztek meg a monacói városi pályán.
Futam
Az időmérő edzésen Jim Clark szerezte meg a pole pozíciót, de a rajtnál mindkét BRM megelőzte. A második helyről induló Graham Hill vette át a vezetést csapattársa, Richie Ginther előtt. Clark a harmadik pozícióba esett vissza, őt John Surtees, Bruce McLaren és Innes Ireland követte. Az 5. körben Clark elment Ginther mellett, és üldözőbe vette Hillt. Kettejük között éles csata bontakozott ki a 18. körig, amikor Clarknak sikerült átvenni tőle a vezetést. Hill megpróbálta visszavenni tőle a helyet, de Clark fokozatosan meglépett tőle. A következő körben Surtees meg tudta előzni Ginthert, majd az 56. körben Hill mellett is elment, és ezáltal feljött a második pozícióba. Hill ezután ismét harcba szállt elvesztett helyéért, amit hamarosan vissza is szerzett. Nem sokkal később Surtees az olajnyomás csökkenése miatt lelassult. A 79. körben Clark váltója felmondta szolgálatot, és kiállni kényszerült, átadva Hillnek a vezetést és a győzelmet. Ginther második helyével a BRM kettős győzelmet szerzett, míg McLaren harmadikként fejezte be a versenyt a Cooperrel, miután megelőzte a lassú Surteest.
Helyezés | Rajtszám | Versenyző | Csapat/Motor | Futott kör | Idő/Kiesés oka | Rajthely | Pont |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 6 | Graham Hill | BRM | 100 | 2h41:49,7 | 2 | 9 |
2 | 5 | Richie Ginther | BRM | 100 | + 4,6 | 4 | 6 |
3 | 7 | Bruce McLaren | Cooper-Climax | 100 | + 12,8 | 8 | 4 |
4 | 21 | John Surtees | Ferrari | 100 | + 14,1 | 3 | 3 |
5 | 8 | Tony Maggs | Cooper-Climax | 98 | + 2 kör | 10 | 2 |
6 | 10 | Trevor Taylor | Lotus-Climax | 98 | + 2 kör | 9 | 1 |
7 | 11 | Jo Bonnier | Cooper-Climax | 94 | + 6 kör | 11 | |
8 | 9 | Jim Clark | Lotus-Climax | 78 | Váltóhiba | 1 | |
9 | 3 | Jack Brabham | Lotus-Climax | 77 | Váltóhiba | 16 | |
Ki | 14 | Innes Ireland | Lotus-BRM | 40 | Baleset | 5 | |
Ki | 20 | Willy Mairesse | Ferrari | 37 | Váltóhiba | 7 | |
Ki | 17 | Maurice Trintignant | Lola-Climax | 34 | Kuplung | 14 | |
Ki | 4 | Dan Gurney | Brabham-Climax | 25 | Differenciálmű | 6 | |
Ki | 12 | Jim Hall | Lotus-BRM | 20 | Váltóhiba | 13 | |
Ki | 25 | Jo Siffert | Lotus-BRM | 3 | Motorhiba | 12 | |
NI | 15 | Chris Amon | Lola-Climax | Trintignant versenyzett az autóval | (15) | ||
NK | 24 | Bernard Collomb | Lotus-Climax |
Statisztikák
- A versenyen vezettek: Graham Hill 39 kör (1–17. és 79–100.) és Jim Clark 61 kör (18–78.).
- Graham Hill 5. győzelme, Jim Clark 7. pol pozíció , John Surtees 2. leggyorsabb köre.
- BRM 6. győzelme.
Chris Amon első versenye.
Források
- A futamról a grandprix.com honlapon (angolul)
- A futamról a statsf1.com honlapon (angolul)
- A futamról a formula1.com honlapon (angolul)
Előző nagydíj: 1962-es Formula–1 dél-afrikai nagydíj |
FIA 1963-as Formula–1 világbajnokság | Következő nagydíj: 1963-as Formula–1 belga nagydíj |
Előző nagydíj: 1962-es Formula–1 monacói nagydíj |
Formula–1 monacói nagydíj | Következő nagydíj: 1964-es Formula–1 monacói nagydíj |
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.