Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Osztrák (–Magyar) Államvasút-Társaság
 
Osztrák–Magyar Államvasút-Társaság
Az Államvasút-Társaság vonalhálózata
Az Államvasút-Társaság vonalhálózata
Típusközlekedési társaság
Alapítva1854. október 17.
Megszűnt1920
JogutódCsászári és Királyi Osztrák Államvasutak
Iparág
  • activities of holding companies
  • vasúti közlekedés
A Wikimédia Commons tartalmaz Osztrák–Magyar Államvasút-Társaság témájú médiaállományokat.
SablonWikidataSegítség

A cs. kir. szab. osztrák Államvasút-Társaság (ÁVT, ritkábban OÁVT), németül k. k. privilegierte österreichische Staatseisenbahn-Gesellschaft (StEG), illetve 1883. január 1-jétől Osztrák–Magyar Államvasút-Társaság (OMÁV), németül privilegierte österreichisch-ungarische Staatseisenbahn-Gesellschaft nevével ellentétben az Osztrák–Magyar Monarchia egyik magán vasúttársasága volt.

Története

Az ÁVT tartálykocsija

Az Államvasút-Társaság nevével ellentétben magánvasút-társaság volt, melynek tulajdonosa külföldi tőkés befektetői csoport volt, francia zsidó részvényesekkel,[1] magyar arisztokratákkal és nagytőkésekkel. A legnagyobb részvénytulajdonosok névjegyzékét a vasúttársaság éves üzleti jelentései tartalmazzák. 1854. október 17-én alapították, 1855 januárjában az osztrák államtól megkapta a Cs. kir. Északi Államvasút és a Cs. kir. Délkeleti Államvasút vonalait és eszközeit, emellett jelentős földterületeket és bányákat a Bánságban. Innen ered a társaság szokatlan neve. Ez az üzletkötés azt jelentette, hogy a Monarchia addigi államvasúti politikát feladja tőkeerő hiányában. A Bécs–Győri Vasút 1855. február 13-i és a Brünn-Rossitzer Eisenbahn 1879. január 1-jei átvétele, valamint új vonalak kiépítése után, 1890-re az ÁVT osztrák területen 1350 km, míg Magyarországon további 1500 km-nyi vonalhálózattal rendelkezett. 1880-tól HÉV-vonalakat is épített, melyek formailag különállók voltak, de a HÉV-társaságban az OÁVT-nak kizárólagos tulajdonjoga volt.

Az Államvasút-Társaság magyarországi vonalait az 1891. évi XXV. törvénycikk alapján 1891-ben a MÁV vette át, míg az osztrák szakaszok az 1909. október 15-i államosítás után kerültek a kkStB-hez. A Bruck-KirályhidaMiklóshalma és a Marchegg–országhatár szakaszok 1920-tól kerültek osztrák tulajdonba.

A társaság vonalai

Az Államvasút-Társaság vonalai
Vonal Átadás éve Megjegyzés
BécsWolkersdorfMistelbachLaa/ThayaBrünnPrágaBodenbach
Bécs–PozsonyÉrsekújvárBudapestSzeged átvéve a cs. kir. Délkeleti Államvasúttól
Bécs–Bruck-KirályhidaGyőr 1855-ben átvéve a Bécs–Győri Vasúttól, 1882-ben átadva a MÁV-nak a Vágvölgyi vasút vonalaiért cserébe
Győr–Újszőny *1855/56 1882-ben átadva a MÁV-nak a Vágvölgyi vasút vonalaiért cserébe
ChotzenHalbstadt *1875
Halbstadt–Mittelsteine *1876/1889
WenzelsbergStarkotsch *1876
Böhmisch TrübauOlmütz
Uherské HradištěUherský Brod
Enzersdorf bei StaatzPoysdorf *1886
Brünn–Vlára-szoros (országhatár)–Teplafő *1887
GötzendorfKlein-Schwechat
Götzendorf–Mannersdorf
Bruck-Királyhida–Hainburg an der Donau
BáziásOravica *1856
Szeged–Temesvár *1857
RákosrendezőKőbánya alsó *1861
Oravica–Stájerlak-Anina *1863
Temesvár–Karánsebes *1876
Karánsebes–Orsova–országhatár *1879
Pozsony–RécseNagyszombatVágújhelyTrencsén egykori Vágvölgyi vasút-vonal, 1882-ben átvéve a MÁV-tól a Bruck-Királyhida–Győr–Újszőny vonalért cserébe
Nagyszombat–Szered egykori Vágvölgyi vasút-vonal, 1882-ben átvéve a MÁV-tól a Bruck-Királyhida–Győr–Újszőny vonalért cserébe
Récse–Prácsa egykori Vágvölgyi vasút-vonal, 1882-ben átvéve a MÁV-tól a Bruck-Királyhida–Győr–Újszőny vonalért cserébe
Pozsony–Récse *1883
Galánta–Szered *1883
TrencsénteplicZsolna *1883
NagytapolcsányNagybélic *1883
Csaca–országhatár(–Zwardoń) *1884
Párkány-NánaCsata *1885
Szered–Lipótvár *1885
Trencsénteplic–Vlára-szoros *1888


Az Államvasút-Társaság által kezelt helyiérdekű vasútvonalak
Vonal Átadás éve Megjegyzés
ValkányPerjámos *1870
VojtekNémetbogsán *1874
LobositzLibochowitz *1882
KraluppWelwarn *1882
PřeloučPrachowitz/Kalkpodol *1882
Kralupp–Zvolenowes *1886
ChotzenLeitomischl *1882
Kiskunfélegyháza–Csongrád *1888 Közvetetten az OMÁV 100%-os tulajdonában álló Félegyháza–Csongrád Helyi Érdekű Gőzmozdonyú Vasút társaságon keresztül


Az ÁVT által üzemeltetett vonalak

Az ÁVT gőzmozdonyai

Az Államvasút-Társaság fennállása során gőzmozdonyai jelölésére három számozási rendszert alkalmazott. Az első, 1858-as rendszer nem tartalmazott sorozat- vagy osztálymegjelölést, azt csak az 1873-ban bevezetett második rendszerben kezdték alkalmazni. A harmadik jelölési rendszert már a magyar vonalrészek államosítása után, 1897-ben kezdték alkalmazni.

Első jelölési rendszer, 1858

Az Államvasút-Társaság első számozási rendszere sorozat- és osztálymegjelölés nélkül, a járműveket mindössze a személy- és tehervonati mozdonyok eltérő pályaszámcsoportba sorolásával (a személy- és gyorsvonati mozdonyok eredetileg 300 alatti, a tehervonatiak efölötti pályaszámokat kaptak) különböztették meg. A tulajdonképpen terhervonati 229 psz. mozdony ilyetén besorolásával 1868-ban eltértek a szisztémától.

A Magyar Középponti Vasút (MKpV), a Bécs–Győri Vasút (WRB), az Cs. kir. Északi Államvasút (NStB) és a Cs. kir. Délkeleti Államvasút (SÖStB) átvett mozdonyait szintén ebbe a rendszerbe sorolták. Mivel 299 psz. alatt már szinte minden pályaszámot kiadtak, ezért 1873-ban új rendszert vezettek be.

Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Osztrák_(–Magyar)_Államvasút-Társaság
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.






A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.


Az ÁVT gőzmozdonyai / Első jelölési rendszer, 1858.
Eredet Psz. az 1. rendszer szerint Jelleg Gyártási év Gyártó Psz. a 2. rendszer szerint Kategória a 2. rendszere szerint 3. rendszer MÁV 1891 MÁV 1911 kkStB-sor. Megjegyzés
MKpV 1 1A1–n2 1842 Meyer/Mülhausen DEBRECZIN
NStB 2–7 2A–n2 1842 Bécsújhelyi Mozdonygyár
WRB 8–11 1A1–n2 1842 Sharp
NStB 12–22 2A–n2 1845 Bécsújhelyi Mozdonygyár 1858-ban 12–15 eladva az Erzbahn Nučic-nak
NStB 23–26 2A–n2 1845 Norris/Philadelphia
NStB 27–43 2A–n2 1845 Cockerill/Seraing
NStB 44–50 2A–n2 1845 Cockerill/Seraing 1
MKpV 51–54 2A–n2 1845 Cockerill/Seraing 2 PEST, BUDA, PANNONIA és POZSONY
NStB 55–57 2A–n2 1846 Norris/Bécs
NStB 58–61 2A–n2 1846 Bécsújhelyi Mozdonygyár
MKpV 62–69 2A–n2 1846 Cockerill/Seraing VÁCZ, NEOGRÁD, ESZTERGOM, KOMÁROM, HONT, BORSOD, NYITRA és HEVES
MKpV 70 1A1–n2 1846 WRB BÉTS
MKpV 71–72 1B–n2 1846 Norris/Bécs NÁDOR és ISTVÁN
NStB 73–74 2A–n2 1846 Meyer/Mülhausen
WRB 75–77 2B–n2 1846 Haswell
MKpV 78–84 1B–n2 1847 Haswell 357–363 IIIe CZEGLÉD, ABONY, PILIS, MONOR, ALBERTI, IRSA, VISEGRÁD, ÜLLŐ, SZOLNOK, NAGYMAROS és BIHAR
SöStB 85–87 1B–n2 1850 Haswell 364–366 IIIe
SöStB 88–91 1B–n2 1851 Haswell 15–18 IIIe'
SöStB 92–95 1B–n2 1851 Bécsújhelyi Mozdonygyár 26–29 IIIe IIr 1283–1285
NStB 96–107 2B–n2 1852 Cockerill/Seraing 30–31 IIIe
SöStB 108–117 1B–n2 1854 Haswell 19–25 IIIe IIr 1281–1282
118–124 1B–n2 1854 Haswell 354–356 IIIf még a WRB rendelte
125–132 D–n2-nek fenntartva, de azok végül 441–447 psz. lettek
133–145 B2–n2st 1855 Az ÁVT Gépgyára 32–44 IVg TIIb 1351–1361 269
146–157 B3–n2st 1857–1858 Cockerill/Seraing 45–56 IVg 2001–2005
158–168 2A–n2 1861 Az ÁVT Gépgyára 3–13 IIIeII 1001–1011
169 2A–n4 1861 Az ÁVT Gépgyára 14 IIIeII 1051 DUPLEX
170–177 B3–n2st 1863 Az ÁVT Gépgyára 57–64 IVgI TIIa 1341–1348 268
178–270 B3–n2st 1865–1873 Az ÁVT Gépgyára 367–459 IVe 2201–2256 TII 1301–1337 250 14
299 2B–n2 1868 prágai műhelyek 207 a 312–326 tartalékalkatrészeiből építve
MKpV 300–303 C–n2 1847 Haswell 706–709 IVi ERŐS, ÉRSEK-UJVÁR, TISZA és DUNA
NStB 304–309 2B–n2 1848 Maffei/München 219–224 IIIf IIq 1271–1275
MKpV 310–311 1B–n2 1848 Haswell 340–341 IIIf 2101 NAGY KÖRÖS, VILLÁM és CSILLAG
NStB 312–326 2B–n2 1848–1849 Bécsújhelyi Mozdonygyár 208–212 a 312 1B–n2t-re átépítve és kősőbb StEG II 256-ra átszámozva
NStB 327–332 2B–n2 1849–1850 Bécsújhelyi Mozdonygyár 213–216 IIIf
NStB 333–338 2B–n2 1848–1849 Cockerill/Seraing 350–353