Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

MÁV V41 sorozat
MÁV V41 sorozat
MAV V41 2010.jpg
MÁV V41 sorozat
Pályaszám
V41 501–530
Általános adatok
Gyártó GanzMÁVAG + Klement Gottwald Villamossági Gyár[1]
Gyártásban 19581962
Gyári típusjel VM11
Darabszám30 db
Műszaki adatok
Tengelyelrendezés Bo'Bo'
Nyomtávolság 1435 mm
Hajtókerék-átmérő 1040 mm
Indító vonóerő 230 kN
Engedélyezett legnagyobb sebesség80 km/h
Ütközők közötti hossz12 290 mm
Magasság 3755 mm
Szélesség 3150 mm
Forgócsaptávolság 6500 mm
Tengelytáv forgóvázon belül 2200 mm
Teljes tengelytávolság 8700 mm
Szolgálati tömeg73 t
Legnagyobb tengelyterhelés 18,5 t
Hajtás marokcsapágyas, egyfokozatú homlokforgaskerékpár
Vezérlés szinkronvezérlés max. 2 mozdonyig, távvezérlés vezérlőkocsiról
Kapcsolókészülék típusa csavarkapocs
Fékek
Kiegészítőfék légfék
Rögzítőfék kézifék
Átmenő fék levegős tuskós fék
Vonatfűtés villamos
Legkisebb pályaívsugár80 m
Villamos vontatás
Áramnem V41 501–502: 16 kV 50 Hz AC
V41 503–530: 16/25 kV 50 Hz AC
Áramellátás felsővezeték
Teljesítmény
Állandó V41 501–502: 845 kW
V41 503–530: 956 kW
Vontatómotorok száma 4
A Wikimédia Commons tartalmaz MÁV V41 sorozat témájú médiaállományokat.
SablonWikidataSegítség

A MÁV V41 sorozat a MÁV részére szállított villamosmozdony-sorozat. Beceneve : "Kisleó".

Története

A II. világháború után rohamos tempóban indult meg a vasútvillamosítás Magyarországon, és ez új mozdonyokat követelt. 1958 és 1962 között a MÁV átmeneti megoldásként Ward Leonard-rendszerű Bo’Bo’ tengelyelrendezésű 80 km/h engedélyezett sebességű villamosmozdonyokat szerzett be a Ganz-MÁVAG-tól. Ez volt a MÁV V41 sorozat. A gyártás ellenére fennálló további mozdonyhiány miatt újabb megrendelésekre is sor került, amely az 1961 és 1966 között gyártott MÁV V42 sorozat volt.

A főgépcsoport tervezésénél és gyártásánál felhasználták a két ugyancsak Ward-Leonard rendszerű Cavill 425 sorozatú kísérleti motorkocsiknál szerzett tapasztalatokat.

A sorozat gyártási ideje alatt lépett át a MÁV a „Kandó-féle” 16 kV 50 Hz-es felsővezetéki rendszerről a 25 kV 50 Hz-es rendszerre. Így (a két prototípus V41-es kivételével) valamennyi V41 és V42 sorozatú mozdonyt úgy gyártották, hogy mind a 16 kV-os, mind a 25 kV-os munkavezeték rendszer alatt tudjanak közlekedni.

A V41-es sorozatból a MÁV 30 db-ot szerzett be. A mozdonyok kezdetben főváros környéki ingavonatokat is továbbítottak, de kis teljesítményük és rossz üzemkészségük miatt a V42 és V43 sorozatok megjelenésével szinte kizárólag tehervonatokat vittek.

A mozdonyok az üzemben nem váltak be, elsősorban konstrukciós hibák miatt és nagyon sok mozdony tűzesetek következtében pusztult el. Így a selejtezésük már 1969-ben megkezdődött, három év múlva a sorozat kevesebb mint fele volt csak állományban. A forgalomból kivont, selejtezett gépeket gyakran nem bontották szét, hanem stabil állomási fűtőgépekké alakították át, személyvonatok előfűtésére.

A Ward-Leonard rendszerű mozdonyok gyártásával párhuzamosan már folyt a kísérletezés a tirisztoros szabályzással. A V41 501 pályaszámú prototípus mozdonyt alakította át a Ganz - Villamossági Művek 1968-ban az akkor újnak számító tirisztoros szabályzás kipróbálására, amely a MÁV első tirisztoros szabályzású mozdonya lett, később átszámozták V42 001 pályaszámra.

Szerkezete

A főtranszformátor a felsővezeték feszültségét 982 V-ra csökkenti le. A főtranszformátor egy egyfázisú szinkronmotort táplál, mely 1500 1/min szinkron fordulatszámmal két darab egyenáramú fődinamót forgat meg. A fődinamók által fejlesztett egyenáram táplálja a forgóvázban elhelyezett egyenáramú vontatómotorokat. A segédüzem számára a főtranszformátor egy Ferraris-Arno-motort táplál, mely a gerjesztődinamókat forgatja meg, valamint ellátja árammal a háromfázisú segédüzemi motorokat.

Napjainkban

V41 523-at a Magyar Vasúttörténeti Parkban, közel eredeti festésben állították ki, némelyik megmaradt példányból pedig állomási fűtőgépeket alakítottak ki.

Képgaléria

További információk

Commons:Category:MÁV V41
A Wikimédia Commons tartalmaz MÁV V41 sorozat témájú médiaállományokat.

Irodalom

Jegyzetek

  1. később: Ganz–VM
Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/MÁV_V41_sorozat
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o MÁV V41 sorozat

Villamosmérnöki és elektronikai alapfogalmak - elektronica.hu
čítajte viac na tomto odkaze: Villamos mozdonyok





A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.