Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Ganz-MÁVAG
 
Ganz–MÁVAG
A Ganz–MÁVAG épületei a Kőbányai út mellett
A Ganz–MÁVAG épületei a Kőbányai út mellett
Hivatalos névGanz–MÁVAG Mozdony-, Vagon- és Gépgyár
Típusvállalat
Jogelőd
Alapítva1959. január 1.
Megszűnt1988. december 12.
Jogutódszámos kisebb vállalat, köztük Ganz Motor Kft. és a Ganz Energetikai Gépgyártó Kft.
SzékhelyBudapest VIII. kerülete
Irányítószám1087
CímKőbányai út 19-33.
Iparággyártás
Formaállami tulajdonú vállalat
Termékekvasúti járművek (mozdonyok, vasúti kocsik, motorvonatok)
Ganz–MÁVAG (Budapest)
Ganz–MÁVAG
Ganz–MÁVAG
Pozíció Budapest térképén
é. sz. 47° 29′ 08″, k. h. 19° 05′ 59″Koordináták: é. sz. 47° 29′ 08″, k. h. 19° 05′ 59″
A Wikimédia Commons tartalmaz Ganz–MÁVAG témájú médiaállományokat.
SablonWikidataSegítség

A Ganz–MÁVAG egy budapesti nehézipari üzem volt, amely 1959 és 1988 között létezett.

Története

Az egykori gyártelep madártávlatból

Mivel az iparpolitika akkori vezetői a gőzmozdonygyártás megszüntetése és a dízelmozdonygyártás erőteljes fejlesztése mellett döntöttek, nem látszott célszerűnek a járműszerkezeti részt gyártó MÁVAG és a gépezeti berendezésért felelős, 1948-ban államosított, majd 1949-ben önálló állami vállalatokra bontott Ganz és Társa-Danubius Villamossági-, Gép-, Waggon- és Hajógyár Rt. vasútijármű-gyártással foglalkozó utódvállalatának, a Ganz Vagon- és Gépgyárnak külön szervezetként való működtetése, ezért a két, amúgy is egymás tőszomszédságában található üzem egyesült: 1959. január 1-jétől a két üzem egy vállalatként, Ganz–MÁVAG Mozdony-, Vagon- és Gépgyár néven működött tovább.

A megrendelések hiánya és az adósság növekedése miatt 1988 decemberében a Ganz–MÁVAG csődbe ment, illetve megszűnt. Területén több kisebb vállalat létesült, amelyek jelentős része már kínai kereskedőkhöz köthető. A Kőbányai út Józsefvárosi pályaudvar felöli oldalán 1993-2014 között üzemelt, a feketekereskedelméről elhíresült Négy Tigris piacról az árusok jelentős része ide költözött át.[1] Az eredeti gépipari tevékenységet néhány üzemcsarnokban a Ganz Holdingot alkotó Ganz Motor Kft. (vasúti járműkomponensek, dieselmotorok) és a Ganz Energetikai Gépgyártó Kft. (vízgépek, atomerőművi és olajipari berendezések) vitte tovább az ezredfordulón.

Ganz-MÁVAG vasúti járművek

Galéria

Jegyzetek

  1. Ganz-MÁVAG piac - Index.hu, 2018.09.15.

Források

Filmfelvételek

Kapcsolódó szócikkek

További információk

  • Szécsey István: Ganz vasúti járművek 1920-tól 1959-ig / Railway vehicles between 1920 and 1959; Indóház, Bp., 2013
Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Ganz-MÁVAG
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.

Source: Ganz-MÁVAG





A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.