Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

2015–2016-os Formula–E bajnokság
 
2015–2016-os Formula–E bajnokság
Egyéni bajnok
SUI Sébastien Buemi155 pont
Bajnok csapat
FRA e.dams Renault270 pont

 ← 2014–152016–17 → 

A 2015–2016-os Formula–E bajnokság volt az elektromos autók Formula–E bajnokságának második szezonja. 2015. október 17-én kezdődött Kínában, Peking városában és 2016 júniusában az Egyesült Királyságban, Londonban ért véget. A szezon 11 nagydíjból állt, amelyeken 10 csapat 20 autóval indult el. A szezonban már nem volt kötelező egyenhajtásláncot használni, a lehetőségre pedig számos új gyártó lecsapott, valamint a csapatok saját erőforrást fejleszthettek ki.[1] Az Aguri volt az egyedüli alakulat, amely kitartott az előző szezonban használt, McLaren által gyártott hajtáslánc mellett.[2]

Csapatok

Csapat Gyártó Hajtáslánc # Versenyzők Nagydíjak
CHN NEXTEV TCR Formula E Team         Spark-NEXTEV[3] NEXTEV TCR FormulaE 001 1 BRA Nelson Piquet Jr.[4]         Összes
88 GBR Oliver Turvey[5] Összes
GBR DS Virgin Racing Formula E Team         Spark-Citroën Virgin DSV-01 2 GBR Sam Bird[6] Összes
25 FRA Jean-Éric Vergne[6] Összes
USA Dragon Racing Spark-Venturi Venturi VM200-FE-01 6 FRA Loïc Duval[7] Összes
7 BEL Jérôme d’Ambrosio[8]       Összes
FRA e.dams Renault Spark-Renault Renault Z.E 15 8 FRA Nicolas Prost[7] Összes
9 Svájc Sébastien Buemi[7] Összes
ITA Trulli Formula E Team Spark-Motomatica[3] Motomatica JT-01 10 MEX Salvador Durán[9] 1–2
ITA Jarno Trulli[10] 2
18 ITA Vitantonio Liuzzi[9] 1–2
DEU ABT Schaeffler Audi Sport         Spark-Abt Sportsline ABT Schaeffler FE01 11 BRA Lucas di Grassi[11] Összes
66 DEU Daniel Abt[12] Összes
MCO Venturi Formula E Team Spark-Venturi Venturi VM200-FE-01 12 CAN Jacques Villeneuve[13]   1–3
GBR Mike Conway[14] 4–10
30 FRA Stéphane Sarrazin[7] Összes
IND Mahindra Racing Formula E Team Spark-Mahindra Mahindra M2ELECTRO 21 BRA Bruno Senna[15] Összes
23 DEU Nick Heidfeld[15] 1–2, 4–10
GBR Oliver Rowland[16] 3
USA Amlin Andretti Formula E Spark-McLaren[3] SRT01-e 27 NLD Robin Frijns[17] Összes
28 SUI Simona de Silvestro[18] Összes
JPN Team Aguri Spark-McLaren[3] SRT01-e 55 POR António Félix da Costa[19]       1–7, 9–10
GER René Rast[20] 8
77 FRA Nathanaël Berthon[21] 1–3
Mexikó Salvador Durán[22] 4–6
Kína Ma Csing-hua[23] 7–10
Forrás:[1]

Átigazolások

Csapatváltások

Újonc pilóták

Visszatérő pilóták

Távozó pilóták

Versenynaptár

# Ország Város Pálya Dátum Kör
1  Kína Peking Beijing Olympic Green Circuit 2015. október 24.
2  Malajzia Putrajaya Putrajaya Street Circuit 2015. november 7.
3  Uruguay Punta del Este Punta del Este Street Circuit 2015. december 19.
4  Argentína Buenos Aires Puerto Madero Street Circuit 2016. február 6.
5  Mexikó Mexikóváros Autódromo Hermanos Rodríguez 2016. március 12.
6  Egyesült Államok Long Beach Long Beach Street Circuit 2016. április 3.
7  Franciaország Párizs TBD 2016. április 23.
8  Németország Berlin Tempelhof Airport Street Circuit 2016. május 21.
9  Egyesült Királyság London Battersea Park Street Circuit 2016. július 2.
10 2016. július 3.

A szezon menete

Peking nagydíj

Beijing Olympic Green Circuit

20 helyett csupán 18 induló vett részt a szombaton sorra kerülő nyitányon, miután Jarno Trulli csapatának felszerelése nem jutott át a számukra meghosszabbított határidő ellenére sem a vámvizsgálaton. Ez azt jelenti, hogy Vitantonio Liuzzi és Salvador Durán fölöslegesen utazott el Kínába.[28] A pekingi szezonnyitó hétvégén a kvalifikáción Sébastien Buemi majdnem háromtizedes különbséggel szerezte meg a pole-pozíciót, Nicolas Prost lett a második, így az e.dams Renault képében a Formula–E rövid történetében először sajátította ki egy csapat az első rajtsort.[29] A harmadik rajtkockát Nick Heidfeld szerezte meg, míg a bajnoki címvédő Nelson Piquet Jr. a legutolsó helyről várhatta a futam rajtját.

A hideg fékek miatti félelem ellenére simán eljött a mezőny az első kanyarokban. Buemi megtartotta a vezetést, Prost viszont nem rajtolt olyan jól, mint a harmadik helyről Nick Heidfeld, így a német feljött a második helyre. Az e.dams Renault franciája hamarosan egy még nagyobb elfékezést mutatott be, ennek köszönhetően pedig Lucas di Grassi is meg tudta őt előzni. A közvetlen élmezőny mögött Bruno Senna, a két DS Virgin és a két Dragon nagyszerű csatákat vívott, a küzdelmeknek azonban egy időre vége szakadt, amikor Simona de Silvestro egy megcsúszás után a falban landolt Andrettijével.[30] A 14. helyről kiálló svájci versenyzőhölgy autójának eltakarítása idejére teljes pályás sárga zászló lépett érvénybe, ami újítás az idei évre, és tulajdonképpen az Formula–1-ben is használt virtuális biztonsági autó megfelelője.

Az újraindítás pillanatára is nagy különbségek alakultak ki, Buemi pedig ezt tovább növelve hamarosan már több másodperces előnyre tett szert üldözőivel szemben. Sam Bird megelőzte Duvalt, de pár kanyarral később blokkolt féktáv alatt, több helyet is veszített. Az erős kezdés után Sennát és Vergne-t egyre többen előzték meg. A két DS-autó elkezdett spórolni, a 13. körben folyamatosan estek hátra, egyre jobban merült az akkumulátor a kocsikban. A 15. körben ismét teljes pályás sárga volt érvényben, da Costa és Villeneuve ütközött, de a kanadai tovább tudott menni. A bokszkiállások után Buemi kényelmes előnyét semmi nem veszélyeztette, di Grassi azonban feljött a második helyre, akinek gyorsan nyomába sietett a Heidfelden hamar túljutó Prost. A 16. körben kiállt a címvédő, megadta magát a NEXTEV autója.

A 20. körben Prost egy szűk síkánban a falat lekoccolva letörte hátsó vezetőszárnyának egyik tartóelemét. A szárny összeroskadt állapotban az autón maradt és meglepetésre Prost így is képes volt di Grassi mögött maradni. A versenyirányítás azonban az autó veszélyessége miatt fekete-narancssárga zászlóval figyelmeztette őt, és bár a francia eleinte hajthatatlan volt, csapata felszólítására mégis kiállt a bokszba és feladta a versenyt, ezzel együtt pedig a dobogós helyet.[31] Heidfeld mögött D’Ambrosio támadta Duvalt, kemény csata volt, majdnem ütköztek a csapattársak. Duval maradt a negyedik helyen, kiadták neki a parancsot, támadja Heidfeldet a harmadik helyért, még két kör volt hátra. Duval betette a gépet az utolsó körben, de vissza kellett vennie, mert elhagyta a pályát. A sorrend maradt Buemi, di Grassi és Heidfeld az első három helyen. Duval és D’Ambrosio a negyedik és az ötödik pozícióban értek célba. Buemi tökéletes hétvégével, pole-t és leggyorsabb kört szerezve megnyerte a szezonnyitót, negyedik győzelmét aratva ezzel a Formula–E-ben.

Pozíció # Pilóta Csapat
1 9 Svájc Sébastien Buemi e.dams Renault
2 11 Brazília Lucas di Grassi Audi Sport Abt
3 23 Németország Nick Heidfeld Mahindra Racing

Putrajaya nagydíj

Circuito callejero de Putrajaya

November 6-án bejelentette a Trulli GP, hogy Salvador Duránnak szerződésszegés miatt távoznia kellett a csapattól. Mivel nem volt idő másik pilótát keresni, így Jarno Trulli visszatér a versenyzéshez.[32] Mivel Pekingben nem álltak rajthoz, ez a csere nem számít bele az éves szinten engedélyezett kettőbe. A csapat újabb problémákkal küszködött, még a műszaki átvételre sem jutottak el az autók, így kénytelenek voltak ismét kihagyni a versenyhétvégét.[33]

Malajziában, Putrajayában tartották a második fordulóját, ahol a hajnali időmérőn újra a svájci Sébastien Buemi szerzett pole-pozíciót két francia, Stéphane Sarrazin és Loïc Duval előtt. A rajtot nem sikerült elsőre lebonyolítani, mert Sarrazin felemelt kézzel jelezte, hogy gond van a Venturi autójával, le kellett tolni a rajtrácsról. Buemi jól rajtolt, az első kör végén egy másodperccel vezetett, Duval, da Costa és Prost alkotta a további sorrendet. Az első kanyarban többen ütköztek, Nick Heidfeld megforgott, míg Jean-Éric Vergne első kereke tört ki. Az ötös kanyarban Oliver Turvey eldobta az autót, egyedül volt, senkitől sem zavartatva kötött ki a falban és pályára jött a biztonsági autó.

A biztonsági autó távozása után Nicolas Prost vette át a harmadik pozíciót da Costától. Loïc Duvalt szintén pillanatok alatt utolérte, de előzést nem tudott végrehajtani. A FanBoostot Piquet és Heidfeld nyerte, Turvey már nem tudott mit kezdeni vele. Silvestro megelőzte a címvédő Piquet-t, átvette a 13. helyet a braziltól. Pár perccel később már Sarraziné volt a 13. hely. A 15. körben Sébastien Buemi lelassult, és a korábban még 2 másodperc előnnyel vezető svájcit számos ellenfele megelőzte. Csapattársa, Nicolas Prost vélhetően a biztonsági autóban bízva ugyanebben a körben cserélt autót, de Bueminek is sikerült bokszba vánszorognia, és második autójával visszatérnie a pályára.[34] Két körrel később az élen álló Loïc Duval, da Costa és di Grassi is érkezett, a francia viszont csak a hármas utolsó tagjaként tért vissza. A 17.körben jöttek az autócserék, ami nem volt sima mindenkinek számára, például Abt csereautója nem indult be. Az élen Nicolas Prost haladt, de sokkal kevesebb energiája volt, mint a többieknek.

A 19. körben di Grassi megelőzte da Costát, feljött a második helyre. A 24. körben megelőzte Prost-ot, akinek spórolnia kellett az energiával, így a brazil versenyző megszerezte a vezetést. Da Costa sem várt sokat, egy körrel később ő is elment Prost mellett. A 26. körben újabb dráma történt, da Costa autója megállt, a 2-es kanyar kijárata után történt az incidens. A 28. körben Frijns belülről szúrt be Prostnak, megszerezte a negyedik helyet. Öt körrel a leintés előtt Prost a dobogóról is lecsúszott, Jérôme d’Ambrosio ugrotta át őt, akit pár kanyar múltán Robin Frijns követett az Andrettivel.[35] Az utolsó négy körben, Duval autója lelassult, Sam Bird és Frijns egyszerre próbálta előzni, a holland azonban megkoccantotta a falat, majd Duval mögé szorult be. Végül Nicolas Prost és a második helyen haladó d’Ambrosio is a falban kötött ki, Buemi autója megállt, majd megint újraindult. A versenyt végül di Grassi nyerte Bird és Frijns előtt, mivel d’Ambrosio is odavágta az autót az utolsó körben, elbukta a dobogó alsó fokát.[36]

Pozíció # Pilóta Csapat
1 11 Brazília Lucas di Grassi Audi Sport Abt
2 2 Egyesült Királyság Sam Bird DS Virgin Racing
3 27 Hollandia Robin Frijns Amlin Andretti

Punta del Este nagydíj

Punta del Este Street Circuit

2015. december 4-én bejelentették, hogy a WEC idényzáróját követően a Formula–E soron következő, uruguayi futamát is kénytelen lesz kihagyni Nick Heidfeld, miután meg kellett műteni a sérült kezét.[37] Heidfeldet Uruguayban Oliver Rowland helyettesíti majd, aki idén a WSR bajnoki címét szerezte meg. A szezon harmadik, Uruguayban tartott fordulóján Jérôme d’Ambrosio indulhatott a pole-pozícióból, pályafutása során először a sorozatban.[38] Jacques Villeneuve az időmérő során falnak ütközött, összetörte autójának felfüggesztését, emiatt nem tudott elrajtolni.[39] D’Ambrosio megőrizte vezetését a start után, Sam Bird pedig Loïc Duvalt megelőzve feljött a második helyre. Az ötödik pozícióból induló Buemi gyorsan felzárkózott, a 7. körben már a második helyen állt, a következőben pedig megelőzte a d’Ambrosiót. Eközben Duval átvette a harmadik helyet a másodikról negyedikre gyorsan visszacsúszó Birdtől.

A 18. körben szinte a teljes élmezőny kiment autócserére, Sébastien Buemi megtartotta vezetését, Lucas di Grassi viszont negyedikről második helyre ugrott fel. A Sam Bird megállását követő teljes pályás sárga zászlónak is köszönhetően csökkent a Buemi és di Grassi közti különbség, a brazil azonban előzési távolságba már nem kerülhetett.[40] A különbség végül ellentétes irányba kezdett változni, Buemit pedig ezúttal a maláj versennyel ellentétben nem hagyta cserben a technika, ő maga sem hibázott, ahogy a szabadedzésen és időmérőn, így megszerezte szezonja második győzelmét 3,5 másodperccel di Grassi előtt. Az utolsó körökben Jean-Éric Vergne a címvédő bajnokkal, Nelson Piquet-vel csatázott, a két ex-F1-es előbb összeért, majd Piquet elvesztette irányítását autója felett, és a falba csapódott a futam utolsó körében. Mivel Buemi a leggyorsabb kört is megfutotta, és megkapta az érte járó 2 pluszpontot, átvette a bajnokság vezetését az Abt Audi versenyzőjétől.[41]

A pole-ból induló d’Ambrosio dobogós pozícióban futott be csapattársa, Loïc Duval, valamint Nicolas Prost és António Félix da Costa előtt. Jean-Éric Vergne a 17. rajtpozícióból a 7. helyig zárkózott fel, ebben segítségére volt a FanBoost, amelyet Sarrazinnel és Birddel együtt megkapott. Abt, Sarrazin és Frijns szerzett még pontot, Piquet és Bird mellett Bruno Senna esett ki.

Pozíció # Pilóta Csapat
1 9 Svájc Sébastien Buemi e.dams Renault
2 11 Brazília Lucas di Grassi Audi Sport Abt
3 7 Belgium Jérôme d’Ambrosio Dragon Racing

Buenos Aires nagydíj

Puerto Madero Street Circuit

2016 január közepén Jacques Villeneuve közös megegyezéssel, azonnali hatállyal felbontotta szerződését a Venturi istállóval.[42] Nem sokkal később bejelentették, hogy helyére a Mike Conway érkezik, aki a 2015-ös szezont a WEC-ben töltötte a Toyota csapatánál.[43] Még ebben a hónapban Nathanaël Berthon is távozásátt is bejelentették a Team Aguri csapatától.[44] Helyére a csapat egykori pilótája, Salvador Durán érkezett, aki a szezon elején a Trulli GP pilótája volt.[45] Nick Heidfeld is visszatért a sérüléséből, de csapata mindenesetre Argentínába rendelte a korábban velük tesztelő Adam Carrollt, ha a német mégsem tudta volna vállalni a rajthoz állást.[46]

Ha a betegséggel küzdő Jean-Éric Vergne nemtudta volna vállalni a versenyt akkor a WTCC címvédője, José María López ült volna a helyén autóba, aki már üléspróbán is járt a csapatnál.[47] A szabadedzésen Simona de Silvestro a bokszból kifelé kapta el a falat az első edzésén.[48] A kvalifikáción a bajnokságot vezető Sébastien Buemi megpördült gyors körén, így csak a 18. helyről várhatta a rajtot. Lucas di Grassi nem tudott hasznot húzni riválisa hibájából, hiszen nem jutott be a Superpole-ba, és a hetedik helyen zárt, míg Jérôme d’Ambrosio csak a tizedik lett. Bruno Senna és Salvador Durán szinte egyszerre vágta falhoz autóját a pálya különböző pontjain, míg az első két edzést betegség miatt kihagyó Jean-Éric Vergne a 15. helyre kvalifikálta autóját. Csapattársa, Sam Bird négy tizeddel múlta felül Nicolas Prostot, akinek viszont éppen csak sikerült maga mögé utasítania a tavalyi győztes António Félix da Costát, aki legjobb eredményét érte el ezzel. Sam Bird saját maga és csapata első pole pozícióját szerezte a sorozatban.[49]

A rajtnál tisztán eljött a mezőny, a futam első vesztesének pedig Jérôme d’Ambrosio bizonyult, aki defekt miatt volt kénytelen meglátogatni csapatát a boxban. A vezető trió Bird, Prost és da Costa egészen a 8. körig tartotta magát, amikor Lucas di Grassi remek manőverrel jött fel mögéjük a negyedik helyre. A következő körök egyhangúan alakultak, beállt az élmezőny sorrendje, szinte csak Sébastien Buemi akciózott, aki gyorsabb autójával folyamatosan falta a mezőny tagjait. Amikor a 18. fordulóban Mike Conway elkezdte az autócserék sorát, a második helyre éppen csak feljövő, és a tavalyi futamon győzelmet arató António Félix da Costa autója hibája miatt kiállni kényszerült. Mivel a pályabírók nem tudták biztonságosan elvontatni a hajtű után leparkolt Aguri-autót, pályára gurult a biztonsági autó.[50]

Időközben Nicolas Prost megpördült és hátraesett, és mire újra útnak indulhatott mezőny, már sehol sem volt. Sébastien Buemi óriási nyert a biztonsági autóval, hiszen a negyedik helyre ugrott, annak kiállása után pedig azonnal megelőzte Sarrazint, hogy megkezdje offenzíváját a győzelemért. Az utolsó 10 kört teljesen együtt kezdte meg a vezető Bird-di Grassi-Buemi hármas, de mivel a brazil nem tudott harcra kelni az éllovassal, kénytelen volt átadni Bueminek a második helyet. A svájcinak hét köre volt arra, hogy utat találjon a brit mellett, de egyik próbálkozását sem koronázta siker. Sam Bird klasszikus rajt-cél győzelmet aratott, így karrierje harmadik győzelmét szerezte a tavalyelőtti putrajayai és a tavalyi londoni diadalok óta. Buemi második helyével növelni tudta előnyét az eddigi négy versenyen mindig dobogón záró di Grassi előtt, mögéjük pedig éppen Bird zárkózott fel a harmadik helyre.

Pozíció # Pilóta Csapat
1 2 Egyesült Királyság Sam Bird DS Virgin Racing
2 9 Svájc Sébastien Buemi e.dams Renault
3 11 Brazília Lucas di Grassi Audi Sport Abt

Mexikóváros nagydíj

A mexikói hétvége első szabadedzésén Nelson Piquet blokkolta az első abroncsait fékezés közben, míg Stéphane Sarrazin meg is pördült az egyik kanyar bejáratán. Simona de Silvestro a pálya szélén volt kénytelen leparkolni autóját, amely miatt piros zászló következett.[51] A szabadedzést Sébastien Buemi nyerte meg. A második szabadedzés sem telt el piros zászló nélkül Daniel Abt leállása okozta a megszakítást.[52] Bruno Senna is érintőre vette a falat, ám a brazil tovább tudott haladni. Az időmérőn Bruno Senna egy megforgás és a fallal való találkozás idejekorán véget vetett a kvalifikációjának. Nem sokkal később Nelsinho Piquet mérte el csúnyán az első kanyar féktávját, amely után telibe találta a síkánba elhelyezett akadályt.[53] Buemi belehibázzon a gyors körébe, így végül Jérôme d’Ambrosio szerezte meg a rajtelsőséget.[54] Nicolas Prost végzett a második, Lucas di Grassi a harmadik, Daniel Abt pedig a negyedik pozícióban.

A rajtot követően Jérôme d’Ambrosio meg tartotta a vezetést, míg mögötte is maradt a Nicolas Prost, Lucas di Grassi, Daniel Abt, Sébastien Buemi sorrend. Az élmezőny vonatozását az egész nap leggyorsabbnak tűnő svájci törte meg, aki kihasználva Abt hibáját, feljött a negyedik pozícióba. Az első ötös egészen az autócserékig együtt maradt, ezt pedig ki is használta Di Grassi, aki a kiállás előtti utolsó körben szúrt be Prost mellé, s vette át a franciától a második pozíciót. Az élboly aztán egyszerre látogatott ki a bokszba, ám csak egy helyen változott közöttük a sorrend, Buemi tudta átlépni Prostot, aki tehát néhány másodpercen belül két helyezést is bukott. Di Grassi azonban rögtön ezt követően a FanBoost segítségét is kihasználva támadást indított az addig vezető d’Ambrosio ellen, s egy szépen kivitelezett agresszív manőverrel meg is előzte a belgát.[55] A brazil pillanatok alatt el is lógott üldözőitől, Buemi pedig tudta, hogy neki is át kell hámoznia magát d’Ambrosión, különben Di Grass komolyabb előnyre tehet szert az összetettben. A svájci egy ízben meg is lökte hátulról ellenfelét.

Az utolsó tíz körben Buemi a sikánt is átvágva elment ugyan d’Ambrosio mellett, ám ezért vissza kellett engednie riválisát, amit majdnem Prost is ki tudott használni. A francia azonban hamarosan kiszállt a játékból, miután nem biztonságosan engedték ki az autócserét követően, így tíz másodperces büntetéssel sújtották. A fináléban aztán még Abt is bajba került, miután nekikoccant a falnak, a dobogós helyeken azonban már nem változott a sorrend. Di Grassi szezonbeli második győzelmét aratta, ezzel pedig az összetettben ismét az ő neve áll az élen, hat ponttal megelőzve svájci ellenfelét. D’Ambrosio és Buemi maradtak a második és harmadik helyeken, a két pilóta egymás mellett szelte át a célvonalat, míg mögöttük Loïc Duval és Prost látta meg a kockás zászlót.[56]

A futam után di Grassit kizárták a futamból, mivel az autójával gondok akadtak.[57] A verseny első felében használt autója 1.8 kilóval könnyebb volt a minimálisan kitűzött 880 kilónál, 886.2kilogrammal mérlegelt. Az ABT csapat nem fellebbezett a döntés ellen.

Pozíció # Pilóta Csapat
1 7 Belgium Jérôme d’Ambrosio Dragon Racing
2 9 Svájc Sébastien Buemi e.dams Renault
3 8 Franciaország Nicolas Prost e.dams Renault

Long Beach nagydíj

Circuito callejero de Long Beach para el EPrix

A szezon hatodik fordulóján öt különböző csapat pilótája jutott be a superpole-fináléba. Végül da Costa első pole-pozíciójának örülhetett a Formula–E-ben. Érdekesség hogy az Aguri nem fejlesztett saját motort és váltót, így még az első évadban mindenki által használt egységes technológiával versenyeznek és így szerezték meg a pole-t.[58] Őt követte Sam Bird, di Grassi, Sarrazin és Heidfeld, míg a 6. helyről a szintén régi technikával versenyző Robin Frijns volt a sorrend. Egy órával később az időmérőt követő technikai ellenőrzésen ugyanis kiderült, hogy az autójára szerelt abroncsokban a levegő nyomása alacsonyabb volt, mint a megengedett minimális érték. Ezzel autóját szabálytalannak nyilvánították, da Costát pedig kizárták az időmérőről, így csak a rajtrács másik végéről, a 18. helyről kezdheti majd meg a versenyt.[59] A pole-t és az ezzel járó három pontot így Sam Bird örökölte meg.

A rajtnál gond nélkül eljött a mezőny, Bird megtartotta a vezetést di Grassi és Sarrazin előtt. Az első komolyabb átrendeződés akkor következett be, amikor a mögöttük haladó Nick Heidfeld hibázott, és a ritmusából kiesve elveszített néhány pozíciót, ezzel helyét átadta Robin Frijnsnek, ő maga pedig visszaesett Sébastien Buemi mögé. A svájcinak Daniel Abtot még sikerült egy szemfüles manőverrel meg-előznie a hajtűben, pár körrel később azonban ugyanezt már nem tudta kivitelezni Frijnsszel szemben. Buemi a két autó pozícióját elmérve hátulról belerohant a holland Andrettijébe, önmaga első és riválisa hátsó szárnyát letörve ezzel, egyúttal tönkretéve mindkettőjük versenyét. A bokszba kellett hajtaniuk, és még az autócserék ideális ideje előtt átültek a másik gépbe, ezzel szinte lehetetlenné vált, hogy pontszerző helyen érjenek célba.

Eközben az élen a Birdre végig tapadó di Grassi sikeres manővert hajtott végre, így átvéve a vezetést, amit a bokszkiállások után is képes volt megtartani. Hamarosan pedig Bird hibázott, amikor a gumifalnak csúszott, de autójában nem keletkezett kár, így a 7. helyen vissza tudott állni a küzdelembe. Még a verseny alatt elmondta, amikor a későbbi biztonsági autó-periódus alatt bejelentkeztek a rádióján a kommentátorok, hogy vezetői hiba okozta kicsúszását, hiszen rosszul mérte fel a hideg gumik viselkedését.[60] A biztonsági autó nem sokkal a hajrá előtt lépett pályára, amikor az autójával továbbra is szenvedő Nelson Piquet a kerékvetőn átugratva a falhoz csapta a China Racing autóját, amit önmaga már nem is tudott biztonságos helyre kormányozni. A mezőny még három körre kapott zöld jelzést, de ekkor már az autók összesűrűsödése ellenére sem történt nagy változás, leszámítva, hogy az időmérő megnyerése után technikai szabálytalanság miatt az utolsó helyre száműzött, majd onnan a pontszerzők közé magát felküzdő António Félix da Costa autója megállt.

Di Grassihoz nem tudott támadási közelségbe kerülni a mögötte haladó Stéphane Sarrazin, aki második helyével így is elégedett lehet, hiszen számos balszerencse után a Venturival végre megszerezte önmaga első dobogóját. A harmadik helyre Daniel Abt jött be, ezáltal az Audi Sport Abt csapat kettős pódiummal zárta a hétvégét. A második legerősebb csapatteljesítményt a Mahindra nyújtotta, hiszen Nick Heidfeld és Bruno Senna a 4. és 5. helyen jöttek be, megelőzve Birdöt és a Dragon Racing két autóját. Az utolsó két pontszerző helyet Simona de Silvestro és Mike Conway kaparintották meg, akik első alkalommal végeztek a legjobb tízben. Ezzel a 9. helyezéssel Simona de Silvestro lett az első női pontszerző a Formula–E-ben.[61]

Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/2015–2016-os_Formula–E_bajnokság
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.


Villamosmérnöki és elektronikai alapfogalmak - elektronica.hu
čítajte viac na tomto odkaze: 2015–2016-os Formula–E bajnokság



Hladanie..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Fájl:EPrix logo.svg
Fájl:Flag of Switzerland.svg
Sébastien Buemi
Fájl:Flag of France.svg
2014–2015-ös Formula–E bajnokság
2016–2017-es Formula–E bajnokság
Formula–E
2015
Október 17.
Kína
Peking
2016
Egyesült Királyság
London
McLaren
Fájl:Flag of the People's Republic of China.svg
Fájl:Flag of Brazil.svg
Nelson Angelo Piquet
Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg
Oliver Turvey
Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg
Virgin Racing (Formula–E)
Citroën
Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg
Sam Bird
Fájl:Flag of France.svg
Jean-Éric Vergne
Fájl:Flag of the United States.svg
Dragon Racing
Fájl:Flag of France.svg
Loïc Duval
Fájl:Flag of Belgium.svg
Jérôme d’Ambrosio
Fájl:Flag of France.svg
Renault
Fájl:Flag of France.svg
Nicolas Prost
Fájl:Flag of Switzerland.svg
Sébastien Buemi
Fájl:Flag of Italy.svg
Trulli GP
Fájl:Flag of Mexico.svg
Salvador Durán
Fájl:Flag of Italy.svg
Jarno Trulli
Fájl:Flag of Italy.svg
Vitantonio Liuzzi
Fájl:Flag of Germany.svg
Fájl:Flag of Brazil.svg
Lucas di Grassi
Fájl:Flag of Germany.svg
Daniel Abt
Fájl:Flag of Monaco.svg
Venturi Grand Prix
Fájl:Flag of Canada.svg
Jacques Villeneuve
Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg
Mike Conway
Fájl:Flag of France.svg
Stéphane Sarrazin
Fájl:Flag of India.svg
Fájl:Flag of Brazil.svg
Bruno Senna
Fájl:Flag of Germany.svg
Nick Heidfeld
Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg
Oliver Rowland
Fájl:Flag of the United States.svg
McLaren
Fájl:Flag of the Netherlands.svg
Robin Frijns
Fájl:Flag of Switzerland.svg
Simona de Silvestro
Fájl:Flag of Japan.svg
McLaren
Fájl:Flag of Portugal.svg
António Félix da Costa
Fájl:Flag of Germany.svg
René Rast
Fájl:Flag of France.svg
Nathanaël Berthon
Mexikó
Salvador Durán
Kína
Ma Csing-hua
Fájl:Flag of Germany.svg
Nick Heidfeld
Venturi Grand Prix
Fájl:Flag of France.svg
Jean-Éric Vergne
Virgin Racing (Formula–E)
Fájl:Flag of Mexico.svg
Salvador Durán
Trulli GP
Fájl:Flag of Canada.svg
Jacques Villeneuve
Venturi Grand Prix
Fájl:Flag of the Netherlands.svg
Robin Frijns
Fájl:Flag of France.svg
Nathanaël Berthon
GP2
Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg
Oliver Rowland
World Series by Renault
Nick Heidfeld
Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg
Mike Conway
FIA World Endurance Championship
Venturi Grand Prix
Kína
Ma Csing-hua
Túraautó-világbajnokság
Fájl:Flag of Germany.svg
René Rast
FIA World Endurance Championship
Fájl:Flag of Portugal.svg
António Félix da Costa
Deutsche Tourenwagen Masters
Fájl:Flag of India.svg
Karun Chandhok
Fájl:Flag of Spain.svg
Jaime Alguersuari
Virgin Racing (Formula–E)
Fájl:Flag of Italy.svg
Jarno Trulli
Trulli GP
Trulli GP
Fájl:Flag of Canada.svg
Jacques Villeneuve
Venturi Grand Prix
Fájl:Flag of France.svg
Nathanaël Berthon
Fájl:Flag of Mexico.svg
Salvador Durán
Kína
Peking
Fájl:Pekín ePrix.svg
Malajzia
Putrajaya
Fájl:Litar jalan daripada Putrajaya.svg
Uruguay
Fájl:Punta del Este ePrix.svg
Argentína
Buenos Aires
Fájl:Buenos Aires Formula e.svg
Mexikó
Mexikóváros
Autódromo Hermanos Rodríguez
Amerikai Egyesült Államok
Long Beach (Kalifornia)
Grand Prix of Long Beach#Formula E
Fájl:Long Beach EPrix.svg
Franciaország
Párizs
Németország
Berlin
Fájl:Schaltung flughafen Tempelhof.svg
Egyesült Királyság
London
Fájl:Battersea Park Circuit.svg
Fájl:Searchtool right.svg
2015-ös Formula–E Peking nagydíj
Fájl:Pekín ePrix.svg
Jarno Trulli
Vitantonio Liuzzi
Salvador Durán
Kína
Peking
Sébastien Buemi
Nicolas Prost
Formula–E
Nick Heidfeld
Nelson Angelo Piquet
Sébastien Buemi
Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Lucas di Grassi
Bruno Senna
Virgin Racing (Formula–E)
Dragon Racing
Simona de Silvestro
Formula–1
Sébastien Buemi
Sam Bird
Loïc Duval
Bruno Senna
Jean-Éric Vergne
Virgin Racing (Formula–E)
António Félix da Costa
Jacques Villeneuve
Sébastien Buemi
Lucas di Grassi
Nick Heidfeld
Nicolas Prost
Nicolas Prost
Nicolas Prost
Lucas di Grassi
Nick Heidfeld
Jérôme d’Ambrosio
Loïc Duval
Loïc Duval
Nick Heidfeld
Loïc Duval
Sébastien Buemi
Lucas di Grassi
Nick Heidfeld
Loïc Duval
Jérôme d’Ambrosio
Sébastien Buemi
Formula–E
Svájc
Sébastien Buemi
Brazília
Lucas di Grassi
Németország
Nick Heidfeld
Fájl:Searchtool right.svg
2015-ös Formula–E Putrajaya nagydíj
Fájl:Litar jalan daripada Putrajaya.svg
November 6.
Trulli GP
Salvador Durán
Jarno Trulli
2015-ös Formula–E Peking nagydíj
Malajzia
Putrajaya
Sébastien Buemi
Stéphane Sarrazin
Loïc Duval
Stéphane Sarrazin
Venturi Grand Prix
Sébastien Buemi
Loïc Duval
António Félix da Costa
Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Jean-Éric Vergne
Oliver Turvey
Nicolas Prost
António Félix da Costa
Loïc Duval
Nelson Angelo Piquet
Nick Heidfeld
Oliver Turvey
Simona de Silvestro
Nelson Angelo Piquet
Stéphane Sarrazin
Sébastien Buemi
Nicolas Prost
Sébastien Buemi
Loïc Duval
António Félix da Costa
Lucas di Grassi
Daniel Abt
Nicolas Prost
Lucas di Grassi
António Félix da Costa
Nicolas Prost
António Félix da Costa
Nicolas Prost
António Félix da Costa
Robin Frijns
Nicolas Prost
Nicolas Prost
Jérôme d’Ambrosio
Robin Frijns
Loïc Duval
Sam Bird
Robin Frijns
Loïc Duval
Nicolas Prost
Jérôme d’Ambrosio
Sébastien Buemi
Lucas di Grassi
Sam Bird
Robin Frijns
Jérôme d’Ambrosio
Brazília
Lucas di Grassi
Egyesült Királyság
Sam Bird
Virgin Racing (Formula–E)
Hollandia
Robin Frijns
Fájl:Searchtool right.svg
2015-ös Formula–E Punta del Este nagydíj
Fájl:Punta del Este ePrix.svg
2015
December 4.
FIA World Endurance Championship
Formula–E
2015-ös Formula–E Punta del Este nagydíj
Nick Heidfeld
Nick Heidfeld
Uruguay
Oliver Rowland
World Series by Renault
Uruguay
Jérôme d’Ambrosio
Jacques Villeneuve
Jérôme d’Ambrosio
Sam Bird
Loïc Duval
Sébastien Buemi
Jérôme d’Ambrosio
Loïc Duval
Sam Bird
Sébastien Buemi
Lucas di Grassi
Sam Bird
Sébastien Buemi
Lucas di Grassi
Sébastien Buemi
2015-ös Formula–E Putrajaya nagydíj
Lucas di Grassi
Jean-Éric Vergne
Nelson Angelo Piquet
Formula–1
Updating...x




A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.


Pozíció # Pilóta Csapat
1 11 Brazília Lucas di Grassi Audi Sport Abt
2 4