A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Silvio Moser | |
Életrajzi adatai | |
Született | 1941. április 24. Zürich |
Elhunyt | 1974. május 26. (33 évesen) Locarno |
Nemzetisége | svájci |
Pályafutása | |
Kategória | Formula–1-es világbajnokság |
Aktív évei | 1966–1971 |
Csapata | privát Cooper, Brabham és Bellasi |
Nagydíjak száma | 20 (12 rajt) |
Világbajnoki címek | 0 |
Győzelmek | 0 |
Dobogós helyezések | 0 |
Első rajtkockák | 0 |
Leggyorsabb körök | 0 |
Első nagydíj | 1966-os német nagydíj |
Legutolsó nagydíj | 1971-es olasz nagydíj |
A Wikimédia Commons tartalmaz Silvio Moser témájú médiaállományokat. |
Silvio Moser (Zürich, 1941. április 24. – Locarno, 1974. május 26.) svájci autóversenyző, volt Formula–1-es pilóta.[1] 12 világbajnoki futamon indult, és összesen 3 pontot szerzett. Legjobb eredménye az összetettben egy 16. hely volt, amelyet 1969-ben ért el.
Pályafutása
Húszévesen lépett az autósport világába, kezdetben hegyi versenyeken indulva. 1964-ben együléses autókkal folytatta, Formula Junior kategóriában, ahol a Temporada sorozat bajnoka lett.[2] Ezután egy általa megvásárolt Brabham autóval a Formula–2-ben versenyzett tovább, majd az 1967-es Brit Nagydíjon, Silverstone-ban a Formula–1 világbajnokságban is bemutatkozott.[2] Autója, egy két évvel korábbi, a Charles Vögele Racing színeiben indított Cooper T77-es volt, amely nem csak versenyképtelennek, hanem megbízhatatlannak is bizonyult. A 20. körben műszaki hiba miatt Silvio feladta a viadalt, az olajnyomással voltak problémái. 1968-ban szintén a Vögele csapattal két világbajnoki futamon vehetett részt, de ekkor már Brabham autóval.[3] Az elsőn, a Zandvoortban rendezett Holland Nagydíjon ötödikként ért célba, megszerezve Formula–1-es pályafutása legjobb eredményét. 1969-re önállósította magát, és egy két évvel korábbi, BT24-es Brabhamet vásárolt, amellyel hét versenyen indult el. Az Egyesült Államok Nagydíján Watkins Glenben ért célba pontszerző helyen, ahol hatodik lett 10 kör hátrányban a győztes Jochen Rindthez viszonyítva.
1970-re az olasz Guglielmo Bellasi által gyártott autóval próbálkozott, ám mindössze egyetlen alkalommal, az Osztrák Nagydíjra sikerült kvalifikálnia magát. Többször még a kvalifikációig sem jutottak, hol azért mert nem volt kész az autó, hol anyagi okokból. A következő évben immár a Jolly Club Switzerland színeiben újra megpróbálkozott a Bellasi autóval, de csak az Olasz Nagydíjra nevezett be, ahol a 22. helyről indulva a kerékfelfüggesztés hibája miatt már az ötödik körben ki kellett állnia.[4] Ez volt élete utolsó világbajnoki futama.
Ezek után visszatért a Formula–2-esek közé, várva a visszatérés lehetőségét.[2] Amely felcsillanni látszott előtte 1974 elején, ugyanis egy Brabhammel benevezett a Spanyol és a Belga Nagydíjakra is, azonban elindulni már nem tudott rajtuk, egy nappal 33. születésnapja után, április 25-én a Monzában rendezett 1000 kilométeres sportautó-versenyen balesetet szenvedett. Súlyos fej- és belső sérülésekkel szállították kórházba, és anélkül, hogy visszanyerte volna az eszméletét, egy hónappal később, május 26-án elhunyt.[3]
Eredményei
Teljes Formula–1-es eredménysorozata
(Táblázat értelmezése)
(Félkövér: pole-pozícióból indult; dőlt: leggyorsabb kört futott)
Év | Csapat | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | Helyezés | Pont |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1966 | Silvio Moser | MON |
BEL |
FRA |
GBR |
NED |
GER DNS |
ITA |
USA |
MEX |
NC | 0 | ||||
1967 | Charles Vögele | RSA |
MON |
NED |
BEL |
FRA |
GBR ki |
GER |
CAN |
ITA |
USA |
MEX |
NC | 0 | ||
1968 | Charles Vögele | RSA |
ESP |
MON DNQ |
BEL |
NED 5 |
FRA |
GBR NC |
GER DNS |
ITA DNQ |
CAN |
USA |
MEX |
23. | 2 | |
1969 | Silvio Moser Racing Team | RSA |
ESP |
MON ki |
NED ki |
FRA 7 |
GBR |
GER |
ITA ki |
CAN ki |
USA 6 |
MEX 11 |
16. | 1 | ||
1970 | Silvio Moser Racing Team | RSA |
ESP |
MON |
BEL |
NED DNQ |
FRA DNQ |
GBR |
GER DNQ |
AUT ki |
ITA DNQ |
CAN |
USA |
MEX |
NC | 0 |
1971 | Jolly Club Switzerland | RSA |
ESP |
MON |
NED |
FRA |
GBR |
GER |
AUT |
ITA ki |
CAN |
USA |
NC | 0 |
Sebringi 12 órás autóverseny
Év | Csapat | Autó | Csapattárs | Helyezés |
---|---|---|---|---|
1965 | Bizzarini Automobili | Iso Grifo A3C | Mario Casoni | Kiesett |
Források
- ↑ Jenkins, Richard: The World Championship drivers - Where are they now?. OldRacingCars.com. (Hozzáférés: 2007. július 29.)
- ↑ a b c Steve Small. The Guinness Complete Grand Prix Who's Who, 260. o.
- ↑ a b (1974. június 22.) „Nachrichten: Silvio Moser gestorben”. Auto Motor u. Sport 13 1974, Seite 116. o.
- ↑ Silvio Moser, 2015. április 14. (Hozzáférés: 2017. február 8.)
Külső hivatkozások
- Profilja a grandprix.com honlapon (angolul)
- Profilja a statsf1.com honlapon (angolul)
- Hivatalos honlapja
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.