Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

2014–2015-ös Formula–E bajnokság
 
2014–2015-ös Formula–E bajnokság
Egyéni bajnok
BRA Nelson Piquet Jr.144 pont
Bajnok csapat
FRA e.dams Renault232 pont

2015–16 → 

A 2014–2015-ös Formula–E bajnokság az elektromos autók Formula–E bajnokságának első szezonja volt.[1] 2014. szeptember 13-án kezdődött Kínában, Peking városában és 2015. június 28-án az Egyesült Királyságban, Londonban ért véget. A szezon 11 nagydíjból állt, amelyeken 10 csapat 20 autóval indult el.[2]

Csapatok

Csapat Rajtszám Versenyző(k) Nagydíjak
GBR Virgin Racing Formula E Team[3] 2 GBR Sam Bird[4] Mind
3 ESP Jaime Alguersuari[4] 1–9
svájc Fabio Leimer[5] 10–11
IND Mahindra Racing Formula E Team[3] 5 IND Karun Chandhok[6] Mind
21 BRA Bruno Senna[6] Mind
USA Dragon Racing Formula E Team[3] 6 ESP Oriol Servià[7][8] 1–4
FRA Loïc Duval[9] 5–11
7 BEL Jérôme d’Ambrosio[10] Mind
FRA e.dams Renault Formula E Team[3] 8 FRA Nicolas Prost[11] Mind
9 Svájc Sébastien Buemi[11] Mind
Svájc Trulli Formula E Team[3] 10 ITA Jarno Trulli[12] Mind
18 ITA Michela Cerruti[13] 1–4
ITA Vitantonio Liuzzi[14] 5–9
Svájc Alex Fontana[15] 10–11
DEU Audi Sport ABT Formula E Team[3] 11 BRA Lucas di Grassi[16] Mind
66 DEU Daniel Abt[16] Mind
MCO Venturi Formula E Team[3] 23 DEU Nick Heidfeld[17] Mind
30 FRA Stéphane Sarrazin[17] Mind
USA Andretti Formula E Team[3] 27 FRA Franck Montagny[18] 1–2
FRA Jean-Éric Vergne[19] 3–11
28 FRA Charles Pic[20] 1
AUS Matthew Brabham[21] 2–3
USA Marco Andretti[22] 4
USA Scott Speed[23] 5–8
GBR Justin Wilson[24] 9
Svájc Simona de Silvestro[25] 10–11
JPN Amlin Aguri Formula E Team[3][26] 55 JPN Szató Takuma[27] 1
PRT António Félix da Costa[28] 2–9
JPN Jamamoto Szakon[29] 10–11
77 GBR Katherine Legge[26] 1–2
MEX Salvador Durán[30] 3–11
CHN China Racing Formula E Team[3]
NEXTEV TCR Formula E Team[31]
88 CHN Ho-Pin Tung[32][33] 1–2, 4
ESP Antonio García[34] 3, 9
FRA Charles Pic[35] 5–8
GBR Oliver Turvey[36] 10–11
99 BRA Nelson Piquet Jr.[37] Mind

Versenynaptár

Ország Város Pálya Dátum Kör
 Kína Peking Beijing Olympic Green Circuit[38] 2014. szeptember 13.
 Malajzia Putrajaya Putrajaya Street Circuit[39] 2014. november 22.[40]
 Uruguay Punta del Este Punta del Este Street Circuit[41] 2014. december 13.
 Argentína Buenos Aires Puerto Madero Street Circuit[42] 2015. január 10.
 Egyesült Államok Miami Biscayne Bay Street Circuit[43] 2015. március 14.
 Egyesült Államok Long Beach Long Beach Street Circuit[44] 2015. április 4.
 Monaco Monte-Carlo Circuit de Monaco 2015. május 9.
 Németország Berlin Berlin Tempelhof Airport[45] 2015. május 23.
 Oroszország Moszkva Moscow Street Circuit[46] 2015. június 6.
 Egyesült Királyság London Battersea Park Street Circuit[47] 2015. június 27.
 Egyesült Királyság London Battersea Park Street Circuit 2015. június 28.

Kiemelt jelzi a fővárost az adott országban.

A szezon menete

Peking nagydíj

Beijing Olympic Green Circuit

A szezon első versenyét a kínai főváros utcáin, az olimpiára épült Madárfészek stadion köré tervezett 3,44 km hosszú pályán rendezték meg 2014. szeptember 13-án.[38]

Az első szabadedzés 45 percig tartott, amelyen az Abt Audi csapat pilótája, di Grassi autózta a legjobb időt, 1:41,937-es köre pedig több mint fél másodperccel jobb volt annál, mint amit legközelebbi üldözője, Sébastien Buemi elért az e.dams volánjánál.[48] Az első tréning egyetlen komolyabb balesete a Trulli GP csapatában versenyző Michela Cerruti követe el, aki egy a korláttal való találkozás során elveszítette autójának hátsó vezetőszárnyát. A második edzésen Bruno Senna 1:41,341-es köre volt a leggyorsabb. Az utolsó percekben a China Racing hazai pilótája, Ho-Pin Tung is összetörte autóját, amivel előhívta a piros zászlókat.

Az egyórás időmérő edzést Nicolas Prost nyerte 1:42,2-es köridejével, őt az Abt Audi két pilótája Lucas di Grassi és Daniel Abt követett.[49]

A verseny előtt bejelentették, hogy a közönség szavazatai alapján melyik három versenyző kapja meg a FanBoost nevű jutalmat, ami egyszeri alkalommal öt másodpercen keresztül 30 kW-tal növeli meg az autó teljesítményét. Lucas di Grassi, Bruno Senna, és Katherine Legge kapta a legtöbb szavazatot, ám végül a futam úgy alakult, hogy egyikük számára sem bizonyult ez döntő fontosságúnak.[50] A rajtnál Jarno Trulli autója nem indult, így ő kiesett. Prost maradt az élen di Grassival és Abttal a nyomában, mögöttük Nick Heidfeld előzte meg Karun Chandhokot, amivel feljött a 4. helyre. Az első körben a sorozat első ütközése is megtörtén, a hátulról előretörni próbáló Sennának ugyanis Szató Takuma ütközött neki, a brazil pedig emiatt kénytelen volt feladni a versenyt. Az autója bal első kereke súlyos károkat szenvedett. Az incidense miatt a BMW i8 biztonsági autónak a második körben be kellett hajtania a pályára és egészen a negyedik végéig meghatározta a mezőny tempóját.

Franck Montagny a rajt után megmozdulással megelőzte csapattársát, Charles Picet, hamarosan Jaime Alguersuarin és Chandhokon is átfűzte autóját. a 13. kör végén megkezdődtek a bokszkiállások, az élmezőny egyszerre állt ki, ideiglenesen Sam Birdöt hagyva az élen. A kiállások után Prost már jelentősebb, 3,5 másodperces előnnyel tért vissza az élre, mögötte pedig Heidfeld, di Grassi, Montagny, Abt és Bird sorakoztak. A francia mögé azonban Heidfeld érkezett meg a Venturi Grand Prix színeiben. A végén úgy tűnt, hogy már csak ők az esélyesek, amikor Prost az utolsó métereken összeütközött Heidfelddel.[51] Heidfeld autója irányíthatatlanná vált és a kerékvetőn lendületet véve nagy sebességgel a gumifalnak csapódott, majd a feje tetején állt meg. A német szerencsére sértetlenül mászott ki a roncsból. Mindketten kiestek, így di Grassi nyerte meg a futamot Montagny és Abt követett a célban. Az ABT Audi csapat viszont nem tarthatta meg kettős dobogóját, hiszen a csapatvezető fiára a megengedettnél több elektromos energia használata miatt utólagosan bokszáthajtásnak megfelelő időbüntetést róttak ki, amivel egészen a 10. helyig csúszott vissza. A pódiumra így már a Virgin pilótája, Sam Bird állhatott fel.[52]

A versenyt követő órákban a versenyfelügyelők Nicolas Prostot találták vétkesnek a Nick Heidfelddel való ütközésért, amely a verseny utolsó kanyarjában történt, közvetlenül a leintés előtt. Az esetért a franciát tízhelyes rajtbüntetéssel sújtották, melyet a következő, november végén sorra kerülő malajziai versenyen kell letöltenie.[53]

Pozíció # Pilóta Csapat
1 11 Brazília Lucas di Grassi Audi Sport ABT
2 27 Franciaország Franck Montagny Andretti Autosport
3 2 UK Sam Bird Virgin Racing

Putrajaya nagydíj

Circuito callejero de Putrajaya

Matthew Brabham Malajziában az Andretti Autosportnál váltotta Charles Picet, miután a francia ugyanis Formula–1-es kötelezettségeinek tesz eleget Abu Dhabiban.[54] A szezon második versenyét a malajziai főváros utcáin, a 2,56 km hosszú utcai pályán rendezték meg 2014. november 22-én. Az időmérőn Nicolas Prost volt a leggyorsabb, aki azonban pekingi utolsó körös incidense miatt 10 hellyel hátrábbról rajtolhat, így a pole-pozíciót Oriol Servià örökölte meg tőle.[55]

A verseny első körének a végén pályára hajtott a biztonsági autó, miután a mezőny két hölgypilótája, Katherine Legge és Michela Cerruti ütközött. Nem sokkal később a szűk visszafordítóban Matthew Brabham is eltalálta egy picit oldalról Nick Heidfeld autóját, ám ők mindketten folytatni tudták. A pole-pozícióból rajtoló Oriol Servià fokozatosan lépdelt át a mezőny, előbb Bird, majd Jarno Trulli és Karun Chandhok is megelőzte őt. A 8. körben Franck Montagny fogott bele egy túl merész előzési manőverbe, és csúnyán belevezette a falba Heidfeldet, akinek a versenye ezzel véget ért. A 9. körben Bruno Senna és Montagny is megelőzte Nelsinho Piquet-t, de ekkor már pont pályán volt a biztonsági autó Heidfeld balesete miatt, így ők ketten gyorsan vissza is adták pozíciójukat.

Az élen ekkor Bird, Trulli, Chandhok, Servià, Piquet, Senna, Montagny volt a sorrend, míg Daniel Abt a biztonsági autós periódus alatt túlesett bokszkiállásán és autócseréjén. A 12. körben újra útjára indult a verseny, de az első kört megint nem úszta meg események nélkül a mezőny. Ho Pin Tung megpörgése ugyan még nem okozott semmi problémát, Montagny viszont a visszafordítóban összekoccant Sennával, ami miatt megsérült első szárnya, és a bokszba kellett hajtania kicserélni azt. Az újraindítást követően Bird remek tempóba kezdett az élen, és 3 kör alatt 7 másodperc előnyt épített ki magának üldözőivel szemben, ezzel megalapozva későbbi győzelmét.[56] A 17. kör végén Jarno Trulli vezetésével csaknem az egész élboly a bokszba hajtott autót cserélni, Bird viszont még két körig kint tudott maradni a pályán. A bokszkiállásokat követően a korábban más taktikára álló Abt került az élre, jó 20 másodperccel megelőzve Birdöt, aki a többiekkel szemben továbbra is őrizte megnyugtató, 7-8 másodperces előnyét. Mögötte Trulli érkezett a 3. helyen, erősen szorongattatva a Lucas di Grassi, Piquet, Buemi, Prost négyesfogattól.

A 22. körben Piquet lendült támadásba, és előbb egy szép manőverrel megelőzte Di Grassit, majd Trullit támadta kívülről, de az olasz rászorította őt a falra, ami Piquet versenyének a végét jelentette. Trullit nem ezért, hanem a korábban a bokszban elkövetett szabályszegés miatt bokszutca-áthajtásos büntetéssel sújtották, melynek letöltése után a 12. helyre esett vissza. Néhány kör múlva ki is állt, valószínűleg az ő autója is megsérült a Piquet-vel való ütközés nyomán. A 3. helyért így időközben már Di Grassi és Buemi csatázott egymással, akik a 18-19. helyről keveredtek előre kitartó munkával. Elöl Abt körönként 4-5 másodperccel lassabb köröket futott a többieknél, megpróbálva a verseny végéig beosztani a második autóban rendelkezésre álló energiáját a korai csere után. 4 körrel a vége előtt Bird simán elment mellette, majd egy körrel később Di Grassi, Buemi, Prost és Senna is így tett.

3 körrel a vége előtt egy igazi kuriózumnak lehettek szemtanúi a nézők, hiszen Senna előzte Prostot. Az utolsó körben Senna még Buemit is megpróbálta megelőzni, ám ez az igyekezete már soknak bizonyult, így a falban végezte.[57] Bird remek teljesítménnyel nyert, Di Grassi és Buemi hátulról előrefutva a 2-3. helyen végzett.

Pozíció # Pilóta Csapat
1 2 UK Sam Bird Virgin Racing
2 11 Brazília Lucas di Grassi Audi Sport ABT
3 9 Svájc Sébastien Buemi e.dams Renault

Punta del Este nagydíj

Punta del Este Street Circuit

A verseny hetében bejelentették, hogy a Toro Rossótól menesztett Jean-Éric Vergne Franck Montagny csapattársa lesz a hétvégén az Andretti csapatánál.[58] Pár nappal később ismét pilóta felállás változást jelentettek be. Katherine Legge hivatalosan egyéb elfoglaltságai miatt nem lesz ott a hétvégi futamon, helyét a mexikói Salvador Durán veszi át az Amlin Agurinál.[59] A versenyt megelőző napon újabb bejelentést tett az Andretti Autosport, miután Montagny betegségre hivatkozva lemondta a hétvégi részvételt, így helyette ismét Matthew Brabham lesz a csapat pilótája.[60]

A FanBoost nevű jutalmat két újonc, Vergne és Durán, illetve Heidfeld kapta meg. Sennát az utolsó rajthelyre sorolták vissza, miután a szerelők 5 perccel az időmérő megkezdése előtt is dolgoztak még a Mahindra autóján, nem voltak fent a kerekek.[61] Piquet remekül kapta el a rajtot, átvette az első helyet Vergne-től, aki kicsit kipörgette a kerekeket, visszaesett a második helyre. A harmadik helyen Buemi, mögötte Prost, Alguersuari és Heidfeld volt a sorrend. A német versenyző a FanBoost révén megelőzte a spanyol riválist. Mivel a mezőny nem szakadt szét, így szorosabb csaták kezdtek kialakulni a mezőnyben, de a száguldásnak hamar véget vetett Sam Bird balesete, aki az első síkán rázókövén átrepülve a szemközti falnak ütközött, összetörve a Virgint. A csattanás követően a biztonsági autót beküldték a pályára. Abt pár körrel korábban kiállt műszaki hiba miatt.

A biztonsági autó a hatodik kör végén tért vissza a boxba. A zöld zászló után Jean-Éric Vergne valósággal letolta Nelson Piquet-t a pályáról, de nem sikerült előznie, hiszen a 9. körben ismét jött a biztonsági autó, ezúttal a kettes szektorban érvényes dupla sárga zászló miatt, ami António Félix da Costa miatt keletkezett. Vergne a 13. körben belülről ment el a brazil ellenfél mellett a hajtűben. A biztonsági autó a 16. körben újra meglátogatta a pályát, Stéphan Sarrazin a 15-ös kanyarból kigyorsítva megpördült és eltalálta a korlátot. A szünetet autócserére használták ki a pilóták, a kavarodásból pedig Nick Heidfeld jött ki a legjobban. A német viszont nem élvezhette sokáig a vezető pozíciót, hamar áthajtásos büntetést kapott, miután túl sok energiát használt el, így Sébastien Buemi örökölte meg az első helyet, Vergne-nyel a háta mögött.[62] A 21. körben Prost is büntetést kapott, ugyanazért, amiért Heidfeld. A 27. körben véget ért Brabham versenye, miután a gyors síkánban megcsúszott, a rázókőtől kitört az autó jobb első kereke és a szemközti falba csapódott. Ismét bejött a biztonsági autó mezőny elé.

Az újraindítás után Vergne egyből használta a FanBoostot, míg Buemi lerövidítette az első síkánt, miközben a francia nyomás alatt tartotta. Vergne alatt eközben megállt az autó az utolsó előtti körben. Buemi megnyerte a futamot, Nelson Piquet a második helyen ért célba. Di Grassi a harmadik helyre hozta be az ABT autóját, Jarno Trulli a negyedik hellyel hozta az első pontokat saját csapatának. Abt futotta a leggyorsabb kört, 2 pont volt a jutalma.

Pozíció # Pilóta Csapat
1 9 Svájc Sébastien Buemi e.dams Renault
2 99 Brazília Nelson Piquet Jr. China Racing
3 11 Brazília Lucas di Grassi Audi Sport ABT

Buenos Aires nagydíj

Puerto Madero Street Circuit

A 2015-ös év első napján nyilvánosságra került, hogy az Andretti Autosport pilótája Franck Montagny, aki az előző Punta del Este nagydíjat kihagyta, beismerte, hogy tiltott szert használt, és a malajziai futamot követően megbukott az ellenőrzésen.[63] Versenyzői engedélyét fel is függesztették, jelenleg a Nemzetközi Automobil Szövetség ítéletére vár.[64] Másnap hivatalosan bejelentették, hogy az Andretti Autosport ismét új pilótával vesz részt a versenyen, Marco Andretti személyében, aki az 1978-as Formula–1 világbajnok Mario Andretti unokája és fia Michael Andrettinek, aki az 1991-es IndyCar bajnoka.[65] Ugyan ezen a napon a másik pilóta kiléte is nyilvánosságra került Jean-Éric Vergne személyében, aki az előző versenyen már versenyzett a csapatnál és kis híján rögtön az első formula e-s versenyét megnyerte.[66] Ebben egy felfüggesztéssel kapcsolatos probléma akadályozta meg az utolsó előtti körben.

A kvalifikáción Sébastien Buemi szerezte meg élete első pole-ját az elektromos bajnokságban, ideje 1:09.134 volt. Mögötte Jaime Alguersuari és Nick Heidfeld állhat fel a rajtrácsra.[67] Ezen a futamon Heidfeld, Jean-Éric Vergne, és Senna kapott Fanboostot.

Buemi megtartotta az első helyet a rajtot követően, Heidfeld lerajtolta Alugersuarit. Az első körben Michela Cerruti és Bruno Senna koccant, emiatt az olasz női pilóta a boxba hajtott. Di Grassi a második körben megelőzte Sam Bird-öt, majd a harmadik Alugersuarit vette üldözőbe. A negyedik körben Senna a mezőny végén megelőzte Marco Andrettit, míg Heidfeld a Fanboost segítségével tartotta a lépést Buemivel. A 15. körben Di Grassi elment belülről Heidfeld mellett a 7-es kanyarban, majd Alugersuari és Bird is így tett a német pilótával szemben. Még ebben a körben Chandhok falba csapódott, emiatt pályára érkezett a biztonsági autó. A 17-18. körökben a versenyzők elkezdték az autócseréket.

A 20. körben még mindig bent volt a biztonsági autó, közben Bird-öt vizsgálták, amiért piros lámpa alatt hagyta el a pitet. A 22. kör végén a biztonsági autó kijött a pályáról, folytatódhatott a verseny. Az újra rajtolás simán zajlott, nem volt helycsere, csata. Egészen a 24. körig, amikor Buemi túl keményen támadta a sikánt, eltalálta a falat, kitört a jobb első kereke, és félre kellett állnia. Ekkor érkezett a hír, hogy Bird áthajtásos büntetés kapott a piros lámpa alatti kihajtása miatt.[68] A 27. körben Di Grassi eltalálta a falat, jobb hátsó felfüggesztése tört el. A brazil versenyző, aki az ABT csapatnak vezet, szintén a sikánban sokallt be, de ő a kijáratnál csapta oda, de kiderült, előbb tört el a felfüggesztése, és utána történt a baleset. Ezzel Heidfeld ölébe hullott az első hely, 2.5 másodperccel vezetett António Félix da Costa előtt. Alugersuari és Jean-Éric Vergne követték őket. Nicolas Prost az ötödik, Daniel Abt a hatodik helyen. A 32. körben kiéleződött a harc Vergne és Alugersuari között, a két versenyző össze is ért. Vergne panaszkodott is rá, feltette a kezét. Közben Heidfeld áthajtásos büntetést kapott boxutcai gyorshajtás miatt. Da Costa megörökölte az első helyet, Vergne volt a második, Prost a harmadik. A 33. körben ütközött Daniel Abt és Alugersuari. Da Costa megnyerte a futamot, egyben a negyedik győztese a sorozatnak. Ez az Amlin Aguri első sikere a Formula E-ben. Prost a második helyre jött be, Piquet állhat fel a dobogó legalsó fokára.[69]

A futam után a stewardok kizárták a versenyből Salvador Duránt, az Amlin Aguri versenyzőjét, mert többet használt a maximálisan megengedett energiánál.[70] Nelson Piquet Jr. túl gyorsan hajtott sárga zászló alatt, öthelyes rajtbüntetést kapott a következő versenyre. Jarno Trullinak 10 hely jár Miamira, amiért váltót kell cserélni.

Pozíció # Pilóta Csapat
1 55 POR António Félix da Costa Amlin Aguri
2 8 FRA Nicolas Prost e.dams Renault
3 99 Brazília Nelson Piquet Jr. China Racing

Miami nagydíj

Layout of the Biscayne Bay Street Circuit

2015. március 6-án hivatalosan bejelentették, hogy a Scuderia Toro Rosso egykori amerikai pilótája, Scott Speed lesz a Andretti Autosport csapat pilótája Marco Andretti helyett.[71] Speed a tavalyi tesztelés során már kipróbálhatta az Andretti autóját.[72] A Dragon Racing is pilótát cserélt, méghozzá a 2013-as Le Mans-i 24 órás győztese, Loïc Duval váltja Oriol Serviát.[73] Charles Pic visszatért a sorozathoz, miután már Andretti Autosport színeiben Kínában versenyzett, de most a China Racinghez ugrik be helyettesíteni Ho-Pin Tung-ot.[74] A másik egykori Formula–1-es pilóta Vitantonio Liuzzi is szerződést kapott a futamra, de ő a Trulli GP-nél fog versenyezni Jarno Trulli csapattársaként.[75]

A kvalifikáción a legjobban Jean-Éric Vergne alkalmazkodott a körülményekhez, aki hazai versenyén a pole-pozícióba juttatta az Andretti csapatot.[76] Nick Heidfeld és Karun Chandhok büntetést kapott, a rajtrács végéről kellett indulniuk.

Az első körben Sam Bird átugrotta Prostot és a hetedik helyig visszacsúszó Nelson Piquet-t, a második helyre lépett fel a vezetést megőrző Jean-Éric Vergne mögé. Charles Pic megpördült a legelején. A verseny első szakaszában Bird kitartóan üldözte Vergne-t, fél másodperc körüli különbséget tartott, pozíciócsere azonban nem történt közöttük.A Loïc Duval, aki csak a rajtrács utolsó pozíciójából indulhatott, a versenyen sokkal harciasabb formába jött, a 11. körben már Bruno Sennát támadta a 13. pozícióért. A 19. körben egy sikertelen kísérlet után Sam Bird átvette a vezetést, miután a kör végén Jean-Éric Vergne a bokszba hajtott. A következő körben Bird autója kifogyott az energiából és lelassult, bár a bokszig el tudott menni. Az autócserék aztán mindent felborítottak. A tovább pályán maradó Daniel Abt, Nicolas Prost és Lucas di Grassi is a bokszutcában hét másodpercet elveszítő Vergne elé értek vissza. Mögötte csapattársa, Scott Speed ért fel, Sam Bird a hetedik helyre tért vissza.

A 24. körben Speed ügyes manőverrel megelőzte Vergne-t. Az újonc fokozatosan közelített Abt-Prost-di Grassi hármasára is, míg a pole-pozíciós Jérôme d’Ambrosióval és a merész kifékezést bemutató Piquet-vel szemben is elveszített egy-egy helyet. Öt körrel a vége előtt Scott Speed megelőzte a bajnoki éllovas di Grassit. Az újonc dobogós helyre jött fel, Abttól pedig mindössze egy másodperc választotta el Prosttal kettejük között. A fiatal német versenyzőnek azonban már csak jóval kevesebb energiaszintje maradt, mint a két riválisnak. Autója láthatóan gyengébb volt a többiekénél. Először Nicolas Prost előzte meg lendületből, majd Speed is elhajtott mellette. Az utolsó körben Prost eltalálta a falat, Speed végig lőtávolban volt, de végül 0,433 ezredmásodperccel lemaradt az első helyről. Daniel Abt egészítette ki a pódiumot, d’Ambrosio és Piquet pedig a negyedik-ötödik helyre értek be.[77]

Pozíció # Pilóta Csapat
1 8 FRA Nicolas Prost e.dams Renault
2 28 Amerikai Egyesült Államok Scott Speed Andretti Autosport
3 66 GERDaniel Abt Audi Sport ABT

Long Beach nagydíj

Circuito callejero de Long Beach para el EPrix

A kvalifikáción Sébastien Buemi szerezte meg a pole-pozíciót a Long Beach ePrix-n, de az energiafelhasználásra vonatkozó szabályok megsértése miatt a svájci versenyzőt visszasorolták, a 10. helyre. Így Daniel Abt került az első helyre, mellőle Prost, mögüle pedig Piquet várhatta a rajtot.[78]

Daniel Abt nem sokáig örülhetett az első helyének, mert Piquet azonnal lerajtolta az első sikán előtt, és utána nem adta át az első helyet a két újraindítást követően sem. A futam első szakaszának nagy része ugyanis a biztonsági autó mögött telt, először a Miamiben remeklő Scott Speed csapta falnak az autóját, miután megdobta azt a sikán kerékvetője, majd Charles Pic rohant bele a visszafordítóban a vétlen Jarno Trulliba.[79] Sam Bird az első körben kiesett, odacsapta Virgin autóját a falnak. Abt az autócserékig őrizte a jó helyét, ám ekkor az ötödik rajthelyről szépen előretörő Jean-Éric Vergne őt is megelőzte, s innentől kezdve már hátrafelé kellett figyelnie. Végül pontot sem szerzett, ugyanis megbüntették, mert túl sok energiát használt fel. Vergne gond nélkül jött be a második helyre, véget vetve ezzel balszerencse-sorozatának, míg a dobogó alsó foka az ezzel az összetett élére visszaálló Lucas di Grassi lett, aki nagy küzdelemben védte meg ezt a helyet Sébastien Buemivel szemben, az ötödiket Bruno Senna csípte el.[80]

Az eddigi éllovas Prostnak gyenge versenye volt, több csatát vesztett, többek közt az ötödik helyen záró Sennával is, mielőtt végül áthajtásos büntetést kapott, mert összeütközött Jérôme d’Ambrosióval, így csak a leggyorsabb körért járó két pontot zsebelhette be. A belga viszont ennél többet gyűjtött, miután megúszta az ütközést, és a hatodik helyen ért célba, ráadásul a Dragon Racing ismét kettős pontszerzésnek örvendhetett, Loïc Duval ugyanis kilencedik lett.[81] Piquet épp azon a pályán szerezte meg 2006 óta első sikerét formulaautóval, melyen háromszoros F1-es bajnok édesapja első nagydíjgyőzelmét aratta 35 évvel korábban.[82]

Pozíció # Pilóta Csapat
1 99 Brazília Nelson Piquet Jr. China Racing
2 27 Franciaország Jean-Éric Vergne Andretti Autosport
3 11 Brazília Lucas di Grassi Audi Sport ABT

Monte-Carlo nagydíj

Trazado de Mónaco para el ePrix

A svájci Sébastien Buemi nyerte a Formula-E szezon hetedik fordulója, a Monte-Carlo ePrix időmérő edzését, ezzel az e.dams Renault hétből már negyedszer zár az élen egy kvalifikációt. Közel két tizeddel előzte meg a bajnoki éllovas Lucas di Grassit, akit Jérôme d’Ambrosio és Nelsinho Piquet követett. Loïc Duval az ötödik lett, ám ő technikai okok miatt tízhelyes büntetést kap.[83]

A futam előtt kihirdették, ki kapta a legtöbb szavazatot, és ezek alapján Durán, Vergne, és Piquet lett jogosult a Fanboost használatára. Az élmezőny még simán eljött a rajt után, de utánuk komoly tömegkarambol történt. Vergne először koccolta az előtte haladót, majd rögtön utána Bruno Senna mászott meg egy másik autót és a levegőbe repült autójával. Sokan érintettek voltak a balesetben az első kanyar után. Abt hátsó szárny nélkül ment vissza a pitbe. Az történtek után be kellett hívni a biztonsági autót, aki tudott, elment a második autóért, amivel az egyetlen gond, hogy nem bír ki egy teljes távot. A 3. körben újra szabad volt az út, Buemi eljött az élen, mögötte di Grassi, d’Ambrosio, Piquet és Sarrazin volt a sorrend. Az utolsó, 18. helyen Liuzzi haladt. A 6. körben Piquet nagyon szépen és keményen betette az autót, elhappolta a harmadik helyet d’Ambrosiótól. A 10. körben Duvalt kellett leköröznie az élmezőnynek. A sorrend nem igazán változott, Buemi és di Grassi szépen elszakadt a mezőnytől.

A 17. körben Heidfeld megpróbált bebújni Trulli mellé egy jobb kanyarban, de összeértek, majd a német versenyzőt súrolta Speed is. Egyik autó sem sérült komolyan, folytatni tudták a versenyt. Az első három helyen nagyon kiegyenlített volt az energiahasználat, a 20. körben is csak 1 százalék választotta el a top hármat. Sam Bird előzött egyet, feljött a hatodik helyre, köszönhetően annak, hogy letudta Prost-ot. Egy körrel később sárga zászlózni kellett a célegyenesben, mert elszállt Heidfeld autójáról a bal első kerék előtt található burkolat.[84] di Grassi jött ki elsőként az autócserét követően, a 24. kör végén, mindezt úgy, hogy még 10 százalék volt az autójában. Az ABT csapat megpróbált elébe vágni a riválisoknak. Kijött még Sarrazin, Prost, Heidfeld és Da Costa is. A 26. körben Buemi és Piquet is kijött autót cserélni, de Speed és Chandhok is betért.

Az autócsere után Buemi bejött di Grassi elé, de fej-fej mellett volt a dolog a célegyenesben, az első kanyarban egymáshoz értek az autók, de a svájci versenyző maradt az élen. Mögöttük Piquet haladt a harmadik helyen. Bird a Virgin autójával a negyedik pozíciót tartotta ekkor, D’Ambrosio az ötödik helyen haladt. A stewardok vizsgálták a rajtbalesetet, de úgy döntöttek, nem kell cselekedni, senkinek sem jár büntetés. Buemi a 32. körben kényelmesen autózott az élen, di Grassi valamelyest leszakadt, Piquet mögött pedig eléggé összezárt volt a mezőny. Vergne a 14. helyen autózott, a 37. körben ellőtte a Fanboostot, a leggyorsabb körre hajtott. Piquet a 39. körben feljebb kapcsolt, ráhajtott a második helyre, ami di Grassi számára volt rossz hír. Piquet a 42. körben elhasználta a Fanboost-ot a célegyenesben, de nem került elég közel. Piquet a következő körben bepróbálta, betette az autó orrát, mivel di Grassi elfékezte magát, de nem sikerült, kicsit le is szakadt honfitársáról, közel 1 másodpercre. A mezőnyben nem történt változás, Buemi ért be az első helyen, di Grassi a második, Piquet a harmadik pozícióban.[85] Bird a negyedik, D’Ambrosio az ötödik lett Monacóban. Ez volt az e.dams Renault harmadik győzelme a sorozatban, mivel Prost is nyert futamot korábban. A versenyt követően Speedet megbüntették, ami következtében a 12. helyre rangsorolták.

Pozíció # Pilóta Csapat
1 9 Svájc Sébastien Buemi e.dams Renault
2 11 Brazília Lucas di Grassi Audi Sport ABT
3 99 Brazília Nelson Piquet Jr. Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/2014–2015-ös_Formula–E_bajnokság
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.


Villamosmérnöki és elektronikai alapfogalmak - elektronica.hu
čítajte viac na tomto odkaze: 2014–2015-ös Formula–E bajnokság



Hladanie........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Fájl:EPrix logo.svg
Fájl:Flag of Brazil.svg
Nelson Angelo Piquet
Fájl:Flag of France.svg
2015–2016-os Formula–E bajnokság
Formula–E
2014
Szeptember 13.
Kína
Peking
2015
Június 28.
Egyesült Királyság
London
Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg
Virgin Racing (Formula–E)
Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg
Sam Bird
Fájl:Flag of Spain.svg
Jaime Alguersuari
Fájl:Flag of Switzerland.svg
Fabio Leimer
Fájl:Flag of India.svg
Fájl:Flag of India.svg
Karun Chandhok
Fájl:Flag of Brazil.svg
Bruno Senna
Fájl:Flag of the United States.svg
Dragon Racing
Fájl:Flag of Spain.svg
Oriol Servià
Fájl:Flag of France.svg
Loïc Duval
Fájl:Flag of Belgium.svg
Jérôme d’Ambrosio
Fájl:Flag of France.svg
Fájl:Flag of France.svg
Nicolas Prost
Fájl:Flag of Switzerland.svg
Sébastien Buemi
Fájl:Flag of Switzerland.svg
Trulli GP
Fájl:Flag of Italy.svg
Jarno Trulli
Fájl:Flag of Italy.svg
Fájl:Flag of Italy.svg
Vitantonio Liuzzi
Fájl:Flag of Switzerland.svg
Fájl:Flag of Germany.svg
Fájl:Flag of Brazil.svg
Lucas di Grassi
Fájl:Flag of Germany.svg
Daniel Abt
Fájl:Flag of Monaco.svg
Venturi Grand Prix
Fájl:Flag of Germany.svg
Nick Heidfeld
Fájl:Flag of France.svg
Stéphane Sarrazin
Fájl:Flag of the United States.svg
Fájl:Flag of France.svg
Franck Montagny
Fájl:Flag of France.svg
Jean-Éric Vergne
Fájl:Flag of France.svg
Charles Pic
Fájl:Flag of Australia.svg
Fájl:Flag of the United States.svg
Marco Andretti
Fájl:Flag of the United States.svg
Scott Speed
Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg
Justin Wilson
Fájl:Flag of Switzerland.svg
Simona de Silvestro
Fájl:Flag of Japan.svg
Fájl:Flag of Japan.svg
Szató Takuma
Fájl:Flag of Portugal.svg
António Félix da Costa
Fájl:Flag of Japan.svg
Jamamoto Szakon
Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg
Fájl:Flag of Mexico.svg
Salvador Durán
Fájl:Flag of the People's Republic of China.svg
Fájl:Flag of the People's Republic of China.svg
Fájl:Flag of Spain.svg
Fájl:Flag of France.svg
Charles Pic
Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg
Oliver Turvey
Fájl:Flag of Brazil.svg
Nelson Angelo Piquet
Kína
Peking
Pekingi Nemzeti Stadion
Fájl:Pekín ePrix.svg
Malajzia
Putrajaya
Fájl:Litar jalan daripada Putrajaya.svg
Uruguay
Fájl:Punta del Este ePrix.svg
Argentína
Buenos Aires
Fájl:Buenos Aires Formula e.svg
Amerikai Egyesült Államok
Miami
Fájl:Miami EPrix.svg
Amerikai Egyesült Államok
Long Beach (Kalifornia)
Grand Prix of Long Beach#Formula E
Fájl:Long Beach EPrix.svg
Monaco
Circuit de Monaco
Circuit de Monaco
Fájl:Mónaco ePrix.svg
Németország
Berlin
Fájl:Schaltung flughafen Tempelhof.svg
Oroszország
Moszkva
Fájl:Москва уличная трасса.svg
Egyesült Királyság
London
Fájl:Battersea Park Circuit.svg
Egyesült Királyság
London
Fájl:Battersea Park Circuit.svg
Fájl:Searchtool right.svg
2014-es Formula–E Peking nagydíj
Fájl:Pekín ePrix.svg
2014
Szeptember 13.
Lucas di Grassi
Sébastien Buemi
Trulli GP
Bruno Senna
Nicolas Prost
Lucas di Grassi
Daniel Abt
Lucas di Grassi
Bruno Senna
Jarno Trulli
Nicolas Prost
Lucas di Grassi
Daniel Abt
Nick Heidfeld
Karun Chandhok
Bruno Senna
Szató Takuma
BMW i8
Franck Montagny
Charles Pic
Jaime Alguersuari
Karun Chandhok
Sam Bird
Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Lucas di Grassi
Franck Montagny
Daniel Abt
Sam Bird
Nick Heidfeld
Venturi Grand Prix
Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Nick Heidfeld
Lucas di Grassi
Franck Montagny
Daniel Abt
Virgin Racing (Formula–E)
Sam Bird
Nicolas Prost
Nick Heidfeld
Malajzia
Brazília
Lucas di Grassi
Franciaország
Franck Montagny
Fájl:Flag of the United Kingdom (3-5).svg
Sam Bird
Virgin Racing (Formula–E)
Fájl:Searchtool right.svg
2014-es Formula–E Putrajaya nagydíj
Fájl:Litar jalan daripada Putrajaya.svg
Malajzia
Charles Pic
Formula–1
2014-es Formula–1 abu-dzabi nagydíj
2014
November 22.
Nicolas Prost
Oriol Servià
Nick Heidfeld
Sam Bird
Jarno Trulli
Karun Chandhok
Franck Montagny
Nick Heidfeld
Bruno Senna
Nelson Angelo Piquet
Daniel Abt
Daniel Abt
Lucas di Grassi
Sébastien Buemi
Nelson Angelo Piquet
Lucas di Grassi
Jarno Trulli
Nelson Angelo Piquet
Jarno Trulli
Nelson Angelo Piquet
Lucas di Grassi
Sébastien Buemi
Daniel Abt
Sam Bird
Sébastien Buemi
Nicolas Prost
Bruno Senna
Bruno Senna
Nicolas Prost
Bruno Senna
Sébastien Buemi
Sam Bird
Lucas di Grassi
Sébastien Buemi
Fájl:Flag of the United Kingdom (3-5).svg
Sam Bird
Virgin Racing (Formula–E)
Brazília
Lucas di Grassi
Svájc
Sébastien Buemi
Fájl:Searchtool right.svg
2014-es Formula–E Punta del Este nagydíj
Fájl:Punta del Este ePrix.svg
Scuderia Toro Rosso
Jean-Éric Vergne
Franck Montagny
Salvador Durán
Franck Montagny
Jean-Éric Vergne
Nick Heidfeld
Bruno Senna
Nelson Angelo Piquet
Jean-Éric Vergne
Sébastien Buemi
Nicolas Prost
Jaime Alguersuari
Nick Heidfeld
Sam Bird
Virgin Racing (Formula–E)
Daniel Abt
Jean-Éric Vergne
Nelson Angelo Piquet
António Félix da Costa
Nick Heidfeld
Sébastien Buemi
Nicolas Prost
Lucas di Grassi
Jarno Trulli
Daniel Abt
Svájc
Sébastien Buemi
Brazília
Nelson Angelo Piquet
Brazília
Lucas di Grassi
Fájl:Searchtool right.svg
2015-ös Formula–E Buenos Aires nagydíj
Fájl:Buenos Aires Formula e.svg
2015
Franck Montagny
2014-es Formula–E Putrajaya nagydíj
Nemzetközi Automobil Szövetség
Marco Andretti
1978-as Formula–1 világbajnokság
Formula–1
Mario Andretti
Michael Andretti
Jean-Éric Vergne
Sébastien Buemi
Jaime Alguersuari
Nick Heidfeld
Nick Heidfeld
Jean-Éric Vergne
Bruno Senna
Sébastien Buemi
Nick Heidfeld
Jaime Alguersuari
Bruno Senna
Lucas di Grassi
Sam Bird
Jaime Alguersuari
Bruno Senna
Marco Andretti
Nick Heidfeld
Sébastien Buemi
Lucas di Grassi
Nick Heidfeld
Jaime Alguersuari
Sam Bird
Karun Chandhok
Sam Bird
Sébastien Buemi
Sam Bird
Lucas di Grassi
Nick Heidfeld
António Félix da Costa
Jaime Alguersuari
Jean-Éric Vergne
Nicolas Prost
Daniel Abt
Jean-Éric Vergne
Jaime Alguersuari
Jean-Éric Vergne
Nick Heidfeld
António Félix da Costa
Jean-Éric Vergne
Updating...x




A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.