A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
2014–2015-ös Formula–E bajnokság | |
Egyéni bajnok | |
Nelson Piquet Jr. | 144 pont |
Bajnok csapat | |
e.dams Renault | 232 pont |
2015–16 → |
A 2014–2015-ös Formula–E bajnokság az elektromos autók Formula–E bajnokságának első szezonja volt.[1] 2014. szeptember 13-án kezdődött Kínában, Peking városában és 2015. június 28-án az Egyesült Királyságban, Londonban ért véget. A szezon 11 nagydíjból állt, amelyeken 10 csapat 20 autóval indult el.[2]
Csapatok
Versenynaptár
Ország | Város | Pálya | Dátum | Kör |
---|---|---|---|---|
Kína | Peking | Beijing Olympic Green Circuit[38] | 2014. szeptember 13. | |
Malajzia | Putrajaya | Putrajaya Street Circuit[39] | 2014. november 22.[40] | |
Uruguay | Punta del Este | Punta del Este Street Circuit[41] | 2014. december 13. | |
Argentína | Buenos Aires | Puerto Madero Street Circuit[42] | 2015. január 10. | |
Egyesült Államok | Miami | Biscayne Bay Street Circuit[43] | 2015. március 14. | |
Egyesült Államok | Long Beach | Long Beach Street Circuit[44] | 2015. április 4. | |
Monaco | Monte-Carlo | Circuit de Monaco | 2015. május 9. | |
Németország | Berlin | Berlin Tempelhof Airport[45] | 2015. május 23. | |
Oroszország | Moszkva | Moscow Street Circuit[46] | 2015. június 6. | |
Egyesült Királyság | London | Battersea Park Street Circuit[47] | 2015. június 27. | |
Egyesült Királyság | London | Battersea Park Street Circuit | 2015. június 28. |
Kiemelt jelzi a fővárost az adott országban.
A szezon menete
Peking nagydíj
A szezon első versenyét a kínai főváros utcáin, az olimpiára épült Madárfészek stadion köré tervezett 3,44 km hosszú pályán rendezték meg 2014. szeptember 13-án.[38]
Az első szabadedzés 45 percig tartott, amelyen az Abt Audi csapat pilótája, di Grassi autózta a legjobb időt, 1:41,937-es köre pedig több mint fél másodperccel jobb volt annál, mint amit legközelebbi üldözője, Sébastien Buemi elért az e.dams volánjánál.[48] Az első tréning egyetlen komolyabb balesete a Trulli GP csapatában versenyző Michela Cerruti követe el, aki egy a korláttal való találkozás során elveszítette autójának hátsó vezetőszárnyát. A második edzésen Bruno Senna 1:41,341-es köre volt a leggyorsabb. Az utolsó percekben a China Racing hazai pilótája, Ho-Pin Tung is összetörte autóját, amivel előhívta a piros zászlókat.
Az egyórás időmérő edzést Nicolas Prost nyerte 1:42,2-es köridejével, őt az Abt Audi két pilótája Lucas di Grassi és Daniel Abt követett.[49]
A verseny előtt bejelentették, hogy a közönség szavazatai alapján melyik három versenyző kapja meg a FanBoost nevű jutalmat, ami egyszeri alkalommal öt másodpercen keresztül 30 kW-tal növeli meg az autó teljesítményét. Lucas di Grassi, Bruno Senna, és Katherine Legge kapta a legtöbb szavazatot, ám végül a futam úgy alakult, hogy egyikük számára sem bizonyult ez döntő fontosságúnak.[50] A rajtnál Jarno Trulli autója nem indult, így ő kiesett. Prost maradt az élen di Grassival és Abttal a nyomában, mögöttük Nick Heidfeld előzte meg Karun Chandhokot, amivel feljött a 4. helyre. Az első körben a sorozat első ütközése is megtörtén, a hátulról előretörni próbáló Sennának ugyanis Szató Takuma ütközött neki, a brazil pedig emiatt kénytelen volt feladni a versenyt. Az autója bal első kereke súlyos károkat szenvedett. Az incidense miatt a BMW i8 biztonsági autónak a második körben be kellett hajtania a pályára és egészen a negyedik végéig meghatározta a mezőny tempóját.
Franck Montagny a rajt után megmozdulással megelőzte csapattársát, Charles Picet, hamarosan Jaime Alguersuarin és Chandhokon is átfűzte autóját. a 13. kör végén megkezdődtek a bokszkiállások, az élmezőny egyszerre állt ki, ideiglenesen Sam Birdöt hagyva az élen. A kiállások után Prost már jelentősebb, 3,5 másodperces előnnyel tért vissza az élre, mögötte pedig Heidfeld, di Grassi, Montagny, Abt és Bird sorakoztak. A francia mögé azonban Heidfeld érkezett meg a Venturi Grand Prix színeiben. A végén úgy tűnt, hogy már csak ők az esélyesek, amikor Prost az utolsó métereken összeütközött Heidfelddel.[51] Heidfeld autója irányíthatatlanná vált és a kerékvetőn lendületet véve nagy sebességgel a gumifalnak csapódott, majd a feje tetején állt meg. A német szerencsére sértetlenül mászott ki a roncsból. Mindketten kiestek, így di Grassi nyerte meg a futamot Montagny és Abt követett a célban. Az ABT Audi csapat viszont nem tarthatta meg kettős dobogóját, hiszen a csapatvezető fiára a megengedettnél több elektromos energia használata miatt utólagosan bokszáthajtásnak megfelelő időbüntetést róttak ki, amivel egészen a 10. helyig csúszott vissza. A pódiumra így már a Virgin pilótája, Sam Bird állhatott fel.[52]
A versenyt követő órákban a versenyfelügyelők Nicolas Prostot találták vétkesnek a Nick Heidfelddel való ütközésért, amely a verseny utolsó kanyarjában történt, közvetlenül a leintés előtt. Az esetért a franciát tízhelyes rajtbüntetéssel sújtották, melyet a következő, november végén sorra kerülő malajziai versenyen kell letöltenie.[53]
Pozíció | # | Pilóta | Csapat |
---|---|---|---|
1 | 11 | Lucas di Grassi | Audi Sport ABT |
2 | 27 | Franck Montagny | Andretti Autosport |
3 | 2 | Sam Bird | Virgin Racing |
Putrajaya nagydíj
Matthew Brabham Malajziában az Andretti Autosportnál váltotta Charles Picet, miután a francia ugyanis Formula–1-es kötelezettségeinek tesz eleget Abu Dhabiban.[54] A szezon második versenyét a malajziai főváros utcáin, a 2,56 km hosszú utcai pályán rendezték meg 2014. november 22-én. Az időmérőn Nicolas Prost volt a leggyorsabb, aki azonban pekingi utolsó körös incidense miatt 10 hellyel hátrábbról rajtolhat, így a pole-pozíciót Oriol Servià örökölte meg tőle.[55]
A verseny első körének a végén pályára hajtott a biztonsági autó, miután a mezőny két hölgypilótája, Katherine Legge és Michela Cerruti ütközött. Nem sokkal később a szűk visszafordítóban Matthew Brabham is eltalálta egy picit oldalról Nick Heidfeld autóját, ám ők mindketten folytatni tudták. A pole-pozícióból rajtoló Oriol Servià fokozatosan lépdelt át a mezőny, előbb Bird, majd Jarno Trulli és Karun Chandhok is megelőzte őt. A 8. körben Franck Montagny fogott bele egy túl merész előzési manőverbe, és csúnyán belevezette a falba Heidfeldet, akinek a versenye ezzel véget ért. A 9. körben Bruno Senna és Montagny is megelőzte Nelsinho Piquet-t, de ekkor már pont pályán volt a biztonsági autó Heidfeld balesete miatt, így ők ketten gyorsan vissza is adták pozíciójukat.
Az élen ekkor Bird, Trulli, Chandhok, Servià, Piquet, Senna, Montagny volt a sorrend, míg Daniel Abt a biztonsági autós periódus alatt túlesett bokszkiállásán és autócseréjén. A 12. körben újra útjára indult a verseny, de az első kört megint nem úszta meg események nélkül a mezőny. Ho Pin Tung megpörgése ugyan még nem okozott semmi problémát, Montagny viszont a visszafordítóban összekoccant Sennával, ami miatt megsérült első szárnya, és a bokszba kellett hajtania kicserélni azt. Az újraindítást követően Bird remek tempóba kezdett az élen, és 3 kör alatt 7 másodperc előnyt épített ki magának üldözőivel szemben, ezzel megalapozva későbbi győzelmét.[56] A 17. kör végén Jarno Trulli vezetésével csaknem az egész élboly a bokszba hajtott autót cserélni, Bird viszont még két körig kint tudott maradni a pályán. A bokszkiállásokat követően a korábban más taktikára álló Abt került az élre, jó 20 másodperccel megelőzve Birdöt, aki a többiekkel szemben továbbra is őrizte megnyugtató, 7-8 másodperces előnyét. Mögötte Trulli érkezett a 3. helyen, erősen szorongattatva a Lucas di Grassi, Piquet, Buemi, Prost négyesfogattól.
A 22. körben Piquet lendült támadásba, és előbb egy szép manőverrel megelőzte Di Grassit, majd Trullit támadta kívülről, de az olasz rászorította őt a falra, ami Piquet versenyének a végét jelentette. Trullit nem ezért, hanem a korábban a bokszban elkövetett szabályszegés miatt bokszutca-áthajtásos büntetéssel sújtották, melynek letöltése után a 12. helyre esett vissza. Néhány kör múlva ki is állt, valószínűleg az ő autója is megsérült a Piquet-vel való ütközés nyomán. A 3. helyért így időközben már Di Grassi és Buemi csatázott egymással, akik a 18-19. helyről keveredtek előre kitartó munkával. Elöl Abt körönként 4-5 másodperccel lassabb köröket futott a többieknél, megpróbálva a verseny végéig beosztani a második autóban rendelkezésre álló energiáját a korai csere után. 4 körrel a vége előtt Bird simán elment mellette, majd egy körrel később Di Grassi, Buemi, Prost és Senna is így tett.
3 körrel a vége előtt egy igazi kuriózumnak lehettek szemtanúi a nézők, hiszen Senna előzte Prostot. Az utolsó körben Senna még Buemit is megpróbálta megelőzni, ám ez az igyekezete már soknak bizonyult, így a falban végezte.[57] Bird remek teljesítménnyel nyert, Di Grassi és Buemi hátulról előrefutva a 2-3. helyen végzett.
Pozíció | # | Pilóta | Csapat |
---|---|---|---|
1 | 2 | Sam Bird | Virgin Racing |
2 | 11 | Lucas di Grassi | Audi Sport ABT |
3 | 9 | Sébastien Buemi | e.dams Renault |
Punta del Este nagydíj
A verseny hetében bejelentették, hogy a Toro Rossótól menesztett Jean-Éric Vergne Franck Montagny csapattársa lesz a hétvégén az Andretti csapatánál.[58] Pár nappal később ismét pilóta felállás változást jelentettek be. Katherine Legge hivatalosan egyéb elfoglaltságai miatt nem lesz ott a hétvégi futamon, helyét a mexikói Salvador Durán veszi át az Amlin Agurinál.[59] A versenyt megelőző napon újabb bejelentést tett az Andretti Autosport, miután Montagny betegségre hivatkozva lemondta a hétvégi részvételt, így helyette ismét Matthew Brabham lesz a csapat pilótája.[60]
A FanBoost nevű jutalmat két újonc, Vergne és Durán, illetve Heidfeld kapta meg. Sennát az utolsó rajthelyre sorolták vissza, miután a szerelők 5 perccel az időmérő megkezdése előtt is dolgoztak még a Mahindra autóján, nem voltak fent a kerekek.[61] Piquet remekül kapta el a rajtot, átvette az első helyet Vergne-től, aki kicsit kipörgette a kerekeket, visszaesett a második helyre. A harmadik helyen Buemi, mögötte Prost, Alguersuari és Heidfeld volt a sorrend. A német versenyző a FanBoost révén megelőzte a spanyol riválist. Mivel a mezőny nem szakadt szét, így szorosabb csaták kezdtek kialakulni a mezőnyben, de a száguldásnak hamar véget vetett Sam Bird balesete, aki az első síkán rázókövén átrepülve a szemközti falnak ütközött, összetörve a Virgint. A csattanás követően a biztonsági autót beküldték a pályára. Abt pár körrel korábban kiállt műszaki hiba miatt.
A biztonsági autó a hatodik kör végén tért vissza a boxba. A zöld zászló után Jean-Éric Vergne valósággal letolta Nelson Piquet-t a pályáról, de nem sikerült előznie, hiszen a 9. körben ismét jött a biztonsági autó, ezúttal a kettes szektorban érvényes dupla sárga zászló miatt, ami António Félix da Costa miatt keletkezett. Vergne a 13. körben belülről ment el a brazil ellenfél mellett a hajtűben. A biztonsági autó a 16. körben újra meglátogatta a pályát, Stéphan Sarrazin a 15-ös kanyarból kigyorsítva megpördült és eltalálta a korlátot. A szünetet autócserére használták ki a pilóták, a kavarodásból pedig Nick Heidfeld jött ki a legjobban. A német viszont nem élvezhette sokáig a vezető pozíciót, hamar áthajtásos büntetést kapott, miután túl sok energiát használt el, így Sébastien Buemi örökölte meg az első helyet, Vergne-nyel a háta mögött.[62] A 21. körben Prost is büntetést kapott, ugyanazért, amiért Heidfeld. A 27. körben véget ért Brabham versenye, miután a gyors síkánban megcsúszott, a rázókőtől kitört az autó jobb első kereke és a szemközti falba csapódott. Ismét bejött a biztonsági autó mezőny elé.
Az újraindítás után Vergne egyből használta a FanBoostot, míg Buemi lerövidítette az első síkánt, miközben a francia nyomás alatt tartotta. Vergne alatt eközben megállt az autó az utolsó előtti körben. Buemi megnyerte a futamot, Nelson Piquet a második helyen ért célba. Di Grassi a harmadik helyre hozta be az ABT autóját, Jarno Trulli a negyedik hellyel hozta az első pontokat saját csapatának. Abt futotta a leggyorsabb kört, 2 pont volt a jutalma.
Pozíció | # | Pilóta | Csapat |
---|---|---|---|
1 | 9 | Sébastien Buemi | e.dams Renault |
2 | 99 | Nelson Piquet Jr. | China Racing |
3 | 11 | Lucas di Grassi | Audi Sport ABT |
Buenos Aires nagydíj
A 2015-ös év első napján nyilvánosságra került, hogy az Andretti Autosport pilótája Franck Montagny, aki az előző Punta del Este nagydíjat kihagyta, beismerte, hogy tiltott szert használt, és a malajziai futamot követően megbukott az ellenőrzésen.[63] Versenyzői engedélyét fel is függesztették, jelenleg a Nemzetközi Automobil Szövetség ítéletére vár.[64] Másnap hivatalosan bejelentették, hogy az Andretti Autosport ismét új pilótával vesz részt a versenyen, Marco Andretti személyében, aki az 1978-as Formula–1 világbajnok Mario Andretti unokája és fia Michael Andrettinek, aki az 1991-es IndyCar bajnoka.[65] Ugyan ezen a napon a másik pilóta kiléte is nyilvánosságra került Jean-Éric Vergne személyében, aki az előző versenyen már versenyzett a csapatnál és kis híján rögtön az első formula e-s versenyét megnyerte.[66] Ebben egy felfüggesztéssel kapcsolatos probléma akadályozta meg az utolsó előtti körben.
A kvalifikáción Sébastien Buemi szerezte meg élete első pole-ját az elektromos bajnokságban, ideje 1:09.134 volt. Mögötte Jaime Alguersuari és Nick Heidfeld állhat fel a rajtrácsra.[67] Ezen a futamon Heidfeld, Jean-Éric Vergne, és Senna kapott Fanboostot.
Buemi megtartotta az első helyet a rajtot követően, Heidfeld lerajtolta Alugersuarit. Az első körben Michela Cerruti és Bruno Senna koccant, emiatt az olasz női pilóta a boxba hajtott. Di Grassi a második körben megelőzte Sam Bird-öt, majd a harmadik Alugersuarit vette üldözőbe. A negyedik körben Senna a mezőny végén megelőzte Marco Andrettit, míg Heidfeld a Fanboost segítségével tartotta a lépést Buemivel. A 15. körben Di Grassi elment belülről Heidfeld mellett a 7-es kanyarban, majd Alugersuari és Bird is így tett a német pilótával szemben. Még ebben a körben Chandhok falba csapódott, emiatt pályára érkezett a biztonsági autó. A 17-18. körökben a versenyzők elkezdték az autócseréket.
A 20. körben még mindig bent volt a biztonsági autó, közben Bird-öt vizsgálták, amiért piros lámpa alatt hagyta el a pitet. A 22. kör végén a biztonsági autó kijött a pályáról, folytatódhatott a verseny. Az újra rajtolás simán zajlott, nem volt helycsere, csata. Egészen a 24. körig, amikor Buemi túl keményen támadta a sikánt, eltalálta a falat, kitört a jobb első kereke, és félre kellett állnia. Ekkor érkezett a hír, hogy Bird áthajtásos büntetés kapott a piros lámpa alatti kihajtása miatt.[68] A 27. körben Di Grassi eltalálta a falat, jobb hátsó felfüggesztése tört el. A brazil versenyző, aki az ABT csapatnak vezet, szintén a sikánban sokallt be, de ő a kijáratnál csapta oda, de kiderült, előbb tört el a felfüggesztése, és utána történt a baleset. Ezzel Heidfeld ölébe hullott az első hely, 2.5 másodperccel vezetett António Félix da Costa előtt. Alugersuari és Jean-Éric Vergne követték őket. Nicolas Prost az ötödik, Daniel Abt a hatodik helyen. A 32. körben kiéleződött a harc Vergne és Alugersuari között, a két versenyző össze is ért. Vergne panaszkodott is rá, feltette a kezét. Közben Heidfeld áthajtásos büntetést kapott boxutcai gyorshajtás miatt. Da Costa megörökölte az első helyet, Vergne volt a második, Prost a harmadik. A 33. körben ütközött Daniel Abt és Alugersuari. Da Costa megnyerte a futamot, egyben a negyedik győztese a sorozatnak. Ez az Amlin Aguri első sikere a Formula E-ben. Prost a második helyre jött be, Piquet állhat fel a dobogó legalsó fokára.[69]
A futam után a stewardok kizárták a versenyből Salvador Duránt, az Amlin Aguri versenyzőjét, mert többet használt a maximálisan megengedett energiánál.[70] Nelson Piquet Jr. túl gyorsan hajtott sárga zászló alatt, öthelyes rajtbüntetést kapott a következő versenyre. Jarno Trullinak 10 hely jár Miamira, amiért váltót kell cserélni.
Pozíció | # | Pilóta | Csapat |
---|---|---|---|
1 | 55 | António Félix da Costa | Amlin Aguri |
2 | 8 | Nicolas Prost | e.dams Renault |
3 | 99 | Nelson Piquet Jr. | China Racing |
Miami nagydíj
2015. március 6-án hivatalosan bejelentették, hogy a Scuderia Toro Rosso egykori amerikai pilótája, Scott Speed lesz a Andretti Autosport csapat pilótája Marco Andretti helyett.[71] Speed a tavalyi tesztelés során már kipróbálhatta az Andretti autóját.[72] A Dragon Racing is pilótát cserélt, méghozzá a 2013-as Le Mans-i 24 órás győztese, Loïc Duval váltja Oriol Serviát.[73] Charles Pic visszatért a sorozathoz, miután már Andretti Autosport színeiben Kínában versenyzett, de most a China Racinghez ugrik be helyettesíteni Ho-Pin Tung-ot.[74] A másik egykori Formula–1-es pilóta Vitantonio Liuzzi is szerződést kapott a futamra, de ő a Trulli GP-nél fog versenyezni Jarno Trulli csapattársaként.[75]
A kvalifikáción a legjobban Jean-Éric Vergne alkalmazkodott a körülményekhez, aki hazai versenyén a pole-pozícióba juttatta az Andretti csapatot.[76] Nick Heidfeld és Karun Chandhok büntetést kapott, a rajtrács végéről kellett indulniuk.
Az első körben Sam Bird átugrotta Prostot és a hetedik helyig visszacsúszó Nelson Piquet-t, a második helyre lépett fel a vezetést megőrző Jean-Éric Vergne mögé. Charles Pic megpördült a legelején. A verseny első szakaszában Bird kitartóan üldözte Vergne-t, fél másodperc körüli különbséget tartott, pozíciócsere azonban nem történt közöttük.A Loïc Duval, aki csak a rajtrács utolsó pozíciójából indulhatott, a versenyen sokkal harciasabb formába jött, a 11. körben már Bruno Sennát támadta a 13. pozícióért. A 19. körben egy sikertelen kísérlet után Sam Bird átvette a vezetést, miután a kör végén Jean-Éric Vergne a bokszba hajtott. A következő körben Bird autója kifogyott az energiából és lelassult, bár a bokszig el tudott menni. Az autócserék aztán mindent felborítottak. A tovább pályán maradó Daniel Abt, Nicolas Prost és Lucas di Grassi is a bokszutcában hét másodpercet elveszítő Vergne elé értek vissza. Mögötte csapattársa, Scott Speed ért fel, Sam Bird a hetedik helyre tért vissza.
A 24. körben Speed ügyes manőverrel megelőzte Vergne-t. Az újonc fokozatosan közelített Abt-Prost-di Grassi hármasára is, míg a pole-pozíciós Jérôme d’Ambrosióval és a merész kifékezést bemutató Piquet-vel szemben is elveszített egy-egy helyet. Öt körrel a vége előtt Scott Speed megelőzte a bajnoki éllovas di Grassit. Az újonc dobogós helyre jött fel, Abttól pedig mindössze egy másodperc választotta el Prosttal kettejük között. A fiatal német versenyzőnek azonban már csak jóval kevesebb energiaszintje maradt, mint a két riválisnak. Autója láthatóan gyengébb volt a többiekénél. Először Nicolas Prost előzte meg lendületből, majd Speed is elhajtott mellette. Az utolsó körben Prost eltalálta a falat, Speed végig lőtávolban volt, de végül 0,433 ezredmásodperccel lemaradt az első helyről. Daniel Abt egészítette ki a pódiumot, d’Ambrosio és Piquet pedig a negyedik-ötödik helyre értek be.[77]
Pozíció | # | Pilóta | Csapat |
---|---|---|---|
1 | 8 | Nicolas Prost | e.dams Renault |
2 | 28 | Scott Speed | Andretti Autosport |
3 | 66 | Daniel Abt | Audi Sport ABT |
Long Beach nagydíj
A kvalifikáción Sébastien Buemi szerezte meg a pole-pozíciót a Long Beach ePrix-n, de az energiafelhasználásra vonatkozó szabályok megsértése miatt a svájci versenyzőt visszasorolták, a 10. helyre. Így Daniel Abt került az első helyre, mellőle Prost, mögüle pedig Piquet várhatta a rajtot.[78]
Daniel Abt nem sokáig örülhetett az első helyének, mert Piquet azonnal lerajtolta az első sikán előtt, és utána nem adta át az első helyet a két újraindítást követően sem. A futam első szakaszának nagy része ugyanis a biztonsági autó mögött telt, először a Miamiben remeklő Scott Speed csapta falnak az autóját, miután megdobta azt a sikán kerékvetője, majd Charles Pic rohant bele a visszafordítóban a vétlen Jarno Trulliba.[79] Sam Bird az első körben kiesett, odacsapta Virgin autóját a falnak. Abt az autócserékig őrizte a jó helyét, ám ekkor az ötödik rajthelyről szépen előretörő Jean-Éric Vergne őt is megelőzte, s innentől kezdve már hátrafelé kellett figyelnie. Végül pontot sem szerzett, ugyanis megbüntették, mert túl sok energiát használt fel. Vergne gond nélkül jött be a második helyre, véget vetve ezzel balszerencse-sorozatának, míg a dobogó alsó foka az ezzel az összetett élére visszaálló Lucas di Grassi lett, aki nagy küzdelemben védte meg ezt a helyet Sébastien Buemivel szemben, az ötödiket Bruno Senna csípte el.[80]
Az eddigi éllovas Prostnak gyenge versenye volt, több csatát vesztett, többek közt az ötödik helyen záró Sennával is, mielőtt végül áthajtásos büntetést kapott, mert összeütközött Jérôme d’Ambrosióval, így csak a leggyorsabb körért járó két pontot zsebelhette be. A belga viszont ennél többet gyűjtött, miután megúszta az ütközést, és a hatodik helyen ért célba, ráadásul a Dragon Racing ismét kettős pontszerzésnek örvendhetett, Loïc Duval ugyanis kilencedik lett.[81] Piquet épp azon a pályán szerezte meg 2006 óta első sikerét formulaautóval, melyen háromszoros F1-es bajnok édesapja első nagydíjgyőzelmét aratta 35 évvel korábban.[82]
Pozíció | # | Pilóta | Csapat |
---|---|---|---|
1 | 99 | Nelson Piquet Jr. | China Racing |
2 | 27 | Jean-Éric Vergne | Andretti Autosport |
3 | 11 | Lucas di Grassi | Audi Sport ABT |
Monte-Carlo nagydíj
A svájci Sébastien Buemi nyerte a Formula-E szezon hetedik fordulója, a Monte-Carlo ePrix időmérő edzését, ezzel az e.dams Renault hétből már negyedszer zár az élen egy kvalifikációt. Közel két tizeddel előzte meg a bajnoki éllovas Lucas di Grassit, akit Jérôme d’Ambrosio és Nelsinho Piquet követett. Loïc Duval az ötödik lett, ám ő technikai okok miatt tízhelyes büntetést kap.[83]
A futam előtt kihirdették, ki kapta a legtöbb szavazatot, és ezek alapján Durán, Vergne, és Piquet lett jogosult a Fanboost használatára. Az élmezőny még simán eljött a rajt után, de utánuk komoly tömegkarambol történt. Vergne először koccolta az előtte haladót, majd rögtön utána Bruno Senna mászott meg egy másik autót és a levegőbe repült autójával. Sokan érintettek voltak a balesetben az első kanyar után. Abt hátsó szárny nélkül ment vissza a pitbe. Az történtek után be kellett hívni a biztonsági autót, aki tudott, elment a második autóért, amivel az egyetlen gond, hogy nem bír ki egy teljes távot. A 3. körben újra szabad volt az út, Buemi eljött az élen, mögötte di Grassi, d’Ambrosio, Piquet és Sarrazin volt a sorrend. Az utolsó, 18. helyen Liuzzi haladt. A 6. körben Piquet nagyon szépen és keményen betette az autót, elhappolta a harmadik helyet d’Ambrosiótól. A 10. körben Duvalt kellett leköröznie az élmezőnynek. A sorrend nem igazán változott, Buemi és di Grassi szépen elszakadt a mezőnytől.
A 17. körben Heidfeld megpróbált bebújni Trulli mellé egy jobb kanyarban, de összeértek, majd a német versenyzőt súrolta Speed is. Egyik autó sem sérült komolyan, folytatni tudták a versenyt. Az első három helyen nagyon kiegyenlített volt az energiahasználat, a 20. körben is csak 1 százalék választotta el a top hármat. Sam Bird előzött egyet, feljött a hatodik helyre, köszönhetően annak, hogy letudta Prost-ot. Egy körrel később sárga zászlózni kellett a célegyenesben, mert elszállt Heidfeld autójáról a bal első kerék előtt található burkolat.[84] di Grassi jött ki elsőként az autócserét követően, a 24. kör végén, mindezt úgy, hogy még 10 százalék volt az autójában. Az ABT csapat megpróbált elébe vágni a riválisoknak. Kijött még Sarrazin, Prost, Heidfeld és Da Costa is. A 26. körben Buemi és Piquet is kijött autót cserélni, de Speed és Chandhok is betért.
Az autócsere után Buemi bejött di Grassi elé, de fej-fej mellett volt a dolog a célegyenesben, az első kanyarban egymáshoz értek az autók, de a svájci versenyző maradt az élen. Mögöttük Piquet haladt a harmadik helyen. Bird a Virgin autójával a negyedik pozíciót tartotta ekkor, D’Ambrosio az ötödik helyen haladt. A stewardok vizsgálták a rajtbalesetet, de úgy döntöttek, nem kell cselekedni, senkinek sem jár büntetés. Buemi a 32. körben kényelmesen autózott az élen, di Grassi valamelyest leszakadt, Piquet mögött pedig eléggé összezárt volt a mezőny. Vergne a 14. helyen autózott, a 37. körben ellőtte a Fanboostot, a leggyorsabb körre hajtott. Piquet a 39. körben feljebb kapcsolt, ráhajtott a második helyre, ami di Grassi számára volt rossz hír. Piquet a 42. körben elhasználta a Fanboost-ot a célegyenesben, de nem került elég közel. Piquet a következő körben bepróbálta, betette az autó orrát, mivel di Grassi elfékezte magát, de nem sikerült, kicsit le is szakadt honfitársáról, közel 1 másodpercre. A mezőnyben nem történt változás, Buemi ért be az első helyen, di Grassi a második, Piquet a harmadik pozícióban.[85] Bird a negyedik, D’Ambrosio az ötödik lett Monacóban. Ez volt az e.dams Renault harmadik győzelme a sorozatban, mivel Prost is nyert futamot korábban. A versenyt követően Speedet megbüntették, ami következtében a 12. helyre rangsorolták.
Pozíció | # | Pilóta | Csapat |
---|---|---|---|
1 | 9 | Sébastien Buemi | e.dams Renault |
2 | 11 | Lucas di Grassi | Audi Sport ABT |
3 | 99 | Nelson Piquet Jr.
Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/2014–2015-ös_Formula–E_bajnokság A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket. Source: 2014–2015-ös_Formula–E_bajnokság
čítajte viac na tomto odkaze: 2014–2015-ös Formula–E bajnokság
Fájl:EPrix logo.svg
Fájl:Flag of Brazil.svg Nelson Angelo Piquet Fájl:Flag of France.svg 2015–2016-os Formula–E bajnokság Formula–E 2014 Szeptember 13. Kína Peking 2015 Június 28. Egyesült Királyság London Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg Virgin Racing (Formula–E) Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg Sam Bird Fájl:Flag of Spain.svg Jaime Alguersuari Fájl:Flag of Switzerland.svg Fabio Leimer Fájl:Flag of India.svg Fájl:Flag of India.svg Karun Chandhok Fájl:Flag of Brazil.svg Bruno Senna Fájl:Flag of the United States.svg Dragon Racing Fájl:Flag of Spain.svg Oriol Servià Fájl:Flag of France.svg Loïc Duval Fájl:Flag of Belgium.svg Jérôme d’Ambrosio Fájl:Flag of France.svg Fájl:Flag of France.svg Nicolas Prost Fájl:Flag of Switzerland.svg Sébastien Buemi Fájl:Flag of Switzerland.svg Trulli GP Fájl:Flag of Italy.svg Jarno Trulli Fájl:Flag of Italy.svg Fájl:Flag of Italy.svg Vitantonio Liuzzi Fájl:Flag of Switzerland.svg Fájl:Flag of Germany.svg Fájl:Flag of Brazil.svg Lucas di Grassi Fájl:Flag of Germany.svg Daniel Abt Fájl:Flag of Monaco.svg Venturi Grand Prix Fájl:Flag of Germany.svg Nick Heidfeld Fájl:Flag of France.svg Stéphane Sarrazin Fájl:Flag of the United States.svg Fájl:Flag of France.svg Franck Montagny Fájl:Flag of France.svg Jean-Éric Vergne Fájl:Flag of France.svg Charles Pic Fájl:Flag of Australia.svg Fájl:Flag of the United States.svg Marco Andretti Fájl:Flag of the United States.svg Scott Speed Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg Justin Wilson Fájl:Flag of Switzerland.svg Simona de Silvestro Fájl:Flag of Japan.svg Fájl:Flag of Japan.svg Szató Takuma Fájl:Flag of Portugal.svg António Félix da Costa Fájl:Flag of Japan.svg Jamamoto Szakon Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg Fájl:Flag of Mexico.svg Salvador Durán Fájl:Flag of the People's Republic of China.svg Fájl:Flag of the People's Republic of China.svg Fájl:Flag of Spain.svg Fájl:Flag of France.svg Charles Pic Fájl:Flag of the United Kingdom (1-2).svg Oliver Turvey Fájl:Flag of Brazil.svg Nelson Angelo Piquet Kína Peking Pekingi Nemzeti Stadion Fájl:Pekín ePrix.svg Malajzia Putrajaya Fájl:Litar jalan daripada Putrajaya.svg Uruguay Fájl:Punta del Este ePrix.svg Argentína Buenos Aires Fájl:Buenos Aires Formula e.svg Amerikai Egyesült Államok Miami Fájl:Miami EPrix.svg Amerikai Egyesült Államok Long Beach (Kalifornia) Grand Prix of Long Beach#Formula E Fájl:Long Beach EPrix.svg Monaco Circuit de Monaco Circuit de Monaco Fájl:Mónaco ePrix.svg Németország Berlin Fájl:Schaltung flughafen Tempelhof.svg Oroszország Moszkva Fájl:Москва уличная трасса.svg Egyesült Királyság London Fájl:Battersea Park Circuit.svg Egyesült Királyság London Fájl:Battersea Park Circuit.svg Fájl:Searchtool right.svg 2014-es Formula–E Peking nagydíj Fájl:Pekín ePrix.svg 2014 Szeptember 13. Lucas di Grassi Sébastien Buemi Trulli GP Bruno Senna Nicolas Prost Lucas di Grassi Daniel Abt Lucas di Grassi Bruno Senna Jarno Trulli Nicolas Prost Lucas di Grassi Daniel Abt Nick Heidfeld Karun Chandhok Bruno Senna Szató Takuma BMW i8 Franck Montagny Charles Pic Jaime Alguersuari Karun Chandhok Sam Bird Nicolas Prost Nick Heidfeld Lucas di Grassi Franck Montagny Daniel Abt Sam Bird Nick Heidfeld Venturi Grand Prix Nicolas Prost Nick Heidfeld Nick Heidfeld Lucas di Grassi Franck Montagny Daniel Abt Virgin Racing (Formula–E) Sam Bird Nicolas Prost Nick Heidfeld Malajzia Brazília Lucas di Grassi Franciaország Franck Montagny Fájl:Flag of the United Kingdom (3-5).svg Sam Bird Virgin Racing (Formula–E) Fájl:Searchtool right.svg 2014-es Formula–E Putrajaya nagydíj Fájl:Litar jalan daripada Putrajaya.svg Malajzia Charles Pic Formula–1 2014-es Formula–1 abu-dzabi nagydíj 2014 November 22. Nicolas Prost Oriol Servià Nick Heidfeld Sam Bird Jarno Trulli Karun Chandhok Franck Montagny Nick Heidfeld Bruno Senna Nelson Angelo Piquet Daniel Abt Daniel Abt Lucas di Grassi Sébastien Buemi Nelson Angelo Piquet Lucas di Grassi Jarno Trulli Nelson Angelo Piquet Jarno Trulli Nelson Angelo Piquet Lucas di Grassi Sébastien Buemi Daniel Abt Sam Bird Sébastien Buemi Nicolas Prost Bruno Senna Bruno Senna Nicolas Prost Bruno Senna Sébastien Buemi Sam Bird Lucas di Grassi Sébastien Buemi Fájl:Flag of the United Kingdom (3-5).svg Sam Bird Virgin Racing (Formula–E) Brazília Lucas di Grassi Svájc Sébastien Buemi Fájl:Searchtool right.svg 2014-es Formula–E Punta del Este nagydíj Fájl:Punta del Este ePrix.svg Scuderia Toro Rosso Jean-Éric Vergne Franck Montagny Salvador Durán Franck Montagny Jean-Éric Vergne Nick Heidfeld Bruno Senna Nelson Angelo Piquet Jean-Éric Vergne Sébastien Buemi Nicolas Prost Jaime Alguersuari Nick Heidfeld Sam Bird Virgin Racing (Formula–E) Daniel Abt Jean-Éric Vergne Nelson Angelo Piquet António Félix da Costa Nick Heidfeld Sébastien Buemi Nicolas Prost Lucas di Grassi Jarno Trulli Daniel Abt Svájc Sébastien Buemi Brazília Nelson Angelo Piquet Brazília Lucas di Grassi Fájl:Searchtool right.svg 2015-ös Formula–E Buenos Aires nagydíj Fájl:Buenos Aires Formula e.svg 2015 Franck Montagny 2014-es Formula–E Putrajaya nagydíj Nemzetközi Automobil Szövetség Marco Andretti 1978-as Formula–1 világbajnokság Formula–1 Mario Andretti Michael Andretti Jean-Éric Vergne Sébastien Buemi Jaime Alguersuari Nick Heidfeld Nick Heidfeld Jean-Éric Vergne Bruno Senna Sébastien Buemi Nick Heidfeld Jaime Alguersuari Bruno Senna Lucas di Grassi Sam Bird Jaime Alguersuari Bruno Senna Marco Andretti Nick Heidfeld Sébastien Buemi Lucas di Grassi Nick Heidfeld Jaime Alguersuari Sam Bird Karun Chandhok Sam Bird Sébastien Buemi Sam Bird Lucas di Grassi Nick Heidfeld António Félix da Costa Jaime Alguersuari Jean-Éric Vergne Nicolas Prost Daniel Abt Jean-Éric Vergne Jaime Alguersuari Jean-Éric Vergne Nick Heidfeld António Félix da Costa Jean-Éric Vergne Updating...x A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket. |