Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Combino
Combino
Siemens Combino ligne 3 Amsterdam.jpg
Combino wnętrze RB2.JPG
Általános adatok
Gyártó Siemens AG
Darabszám155 db
A Wikimédia Commons tartalmaz Combino témájú médiaállományokat.
SablonWikidataSegítség

A Combino egy alacsony padlós villamostípus márkaneve, melyet a Siemens Transportation Systems gyárt. Prototípusát 1996-ban mutatták be a düsseldorfi Düwag műveknél, a könnyű alumínium felépítményű, moduláris jármű egy időben a világ egyik legnépszerűbb villamostípusa volt. A Combino kereskedelmi sikerének az alumínium szerkezeti elemek hibás méretezésével kapcsolatos botrány vetett véget, miután az alig néhány éves járművek felépítménye több német üzemeltetőnél is megrepedt és a járműveket biztonsági okok miatt ki kellett vonni a forgalomból. A Siemens cég a Combino márkanevet megtartva Krefeld-Uerdingenbe helyezte át a gyártást, ahol hasonló formatervezéssel, de teljes mértékben megváltozott műszaki tartalommal, osztrák tervek alapján gyártanak acél vázszerkezetű villamosokat, többek között a BKV Zrt. (Budapest főváros) részére is.

Combino villamos Poznańban

Technikai specifikációk

A vezetőfülke
A villamos „motoros gurulókeretében” egy-egy villanymotor található mindkét oldalon. Jól látható, hogy a járműnek nincsenek sem tengelyei, sem forgóváza. A gurulókeret csak csavarrugókon és nyomatéktámokon keresztül kapcsolódik a kocsiszekrényhez.

Combino MkI

A villamos legtöbb része alumíniumból készült, amelyek megerősített alvázakon nyugszanak. Egy szerelvény több blokkból épül fel, így elvileg a villamos hossza is rugalmasan növelhető az igényeknek megfelelően. A 19 m hosszú nordhausenitől a 43 méteres bázeliig többfélét találhatunk a világban, ezek általában 150-200 személyesek. Mindegyik villamos alacsony padlós és 10 tonnáig terhelhető. Gyártják egyirányú és kétirányú kivitelben is.

Combino Supra/Combino MkII

A klasszikus Combino típus (az MkI) jelenleg nincs gyártás alatt. Budapest és a portugáliai Almada városa a gyártóval való megegyezés alapján egy ADtranz elv-licenc alapján legyártott új villamostípust kapott, Combino Supra néven. Ezek alumínium helyett már könnyűszerkezetű acélból épülnek fel. Jellemzőjük még a multicsuklós „klasszikussal” szemben a rövidcsuklós kialakítás, csak itt már a Tátra villamosokból ismert rudazat vagy MAN-féle torziós rugózás helyett alacsony építési magasságú hidraulikát alkalmaztak; ez magával vonta a forgózsámoly és a padlólemez teljes áttervezését.

A poznańi Combino utastere

A konstrukció hibái

2004. március 12-én a Siemens mérnökei bejelentették, hogy az alumínium vázak elméretezései miatt bekövetkező törésveszély miatt tanácsos minden 120 000 km-t futott Combinót kivonni a forgalomból. A hajszálrepedésekkel borított falak miatt fennállt a veszélye, hogy a plafon leszakad, súlyos balesetet idézve ezzel elő. Április tizenkettedikén a Siemens bejelenti: tervezési hiba áll a háttérben. Május végéig számtalan járművet kivontak a forgalomból több európai városban is. A Siemens veszteségei 300 millió euróra tehetők. A hibából tanulva Budapesten már kifinomultabb változatok közlekedhetnek, hiszen ide már áttervezett, rozsdamentesacél-szerkezetű prototípusok érkeztek (emiatt késett a kivitelezés is, amiért kárpótlásul 3 milliárd forintot fizetett a Siemens a BKV-nak). Kisebb gondot jelent az alacsony padló miatti magas kerékdobok közötti szűk hely.

Közlekedtetésük

Budapest

Budapesten 2006 óta a kiemelten forgalmas nagykörúti 46-os vonalon járnak Combino Supra villamosok. Típusjelzésük NF12B. Az 54 méter hosszú egyterű járműben 353 férőhely található. A kocsik rozsdamentes acélból készültek, vagyis nem a korábbi típushibát okozó alumíniumból. A sárga járművek mindkét oldalán 8-8 darab kétszárnyú, úgynevezett külső lengő-tolóajtó található. A típus sok kritikát kapott itthon: sokak szerint kevés a 64 darab ülőhely. A nagy üvegfelülethez képest kis méretű eltolható ablakok és a légkondicionáló nélküli szellőzés az utastérben nyáron kellemetlen fülledt hőséget okozott. (A Siemens alapvetően klímaberendezéssel gyártja ezeket a járműveket. A kocsikban utólag emelték a nyitható ablakok számát és 2008 júniusáig az összes szerelvénybe légkondicionáló berendezést szereltek az utasok és a média nyomására.)

Potsdam

1997-ben németországi Potsdam volt az első város, amely Combinókat vásárolt. A választásnál előnyt jelentett az alacsony padlós szerkezet. 2009-ig további 49 darab beszerzését tervezik. A Siemens jó érzékkel kihasználva a város választását, itt közlekedő kocsikkal kampányolt más városokban. Ám rövid szolgálat után kiderült, hogy a villamosok hangosabbak, mint az előttük használt CKD Tatra típusúak. Amikor 2004-ben a tervezési botrány miatt kivontak tizennégyet a forgalomból, a Tatrákat hozták vissza. A visszacserélés odáig fajult, hogy Ukrajnából hozattak vissza néhány használtan eladott példányt.

Amszterdam

2004 júniusában, 120 000 km-nyi futás után kivonták a forgalomból a két legrégebbi amszterdami Combinót. Ennek oka az volt, hogy megtalálták rajtuk is a hajszálrepedéseket. A maradék tizenkettő jármű azonban továbbra is üzemben maradt, és eddig semmilyen probléma nem fordult velük elő, leszámítva a padlókon keletkező repedéseket néhány példánynál, melyeket azóta sikerrel javítottak.

Freiburgban füvesített pályán

További előfordulásuk

További információk

Commons:Category:Combino
A Wikimédia Commons tartalmaz Combino témájú médiaállományokat.
Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Combino
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Combino





A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.