A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Jean-Pierre Beltoise | |
Életrajzi adatai | |
Született | 1937. április 26. Boulogne-Billancourt |
Elhunyt | 2015. január 5. (77 évesen)[1][2][3][4][5] Dakar |
Nemzetisége | francia |
Pályafutása | |
Kategória | Formula–1-es világbajnokság |
Aktív évei | 1967 – 1974 |
Csapata | Matra, BRM |
Nagydíjak száma | 88 (86 rajt) |
Világbajnoki címek | 0 |
Győzelmek | 1 |
Dobogós helyezések | 8 |
Első rajtkockák | 0 |
Leggyorsabb körök | 4 |
Első nagydíj | 1967-es monacói nagydíj |
Első győzelem | 1972-es monacói nagydíj |
Legutolsó győzelem | 1972-es monacói nagydíj |
Legutolsó nagydíj | 1974-es amerikai nagydíj |
A Wikimédia Commons tartalmaz Jean-Pierre Beltoise témájú médiaállományokat. |
Jean-Pierre Maurice Georges Beltoise (Párizs, 1937. április 26. – Dakar, Szenegál, 2015. január 5.[6]) francia motor- és autóversenyző, Formula–1-es pilóta.
Pályafutása
Beltoise három év alatt tizenegy nemzeti bajnoki címet szerzett motorkerékpár versenyzőként. 1962 és 1964 között a gyorsaságimotoros-világbajnokságban versenyzett 50, 125 és 250 cm³-es osztályban. Legjobb eredménye egy 1964-ben, a világbajnokság összetettjében elért hatodik hely volt az 50 cm³-es kategóriában.
1963-ban egy 1100 cm³-es Rene Bonnet sportautóval versenyzett. Versenyzői karrierje majdnem végeszakadt a reims-i 12 órás autóversenyen elszenvedett balesete után, amikor eltört a karja. Beltoise 1965-ben a Formula–3 sorozatban versenyzett, amelyet megnyert, majd a következő szezonban a Formula–2-re váltott.
1966-ban mutatkozott be a Formula–1-ben, ahol egy V12-es Matrával versenyzett. Az 1968-as holland nagydíjon érte el addigi legjobb eredményét: másodikként ért célba, és a verseny leggyorsabb körét is megfutotta. 1969-ben Ken Tyrrell Matra csapatához került, ahol Jackie Stewart volt a csapattársa, és az 1969-es francia nagydíjon második lett. 1971-ben a Matra sportautó csapatánál versenyzett, ám Buenos Airesben belekeveredett egy balesetbe, amelynek során életét vesztette Ignazio Giunti olasz pilóta. Ezután nemzetközi versenyzői licencét felfüggesztették egy időre. 1972-ben csatlakozott a BRM csapathoz, és az 1972-es monacói nagydíjon, egy esős versenyen megszerezte csapata és saját első Formula–1-es győzelmét. A Formula–1-ből az 1974-es szezon után vonult vissza.
Később tesztpilóta volt a Ligier csapatnál, majd a francia túraautó-sorozatba kapcsolódott be, ahol kétszer győzött egy BMW-vel. Versenyzett a rallycross-ban is, itt egy Alpine-Renault autóval francia bajnok lett. 1981-ben visszatért a túraautókhoz, és az 1980-as években Peugeot-val versenyzett. Két fia szintén versenyez.
Teljes Formula–1-es eredménysorozata
(Táblázat értelmezése)
(Félkövér: pole-pozícióból indult; dőlt: leggyorsabb kört futott)
Év | Csapat | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | Helyezés | Pont |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1967 | Matra | RSA |
MON NK |
NED |
BEL |
FRA |
GBR |
GER |
CAN |
ITA |
USA 7 |
MEX 7 |
– | 0 | ||||
1968 | Matra | RSA 6 |
ESP 5 |
MON Ki |
BEL 8 |
NED 2 |
FRA 9 |
GBR Ki |
GER Ki |
ITA 5 |
CAN Ki |
USA Ki |
MEX Ki |
9. | 11 | |||
1969 | Matra | RSA 6 |
ESP 3 |
MON Ki |
NED 8 |
FRA 2 |
GBR 9 |
GER 5† |
ITA 3 |
CAN 4 |
USA Ki |
MEX 5 |
5. | 21 | ||||
1970 | Matra | RSA 4 |
ESP Ki |
MON Ki |
BEL 3 |
NED 5 |
FRA 13 |
GBR Ki |
GER Ki |
AUT 6 |
ITA 3 |
CAN 8 |
USA Ki |
MEX 5 |
9. | 16 | ||
1971 | Matra | RSA |
ESP 6 |
MON Ki |
NED 9 |
FRA 7 |
GBR 7 |
GER |
AUT |
ITA |
CAN Ki |
USA 8 |
22. | 1 | ||||
1972 | BRM | ARG |
RSA Ki |
ESP Ki |
MON 1 |
BEL Ki |
FRA 15 |
GBR 11 |
GER 9 |
AUT 8 |
ITA 8 |
CAN Ki |
USA Ki |
11. | 9 | |||
1973 | BRM | ARG Ki |
BRA Ki |
RSA Ki |
ESP 5 |
BEL Ki |
MON Ki |
SWE Ki |
FRA 11 |
GBR Ki |
NED 5 |
GER Ki |
AUT 5 |
ITA 13 |
CAN 4 |
USA 9 |
10. | 9 |
1974 | BRM | ARG 5 |
BRA 10 |
RSA 2 |
ESP Ki |
BEL 5 |
MON Ki |
SWE Ki |
NED Ki |
FRA 10 |
GBR 12 |
GER Ki |
AUT Ki |
ITA Ki |
CAN Hn |
USA NK |
13. | 10 |
† : Nem ért célba, de helyezését értékelték, mivel a teljesítette a versenytáv több, mint 90%-át.
Jegyzetek
- ↑ Francia Nemzeti Könyvtár: BnF források (francia nyelven). (Hozzáférés: 2015. október 10.)
- ↑ GeneaStar
- ↑ Roglo
- ↑ Fichier des personnes décédées. (Hozzáférés: 2021. május 27.)
- ↑ Who's Who in France (francia nyelven)
- ↑ Mort du pilote de F1 Jean-Pierre Beltoise En savoir plus sur http://www.lemonde.fr/sport/article/2015/01/05/mort-du-pilote-de-formule-1-jean-pierre-beltoise_4549430_3242.html#L339EiiEqMu8Z3YV.99 (franciául)
További információk
- Profilja a grandprix.com honlapon (angolul)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.