Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

FS E491 sorozat
 
FS E492 sorozat
FS E492 sorozat
Pályaszám
E.491.001 – E.491.019
Általános adatok
GyártóFIAT Ferroviaria Ansaldo Trasporti, Olaszország
Gyártásban19861990
Szolgálatba állásnincs
Darabszám25 db
Műszaki adatok
TengelyelrendezésBo’Bo’
Nyomtávolság1 435 mm
Engedélyezett legnagyobb sebesség160 km/h
Hossz17 000 mm
Üres tömeg85 t
Villamos vontatás
Áramnem25 kV 50 Hz AC
Áramellátásfelsővezeték
Teljesítmény
Állandó3348 kW
A Wikimédia Commons tartalmaz FS E492 sorozat témájú médiaállományokat.
SablonWikidataSegítség

Az FS E492 sorozat egy olasz Bo’Bo’ tengelyelrendezésű villamosmozdony-sorozat volt. A TEAM (Consorzio Italiano per la Trazione Elettrica Alternata Monofase - az egyfázisú váltakozóáramú villamosvontatás érdekében létrejött olasz konzorcium) által tervezett E491 és E492 típusú mozdonycsaládból 1986 és 1990 között 25 darab készült; mechanikai részről a FIAT Ferroviaria, elektromos részről pedig az Ansaldo Transporti munkája van a mozdonyban, ez utóbbi nevéhez fűződik az összeszerelés is. A mozdonyokat a Szardínia szigeti hegyhát villamosítási tervéhez gyártották. Beceneve Cicciolina.[1]

Története

A 19 darab E491 (001 és 002 a nullsorozat, 003-019 a széria) és a 6 darab E492 (001 a prototípus, 002-006 a széria) többes vezérlésre alkalmas, egyfázisú váltakozóárammal (25 kV 50 Hz)-cel táplált mozdonyok, melyek alkalmasak ingavonati, vezérlőkocsis távvezérlésre. A mozdonyok tervezésétől fogva - a lehetséges korlátok között - megpróbáltak olyan alkatrészeket, részegységeket beépíteni, melyeket az FS (Olasz Államvasutak) már alkalmazott vagy a rákövetkező években alkalmazott volna. Ezeken a mozdonyokon ugyanazokat a mikroprocesszoros kártyákat alkalmazták, melyeket az FS E453 / FS E454 típusú mozdonycsaládhoz, és az FS E402 sorozat nullszériájához fejlesztettek ki, illetve ugyanazt az alvázat és vontatómotort használták, amelyekkel az FS az E453 / E454 típus kísérleteit folytatta.

Az E491 és E492 sorozat csak a hajtás áttételében különböznek. Az E491 140 km/h végsebesség mellett 96/34, míg az E492 160 km/h mellett 96/32 áttételű, de áttétel-változtatással valamennyi mozdony képessé tehető 160 km/h sebességre.

Az első mozdony az E491 001 volt, amely az FS vonalain első kilométereit 1986 októberében tette meg, a Torino - Alessandria és a Firenze–Róma nagysebességű vasútvonalakon tett futáspróbákon. Ezt követően az E492 001 számú mozdonyon volt a sor, amely a használaton kívüli Orte - Civitavecchia vonal Civitavecchia és Aurelia között szakaszának 25 kV 50 Hz váltakozóárammal történt villamosítását követően 1987 novemberében és 1988 áprilisában először tudott közlekedni és vontatni.

A szardíniai vonal villamosítása azonban elmaradt, így a mozdonyok használhatatlanná váltak az olasz vasút 3 kV-os egyenáramú rendszerén, ezért a gépeket félreállították.

A leállítása után, az eladási lehetőségekkel párhuzamosan az FS részéről napvilágot látott néhány ötlet a mozdonyok belső részének átalakítására. Sokáig a 3 kV-os egyenáramú működésre történő átalakításról születtek elméletek, de a konstruktőrök által előrejelzett túlzott költségek miatt elvetették az ötletet. Egy másik javaslat azt tűzte ki célul, hogy létrehozzanak egy 3 részből álló oszthatatlan egységet, melyben két E491 vagy E492 mozdony közé egy megfelelő motoros átalakító járművet ékelnének a mozdonyoknak megfelelő egyfázisú vontatás és áramellátás biztosítása érdekében. A terv bonyolult kivitelezése és egy ilyen hosszú szerelvény kezelése igen gyorsan előrevetítették a javaslat elvetését.[2]

FS E492 a MÁV-nál

Végül 2000 elején a 25 mozdonyra versenytárgyalást írtak ki, melyre folyamatos volt az érdeklődés, de a legkomolyabb érdeklődőnek az olasz vasút a MÁV-ot ítélte. Az FS próbamozdonyt küldött Magyarországra, hogy a MÁV üzemi körülmények között is kipróbálhassa azt.

2001. március 8-án a Nyugati Pályaudvaron hivatalosan bemutatták a demonstrátormozdonyt, az E492 004 pályaszámú mozdonyt, majd némi féktechnikai módosításokat eszközöltek, ezek után három hónapon keresztül teljesített szolgálatot menetrendszerű gyorsvonatokkal BudapestSzombathely, és tehervonatokkal Budapest - Hegyeshalom között, mialatt elvégezték a szükséges méréseket. A MÁV kijelentette, hogy a kedvező eredmények esetén a mozdonyok megvételére akkor kerülhet sor, ha az ár egy MÁV V43 sorozatú villamosmozdony átalakító nagyjavításáét nem haladja meg. (V43.2 sorozat)

A felmerült jelentős számú technikai probléma miatt azonban az olasz fél ajánlata elvesztette jelentőségét, előtérbe került egy praktikusabb új kétáramrendszerű villamosmozdony-sorozat vásárlása, és végül emellett döntött a MÁV, megrendelve a német Siemens-től a MÁV 1047-es sorozatú mozdonyokat. így végül az olasz mozdonysorozat nem került a MÁV tulajdonába. A mozdony visszaadását követően a szerb vasút is kipróbálta az E492 004 mozdonyt, de ott is technikai problémák merültek fel.[2]

Utóélet

Hosszas hánykolódás után végül 2014-ben mondták ki a sorozat végét, a mozdonyokat átalakítás vagy továbbértékesítés helyett elbontják.

További információk

Commons:Category:FS E.492
A Wikimédia Commons tartalmaz FS E492 sorozat témájú médiaállományokat.

Források

Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/FS_E491_sorozat
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.


Villamosmérnöki és elektronikai alapfogalmak - elektronica.hu
čítajte viac na tomto odkaze: FS E491 sorozat



Hladanie..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Fájl:TI E491 007 (15059976857).jpg
Olaszország
1986
1990
Tengelyelrendezés
Nyomtávolság
25 kV-os villamos vontatás
Hertz
Váltakozó áram
Felsővezeték
Wikimédia Commons
Category:FS E.491
Sablon:Vasúti jármű infobox
Q722741
Wikipédia:Segítség az infoboxokhoz
Olaszország
Tengelyelrendezés
Villamosmozdony
1986
1990
FIAT Ferroviaria
Ansaldo Transporti
Mozdony
Szardínia (sziget)
Cicciolina
25 kV-os villamos vontatás
Hertz
Ingavonat
Vezérlőkocsi
Ferrovie dello Stato
FS E402 sorozat
1986
Torino
Alessandria (Piemont)
Firenze–Róma nagysebességű vasútvonal
Orte
Civitavecchia
Aurelia
25 kV-os villamos vontatás
Hertz
1987
1988
2000
Magyar Államvasutak Zrt.
2001
Március 8.
Nyugati pályaudvar
Budapest
Szombathely
Hegyeshalom
MÁV V43 sorozat
Siemens (vállalat)
MÁV 1047 sorozat
Category:FS E.492
Wikimédia Commons
Category:FS E.492
Sablon:Vasúti vontatójárművek Olaszországban
Sablon:Vasúti vontatójárművek Olaszországban
Sablonvita:Vasúti vontatójárművek Olaszországban
Olaszország
Gőzmozdony
FS 187
FS 193
FS 196
FS 198 sorozat
FS 211
FS 292
FS 402
FS 422
FS 453
FS 477
FS 543
FS 554
FS 555
FS 604
FS 652
FS 653
FS 683II
FS 687
FS 688 sorozat
FS 728
FS 736
FS 871
FS 912
FS 122 sorozat
FS 187 sorozat
FS 193 sorozat
FS 194 sorozat
FS 195 sorozat
FS 196.001
FS 197 sorozat
FS 198 sorozat
FS 198.001
FS 211 sorozat
FS 219 sorozat
FS 222 sorozat
FS 223 sorozat
FS 292 sorozat
FS 402 sorozat
FS 422 sorozat
FS 453 sorozat
FS 477 sorozat
FS 512 sorozat
FS 513 sorozat
FS 542 sorozat
FS 543 sorozat
FS 554 sorozat
FS 555 sorozat
FS 604 sorozat
FS 652 sorozat
FS 653 sorozat
FS 683II sorozat
FS 687 sorozat
FS 688 sorozat
FS 728 sorozat
FS 736 sorozat
FS 871 sorozat
FS 912 sorozat
Dízelmozdony
FS D341 sorozat
FS D345 sorozat
FS D443 sorozat
FS D445 sorozat
Villamosmozdony
Váltakozó áram
FS E430 sorozat
Egyenáram
FS E.326 sorozat
FS E402 sorozat
FS E405 sorozat
FS E424 sorozat
FS E428 sorozat
FS E444 sorozat
FS E444 sorozat
FS E464 sorozat
FS E626 sorozat
FS E632 sorozat
FS E633
FS E636 sorozat
FS E646
FS E646 sorozat
FS E652 sorozat
FS E655
FS E656 sorozat
25 kV-os villamos vontatás
Hertz
FS E402 sorozat
FS E403 sorozat
FS E412 sorozat
FS E432 sorozat
FS E550 sorozat
Motorvonat
ETR 200 sorozat
ETR 200 sorozat
ETR 200 sorozat
ETR 240
ETR 300
ETR 401
ETR 450
ETR 460
ETR 470
ETR 480
ETR 485
ETR 500
ETR 600
ETR 600
Frecciarossa 1000
Stadler FLIRT
FS ALn 663 sorozat
FS ALn 668 sorozat
FS ALn 772 sorozat
FS ALn 773 sorozat
Stadler GTW
Olasz mozdonyok és motorvonatok listája
Fájl:P transport-lightblue.png
Portál:Vasút
Updating...x




A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.