Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Honda F1
 


JPN Honda
Teljes névHonda Racing F1 Team
SzékhelyBrackley, GBR Egyesült Királyság
Jelentős versenyzőkUSA Richie Ginther
GBR John Surtees
BRA Rubens Barrichello
GBR Jenson Button
MotorokHonda
GumikD Dunlop,
F Firestone,
G Goodyear,
M Michelin,
B Bridgestone
JogelődBritish American Racing
(a 2006-os visszatérésnél)
JogutódBrawn GP
Formula–1-es szereplése
Első versenyGER 1964-es német nagydíj
Utolsó versenyBRA 2008-as brazil nagydíj
Versenyek száma96
Konstruktőri világbajnoki címek0
Versenyzői világbajnoki címek0
Első győzelemMEX 1965-ös mexikói nagydíj
Utolsó győzelemHUN 2006-os magyar nagydíj
Győzelmek3
Első rajtkockák2
Leggyorsabb körök2

A Honda Racing F1 Team a japán Honda autógyár volt Formula–1-es csapata, amely 1964 és 1968, valamint 2006 és 2008 között vett részt a sportág versenyein. 1968-as szezon végén kivonultak a sportágból, melyben erősen közrejátszott Jo Schlesser halála. A köztes időben, mint motorszállító működött közre. A Honda aktív részvétele a sportágban 2008-ban ért véget másodjára, amikor a gazdasági világválság hatására az autógyár kiszállt a Formula–1-ből. A versenycsapat azonban tovább működött, 2009-ben Brawn GP néven vett részt a futamokon, és nyert egyéni és konstruktőri világbajnokságot.

A kezdetek (1964–1968)

Érdekes módon a Honda előbb szerepelt Formula–1-es futamokon, minthogy a vállalat személygépkocsikat kezdett volna el gyártani. Már 1962-ben elkezdték az RA271 fejlesztését, mellyel egyidejűleg meglepték az európai csapatokat, hogy az övék teljes egészében japán cég (Ronnie Bucknum és Richie Ginther amerikai versenyzőket kivéve). A Ferrari és a BRM mellett a Honda maga építette motorjait és alvázait, ellentétben a többi csapattal, akik 1962-ben rajthoz álltak.

A Nürburgringen rendezett német nagydíjon Ronnie Bucknummal álltak először rajthoz 1964. augusztus 2-án. A versenyző ugyan egy baleset következtében kiesett, de összesített eredményben tizenharmadikként végzett. Az évad azon futamain, amelyen a Honda részt vett, Bucknum mindkét alkalommal kiesett. 1965-ben a szintén amerikai Richie Gintert kapta csapattársul, akinek az RA272-es autóval sikerült a szezon utolsó futamaként megrendezett mexikói nagydíjon győznie. Az előző évhez képest a csapat sokkal jobban teljesített: mindkettőjük szerzett pontokat, de még mindig sokszor estek ki. Végül tizenegy ponttal a hatodik helyen végeztek. A Ginther-Bucknum páros 1966-ban az új RA273-mal a szezon kilenc futamából csak ötön vettek részt, Bucknum pedig csak az utolsó kettőn versenyzett. Az 1960-as években jellemző volt, hogy a Honda nem szerepelt minden futamon, és voltak olyan versenyek, amelyeken csak az egyik versenyző állt rajthoz.

A Honda 1965-ös autója

A szezon végére három pontot sikerült szerezniük, mellyel nyolcadikként végeztek a csapatok között. Az 1966-os Formula–2-es szezonjban motort is szállított Jack Brabham csapatának, amely az összes futamot megnyerte. Az 1967-es és 1968-as szezonban használt RA300-at részben az angol Lola vállalat tervezte az Egyesült Királyságban, és ez azt eredményezte, hogy a szaksajtó a "Hondola" gúnynevet adta az autónak. Az 1967-es évadtól a tapasztalt, 1964. évi világbajnok John Surteest ültették a kormány elé, aki az évad első felében még az előző évi kasztni versenyzett. Surtees és a Honda elindult a szezon összes futamán, a szezonnyitó dél-afrikai nagydíjon egy harmadik helyezéssel mindjárt dobogóra is állhatott, majd Monzában az ott debütáló új RA300-zal első helyezést ért el. Az évadban szerzett húsz ponttal a csapat a negyedik helyen végzett. 1968-ban Jo Schlesser, David Hobbs és Joakim Bonnier is egy-egy futamon a Honda pilótái voltak. Schlessler a július 7-i francia nagydíjon, a Rouen-Les-Essarts-i pályán halálos balesetet szenvedett, Bonnier ötödikként ért célba, míg Surtees másodikként állhatott a dobogóra. Tizennégy pontjával a Honda a szezon végén a hetedik lett. Sokáig az 1968-as évad volt a Honda utolsó szezonja, ugyanis csak közel negyven évvel később, 2006-ban tértek vissza a Formula–1-be.

Motorszállótóként (1983–1992)

A Honda 1983-ban visszatért a Formula–1-be, és motorbeszállítóként 1992-ig különböző csapatoknak gyártott motorokat. 1983-ban a Spiritnek és 1987-ig a Williamsnek is, 1987 és 1988 között a Lotusnak, 1988-tól 1992-ig a McLarennek, valamint 1991-ben a Tyrrellnek is beszállított. A megbízható motoroknak köszönhetően a különböző csapatok 1992 végéig összesen hetvenegy futamgyőzelmet arattak, ez idő alatt Ayrton Senna három, Nelson Piquet és Alain Prost pedig egy-egy világbajnoki címet szerzett. A Super Aguri csapatnak egészen a 2008-as megszűnéséig szállított motorokat.

A Honda visszatérése a BAR-ral (2000–2005)

Button a BAR-ral 2004-ben

Eredetileg a Honda azt tervezte, hogy az új évezred kezdetére – mint ahogy az 1960-as években – ismét néhány monopostót küldenek versenybe. 1999-ben a holland Jos Verstappen tesztelt egyszer ebből a prototípusból, de a projekt vezetőjének, Harvey Postlethwaitenek a halála után a Honda elvetette ezt a tervet. Ehelyett 2000-ben a British American Racing (BAR) motorbeszállítójaként tért vissza a Formula–1-be. A versenyzőknek, Jacques Villeneuve-nek és Jenson Buttonnak nem sikerült az élvonalba jutnia. A BAR legjobb évadja a 2004-es volt: a két versenyző – Jenson Button és Szató Takuma – több dobogós helyezést és egy pole-pozíciót szerzett a csapatnak, de futamot nem sikerült nyerniük. A Honda-motoros BAR száztizenkilenc pontjával második lett a konstruktőr-világbajnokságban. 2005-ben a Honda megvette a BAR negyvenöt százaléknyi részesedését. A British American Tobacco elnevezésű dohányvállalat, a BAR tulajdonosa, az Európai Unió által egyre jobban kiterjesztett dohányreklám tilalom miatt lassan felszámolta Formula–1-es érdekeltségét. 2005 katasztrofális évnek bizonyult a csapatnak. Szabálytalan üzemanyaghasználat miatt két futamra szóló eltiltást kaptak, így a spanyol és a monacói nagydíjon nem versenyezhettek. A szezon második felében Button eredményesen versenyzett, s minden futamot pontszerzőként fejezett be, de Szató sikertelen szereplése csak a hatodik hely elérésére volt elegendő a konstruktőrök között. 2001-ben és 2002-ben a BAR mellett a Honda a Jordannek is szállított motorokat.

Honda Racing F1 (2006-2008)

2006

Barrichello a 2006-os brazil nagydíjon

2006. január 1-jén a Honda átvette a BAR fennmaradó részesedését, így tehát Honda Racing F1 Team néven 1968 óta először szerepelt önálló csapatként a Formula–1-ben. 2006-ban a BAR még megmaradt fő-és névadó szponzornak, ám végül visszavonult a sportágtól. Harmincnyolc év után az első Honda-párt a BAR-Honda volt versenyzője, Jenson Button és a Ferraritól átszerződött Rubens Barrichello alkotta. A magyar nagydíjon Button megszerezte mind a Honda 2000-es visszatérése óta, mind élete első futamgyőzelmét. A csapat a szezonban igen jól szerepelt, nyolcvanhat ponttal negyedikek lettek.

2007

Rubens Barrichello 2007-ben a Hondával

2007-ben meglehetős furcsasággal állt elő a Honda: az autók reklámmentesen indultak, a kötelező feliratok (csapatnév, gumimárka) mellett egy, a Földről készült űrképet festettek a kocsikra. A Honda ezzel kívánta figyelmeztetni az embereket a klímaváltozásra. Utoljára három évtizede fordult elő, hogy egy csapat nem adott helyet autóin szponzorok feliratainak.

A szezon közepéig a Honda versenyzői a szintén az ő motorjaikat, de más kasztnikat használó Super Aguri mögött voltak, de az évad végére sikerült megelőzniük őket. A szezonban sokkal gyengébben teljesítettek, mint ahogy azt elvárták volna. A sok motorprobléma ellenére Button hat pontot szerzett, ám Barrichellónak egyet sem sikerült összegyűjtenie, így tehát mindössze azzal a hat ponttal nyolcadikak lettek a konstruktőrök között.

2008

Jenson Button a 2008-as maláj nagydíjon

2007 szeptemberében a Honda szintén Buttont és Barrichellót szerződtette 2008-ra, valamint Nick Fry utódjaként a korábban a Ferrarinál dolgozó Ross Brawn elfogadta a csapatfőnöki tisztséget is. 2008. január 10-én ismertté vált, hogy a szezonban Alexander Wurz lesz a Honda teszt- és tartalékpilótája. Az első versenyen Button kiesett, Barrichellót pedig kizárták, miután a csapat rosszkor hívta ki kerékcserére, és emiatt piros lámpánál kényszerült elhagyni a boxutcát. Malajziában a csapat nem szerzett pontot, de mindkét autó célba ért. A bahreini nagydíjon Button ütközött Coultharddal és kiesett, Barrichello 11. lett. Spanyolországba továbbfejlesztett autókkal érkezett a csapat. Button 6. lett a futamon, saját maga és a Honda első 2008-as pontjait szerezve. Barrichello az egyik biztonsági autós időszak alatti kavarodásban letörte az első légtertelő szárnyát, ami más alkatrészeket is magával rántott; a versenyt fel kellett adnia. A török nagydíj inkább az ünneplésről szólt: a 258. nagydíjára nevező Rubens Barrichello lett minden idők legtapasztaltabb Formula–1-es versenyzője.[1] A futamon csak a 14. lett, Button 11.-ként ért célba. Az esős monacói nagydíjon Barrichello hosszú idő után ismét pontot szerzett, Button csak a 11. lett. Kanadában Button a boxból rajtolt, Barrichello a kilencedik helyről. Utóbbi egykiállásos stratégiával a hetedik lett a versenyen, Button nem tudott pontszerző helyre felzárkózni. A francia nagydíjon Button a 16., Barrichello váltócsere miatt csak az utolsó, 20. helyről indulhatott. A verseny egyetlen kiesője Button lett, aki a célegyenes előtti kanyarban kicsúszott és összetörte az autója elejét. Barrichello a 14. helyre tudott fölzárkózni, körhátrányban. A konstruktőrök között a csapat továbbra is nyolcadik maradt.[2] Angliában Button kiesett, Barrichello azonban a jó gumiválasztásnak köszönhetően a 16. helyről a 3. helyre hozta fel a Hondát. A német nagydíj időmérőjén Button a 14. Barrichello a 18. helyet szerezte meg. Végül az angol az utolsó, 17. helyen ért célba, Barrichello az 50. körben azonban kiesett. Button első futamgyőzelmének helyszínén tizenkettedik, csapattársa 16. lett.

2008. december 5-én Takeó Fukui, az Honda vezérigazgatója bejelentette, hogy a gyár nem kíván tovább részt venni a Formula–1-ben. A versenycsapatot a csapatfőnök, Ross Brawn vásárolta meg, és 2009-ben Brawn GP néven nevezte be a világbajnokságra.[3]

Ismét motorszállítóként

A turbókorszak visszatérésével a Honda is jelezte nevezési szándékát, ám ezúttal nem önálló csapattal, hanem a nyolcvanas évek legendás párosítását felelevenítve a McLaren motorszállítójaként.

Eredmények a Formula–1-ben

Összefoglaló

Szezon Név Modell Gumi Motor Üzemanyag Versenyzõk Helyezés
1964 JPN Honda R & D Company Honda RA271 D Honda V12 BP USA Ronnie Bucknum – (0 pont)
1965 JPN Honda R & D Company Honda RA272 G Honda V12 BP USA Ronnie Bucknum
USA Richie Ginther
6. (11 pont)
1966 JPN Honda R & D Company Honda RA273 G Honda V12 BP USA Ronnie Bucknum
USA Richie Ginther
8. (3 pont)
1967 JPN Honda R & D Company Honda RA273
Honda RA300
F Honda V12 BP GBR John Surtees 4. (20 pont)
1968 JPN Honda R & D Company Honda RA300
Honda RA301
Honda RA302
F
G
Honda V12
Honda V8
BP/Shell GBR David Hobbs
FRA Jo Schlesser
GBR John Surtees
SWE Joakim Bonnier
6. (14 pont)
1969-től 2005-ig a Honda nem vett részt csapatként a Formula–1-ben
2006 JPN Lucky Strike Honda Racing F1 Team Honda RA106 M Honda RA806E V8 ENEOS BRA Rubens Barrichello
GBR Jenson Button
4. (86 pont)
2007 JPN Honda Racing F1 Team Honda RA107 B Honda RA807E V8 ENEOS GBR Jenson Button
BRA Rubens Barrichello
8. (6 pont)
2008 JPN Honda Racing F1 Team Honda RA108 B Honda RA808E V8 ENEOS GBR Jenson Button
BRA Rubens Barrichello
9. (14 pont)

Teljes Formula–1-es eredménysorozata

(Táblázat értelmezése)
(Félkövér: pole-pozícióból indult; dőlt: leggyorsabb kört futott)

A Honda teljes Formula–1-es eredménysorozata
Év Modell Motor Gumik Versenyzők 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Pont Helyezés
1964 RA271 Honda RA271E 1.5 V12 D MON MON NED NED BEL BEL FRA FRA GBR GBR GER GER AUT AUT ITA ITA USA USA MEX MEX 0
USA Ronnie Bucknum Ki Ki Ki
1965 RA272 Honda RA272E 1.5 V12 G Dél-Afrika 1928-1994 RSA MON MON BEL BEL FRA FRA GBR GBR NED NED GER GER ITA ITA USA USA MEX MEX 11 6.
USA Ronnie Bucknum Ki Ki Ki Ki 13 5
USA Richie Ginther Ki 6 Ki Ki 6 14 7 1
1966 RA273 Honda RA273E 3.0 V12 G MON MON BEL BEL FRA FRA GBR GBR NED NED GER GER ITA ITA USA USA MEX MEX 3 8.
USA Ronnie Bucknum Ki 8
USA Richie Ginther Ki 5 Ki HN 4
1967 RA273
RA300
Honda RA273E 3.0 V12 F Dél-Afrika 1928-1994 RSA MON MON NED NED BEL BEL FRA FRA GBR GBR GER GER CAN CAN ITA ITA USA USA MEX MEX 20 4.
GBR John Surtees 3 Ki Ki Ki 6 4 1 Ki 4
1968 RA300
RA301
RA302
Honda RA273E 3.0 V12
Honda RA301E 3.0 V12
Honda RA302E 3.0 V8
F
G
Dél-Afrika 1928-1994 RSA Spanyol 1945-1977 ESP MON MON BEL BEL NED NED FRA FRA GBR GBR GER GER ITA ITA CAN CAN USA USA MEX MEX Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Honda_F1
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.

Source: Honda_F1





A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.