A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Elio de Angelis | |
De Angelis 1982-ben | |
Életrajzi adatai | |
Született | 1958. március 26. Róma |
Elhunyt | 1986. május 15. (28 évesen) Marseille |
Nemzetisége | olasz |
Pályafutása | |
Kategória | Formula–1-es világbajnokság |
Aktív évei | 1979 – 1986 |
Csapata | Shadow, Lotus, Brabham |
Nagydíjak száma | 109 (108 rajt) |
Világbajnoki címek | 0 |
Győzelmek | 2 |
Dobogós helyezések | 9 |
Első rajtkockák | 3 |
Leggyorsabb körök | 0 |
Első nagydíj | 1979-es argentin nagydíj |
Első győzelem | 1982-es osztrák nagydíj |
Legutolsó győzelem | 1985-ös San Marinó-i nagydíj |
Legutolsó nagydíj | 1986-os monacói nagydíj |
A Wikimédia Commons tartalmaz Elio de Angelis témájú médiaállományokat. |
Elio de Angelis (Róma, 1958. március 26. – Marseille, 1986. május 15.) olasz autóversenyző, Formula–1-es pilóta volt. A sportág utolsó gentlemanjének tartott, versenytársai körében rendkívül népszerű De Angelis óta három pilóta halt meg Formula–1-es autóban elszenvedett balesetben, Roland Ratzenberger és Ayrton Senna 1994-ben, a San Marinó-i nagydíjon hunyt el, Jules Bianchi pedig a 2014-es japán nagydíjon elszenvedett balesete után kilenc hónappal. Az első három pilóta tragédiája nagyfokú biztonsági fejlesztéseket vont maga után, és nagyrészt az ő tragédiájuk következtében vált a Formula–1 az egyik legbiztonságosabb sportággá.
Pályafutása
Elio de Angelis gazdag római családból származott, édesapja híres motorcsónak-versenyző volt. 14 éves korában kezdett el gokartozni, 1977-ben pedig megnyerte az olasz Formula–3-as bajnokságot. 1978-ban a brit Formula–1-es sorozatban versenyzett.
Apja pénzének köszönhetően befizette magát a Formula–1-be, és 1979-ben debütált a Shadow csapat pilótájaként. Első futamán, az argentin nagydíjon hetedikként ért célba, a bajnokságban pedig a tizenötödik helyen végzett 3 ponttal. 1980-ban átigazolt a Lotushoz, ahol huszonegy évesen majdnem ő lett minden idők legfiatalabb nagydíjgyőztese, amikor az 1980-as brazil nagydíjon második lett. Első győzelmét az 1982-es osztrák nagydíjon aratta, mindössze öt századmásodperccel Keke Rosberg előtt. A csapatfőnök, Colin Chapman helyét 1982 decemberében bekövetkezett halála után Peter Warr vette át.
Az 1983-as évadtól véget ért a Forddal való együttműködés, és a Cosworth motorok helyett Renault turbómotorok hajtották az autókat. A csapatnak csalódást okozott szezonban de Angelis legjobb eredménye az olasz nagydíjon elért ötödik helyezés volt. 1984-ben már sokkal jobb évet teljesített, összesen 34 pontot gyűjtött, mindezzel harmadikként végzett a világbajnokságban.
Második, és egyben utolsó futamgyőzelmét az 1985-ös San Marinó-i nagydíjon szerezte. 33 pontja az év végi ötödik helyhez volt elegendő. Elhagyta a Lotust, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy a csapat erőfeszítéseiket Ayrton Senna felé összpontosítja. De Angelis 1986-ban négy verseny erejéig a kétszeres világbajnok Nelson Piquet helyén autózott a Brabhamnél.
Halála
1986 májusában, egy tesztelésen a Paul Ricard pályán az autó hátsó légterelője levált az autóról, mire Angelis kicsúszott, és a korlátnak ütközve autója kigyulladt. Mivel nem volt kiszolgáló személyzet a pályán, késve érkezett a segítség, és fél órába telt, mire a versenyzőt helikopterrel kórházba szállították. De Angelis kulcscsonttöréssel megúszta volna a balesetet, ám a belélegzett füst miatt másnap fulladás következtében meghalt.
Teljes Formula–1-es eredménysorozata
(Táblázat értelmezése)
(Félkövér: pole-pozícióból indult; dőlt: leggyorsabb kört futott)
Év | Csapat | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | Helyezés | Pont |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1979 | Shadow | ARG 7 |
BRA 12 |
RSA Ki |
USW 7 |
ESP Ki |
BEL Ki |
MON Nk |
FRA 16 |
GBR 12 |
GER 11 |
AUT Ki |
NED Ki |
ITA Ki |
CAN Ki |
USA 4 |
15. | 3 | |
1980 | Lotus | ARG Ki |
BRA 2 |
RSA Ki |
USW Ki |
BEL 10 |
MON 9 |
FRA Ki |
GBR Ki |
GER 16 |
AUT 6 |
NED Ki |
ITA 4 |
CAN 10 |
USA 4 |
7. | 13 | ||
1981 | Lotus | USW Ki |
BRA 5 |
ARG 6 |
SMR |
BEL 5 |
MON Ki |
ESP 5 |
FRA 6 |
GBR Ki |
GER 7 |
AUT 7 |
NED 5 |
ITA 4 |
CAN 6 |
LVS Ki |
8. | 14 | |
1982 | Lotus | RSA 8 |
BRA Ki |
USW 5 |
SMR Vi |
BEL 4 |
MON 5 |
USE Ki |
CAN 4 |
NED Ki |
GBR 4 |
FRA Ki |
GER Ki |
AUT 1 |
SUI 6 |
ITA Ki |
LVS Ki |
9. | 24 |
1983 | Lotus | BRA Kiz |
USW Ki |
FRA Ki |
SMR Ki |
MON Ki |
BEL 9 |
USE Ki |
CAN Ki |
GBR Ki |
GER Ki |
AUT Ki |
NED Ki |
ITA 5 |
EUR Ki |
RSA Ki |
17. | 2 | |
1984 | Lotus | BRA 3 |
RSA 7 |
BEL 5 |
SMR 3 |
FRA 5 |
MON 5 |
CAN 4 |
USE 2 |
USA 3 |
GBR 4 |
GER Ki |
AUT Ki |
NED 4 |
ITA Ki |
EUR Ki |
POR 5 |
3. | 34 |
1985 | Lotus | BRA 3 |
POR 4 |
SMR 1 |
MON 3 |
CAN 5 |
USA 5 |
FRA 5 |
GBR Hn |
GER Ki |
AUT 5 |
NED 5 |
ITA 6 |
BEL Ki |
EUR 5 |
RSA Ki |
AUS Kiz |
5. | 33 |
1986 | Brabham | BRA 8 |
ESP Ki |
SMR Ki |
MON Ki |
BEL |
CAN |
USA |
FRA |
GBR |
GER |
HUN |
AUT |
ITA |
POR |
MEX |
AUS |
– | 0 |
További információk
- Profilja a grandprix.com honlapon (angolul)
|
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.