Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

2022–2023-as Formula–E világbajnokság
2022–2023-as Formula–E világbajnokság
EPrix logo.svg

 ← 2021–222023–24 → 

A 2022–2023-as Formula–E világbajnokság az elektromos formulaautós szériának kilencedik szezonja lesz, egyben a harmadik világbajnokságként. Az egyéni bajnokságban Stoffel Vandoorne, míg a csapatok között a már távozott Mercedes-Benz EQ Formula E Team érkezik címvédőként.[1]

Csapatok és versenyzők

Csapat Gyártó Rajtszám Versenyzők Forduló
FRA DS Penske[2] DS E-Tense FE23 1 BEL Stoffel Vandoorne[3] 1–
25 FRA Jean-Éric Vergne[3] 1–
CHN NIO 333 FE Team[4] NIO333 ER9[5] 3 BRA Sérgio Sette Câmara[6] 1–
33 GBR Dan Ticktum[7] 1–
DEU ABT Cupra Team[8] Mahindra M9Electro[9] 4 NLD Robin Frijns[10] 1
RSA Kelvin van der Linde[11] 2–3
51 CHE Nico Müller[10] 1–
GBR Neom McLaren Formula E Team[12] Nissan e-4ORCE 04[13] 5 GBR Jake Hughes[14] 1–
58 DEU René Rast[15] 1–
MCO Maserati MSG Racing[16] Maserati Tipo Folgore[16] 7 GER Maximilian Günther[17] 1–
48 SUI Edoardo Mortara[17] 1–
IND Mahindra Racing[18] Mahindra M9Electro[5] 8 GBR Oliver Rowland[19] 1–
11 BRA Lucas di Grassi[20] 1–
GBR Jaguar TCS Racing[21] Jaguar I-Type 6[22] 9 NZL Mitch Evans[23] 1–
10 GBR Sam Bird[24] 1–
DEU TAG Heuer Porsche Formula E Team[25] Porsche 99X Electricszerkesztés

Csapatváltásokszerkesztés

Újonc versenyzőkszerkesztés

Visszatérő versenyzőkszerkesztés

Távozó versenyzőkszerkesztés

  • GBR Alexander Sims; Mahindra Racing versenyző → IMSA, Action Express Racing-Cadillac versenyző[46][47]

Csapatváltozásokszerkesztés

  • A ROKiT Venturi Racing eddigi formájában megszűnt, és megállapodott az olasz Maseratival a csapat átadásáról, viszont a technikai hátteret továbbra is ők biztosítják.[48]
  • A Dragon Racing eddigi formájában megszűnt, és megállapodott a Team Penske-vel a csapatnév átadásáról,[2] valamint a francia DS Automobiles lett az új erőfforás-beszálltójuk.[49]
  • A Mercedes-EQ Formula E Team felszereléseit és az indulási jogát eladta az újonc Neom Mclaren Formula E Team-nek és kiszálltak a szériából.[50]
  • A DAMS kiszállt és teljesen átadták a gárdát a gyári Nissan-nak.[51][52]
  • A Team ABT egy idény kihagyás után visszatért és a Mahindrával írtak alá erőforrás-szállítási szerződést.[53] A Cupra lett az egyik névadó szponzoruk.[54]
  • A Techeetah pénzügyi nehézségei miatt kénytelen kihagyni a 2022–2023-as szezont, viszont a háttérben a visszatérésen fognak dolgozni.[55]

Erőforrásszállító-változásokszerkesztés

Csapat Eddigi erőforrás
(2021–22)
Jelenlegi erőforrás
GBR Envision Racing GER Audi GBR Jaguar
USA Dragon Racing USA Penske FRA DS
USA Avalanche Andretti Formula E GER BMW GER Porsche
GER ABT Cupra Team nincs IND Mahindra

Szabályváltozásokszerkesztés

Technikai szabályokszerkesztés

  • Az eddigi második generációs autók (Gen2) tervezett ideje lejárt és a 2022–2023-as idénytől a korszerűbb és modernebb harmadik generáció (Gen3) debütál a szériában.[56]
  • Az elődeihez képest a kasztnit a Spark Racing Tehnology fejleszti.
  • A hivatalos gumibeszállító a Michelin helyett a Hankook lett.[57]

Versenynaptárszerkesztés

A 2022–2023-as versenynaptár előzetes változatában az alábbi helyszínek kaptak biztos helyet:[58]

Forduló ePrix Ország Pálya Dátum
1 Mexikóváros ePrix MEX Mexikó Autódromo Hermanos Rodríguez 2023. január 14.
2 Rijád ePrix KSA Szaúd-Arábia Riyadh Street Circuit 2023. január 27.
3 2023. január 28.
4 Haidarábád ePrix IND India Hyderabad Street Circuit 2023. február 11.
5 Fokváros ePrix Dél-afrikai Köztársaság Dél-afrikai Köztársaság Cape Town Street Circuit 2023. február 25.
6 São Paulo ePrix BRA Brazília São Paulo Street Circuit 2023. március 25.
7 Berlin ePrix GER Németország Tempelhof Airport Street Circuit 2023. április 22.
8 2023. április 23.
9 Monaco ePrix MON Monaco Circuit de Monaco 2023. május 6.
10 Jakarta ePrix IDN Indonézia Jakarta International e-Prix Circuit 2023 június 3.
11 2023. június 4.
12 Portland ePrix USA Amerikai Egyesült Államok Portland International Raceway 2023. június 24.
13 Róma ePrix ITA Olaszország Circuito Cittadino dell'EUR 2023. július 15.
14 2023. július 16.
15 London ePrix UK Egyesült Királyság ExCeL London 2023. július 29.
16 2023. július 30.

Változásokszerkesztés

  • Haidarábád 2022 januárjában írt alá szándéknyilatkozatot, majd hivatalosan is helyet kaptak a kalendáriumban, így India a 2013-as Formula–1-es nagydíj óta először rendez FIA által felügyelt világbajnoki futamot.[59][60]
  • São Paulo egy sikertelen 2017–2018-as szerződés után megállapodott a bajnoksággal egy belvárosi vonalvezetésről és versenyről.[61]
  • A Dél-afrikai Köztársaság és Fokváros futama 2022 októberében vált hivatalossá.[62]
  • Mexikó első alkalommal szezonnyitó a széria történetében, átvéve a státuszt az eddigi Rijád helyét.
  • Berlin három évad után elsőzör csak egy futamot bonyolíthat le az eddigi kettő helyett.
  • A 2022-ben debütált Jakarta dupla fordulót kapott.
  • Marrákes a 2021–2022-es ideiglenes beugrása után nem tér vissza teljes rendezőként.
  • A Szöul forduló egy évad után máris kikerült a Jamsil Stadion és területe átépítése miatt.
  • New York-ba több év után nem látogat el a széria, ugyanis a verseny helyszínén intenzíven építkezés folyt.[63]
  • Az előzetes hírek szerint Párizs egy vadonatújan kialakított pályával tért volna vissza,[64] de nem szerepelt az előzetes menetrendben.
  • A több évre szóló megállapodást 2022. június 18-án felbontották Vancouverrel.[65]
  • 2022. december 7-én aktiválták a rendes naptárat. A mezőny mégis ellátogat az USA-ba, a Portlandben található épített pályára június 24-én, amelyen az IndyCar is versenyzik.[66] Ezzel együtt a május 20-i időpont betöltetlen maradt és 16 futam lett véglegesítve az eredetileg tervezett 17 helyett.[67]

Eredményekszerkesztés

Összefoglalószerkesztés

# Helyszín Pole-pozíció Leggyorsabb kör Győztes Listavezető Előny
versenyző konstruktőr
1 MEX Mexikóváros BRA Lucas di Grassi GBR Jake Dennis GBR Jake Dennis USA Avalanche Andretti Formula E GBR Jake Dennis 8
2 KSA Diría CHE Sébastien Buemi DEU René Rast DEU Pascal Wehrlein DEU TAG Heuer Porsche Formula E Team 1
3
4 IND Haidarábád
5 RSA Fokváros
6 BRA São Paulo
7 GER Berlin
8
9 MCO Monaco
10 IDN Jakarta
11
12 USA Portland
13 ITA Róma
14
14 GBR London
16

Versenyzőkszerkesztés

Helyezés  1.   2.   3.   4.   5.   6.   7.   8.   9.   10.  Pole LK
Pont 25 18 15 12 10 8 6 4 2 1 3 1
Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/2022–2023-as_Formula–E_világbajnokság
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o 2022–2023-as Formula–E világbajnokság

Villamosmérnöki és elektronikai alapfogalmak - elektronica.hu
čítajte viac na tomto odkaze: Formula–E





A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.


Helyezés Versenyző Rajt-
szám
MEX
MEX
DIR
KSA
HAI
IND
FOK
RSA
SAP
BRA
BER
GER
MON
MCO
JAK
IDN
POR
USA
ROM
ITA
LON
GBR
Pont
1 GBR Jake Dennis 27 1 2 44
2 DEU Pascal Wehrlein 94 2 1 43
3 CHE Sébastien Buemi 16 6 4 23
4 BRA Lucas di Grassi 11 3 13 18
5 GBR Sam Bird 10 Ki 3 15
6 DEU André Lotterer 36 4 9 14
7 GBR Jake Hughes 5 5 8 14
8 DEU René Rast 58 Ki 5 11
9 NZL Nick Cassidy 37 9 6 10
10 FRA Jean-Éric Vergne 25 12 7 6
11 PRT António Félix da Costa 13 7 18 6
12 NZL Mitch Evans 9 8