A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ez a lap vagy szakasz tartalmában elavult, korszerűtlen, frissítésre szorul. Frissítsd időszerű tartalommal, munkád végeztével pedig távolítsd el ezt a sablont! |
Sinkanszen | |
A Sinkanszen (balról jobbra) 700-as, 300-as és 0-s sorozatú motorvonatai | |
Működtetés | |
Fő üzemeltetők | Japan Railways Group |
Statisztika | |
Utasok száma | 159 millió[1] évente |
Felmérés éve | 2017 |
A hálózat hossza | |
Teljes hossz | 2764.6 km Mini-Sinkanszen: 283.5 km km |
Nyomtávok | |
Fő nyomtáv | normál nyomtávolság (1435 mm) |
Áramrendszer | |
Fő áramrendszer |
25 kV-os villamos vontatás Mini-Sinkanszen: 20 kV-os villamos vontatás |
További információk | |
Leghosszabb alagút | Szeikan-alagút (53.85 km) |
Állomások száma | 109 |
Térkép | |
A Wikimédia Commons tartalmaz Sinkanszen témájú médiaállományokat. |
A Sinkanszen (新幹線; Hepburn: Shinkansen , ’új fővonal’) egy nagysebességű vasúthálózat Japánban, amelyet a Japan Railways, az ország fő vasúttársasága üzemeltet. Mióta 1964-ben megnyitották az első vonalat, a „Tókaidó Sinkanszent” (Tokió és Oszaka között), a hálózatot a legtöbb honsúi és kjúsúi nagyvárosra kiterjesztették, maximum 300 km/h-s sebességgel valamint földrengés- és tájfunbiztos vonatokkal. A tesztek során a vonatok sebessége a hagyományos vasúti kocsiknál 443 km/h, a mágnesvasút vasúti kocsijainál pedig 580 km/h volt.
A Sinkanszen kifejezés szigorúan véve csak a vasúti vonalat jelöli, a rajta közlekedő vonatok neve Super Express (超特急; csó-tokkjúnormál nyomköz), valamint alagutakat és viaduktokat használnak, így inkább átmennek az akadályok alatt és elmennek az akadályok felett, mint megkerülnék őket.
), bár a megkülönböztetést Japánban is csak ritkán alkalmazzák. A régebbi japán vasútvonalakkal ellentétben a Sinkanszen-vonalak 1435 mm nyomtávolságúak (Története
1964. október 18-án, a tokiói olimpiai játékok előtt Japán megnyitotta a Tokió – Oszaka közötti 515 km hosszú, normál nyomtávolságú, nagysebességű Tókaidó Sinkanszen vonalát, ami elindította a nagysebességű közlekedés világméretű fellendülését, valamint új lendületet adott a vasúti iparnak. A Tokió – Oszaka vasút akkor 1 milliárd dollárba került.
Negyvenöt év alatt a sebesség a kezdeti 200 km/h-ról több mint 300 km/h-ra növekedett, és a Sinkanszen hálózata meghaladta a 2500 km-t.
A Tóhoku Sinkanszen vonalának Hacsinohe és Aomori közti meghosszabbításával a JR East új, 320 km/h-s végsebességű Sinkanszen E5 vonatokat is szolgálatba állított a vonalon 2011 márciusától.
A Sinkanszen építése
A második világháborúból feléledő Japán gazdasága gyors fejlődésnek indult. A Tókaidó korridor mellett él Japán lakosságának 40%-a, az ipari termelés 70%-át e térségben állítják elő, és a nemzeti jövedelmük 60%-át is itt termelik meg.
A közlekedési kapacitáshiány megszüntetésére három lehetőség volt:
- További két vágányt építeni a meglévő Tókaidó vonal mellé,
- Egy új vonalat építeni, ami kompatibilis a meglévő vonalakkal a főbb állomásokon,
- Egy teljesen elkülönült, független vonalat létrehozni.
Jövő
A szerelvények sebességének folyamatos növekedésével a zajszennyezés egyre nagyobb gondot jelent. A jelenlegi kutatások a vonatok által keltett zaj csökkentésével próbálkoznak, főként az ún. dugattyúhatás megszüntetésével, mely akkor keletkezik, amikor egy vonat nagy sebességgel kilép egy alagútból.
A JR East 2012-es bejelentése szerint további kutatásokat folytatnak annak érdekében, hogy a Tóhoku Sinkanszen vonalán (Tokió és Aomori közt) a jelenleg 320 km/h-s végsebességet a 2020-as évekre 360 km/h-ra emeljék.[2]
Aomoritól északra alagútban halad tovább a sinkanszen hálózat, amelynek Sin-Hakodate-Hokuto állomásig tartó szakaszát - amellyel Japán legészakibb szigetére, Hokkaidóra juthatunk el - 2016-ban nyitották meg Hokkaidó Sinkanszen néven. Ez a vonal a tervek szerint a 2030-as évekre bővülhet Szapporóig.[3]
Vonatnemek
Tókaidó Sinkanszen és Szanjó Sinkanszen
- Nozomi: a leggyorsabb
- Hikari: körülbelül ugyanott áll meg, mint a Nozomi, csak lassabban megy
- Kodama: minden állomáson és megállóhelyen megáll.
Szerelvények
Forgalomból kivont
- 0-s sorozat: 1999. szeptember 17-én kivonták a forgalomból
- 100-as sorozat: elsősorban Kodamaként közlekedett
- 300-as sorozat: többnyire Hikari, néha Nozomi volt.
- 200-as sorozat: jellemzően a Tokió környéki üzleti forgalomban vett részt, néha persze eljutott messzebb is.
- 400-as sorozat: A Jamagata vonal jellemző járműve volt (Cubasza)
Jelenleg üzemelő
- 500-as sorozat: A JR West fejlesztette ki, és a többivel ellentétben nem fehér és kék, hanem kékeslila csíkkal, elsősorban Nozomi.
- 700-as sorozat: A JR Central fejlesztette ki, 1999 márciusa óta közlekedik, elsősorban Nozomi.
- N700-as sorozat
- 800-as sorozat
A vonatok általában 16 kocsival közlekednek, a 100-as sorozatban az első osztály (green car) kétszintes volt.
A vonatok nevei más logikát követnek, mint a Tókaidó-Szanjón:
- E1-es sorozat: Emeletes, elővárosi közlekedés.
- E2-es sorozat: A legelterjedtebb, forgalomban minden standard vonalon.
- E3-as sorozat: Az akitai vonal jellemző járműve (Komacsi).
- E4-es sorozat: Emeletes, elsősorban üzleti forgalomra.
- E5-ös sorozat: 320 km/h-s végsebességű szerelvények.
- E6-os sorozat
700-as sorozat, Hikari Rail Star
800-as sorozat, Cubame
E3 as sorozat, Komacsi
700T sorozat, Tajvan
CRH2, Kína
A jelenlegi fő vonalak
Kilenc Sinkanszen vonal van, ezek két csoportba oszthatók.
Tokiótól nyugatra vezetnek egymás folytatásaként a következő vonalak:
- Tókaidó Sinkanszen Tokió és Sin-Oszaka között.
- Szanjó Sinkanszen Sin-Oszaka és Hakata között.
- Kjúsú Sinkanszen Hakata és Kagosima-Csúó között.
Tokiótól keletre induló vonalak kezdetben közös útvonalon haladnak és később válnak szét. Emiatt az elnevezésük körül is akadnak átfedések. Itt most az átfedések nélküli felbontásban szerepelnek.[4]
- Tóhoku Sinkanszen Tokió és Sin-Aomori között.
- Hokkaidó Sinkanszen a Tóhoku sinkanszen folytatása Sin-Aomori és Sin-Hakodate-Hokuto között.
- Dzsóecu Sinkanszen Ómijánál ágazik el a Tóhoku Sinkanszentől és megy Niigatáig.
- Hokuriku Sinkanszen Takaszakinál ágazik el a Dzsóecu Sinkanszentől és megy Kanazaváig.
- Jamagata Sinkanszen Fuksimánál ágazik el a Tóhoku Sinkanszentől és mini-Sinkanszenként megy Sindzsóig.
- Akita Sinkanszen Moriokánál ágazik el a Tóhoku Sinkanszentől és mini-Sinkanszenként megy Akitáig.
Utazás
Japánban 5 féle vonatnem van, angol nevükön: local, rapid, express, limited express, super-express. A legutóbbi a sinkanszen, azon belül vannak további fajták: Nozomi, Hikari, Kodama.
A japán rendszer érdekessége, hogy egy átlagos távolsági utazáshoz 3 dolgot kell megfizetni:
- kilométerfüggő alapjegyet,
- kilométerfüggő gyorsvonati pótjegyet,
- helyjegyet (fakultatívan).
Sebességrekordok
Sebesség (km/h) | Vonat | Helyszín | Dátum | Megjegyzés |
---|---|---|---|---|
200 | 1000-es sorozatú Sinkanszen | Odavarai tesztpálya, jelenleg a Tókaidó Sinkanszen része | 1962. október 31. | |
256 | 1000-es sorozatú Sinkanszen | Odavarai tesztpálya | 1963. március 30. | Régi vasúti sebesség-világrekord villamos motorvonattal. |
286 | 951-es sorozatú Sinkanszen | Szanjó Sinkanszen | 1972. február 24. | Régi vasúti sebesség-világrekord villamos motorvonattal. |
319 | 961-es sorozatú Sinkanszen | Ojamai tesztpálya, ma a Tóhoku Sinkanszen része | 1979. december 7. | Régi vasúti sebesség-világrekord villamos motorvonattal. |
325,7 | 300-as sorozatú Sinkanszen | Tókaidó Sinkanszen | 1991. február 28. | |
352 | 952/953-as osztályú tesztvonat | Dzsóecu Sinkanszen | 1992. október 30. | |
425 | 952/953-as osztályú tesztvonat | Dzsóecu Sinkanszen | 1993. december 21. | |
426,6 | 955-ös osztályú (300X) tesztvonat | Tókaidó Sinkanszen | 1996. július 11. | |
443,0 | 955-ös osztályú (300X) tesztvonat | Tókaidó Sinkanszen | 1996. július 26. |
Érdekességek
- A közhiedelemmel [5] ellentétben a Sinkanszen hálózatán már történt részben a vasúttársaság, részben a járművek hiányos biztonsági berendezései, részben pedig utas figyelmetlensége miatti haláleset.[6][7] Az ominózus eset 1995. december 27-én, este fél 7 körül következett be, mikor egy középiskolás tanuló egy telefonhívás erejéig leszállt néhány percre Misima állomáson. Mindeközben azonban a néhány másodperces késésben lévő Kodama 475-ös számú járatot, amin a tanuló is utazott, (16 kocsiból álló, 0 sorozatú Shinkansen) tovább indították, az áldozat viszont a figyelmeztető jelzések ellenére még megpróbált feljutni a vonatra. Az ajtó azonban becsípte az ujját, miközben ő maga a járművön kívül rekedt. A tragédia előtti pillanatokban így a szerencsétlenül járt utast a kihaladó szerelvény a peronon mintegy 90 méteren, majd a nyílt vonalon további 160 méteren át vonszolta magával. A halált pedig az okozta, hogy az ajtó fogságából kiszabadult utas nem a jármű mellé, hanem annak kerekei alá esett.[8] A baleset elsősorban az utas felelőtlen magatartásának [9] és a napjainkban már természetesnek mondható biztonsági berendezések, úgymint kamerarendszer, peronkapuk, az ajtók megfelelő záródását ellenőrző, megerősítő szenzorok stb. hiányának volt köszönhető.
- Tokió – Ószaka(– Fukuoka) vonalon csúcsban 5, azon kívül kb. 10 percenként telik meg egy 1300 ülőhelyes vonat, és ez valószínűleg a világ legnyereségesebb személyszállító vasútvonala.[10]
- A Sinkanszen volt az első vonal, ahol a közlekedést központilag irányítják. Így a pálya mentén nincsenek jelzőlámpák.[11]
- A Dzsóecu vonalon a pálya 99%-a alagútban, hídon, viadukton halad.[12]
Jegyzetek
- ↑ Central Japan Railway Company Annual Report 2017. english.jr-central.co.jp. (angolul) Central Japan Railway Company (2017) 23. o. (Hozzáférés: 2018. ápr. 26.) (PDF)
- ↑ JR East Alfa-X Shinkansen train begins tests. International Railway Journal . (Hozzáférés: 2019. június 30.)
- ↑ JR Hokkaido plans 320km/h operation to Sapporo. International Railway Journal . (Hozzáférés: 2019. június 30.)
- ↑ JR East: Multi pass. (Hozzáférés: 2022. július 13.)
- ↑ Shinkansen: Safe, reliable and cost-effective Japanese technology
- ↑ Railway to pay for 1995 fatality. The Japan Times , 2001. március 8. (Hozzáférés: 2019. március 31.)
- ↑ 荷物検査は本質ではない 東海道新幹線火災から考える (1/4). IT Media Business , 2015. július 3. . (Hozzáférés: 2019. március 31.)
- ↑ Műszaki szemelvények a shinkansen háza tájáról. densha.blog , 2019. február 17. (Hozzáférés: 2019. március 31.)
- ↑ Hood, Christopher (2006). Shinkansen: From Bullet train to symbol of Japan, p. 148. Routledge, New York. ISBN 0415320526.
- ↑ What are the economics of the Japanese Shinkansen (bullet trains) – profitable or subsidized?
- ↑ Digital automatic train control system for the Shinkansen lines of East Japan Railway Company
- ↑ Infrastructure for high speed lines in Japan. . (Hozzáférés: 2019. február 15.)
Források
További információk
- Sipos Róbert: Nagy sebességű vonatok - Egalizer.hu (magyar nyelven). egalizer.hu, 1970 . (Hozzáférés: 2011. október 27.)
- Sipos Róbert: Sinkanzen - Egalizer.hu (magyar nyelven). egalizer.hu, 1970 . (Hozzáférés: 2011. október 27.)
- A Szeto-Ohasi híd
- Nagysebességű vasúti üzemek (pdf)
- Japánvasút. japanvasut.blog.hu. (Hozzáférés: 2010. április 11.)
- Shinkansen-Hochgeschwindigkeitszüge in Japan. hochgeschwindigkeitszuege.com, 2011 . (Hozzáférés: 2011. július 24.)
- Hanula Zsolt: Index - Tech - Ilyen lesz a MÁV 2226-ban. Index.hu, 2014 . (Hozzáférés: 2014. október 3.)
|
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
1981
1984
1995 típusú szerelvény
2009 típusú szerelvény
Advanced Passenger Train
Anglia
Billenőszekrényes járművek
British Rail 300 sorozat
British Rail 302 sorozat
British Rail 303 sorozat
British Rail 304 sorozat
British Rail 305 sorozat
British Rail 306 sorozat
British Rail 307 sorozat
British Rail 308 sorozat
British Rail 309 sorozat
British Rail 310 sorozat
British Rail 311 sorozat
British Rail 312 sorozat
British Rail 313 sorozat
British Rail 314 sorozat
British Rail 315 sorozat
British Rail 317 sorozat
British Rail 318 sorozat
British Rail 319 sorozat
British Rail 320 sorozat
British Rail 321 sorozat
British Rail 323 sorozat
British Rail 332 sorozat
British Rail 333 sorozat
British Rail 370 sorozat
British Rail 373 sorozat
British Rail 378 sorozat
British Rail 380 sorozat
British Rail 390 sorozat
British Rail 395 sorozat
British Rail 444 sorozat
British Rail 450 sorozat
British Rail 455 sorozat
British Rail 458 sorozat
CTRL
D78 típusú szerelvény
DVD
Egyenáram
Egyesült Királyság
Electrostar
Eurostar
Fájl:APT at Crewe.jpg
Fájl:P transport-lightblue.png
Felsővezeték
Fiat Ferroviaria
Franciaország
InterCity 125
Japán
Motorvonat
Mozdony
Nagysebességű vasút
Nyomtávolság
Pendolino
Portál:Vasút
Prototípus
Sablon:Villamos motorvonatok Angliában
Sablonvita:Villamos motorvonatok Angliában
Siemens Desiro
Sinkanszen
Southern Railway (Nagy-Britannia)
Speciális:Könyvforrások/0199269092
Speciális:Könyvforrások/0711014744
Speciális:Könyvforrások/085059412X
Speciális:Könyvforrások/086187580X
Speciális:Könyvforrások/0905466373
Személykocsi
Szerkesztő:B.Zsolt/nygma
TGV
Váltakozó áram
Virgin Trains
West Coast Main Line
Wikimédia Commons
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.