A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Debrecen–Nyírábrány-vasútvonal
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Iker Bz Debrecenben | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vonalszám: | 105 (MÁV) 421 (CFR) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vonal: | Debrecen–Nyírábrány | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hossz: | 31 km | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nyomtávolság: | 1435 mm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Üzemeltető: | MÁV Magyar Államvasutak Zrt. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Maximális sebesség: | 40-60-80 km/h | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A Wikimédia Commons tartalmaz Debrecen–Nyírábrány-vasútvonal témájú médiaállományokat. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
A Tiszántúl keleti részén fekvő Debrecen–Nyírábrány(–Érmihályfalva)-vasútvonal a MÁV 105-ös számú, egyvágányú, nem villamosított vasútvonala. Folytatása az Érmihályfalva–Nyírábrány-vasútvonal, mely a román vasúthálózat része 421-es számmal.
Történelem
A Máramaros vármegyében lévő bányák termékeinek, valamint a faáruk szállításának megkönnyítésére a vasútépítést már az 1850-es években tervbe vették. A vasútvonal építésére, Nyíregyháza–Namény–Sziget között, a Tiszavidéki Vasút kért és kapott engedélyt 1859-ben. A vasúttársaság azonban Erdély felé kívánt terjeszkedni, így a mai vasútvonal elődjét, a Tiszavidéki Vasút terveitől eltérő nyomvonalon, a Magyar Északkeleti Vasút kezdte meg építeni.
A Magyar Északkeleti Vasút társaság a Debrecen és Nagykároly közötti 70 km hosszú szakaszt 1871. június 5-én, a Nagykárolytól Szatmárig (Szatmárnémeti régies neve) tartó 36 km hosszú szakaszt 1871. szeptember 1-jén, a Szatmár és Bustyaháza közötti 80 km hosszú vonalszakaszt 1872. június 16-án, a vasútvonal Bustyaháza és Sziget (Máramarossziget régies neve) közötti utolsó, 34 km hosszú részét 1872. december 4-én nyitotta meg.[1] A vasútvonal Debrecennél csatlakozott a Tiszavidéki Vasút vonalaihoz.
Pálya
A vonal felépítménye napjainkban 48 kg/fm sínrendszerű, hagyományos, hevederes illesztésű. Az alátámasztása túlnyomórészt faaljas, illetve részben vasbetonaljas, az ágyazata zúzottkő.
Kezdőpont | Végpont | Táv | Sebesség |
---|---|---|---|
Debrecen | Vámospércs | 20 | 60–80 |
Vámospércs | Nyírábrány | 10 | 40 |
Forgalom
Az ütemes menetrend bevezetése óta személyvonat jár 2 óránként Debrecen és Nyírábrány között. Napi három nemzetközi személyvonat is közlekedik Debrecen, illetve Nagyvárad, Szatmárnémeti között.
Járművek
A vonal kiszolgálását Bzmot motorkocsi, 6312, valamint 6342 sorozatú motorvonat és MÁV M41 dízelmozdony kettő Bhv személykocsival végzi. Korábban MDmot motorvonatok is közlekedtek erre. A nemzetközi személyvonatokat szintén a MÁV M41 továbbítja. A tehervonatokat debreceni honállomású MÁV M62 sorozat vontatja.
Jegyzetek
- ↑ Magyar Vasúttörténet 2. kötet, 72. oldal, (Budapest, 1996, ISBN 963-552-313-0)
További információk
- 105 Debrecen-Nyírábrány-Érmihályfalva vasútvonal képekben, Vasútállomások.hu (magyar)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.