A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Botfalui rádióadó | |
Hely | Románia, Brassó megye, Botfalu |
Építési adatok | |
Építés éve | 1933–35 |
Megnyitás | 1935 |
Rekonstrukciók évei | 1946 |
Típus | antennarendszer |
Alapadatok | |
Magassága | 250 m |
Elhelyezkedése | |
é. sz. 45° 45′ 17″, k. h. 25° 36′ 24″Koordináták: é. sz. 45° 45′ 17″, k. h. 25° 36′ 24″ |
A botfalui rádióadó összetett rádióadó-berendezés, amely hosszú- és középhullámú adások sugárzására egyaránt alkalmas. Az adóállomást brassói rádióadóként ismerik, minthogy a várostól néhány kilométer távolságban működik.
Mióta az azonos frekvencián sugárzó donebachi (Mudau község) adót lekapcsolták, az esti órákban Németországban is jó minőségben hallgatható.
Története
Az első rádiós kísérleteket Konstancában a haditengerészet végezte.
Az első világháború utáni hisztérikus állapotra jellemző, hogy Kolozsvárott magyarokat fogtak perbe azzal a váddal, hogy a brassói rádiót akarták elfoglalni – 1921-ben.[1]
A kezdeteket a rádióamatőr klubok jelentették Bukarestben, Nagyszebenben, Brassóban és Konstancán. 1926-ban az állami szervek is rádióadó építését vették tervbe Bukarestben és Kolozsvárott.[2]
Románia az első műsorszóró adóállomást 1929-ben helyezte üzembe Bukarestben[3] 12 kW teljesítménnyel a 761 kHz-en. A Rádiótechnikai Vállalat főmérnöke, Mircea Georgescu célul tűzte ki, hogy az ország főbb egységeit (Erdély, Bánát, Besszarábia, Bukovina) rádióműsorral lássák el. 1932-ben a madridi rádiókonferencia 20 kW adóteljesítményt engedélyezett a botfalui helyszín számára.
Románia az első világháború után német forrásból beszerzett egy adóberendezést, amely két 40 méter magas teleszkopikus adótoronyból és a hozzá tartozó 750 W-os adóberendezésből állt. 1929-ben a 156 kHz frekvencián végzett térerősségmérések útján választották ki a berendezés végleges felállítási helyét úgy, hogy a talaj vezetőképességét is figyelembe vehessék. 1931-ben egy további felállítási helyet is megvizsgáltak (Barcaföldvár), ott azonban nehézségeket okoztak a földterület kisajátítási költségei. Így esett a választás Botfalura.
A nagyadó építése
A két 40 méter magas adótornyot fenyőfából építették. Az adóteljesítményt ekkor 20 kW-ra emelték. Románia ebben az időben nem rendelkezett még nemzetközileg engedélyezett frekvenciával. Azt csak később, a luzerni nemzetközi rádióértekezleten (1933) a 235 kHz frekvenciára kapták volna, ám Románia alacsonyabb frekvenciát szeretett volna. Így kapta az előzőleg Hollandiának ígért 160 kHz-es frekvenciát, amelyet 1934. január 15-ével jóvá is hagytak.
Az adóberendezés építését 1933-ban Gheorghe Cartianu-Popescu (wd) elektromérnök vezetésével kezdték Botfaluban. Az adóberendezés elemeit Londonból Guglielmo Marconi cége szállította. Ebben az évben három ilyen adót is szállítottak; közülük a finn Lahti kábelteljesítményét sikerült 220 kW-ra növelni.[4]
Az antenna a Marconi-féle szimmetrikus T-sugárzó, középső táplálással. Az ilyen antennák jelentős tetőkapacitással rendelkeznek (az antenna mérete jelentősen kisebb a hullámhossz negyedénél). A sugárzott jel függőlegesen polarizált rádióhullám.[5]
A talajvíz magas szintje megfelelő lett volna a rádiótechnikai követelményeknek, de az építkezési munkálatokat hátráltatta. Emiatt az adóberendezés céljára 15 méteres impregnált tölgyfa rönkökön álló épületet kellett létesíteni. 1935-re készen állt a két 225 méter magas, három irányban, hét szinten kábelekkel rögzített rácsos szerkezetű adótorony. A sugárzást 1935 január elsején a világon csaknem legnagyobb teljesítménnyel lehetett elkezdeni. Az elektromos energiát egy 700 lóerős Diesel-aggregátor szolgáltatta, minthogy akkor azon a vidéken villamos energiaszolgáltatás még nem volt. Az adás a helyszínen felállított stúdióból folyt, csak két évvel később építették ki a kábelkapcsolatot Bukaresttel, ezután már a fővárosból készült a műsor.[6]
Világháborús viszontagságai
A második bécsi döntés értelmében a Magyar Honvédség 1940. szeptember 5-e és 13-a között megszállta Észak-Erdélyt. Ekkor az új országhatár Botfalutól alig két kilométerre északra húzódott.
Az adóállomást több ízben igénybe vették az országos műsorszolgáltatástól függetlenül. Így 1941 januárban a légionárius felkelés (wd) Bukarestben fegyveres harccal foglalta el a rádiót, Brassóban is elfoglalták a stúdiókat. Azt a hírt is a brassói rádió mondta be, hogy a lázadók (a légionisták) megadták magukat[7]
A románok kiugrása után 1944 augusztusában az adótornyot bombatalálat érte. A németek 70 tonna bombát dobtak le az adóberendezésekre,[8] és azt csak 1946-re állították helyre.[9]
Az újjáépített adó
Sajtóhírek szerint az adó már 1945-ben üzemképes volt,[10] sőt: magyar nyelven szólalt meg az az 1848-as szabadságharc 97. évfordulóját ünnepelve, és külön megemlékezést tartottak Ady Endréről.
1950-ben a koppenhágai rádióértekezlet az adó frekvenciáját 160-ról 155 kHz-re változtatta.[11] 1965-ben egy francia gyártmányú Thomson-Houston berenezés lehetővé tette az adóteljesítménynek 1200 kW-ra emelését. Ezzel egyidőben az antennákat is felújították, most hat páthuzamos, vízszintesen kifeszített sugárzóból áll.[12] Az új antenna tetőkapacitását ismételten beállították, úgy, hogy az tökéletes monopol sugárzóvá váljék. 1986-ban a genfi rádiókonferencia határozata értelmében átálltak a 153 kHz frekvenciára. 2003-ban az adóvégfokozatot Harris gyártmányú félvezetősre cserélték; az azóta csupán 200 kW teljesítménnyel üzemel.
A középhullámú adótorony
A középhullámú adótorony a két hosszúhullámú adótoronytól délre helyezkedik el:
576 kHz-en 50 kW teljesítménnyel az állami Román rádió (Radio România) „Actualităţi” műsorát továbbítja.
1197 kHz frekvencián 14 kW teljesítménnyel négy műsort megosztva közvetít:
- Radio Târgu Mureş (románul)
- Antena Braşovului
- Marosvásárhelyi Rádió (magyarul reggel 6-tól este 9-ig)
- Radio Neumarkt (németül este 9-től 10-ig)
Fordítás
Ez a szócikk részben vagy egészben a Sender Bod című német Wikipédia-szócikk ezen változatának fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Jegyzetek
- ↑ (1921) „A nagy irredenta-pör Kolozsvárott”. Magyarország 28 (202), 3-3. o.
- ↑ (1926) „A rádió Romániában”. Újság 2 (167), 9. o.
- ↑ Ilie Mihaescu: Radio Romania la 75 de ani. (Hozzáférés: 2017. augusztus 21.)
- ↑ W. J. Baker. The History of the Marconi Company 1874-1965. Eastbourne: Routledge. 0-415-14624-0
- ↑ Botfalu, adó és az adótornyok. geonemes. (Hozzáférés: 2017. augusztus 21.)
- ↑ MvMarius: Hosszú vagy rövid hullámok. (Hozzáférés: 2017. augusztus 21.)
- ↑ (1941) „A brassói rádió szerint a lázongók mindenütt megadták magukat” 69 (19), 2-2. o.
- ↑ Pușa Roth, Costin Tuchilă: A román rádióállomások bombázása 1944-ben. Radio Romanis Cultural. . (Hozzáférés: 2017. augusztus 21.)
- ↑ Mikhail Shcherbak: Fényképek az adótoronyról és az adóberendezéstől. Radiomap. . (Hozzáférés: 2017. augusztus 21.) A nyolcadik képen a vörösizzásig hevült adócső látható. Ennek érdekessége, hogy ekkora teljesítménynél már elpárologtatásos hűtésű adócsöveket szokás használni
- ↑ (1945) „Románia ünnepli az 1848-as szabadságharc évfordulóját”. Szabad Nép 3 (63).
- ↑ Walter Brummer: Hosszúhullámú történetek. (Hozzáférés: 2017. augusztus 21.)
- ↑ Dieter Faersch: Az adótorony részletei. Bernd Waniweski. (Hozzáférés: 2017. augusztus 21.)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
A Princetoni temetőben eltemetett személyek
Jugoszlávia nemzeti hősei
Lengyelországi közlekedési hálózatok
1-síkbarajzolható gráf
1001 a tudományban
10H busz (Szombathely)
11. század
1101-es keresztes hadjárat
12-es busz (Szombathely)
1260 (szám)
13. század
13769-es elnöki rendelet
14. század
1403 a tudományban
1431
1444 a tudományban
1445 a tudományban
1474
15. század
1560 a tudományban
15 kV-os villamos vontatás
16. század
1600 az irodalomban
1626
17. század
1745 a tudományban
1783
18. század
1801
1810
1830
1831
1837
1841
1847
1850
1852
1858
1859
1860
1861
1862
1863
1863 a tudományban
1864
1865
1866
1867
1868
1869
1870
1872
1873
1874
1875
1876
1877
1878
1879
1880
1881
1882
1884
1887
1888
1889
1892
19. század
1901
1908 a filmművészetben
1912 a filmművészetben
1913
1914-1918-online
1918
1921
1922
1923
1926
1927
1931
1936
1937
1939
1944
1944 a filmművészetben
1946
1947
1948
1950. őszi sztrájkhullám Ausztriában
1952-es cannes-i filmfesztivál
1955
1967
1972
1978-as amatőr ökölvívó-világbajnokság
1980–1985 közötti magyar országgyűlési képviselők listája
1985–1990 közötti magyar országgyűlési képviselők listája
1986 a filmművészetben
1989. december 16. sugárút
1992
1999-es Nickelodeon Kids’ Choice Awards
1U busz (Szombathely)
20. századi klasszikus zenei zeneszerzők listája
2003
2004–2005-ös síugró-világkupa
2011-es népszámlálás (Románia)
2013-as Rubik-kocka-világbajnokság
2014-es oroszbarát zavargások Ukrajnában
2015
2015-ös kazahsztáni elnökválasztás
2015-ös Rubik-kocka-világbajnokság
2016
2016-os berlini terrortámadás
2016-os ecuadori földrengés
2016-os törökországi katonai puccskísérlet
2016-os terrorcselekmények Németországban
2016 a vasúti közlekedésben
2017
2017-es katalóniai terrortámadások
2017-es Red Bull Air Race Világkupa
2017-es stockholmi terrortámadás
2017-es virágvasárnapi robbantások
2017 a légi közlekedésben
2017 a tudományban
2018
2018-as Formula–1 kanadai nagydíj
2018-as Red Bull Air Race Világkupa
2018 a tudományban
2019-es albániai földrengés
2019-es budapesti hajókatasztrófa
2019-es európai parlamenti választás
2019-es európai parlamenti választás Németországban
2019-es európai parlamenti választás Olaszországban
2019-es romániai népszavazás
2020. évi nyári olimpiai játékok
2021 új világörökségi helyszínei
2022. évi téli olimpiai játékok
2064
20A busz (Szombathely)
20C busz (Szombathely)
21-es busz (Szombathely)
2187 (szám)
21A busz (Szombathely)
22-es busz (Szombathely)
23-as busz (Szombathely)
24-es busz (Szombathely)
25-ös busz (Szombathely)
25I-NBOMe
25 103-as mellékút (Magyarország)
26-os busz (Szombathely)
27-es busz (Szombathely)
27A busz (Szombathely)
29A busz (Szombathely)
29C busz (Szombathely)
2A busz (Szombathely)
2C-E
2C busz (Szombathely)
3. század
30Y busz (Szombathely)
3277 Aaronson
33. Charlemagne Waffen-SS gránátos hadosztály (1. francia)
34-es szabály
3753 Cruithne
39 lépcsőfok (egyértelműsítő lap)
3:1 a szerelem javára (operett)
3H busz (Szombathely)
4-es metró (Nanking)
42 cm Haubitze M. 14/16
442-es főút (Magyarország)
4H busz (Szombathely)
5-ös busz (egyértelműsítő lap)
5-ös busz (Szombathely)
5-HT-receptor
59-es villamos (egyértelműsítő lap)
5H busz (Szombathely)
6-os busz (Szombathely)
6. század
640 (szám)
6A busz (Szombathely)
6H busz (Szombathely)
7-es busz (Szombathely)
7. század
7H busz (Szombathely)
8-as busz (Szombathely)
8. század
810 (szám)
86-os főút (Magyarország)
8H busz (Szombathely)
9-es busz (Szombathely)
90. Oscar-gála
95. Oscar-gála
99 Mozgalom
9H busz (Szombathely)
Az 1861-es magyarországi országgyűlés képviselőinek listája
Az 1955-ös Le Mans-i versenybaleset
A Biblia világa
A brassó–botfalui hosszúhullámú rádióadó
Special:CentralAutoLogin/start?type=1x1
Szerkesztővita:*feridiák/Archívum2018–2020
VAZ–2104, VAZ–2105 és VAZ–2107
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.