Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Joseph Ducreux
Joseph Ducreux
Ducreux legismertebb önarcképe, a "Portrait de l'artiste sous les traits d'un moqueur"
Ducreux legismertebb önarcképe, a "Portrait de l'artiste sous les traits d'un moqueur"

Született1735. június 26.
Nancy, Franciaország
Meghalt1802. július 24. (67 évesen)
Párizs és Saint-Denis közötti úton, Franciaország
Nemzetisége francia
Stílusa portrék
A Wikimédia Commons tartalmaz Joseph Ducreux témájú médiaállományokat.

Báró Joseph Ducreux (Nancy, 1735. június 26. – Párizs és Saint-Denis közötti úton, 1802. július 24.) egy francia portréfestő, pasztellista, miniatűr portrékészítő, és vésnök volt. XVI. Lajos francia király udvari festőjeként nagy sikereket könyvelhetett el, a francia forradalmat követően pedig ezt tovább tudta folytatni. Újdonságot azon a téren alkotott, hogy festményei kevésbé hivatalosak, azokon érzelmek és arckifejezések is láthatóak.

Élete

Mária Antónia 1769-ben; ezt a festményt küldték el a dauphin-nek, mielőtt találkozott volna menyasszonyával.

A franciaországi Nancyban született, s a mesterséget édesapjától leste el, aki szintén festő volt. Amikor 1760-ban Párizsba költözött, Ducreux a pasztellista Maurice-Quentin de La Tour tanítványa lett, aki kifejezetten portréfestészetre szakosodott. Technikája kialakítása során nagy hatással volt még rá Jean-Baptiste Greuze olajfestő módszere. 1769-ben Bécsbe küldték, hogy fessen meg egy miniatúrát Mária Antóniáról, mielőtt hozzáadnák a leendő XVI. Lajos francia királyhoz. Szolgálataiért megkapta a báró és a "királynő első festője" címeket, annak ellenére, hogy nem volt tagja az 1648-ban alapított Festők és Szobrászok Királyi Akadémiájának, amely pedig csak tagok részére adta ki az utóbbi címet.

A francia forradalom kitörését követően Londonba utazott, ahol befejezte XVI. Lajos utolsó portréját kivégzése előtt. Érdekében Jacques-Louis David járt közben, aki 1793-ban visszatért Párizsba. Ezután karrierjét nyugodt körülmények között folytathatta. Otthona művészek és zenészek találkozóhelye lett, akik gyakran kértek tőle képeket. Egyikük Étienne Nicolas Méhul volt, aki egyik operája főszereplőjét Ducreux-ról mintázta.

Ducreux gyermekei közül a legidősebb fiú, Jules szintén festő volt, majd gyalogsági századosként vesztette életét a jemappes-i csatában; néhány festménye ma is fennmaradt. A többi gyermeke fiatalon meghalt. Legidősebb lánya, Rose-Adélaïde Ducreux, azonban szintén festő lett.

Munkássága

Ásító önarckép, kb. 1783

Ducreux a portréfestészetre specializálódott. Korai képein pasztellszíneket használt, amelyeken érződik De La Tour hatása. 1760-tól listát vezetett az általa készített művekről, viszont a legritkább esetben írta alá festményeit. Emiatt sok művét tévedésből másnak tulajdonították.

Ismertebb portréi közé tartozik Pierre Choderlos de Laclos és Mária Terézia magyar királynő portréja, ahogy a francia királyi párról készített művei is. Számos önarcképet is készített, amelyek manapság is közismertek, köztük az egyiken éppen egy hatalmasat ásít. Másik híres önarcképén a nézőre vigyorog és ujjával felé mutat. Már ezekből is látszik, hogy Ducreux szakítani kívánt a klasszikus "merev" portrékkal. A fiziognómia területén végzett kutatásai során arra a megállapításra jutott, hogy az arc tükrözi a képen szereplő emberek személyiségét is, tehát törekedett ezek ábrázolására is. A Le Discret című képén például egy férfi látható, aki ujját a szájához emeli, ezzel mutatva, hogy csendben marad, diszkrécióját mutatva. Képei nagy hasonlóságot mutatnak a klasszikus holland festészet portréival, és az osztrák szobrászművész, Franz Xaver Messerschmidt műveivel.

Internetes mém

Ducreux híres önarcképe, a Portrait de l'artiste sous les traits d'un moqueur internetes mémmé vált, melynek lényege, hogy különféle rapszámok vagy popdalok dalszövegeit írják rá a képre hivatalos megfogalmazású, egyben archaizáló régies angol nyelvezettel.

Galéria

Ajánlott irodalom

  • (franciául) Georgette Lyon, "Joseph Ducreux. Premier peintre de Marie Antoinette," Paris, 1958
  • (franciául) Emilie-Juliette Gauby, "Joseph Ducreux 1735–1802 Peintre de portraits", Student at Blaise Pascal University Clermont II, 2004

További információk

Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Joseph_Ducreux
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Joseph Ducreux

Villamosmérnöki és elektronikai alapfogalmak - elektronica.hu
čítajte viac na tomto odkaze: Internethumor





A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.