A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Southern Railway | |
Rövid név | SR |
Típus | vasúttársaság |
Jogelőd |
|
Alapítva | 1923. január 1. |
Megszűnt | 1949. június 10. |
Jogutód | Southern Region of British Railways |
Székhely | London Waterloo pályaudvar |
A Wikimédia Commons tartalmaz Southern Railway témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A Southern Railway (SR) a Big Four, vagyis az 1921-ben elfogadott fúziós törvény alapján létrejött négy nagy angol vasúttársaság legkisebb tagja.
Összeolvadás
Nagy-Britannia vasúthálózata a legrégebbi a világon: az első vonalat 1825-ben nyitották meg az utazóközönség előtt. Az ipari forradalom idején ugrásszerűen megnőtt a vasúttársaságok száma, de a tulajdonosi struktúra miatt nem volt egységes a szolgáltatás. Az első világháború alatt a teljes hálózatot a kormány ellenőrizte, de államosításra nem került sor, holott az ötletet William Gladstone későbbi miniszterelnök már az 1830-as években felvetette.
Az 1921-ben elfogadott, 1923. január 1-jén életbe lépett törvény a megmaradt vasúttársaságokat négy nagy cégcsoportban - Big Four - egyesítette a hatékonyság és gazdaságosság növelése, valamint az összehangolt fejlesztés érdekében. A Big Four négy tagja a Great Western Railway (GWR), a London and North Eastern Railway (LNER), a London, Midland and Scottish Railway (LMS) és a Southern Railway (SR) lett. A négy nagy cég részvénytársasági formában működött egészen 1947. december 31-ig, amikor államosították őket, és létrehozták belőlük a British Railwayst.
A cég
A társaság 1923-ban mindössze 3518 kilométer hosszú vasútvonalat birtokolt, ebből 19 kilométer keskeny nyomtávú volt. Birtokában volt azonban a brit szigetek legnagyobb személypályaudvara, és minden más vállalatnál több járatot közlekedtetett naponta. Vonalai Londont és csatorna legnagyobb kikötőit, köztük Southamptont és Dovert, illetve Anglia déli, délnyugati településeit kötötték össze. A csatornán át hajókkal érkező utasok jelentős része a Southern Railwayjel folytatta útját. A cég tulajdonában volt a londoni Waterloo, Victoria és Charing Cross állomás.
Míg a Big Four három másik nagy cége elsősorban teherszállításra és hosszú távú expresszekre összepontosított, addig az SR a világ legnagyobb elektromos elővárosi hálózatát építette ki London körzetében. Ezen kívül vonatai óriási tömegű kirándulót vittek a tengerparti városokba, köztük Brightonba. Ez a tapasztalat jól jött a második világháborúban, amikor a cég közreműködött a londoniak evakuálásában, illetve a katonák szállításában.
Az SR bevételének háromnegyedét szerezte utasszállításból. Míg a társaság a nagy-britanniai vasútvonalak egynyolcadát birtokolta, addig az összes utas több mint egynegyede Southern Railway-vonaton utazott. A társaság érdekeltségébe kikötők, hotelek és kompok is tartoztak. 1935-ben a cégnek 1919 mozdonya, 6647 személykocsija, 33 ezer 584 tehervagonja és 2054 elektromos járműve volt.
A cég elnökei
- Sir Hugh Drummond (1923-1924)
- Everard Baring (1924-1932)
- Gerald Loder (1932-1934)
- Robert Holland-Martin (1935-1944)
- Eric Gore-Brown (1944-1947)
Források
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
1981
1984
1995 típusú szerelvény
2009 típusú szerelvény
Advanced Passenger Train
Anglia
Billenőszekrényes járművek
British Rail 300 sorozat
British Rail 302 sorozat
British Rail 303 sorozat
British Rail 304 sorozat
British Rail 305 sorozat
British Rail 306 sorozat
British Rail 307 sorozat
British Rail 308 sorozat
British Rail 309 sorozat
British Rail 310 sorozat
British Rail 311 sorozat
British Rail 312 sorozat
British Rail 313 sorozat
British Rail 314 sorozat
British Rail 315 sorozat
British Rail 317 sorozat
British Rail 318 sorozat
British Rail 319 sorozat
British Rail 320 sorozat
British Rail 321 sorozat
British Rail 323 sorozat
British Rail 332 sorozat
British Rail 333 sorozat
British Rail 370 sorozat
British Rail 373 sorozat
British Rail 378 sorozat
British Rail 380 sorozat
British Rail 390 sorozat
British Rail 395 sorozat
British Rail 444 sorozat
British Rail 450 sorozat
British Rail 455 sorozat
British Rail 458 sorozat
CTRL
D78 típusú szerelvény
DVD
Egyenáram
Egyesült Királyság
Electrostar
Eurostar
Fájl:APT at Crewe.jpg
Fájl:P transport-lightblue.png
Felsővezeték
Fiat Ferroviaria
Franciaország
InterCity 125
Japán
Motorvonat
Mozdony
Nagysebességű vasút
Nyomtávolság
Pendolino
Portál:Vasút
Prototípus
Sablon:Villamos motorvonatok Angliában
Sablonvita:Villamos motorvonatok Angliában
Siemens Desiro
Sinkanszen
Southern Railway (Nagy-Britannia)
Speciális:Könyvforrások/0199269092
Speciális:Könyvforrások/0711014744
Speciális:Könyvforrások/085059412X
Speciális:Könyvforrások/086187580X
Speciális:Könyvforrások/0905466373
Személykocsi
Szerkesztő:B.Zsolt/nygma
TGV
Váltakozó áram
Virgin Trains
West Coast Main Line
Wikimédia Commons
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.