A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Nankingi metró | |
A 3-as metró egyik szerelvénye | |
Adatok | |
Ország | Kína |
Város | Nanking |
Működés kezdete | 2005. szeptember 3. |
Járműfajta | metró |
Hálózat hossza | 376,5 km |
Vonalak száma | 10 |
Állomások száma | 174 db |
Nyomtávolság | 1435 mm |
Maximális sebesség | 120 km/h |
Áramellátás | 1500 V DC (felsővezeték) |
Elhelyezkedése | |
é. sz. 32° 03′ 39″, k. h. 118° 46′ 44″Koordináták: é. sz. 32° 03′ 39″, k. h. 118° 46′ 44″ | |
A Nankingi metró weboldala | |
A Wikimédia Commons tartalmaz Nankingi metró témájú médiaállományokat. |
A nankingi metró (egyszerűsített kínai: 南京地铁; hagyományos kínai: 北京地鐵; pinjin: Nancsing titie ( )) a kínai Nanking városának hét vonalból álló metróhálózata. A hálózat első vonalának átadására 2005. szeptember 3-án került sor, ez az 1-es vonal Majkaocsiao ( )–Olimpiai stadion szakasza volt. A hálózat 2005 óta jelentősen bővült, 2018 májusára hossza elérte a 376,5 kilométert, ezzel Kína ötödik legnagyobb metróhálózatává vált. A nankingi metrót a Nankingi Metró Társaság[* 1] üzemelteti.
Története
1984-ben tettek először javaslatot a nankingi Városi Kongresszuson metróhálózat építésére. A lehetséges nyomvonalakhoz szükséges vizsgálatok 1986 áprilisában megtörténtek és még ez év decemberében megjelentek az első tervek. A terv egy észak–déli, egy kelet–nyugati és egy északnyugat–délkeleti irányú vonalat tartalmazott. A három vonal a belvárosban egy háromszög alakban találkozott volna. 1993-ban újabb vonal került bele a tervezetbe, ez a városmagot keresztezte volna. Ugyanekkor felmerült a Pukou kerülettel való összekötés is, illetve az akkor még tervezett Nanking-Lukou ( ) nemzetközi repülőtér metrókapcsolata is.
Az első vonal Majkaocsiao ( )–Olimpiai stadion szakasza 1999-ben megkapta az építési engedélyt, a kísérleti állomás építése pedig 2000 májusában megkezdődött. 2000 decemberében a teljes vonalon elkezdődtek a munkálatok. Az 1-es vonal átadására 2005. szeptember 3-án került sor. A második vonal építése 2006 májusában indult meg, megnyitása pedig négy évvel később, 2010. május 28-án volt. Ugyanekkor az 1-es vonalnak kiágazása épült Antömen ( ) állomásnál a Kínai Gyógyszerészeti Egyetem[* 2] felé. 2014. július 1-jén az 1-es metró Antömen ( )–Olimpiai stadion szakaszán elindult a 10-es metró, amit ekkor új vonalrésszel is bővítettek: megnyílt az Olimpiai stadion–Jüsanlu ( ) szakasz. Ettől kezdve az 1-es metró nem közlekedik a stadion felé. Ugyanekkor indult el az S1-es metró is a nankingi Déli pályaudvar és a Nanking-Lukou ( ) nemzetközi repülőtér között. Egy hónappal később, augusztus 1-jén elindult az S8-as is, Tajsanhszincun ( ) és Csinniuhu ( ) állomások között. Ennek a vonalnak 2015. április 1-jéig nem volt kapcsolata a hálózattal, ez a 3-as metró elindulásával valósult meg. 2017. január 18-án átadták a 4-es metrót, ami Longjiang ( ) és Hszienlinhu ( ) állomások között szállít utasokat. 2017 legvégén újabb vonalakkal bővült a hálózat, megnyílt az S3-as és az S9-es vonal is. 2018 májusában megnyitották az S7-es vonalat is. A tervek szerint a város metróhálózata 2022 végére már 14 vonalból fog állni (1–7, 10–11, S1, S3, S7–S9).
Vonalak
Vonal | Végállomások | Megnyitás éve | Hossz (km) | Állomások száma | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Majkaocsiao ( ) | Kínai Gyógyszerészeti Egyetem | 2005 | 37,9 | 27 |
2 | Jufangcsiao ( ) | Csingtienlu ( ) | 2010 | 38,0 | 26 |
3 | Lincsang ( ) | Mocsoutunglu ( ) | 2015 | 44,9 | 29 |
4 | Lungcsang ( ) | Hszienlinhu ( ) | 2017 | 33,8 | 18 |
10 | Antömen ( ) | Jüsanlu ( ) | 2014 | 21,6 | 14 |
S1 | Nanking-Déli pályaudvar | Kungkanghszincsengcsiangning | 2014 | 36,3 | 9 |
S3 | Nanking-Déli pályaudvar | Kaocsiacsung ( ) | 2017 | 37,6 | 19 |
S7 | Kungkanghszincsengcsiangning | Vuhsziangsan | 2018 | 28,8 | 9 |
S8 | Tajsanhszincun ( ) | Csinniuhu ( ) | 2014 | 45,2 | 17 |
S9 | Hsziangjülunan ( ) | Kaocsun ( ) | 2017 | 52,4 | 6 |
Összesen | 376,5 | 159[* 3] |
- Átszállópontok
Nanking metróhálózatának összesen 13 átszállópontja van, ebből egy állomást (Nanking-Déli pályaudvar) négy vonal érint.
Állomás | Vonalak |
---|---|
Antömen ( ) | 1-es vonal 10-es vonal |
Csimingsze ( ) | 3-as vonal 4-es vonal |
Csinmalu ( ) | 2-es vonal 4-es vonal |
Hsziangjülunan ( ) | S1-es vonal S9-es vonal |
Hszincsiekou ( ) | 1-es vonal 2-es vonal |
Jufangcsiao ( ) | 2-es vonal S3-as vonal |
Jüantung ( ) | 2-es vonal 10-es vonal |
Kulou ( ) | 1-es vonal 4-es vonal |
Kungkanghszincsengcsiangning ( ) | S1-es vonal S7-es vonal |
Nanking pályaudvar | 1-es vonal 3-as vonal |
Nanking-Déli pályaudvar | 1-es vonal 3-as vonal S1-es vonal S3-as vonal |
Tahszingkung ( ) | 2-es vonal 3-as vonal |
Tajfenglu ( ) | 3-as vonal S8-as vonal |
Építés alatt
Nankingban 2018 végén három új metróvonal és két új szakasz építése van folyamatban: várhatóan 2022-ig befejeződik az 5-ös, a 6-os és a 7-es vonal építése, illetve az 1-es és a 10-es metró meghosszabbítása. Az 5-ös vonal építése 2016 óta folyik, 37,5 km hosszú vonalán 30 állomást alakítanak ki. A 2017–18-as év fordulóján megindult 6-os és 7-es vonal hossza közel 35 kilométer lesz vonalanként, a 6-oson 18, a 7-esen 27 állomást érintve. Az 1-es és a 10-es metró meghosszabbítása 2016-ban kezdődött meg, az 1-es új szakasza 7,2 hosszú lesz és 5 állomás épül a vonal mentén, míg a 10-esén 12,1 km hosszan 7 állomás lesz.
Jegyrendszer
A metróvonalakat 2 jüan ( )ért lehet igénybe venni maximum 8 állomásnyi távolságra, a 9 és 12 állomás közötti táv 3 jüan ( )ba, a 13 állomásnyi, és az annál hosszabb utazás pedig 4 jüan ( )ba kerül. A Jinlingtung ( )-kártyát használók ezeknél olcsóbban, 5%-os kedvezménnyel utazhatnak. A Jinlingtung ( )-kártya ára 25 jüan ( ), és ezt a metrón való utazáshoz is fel lehet használni és az egész városban újra lehet tölteni. Hasonlít a londoni Oyster kártyához, ugyanis ezt is lehet használni más tömegközlekedési eszközökön, illetve taxival való utazásra is.
Jegyárak
Viteldíj (¥ = jüan) | ¥2 | ¥3 | ¥4 | ¥5 | ¥6 | ¥7 | ¥8 | ¥9 | ¥10 | ¥11 | ¥12 | ¥13 | ¥14 | ¥15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Távolság (km) | 0~10 | 10~16 | 16~22 | 22~30 | 30~38 | 38~48 | 48~58 | 58~70 | 70~84 | 84~98 | 98~112 | 112~126 | 126~140 | 140~154 |
*Az S9-es vonal megnyitása után a leghosszabb megtehető út a Csinniuhu ( )–Kaocsun ( ) útvonal (148,4 km) lett. |
Galéria
-
Metrókocsi az 1-es vonalon
-
A 2-es metró egyik szerelvénye
-
A 4-es metró kocsijai 2016-ban
-
Metrókocsi a 10-es vonalon
-
Alstom/CRRC[* 4] metró az S1-esen
-
Az S8-as metró Tajfenglu ( ) állomása
-
A 10-es metró egyik szerelvényének belseje
Megjegyzések
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben a Nanjing Metro című angol Wikipédia-szócikk ezen változatának fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
- Ez a szócikk részben vagy egészben a(z) 南京地铁 című kínai Wikipédia-szócikk ezen változatának fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét és a szerzői jogokat jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.