A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
A motorvonat olyan saját erőgéppel felszerelt, több járműegységből álló vasúti vontatójármű, amely haszonteher (utasok, vagy teheráru) szállítására is alkalmas.
Egy, vagy több motorkocsiból és önálló gépezettel nem rendelkező pótkocsiból (mellékkocsiból) összeállított szerelvényt, ha forgalomban tartósan összekapcsolva közlekedik, motorvonatnak nevezzük. Motorvonatnak tekinthető a vontató motorkocsiból és a hozzá tartozó mellékkocsikból összeállított szerelvény is, ha a mellékkocsik üzemi funkciói csak a saját vontatómotorkocsi-típusukkal összekapcsolva használhatók teljeskörűen.
Felhasználása
A motorvonatokat általában olyan szállítási feladat ellátására használnak ahol a motorvonat jellegzetességei jól kihasználhatók.
- A jó haszonteher/elegysúly arány előnyös kisforgalmú, kis engedélyezett tengelyterhelésű vonalakon,
- A haszonteher növeli a jármű tapadósúlyát, így a kifejthető adhéziós vonóerejét. Ez előnyös kis tengelyterhelésű vonalakon, illetve intenzív gyorsításokat igénylő menetciklusnál (jellemzően a sűrűn megálló elővárosi vasutak)
- A hajtás több tengelyre szétosztható, ami növeli a beépíthető gépezeti teljesítményt. Ez előnyös nagy emelkedésű hegyipályákon, illetve nagysebességű vasutaknál.
Motorkocsi vagy motorvonat?
A csuklós motorkocsik egyértelmű elnevezésére nincs egységes szokvány. A csuklós motorkocsit a helyi közforgalmú vasutak (közúti vasút, helyiérdekű vasút) terminológiája motorkocsinak, a nagyvasúti terminológia motorvonatnak nevezi.
A motorvonatokat jellemzően a vonatot képező járműegységek számával (kétrészű, háromrészű stb.), és a hajtógép jellegével nevezzük meg.
Ezek alapján beszélhetünk:
- dízel motorvonatról
- villamos motorvonatról
- hibridüzemű motorvonatról
A zárt motorvonat
- forgalmi szempontból zárt motorvonat: az a motorvonat amely átrendezés nélkül képes mindkét irányban a teljes sebességgel közlekedni, mindkét végén teljesértékű vezetőállással rendelkezik
- műszaki szempontból zárt motorvonat: az a motorvonat, melynek járművei a forgalomban nem kapcsolhatók szét, vagy a szétkapcsolt járművek önmagukban teljesértékűen, üzemszerűen nem használhatók. A zárt motorvonat járművei általában csak műhelyben, különleges eszközökkel kapcsolhatók szét.
A motorvonat részei
A motorvonatok járműösszeállítása a felhasználási cél függvényében sokféle lehet.
A motorvonat részei a szerelvényben betöltött szerepük alapján általában:
- motorkocsi (m) (l. feljebb)
- mellékkocsi, vagy pótkocsi (p): önálló hajtógépezettel nem rendelkező haszonteher-szállító jármű,
- vezérlőkocsi (v) olyan jármű, melyben a motorvonat vezetéséhez szükséges vezetőállást alakítottak ki.
- hajtófej olyan különleges kialakítású mozdony, amelynek csak az egyik végén található vezetőállás, a szerelvényhez kapcsolódó vége általában a zárt motorvonatokon alkalmazott különleges vonókészülékkel van felszerelve, a járműszekrény ezen a végen a hozzákapcsolt járművel azonos formára van kiképezve (jellemzően a nagysebességű motorvonatoknál használatos).
A motorvonat gépezete
A motorvonat erőgépe és erőátvitele a motorkocsikéhoz hasonló. Zárt motorvonatoknál előfordul, hogy tömegelosztás és a helykihasználás javítására a gépezet részeit több járműegységen osztják szét. Gyakori, hogy a tapadás jobb kihasználása végett a mellékkocsik forgóvázai is hajtott forgóvázak.
Irodalom
- Horst J. Obermayer: Taschenbuch Deutsche Triebwagen, Frankh Stuttgart 1986, ISBN 3-440-04054-2
- Günther Klebes: Die elektrischen und Diesel-Triebfahrzeuge auf der Eisenbahntechnischen Ausstellung in Seddin anläßlich der Eisenbahntechnischen Tagung in Berlin in der Zeit vom 21. September bis 5. Oktober 1924. Monographien und Mitteilungen, Folge 20 (Doppelheft). Herausgegeben von der Deutschen Gesellschaft für Eisenbahngeschichte e.V. Karlsruhe 1978. ISBN 3-921700-18-3
További információk
|
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
1981
1984
1995 típusú szerelvény
2009 típusú szerelvény
Advanced Passenger Train
Anglia
Billenőszekrényes járművek
British Rail 300 sorozat
British Rail 302 sorozat
British Rail 303 sorozat
British Rail 304 sorozat
British Rail 305 sorozat
British Rail 306 sorozat
British Rail 307 sorozat
British Rail 308 sorozat
British Rail 309 sorozat
British Rail 310 sorozat
British Rail 311 sorozat
British Rail 312 sorozat
British Rail 313 sorozat
British Rail 314 sorozat
British Rail 315 sorozat
British Rail 317 sorozat
British Rail 318 sorozat
British Rail 319 sorozat
British Rail 320 sorozat
British Rail 321 sorozat
British Rail 323 sorozat
British Rail 332 sorozat
British Rail 333 sorozat
British Rail 370 sorozat
British Rail 373 sorozat
British Rail 378 sorozat
British Rail 380 sorozat
British Rail 390 sorozat
British Rail 395 sorozat
British Rail 444 sorozat
British Rail 450 sorozat
British Rail 455 sorozat
British Rail 458 sorozat
CTRL
D78 típusú szerelvény
DVD
Egyenáram
Egyesült Királyság
Electrostar
Eurostar
Fájl:APT at Crewe.jpg
Fájl:P transport-lightblue.png
Felsővezeték
Fiat Ferroviaria
Franciaország
InterCity 125
Japán
Motorvonat
Mozdony
Nagysebességű vasút
Nyomtávolság
Pendolino
Portál:Vasút
Prototípus
Sablon:Villamos motorvonatok Angliában
Sablonvita:Villamos motorvonatok Angliában
Siemens Desiro
Sinkanszen
Southern Railway (Nagy-Britannia)
Speciális:Könyvforrások/0199269092
Speciális:Könyvforrások/0711014744
Speciális:Könyvforrások/085059412X
Speciális:Könyvforrások/086187580X
Speciális:Könyvforrások/0905466373
Személykocsi
Szerkesztő:B.Zsolt/nygma
TGV
Váltakozó áram
Virgin Trains
West Coast Main Line
Wikimédia Commons
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.