A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
A Global System for Mobile Communications – Rail(way) (GSM-R vagy GSM-Rail) rendszer GSM900 technológián alapuló, kifejezetten vasúti felhasználásra szánt fejlesztés. A Siemens és a Nortel cég a két legfőbb támogatója és fejlesztője. A Nortel 2010-ben eladta ezen üzletágát az Ericsson és Kapsch cégeknek.
Manapság a vasúttársaságok vagy analóg rendszerű rádiókapcsolatot, vagy a sínek mellé telepített kábeleken keresztüli kommunikációt használnak. Csak Európában mintegy 35 különböző vasúti rádiós rendszert üzemeltetnek. A Vasutak Nemzetközi Szövetsége az UIC (International Union of Railways) elindította az EIRENE nevű projektet, melynek keretében kifejlesztettek egy, az európai rendszerekkel kompatibilis új digitális vezetéknélküli átviteli szabványt.
A GSM-R technológiát az Európai Unió által koordinált MORANE projekt keretein belül dolgozták ki. A fejlesztés során kialakított rendszer egyszerre alkalmas hang- és adatátvitelre, úgy alakították ki hogy megfeleljen a vasútüzemeltetés során felmerülő összes vezetéknélküli kommunikációs igénynek. A különböző digitális technológiák összehasonlítása után mintegy 32 európai vasúttársaság egy szándéknyilatkozatban (MoU – Memorandum of Understanding) rögzítette hogy elkötelezett a GSM-R rendszer bevezetése mellett.
A GSM-R forgalomirányító rendszere kapcsolatot teremt a mozdonyvezetők, a pályán dolgozók és az állomások között. Biztonságosabbá és gördülékenyebbé teszi a vasúti forgalmat.
Jelenleg Európában szinte minden ország különböző saját fejlesztésű vonatbefolyásoló rendszert használ, ez a nemrég csatlakozott kelet-európai országokkal több mint 20 különböző rendszert jelent. Az EU az egységes és átjárható vasutak megteremtése, a személyszállítás és teherszállítás hatékonyabbá tétele érdekében döntött arról hogy európában be kell vezetni az Egységes Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszert (ERTMS – European Rail Traffic Management System) amely a GSM-R-ből mint szabványos vezetéknélküli átviteli módból és az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerből (ETCS – European Train Control System) áll. Az egységes európai vasúti közlekedésirányítási rendszer bevezetése hosszú folyamat lesz, a fejlettebb tagországok várhatóan 2015-re fedik le vasúthálózataikat az ERTMS rendszerrel. A kevésbé fejlett kelet-európai országokban az EU jelentős támogatásokkal igyekszik ösztönözni mind a GSM-R mind az ETCS-2 szint kiépítését a nemzetközi szállítási folyosókon, korridorokon.
A GSM-R technológia nem régen vált az Európai Unió által elfogadott vasúti kommunikációs szabvánnyá, és már kereskedelmi forgalomban is kapható. Az európai országok mellett Kína és India is a bevezetése mellett döntött.
A Thales U.K. telekommunikációs cég a Nortel-lel közösen megbízást kapott a Csatorna-alagút London és Folkstone közti szakaszának digitális rádiós rendszerekkel történő felszerelésére. Ennek a hálózatnak megbízhatóan ki kell tudni szolgálni a Csalagúton áthaladó mozdonyok vezetőit, valamint az Eurostar szerelvényeken dolgozókat.
1999 folyamán – a világon elsőként – a Banverket társaság (Svédország) megrendelte a Siemens cégtől 7 elavult analóg kommunikációs rendszerének cseréjét GSM-R rendszerekre. 2005-ig a Siemens több, mint 800 rádióállomást telepített. A rendszer bevezetése egyaránt érinti a régi és az új – nagy sebességű – vasútvonalakat és biztosítja ezeken a Siemens által kifejlesztett szolgáltatásokat
A Siemens és a Nortel most a nemzetközi GSM-R rendszeren dolgozik Európában és Ázsiában. Ez felöleli a francia, svéd, svájci, olasz, norvég, angol, német vonalakat. Néhány ázsiai vonalon is folyamatban van már a rendszer telepítése.
További információk
- EIRENE/GSM-R (magyarul)
- SAGEM (magyarul)
- www.gsm-r.com Archiválva 2002. január 20-i dátummal a Wayback Machine-ben (angolul)
- GSM-R (angolul)
- Az Európai Parlament állásfoglalása az ERTMS/ETCS (egységes európai vasúti forgalomirányítási rendszer) telepítéséről (2006. június 15.) (magyarul)
- A GSM/GSM-R üzletág eladása az Ericsson és Kapsch cégeknek[halott link] (angolul)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.