A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
D78 típusú szerelvény | |
D78 Stock | |
Pályaszám | |
District line | |
Általános adatok | |
Gyártó | Metro-Cammel |
Gyártásban | 1976-1983 |
Szolgálatba állás | 1980 |
Selejtezés | 2017 |
Elődje | London Underground O and P Stock |
Utódja | London Underground S7 and S8 Stock |
Műszaki adatok | |
Nyomtávolság | 1 435 mm |
Magasság | 3620 mm |
Szélesség | 2850 mm |
A Wikimédia Commons tartalmaz D78 típusú szerelvény témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A D78 típusú szerelvény a londoni metró villamos motorvonata, melyet a District line utasainak szállítására használnak. A tervek szerint a teljes szerelvényállományt lecserélik 2015-ig.
Története
A vonatokat 1976-ban rendelték meg azzal a céllal, hogy a második világháború előtt gyártott CO/CP szerelvényflottát, illetve a háború után gyártott R típusú szerelvényeket cseréljék velük. 75 vonatot gyártott a Metro-Cammel cég, és 1980. január 28-tól kezdték forgalomba állítani az új szerelvényeket, a folyamat pedig 1983-ig zajlott.
Jellemzők
A vonatok hat kocsiból állnak ellentétben elődeiknél, amelyek hét kocsiból álltak ugyan, de a vagonok kisebbek voltak. A kocsik motorja (LT118 típus) ugyanaz, mint az 1973 típusjelű szerelvények esetén, bár az alváz eltérő.
A D sorozaton sok újítást vezettek be. Ilyen például a gumibetétes felfüggesztés, ami a rázkódásmentes utazást hivatott segíteni. A vezetőfülke sokkal ergonomikusabb elrendezést kapott, a vezetőülés pedig forgócsuklóra került, így előre, hátra, fel, és le mozgatható. Korábbi vonatokkal ellentétben az autostop féket egy joystick helyettesít, amit a vészfékezéshez csavarni kell, az indításhoz előretolni, míg a normál fékezéshez pedig hátrahúzni. Ezenkívül beszereltek még egy ún TMS vonatvezérlő rendszert, amely kijelzi az esetleges hibákat a vonatvezető számára.
A leglátványosabb eltérés a vonat küllemében a korábbiakhoz képest az egyszárnyas ajtók. Korábban az utasok az ajtónyitó gomb segítségével nyitották egyenként az ajtókat, míg az új D78 típus esetén az ajtók egységesen távműködtetésűek a vonatvezető által.
Feliratokat – melyek elmagyarázzák az ajtók használatát – helyeztek el az állomásokon angol, francia és német nyelven az első vonatok üzembehelyezésekor. Az új vonatok ablakain később változtatásokat kellett eszközölni a túlfűtés miatt, így le-fel húzható ablakokat szereltek be a kocsik végeibe.
Felújítás
A kocsikat tervezett élettartamuk félidején felújították, melyet a Metronet hajtott végre, azonban a munkák késtek, amíg a szerződésekkel kapcsolatos alkuk véget értek. Egy prototípus vonatot (három kocsiból állt) készített a közlekedési társaság TMU (változtatásokért felelős egység) egysége az Acton Depot kocsiszínben 2001-ben. Ebben voltak még eltérések a végleges kivitelezéshez képest, azonban ezeket az eltéréseket a többi vonatból már kiiktatták. Az átalakítás, illetve felújítás 2005-ben vette kezdetét, és a következőket tartalmazta:
- a London Underground egységes színét kapták a kocsik a külsejükön
- a belső berendezés zöld és fehér színt kapott
- a juharfa padlót gumibevonatúra cserélték
- a kocsik végeire „hátsóablakok” kerültek
- kapaszkodó-rudakat szereltek fel belül a korábbi kapaszkodó-pántok helyett
- az ajtónyitó-gombokat eltakarták
- pont-mátrix kijelzőket szereltek fel az utasok tájékoztatása érdekében belül, valamint a vonat elején és oldalán
- hangbemondásos utastájékoztató rendszert telepítettek GPS kapcsolattal és odométerrel
- felhajtható üléseket szereltek be, a kerekesszékkel közlekedők pedig utazóteret kaptak
- a vezetőfülke légkondicionált lett
- erősebb festést és az ablakokra biztonsági fóliát szereltek a vandalizmus miatt
- biztonsági kamerákat helyeztek el a kocsikban
Ez volt az első metrószerelvény, amely a kocsi oldalára épített tájékoztató-kijelzőt kapott, noha a háború előtt készült vonatokon is volt már manuális utastájékoztató (becsúsztatható táblával, amelyen a célállomás neve állt).
2008. február 15-én az utolsó kocsikat is elkezdték felújítani. Az utolsó vonatok, amelyekre felújítás várt, a 7534-es (Nyugati vonat) és a 7115-ös (Keleti vonat) voltak a teljes londoni metróhálózatban.
Hangbemondásos utastájékoztató
A felújított vonatokba hangbemondásos utastájékoztató rendszert telepítettek (Emma Clarke hangja). Egy példa a hangbemondásból:
- This is South Kensington. Change here for the Piccadilly line and Circle line via High Street Kensington and Paddington. This is a District Line train to Barking. (Ez az állomás South Kensington. Átszállhatnak a Piccadilly vonalra, valamint a Circle vonalra High Street Kensington és Paddington állomások felé).
Amióta a felújítás volt, ez az első szerelvény típus, amelyen digitalizált hangbemondás figyelmezteti az utasokat, hogy vigyázzanak a peron és vonat közti résre le és felszálláskor.
- Please mind the gap between the train and the platform
Ezen kívül minden állomásnál elhangzik a figyelmeztető szöveg a peron és vonat közti résről, illetve a digitalizált hangbemondás ismerteti az aktuális állomást és felsorolja az átszállási lehetőségeket. Végezetül ismerteti a vonat úticélját.
- Please mind the gap between the train and the platform. This is Westminster. Change here for the Jubilee line. Alight here for Westminster Abbey, the Houses of Parliament and riverboat services from Westminster Pier. This is a District Line train to Tower Hill
(Kérjük figyeljenek a vonat és peron közti résre! Ez az állomás Westminster. Átszállhatnak a Jubilee vonalra. Leszállhatnak a Westminster Abbey-hez, a Parlament épületéhez, valamint a Westminster Pier sétahajó-kikötőhöz. Ez egy District Line vonat, amely Tower Hill állomásig közlekedik)
Galéria
Fordítás
- Ez a szócikk részben vagy egészben a London Underground D78 Stock című angol nyelvű Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Külső hivatkozások
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
1981
1984
1995 típusú szerelvény
2009 típusú szerelvény
Advanced Passenger Train
Anglia
Billenőszekrényes járművek
British Rail 300 sorozat
British Rail 302 sorozat
British Rail 303 sorozat
British Rail 304 sorozat
British Rail 305 sorozat
British Rail 306 sorozat
British Rail 307 sorozat
British Rail 308 sorozat
British Rail 309 sorozat
British Rail 310 sorozat
British Rail 311 sorozat
British Rail 312 sorozat
British Rail 313 sorozat
British Rail 314 sorozat
British Rail 315 sorozat
British Rail 317 sorozat
British Rail 318 sorozat
British Rail 319 sorozat
British Rail 320 sorozat
British Rail 321 sorozat
British Rail 323 sorozat
British Rail 332 sorozat
British Rail 333 sorozat
British Rail 370 sorozat
British Rail 373 sorozat
British Rail 378 sorozat
British Rail 380 sorozat
British Rail 390 sorozat
British Rail 395 sorozat
British Rail 444 sorozat
British Rail 450 sorozat
British Rail 455 sorozat
British Rail 458 sorozat
CTRL
D78 típusú szerelvény
DVD
Egyenáram
Egyesült Királyság
Electrostar
Eurostar
Fájl:APT at Crewe.jpg
Fájl:P transport-lightblue.png
Felsővezeték
Fiat Ferroviaria
Franciaország
InterCity 125
Japán
Motorvonat
Mozdony
Nagysebességű vasút
Nyomtávolság
Pendolino
Portál:Vasút
Prototípus
Sablon:Villamos motorvonatok Angliában
Sablonvita:Villamos motorvonatok Angliában
Siemens Desiro
Sinkanszen
Southern Railway (Nagy-Britannia)
Speciális:Könyvforrások/0199269092
Speciális:Könyvforrások/0711014744
Speciális:Könyvforrások/085059412X
Speciális:Könyvforrások/086187580X
Speciális:Könyvforrások/0905466373
Személykocsi
Szerkesztő:B.Zsolt/nygma
TGV
Váltakozó áram
Virgin Trains
West Coast Main Line
Wikimédia Commons
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.