A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
VAZ-2104/2105/2107 (Kockaladák) | |
1986-os Lada-2105 Egyiptomban | |
Gyártási adatok | |
Gyártó | AvtoVAZ |
Darabszám | 3 000 000+ |
Gyártás helye |
Togliatti, Oroszország Izsevszk, Oroszország[1] Luck, Ukrajna[2] Cserkaszi, Ukrajna[1] Herszon, Ukrajna[2] Kremencsuk, Ukrajna[2] Zaporizzsja, Ukrajna[1] Kairó, Egyiptom[3] Dörpen, NSZK Öszkemen, Kazahsztán[4] |
Gyártás éve |
|
Modellvariánsok |
négyajtós szedán ötajtós kombi |
Kategória | Középkategóriás autó |
A(z) VAZ–2105 modell műszaki adatai | |
Méret és tömegadatok | |
Hossz | 4120 mm |
Szélesség | 1617 mm |
Magasság | 1442 mm |
Tömeg | 1060 kg |
Tengelytáv | 2419 mm |
Üzemanyag | Benzin |
Teljesítmény | |
Motor |
1,2 literes, soros négyhengeres 1,3 literes, soros négyhengeres 1,5 literes, soros négyhengeres 1,6 literes, soros négyhengeres 1,7 literes, soros négyhengeres |
Felépítés | orrmotoros, hátsókerék-meghajtású |
Váltó |
négysebességes manuális ötsebességes manuális |
Hajtómű | Otto-motor |
Előző | VAZ-2106 |
Következő | Lada Granta |
Kapcsolódó modellek | |
Fiat 124 SEAT 124 Izs 27175 Bohse Euro-Star[6][7][8] | |
A Wikimédia Commons tartalmaz VAZ-2104/2105/2107 (Kockaladák) témájú médiaállományokat. |
A VAZ–2104, a VAZ–2105 és a VAZ–2107 (egyéb neveiken Lada 2104, Lada 2105 és Lada 2107; az Egyesült Királyságban Lada Riva; Európa egyes részein Lada Nova; Braziliában Lada Laika; Kanadában Lada Signet; magyarországi becenevükön "kockaladák") középkategóriás autók, amelyeket a szovjet (később orosz) AvtoVAZ gyártott. Elődjüket, a VAZ–2101-es modellt helyettesítették, amely 1988-ban tűnt el a kínálatból. A gyártás 1980-ban kezdődött meg és néhány éven belül Európa és az egész világ számos részére eljutottak az autók. A gyártásuk 2012 szeptemberében fejeződött be, utolsóként egy VAZ-2104-es készült el.
Ezeket a kocsikat a klasszikus Ladák közé sorolják[9] és ikonikus alakjai az AvtoVAZ autógyár történelmének, mivel a VAZ–2101-hez hasonlóan a Fiat 124 szolgál az alapjukul és orrmotoros, hátsókerék-hajtásos kivitelben készültek. A 2105-ös változat gyártása 2010-ben, a 2104-esé és a 2107-esé pedig 2012-ben fejeződött be Európában. A 2107-est jelenleg is gyártják Egyiptomban.
Története
Bár az első darabok 1980-ban készültek el, a „kocka Lada” gyökerei jóval régebbre nyúlnak vissza, hiszen az 1970-ben bemutatott VAZ–2101 (Lada 1200, Zsiguli) felújított változataként jelent meg. A három variáns közül a VAZ–2105 volt az alap szedán, a VAZ–2104 annak a kombi változata, míg a VAZ–2107 a csúcskategóriás szedán. Utóbb könnyedén megkülönböztethető a 2105-től, nagyobb méretű és krómozott hűtőrácsa alapján. Oroszországban az autókat Pjatyorka (ötös), Csetvjorka (négyes) és Szemjorka (hetes) becenévvel illetik, míg Magyarországon a nullaöt, nullanégy és nullahét elnevezések a leggyakoribbak. A Lada kínálatában eltérő modellekként jelentek meg ezek a kocsik, de műszaki felépítésükben és formatervükben is szinte egyformák voltak.
Elsőként a VAZ–2105 jelent meg, melynek műszaki adottságai nagyon hasonlóak voltak elődjéhez, a VAZ–2101-hez. Ugyanaz, a Fiattól származó négysebességes manuális sebességváltó került bele, ugyanúgy spirálrugók kerültek rá, a hátsó kerekekre pedig alumínium dobfékek. A motor alapjául is a 2101-es 1200 cm³-es erőforrása szolgált, de ez alaposan át lett alakítva. A régi OHC motorhoz képest ez 1300 cm³-esre bővült és vezérműlánc helyett vezérműszíj került rá. 1982-ben érkezett a nagyobb változat a VAZ–2107, mely az 1972-ben bemutatott VAZ–2103 1500 cm³-es, láncos OHC motorját örökölte. 1992-ben eszközöltek egy-két változást ezen a motoron, amikor néhány változat egypontos üzemanyag-befecskendezést és katalizátort kapott, így megpróbálva jobb besorolást kapni a károsanyag kibocsátási teszteken. Később a 2105 modernizált változata, a 2105-3 is 1500 cm³-es motort kapott.
A szigorodó károsanyag kibocsátási és biztonsági szabályozások miatt 1997-re a legtöbb nyugat-európai országban beszüntették a "kocka Ladák" eladását, ennek ellenére a gyártás és az eladás zavartalanul folyt tovább Oroszországban. 2002-ben a VAZ–2104 gyártása áttevődött az Izsevszki Autógyárba (IzsMas),[10] majd később Ukrajnában, a Lucki Autógyárban és Cserkasziban is megkezdődött az összeszerelés. A VAZ–2107 összeszerelése a Zaporizzsjai Autógyárban (ZAZ) és az Egyiptomi Suzuki gyárban is folyt. 2011 augusztusában a "kocka Ladák gyártása Oroszországban teljes mértékben áttevődött az Izsevszki Gépgyárba.
Eladások Nyugat-Európában és Európán kívül
Szegényesen felszerelt belsőtere, idejétmúlt formaterve és műszaki adottságai miatt az Egyesült Királyságban soha nem számított kategóriája legkeresettebb autójának, a Ford Sierra, a Vauxhall Cavalier és az Austin Montego is keresettebb volt. Ennek ellenére a "kocka Lada" még így is jó eladási mutatókkal bírt Nagy-Britanniában és sok más nyugat-európai országban az 1990-es évek elején, de az olyan gyártók európai megjelenésével, mint a Kia, a Daewoo, a Hyundai vagy a Proton, az eladások alaposan visszaestek. Az autó emellett nem tudott megfelelni az Európai Unió által előírt egyre szigorúbb károsanyag kibocsátási szabályoknak, ezért az 1990-es évek második felében az Egyesült Királyságban és sok más nyugat-európai országban beszüntették az árusítását, 1997. július 4-re Kanadában is abbahagyták az eladását.[11]
A „kocka” Ladákat Új-Zélandon is árusították, ahová a New Zealand Dairy Board szervezeten keresztül jutottak el, cserébe a Szovjetunióba exportált birkahúsért és vajért. Az utolsó autószállítmány 1990-ben érkezett.[12]
Egyéb változatok
Az 1300 és az 1500 cm³-es változatok mellett kis példányszámban készültek 1200 és 1600 cm³-esek is, sőt, Finnországban még egy turbófeltöltős változat is, Lada 2107 Turbo néven. Utóbbit a Lada finnországi importőre, a Konela(wd) készítette.[13]
Gyártás a Suzuki egyiptomi gyárában
Az egyiptomi Amal Foreign Trade Company nevű kereskedelmi cég és a Lada anyavállalata, az AvtoVAZ 2000-ben szerződést kötött egymással, melynek értelmében az észak-afrikai ország gyárthatja és forgalmazhatja a VAZ–2107-es típust. Mivel a Ladának nincs külön gyára az országban, a gyártás a kairói Suzuki gyár egyik részlegében kezdődött meg. 2005 óta a Lada 110 is itt készül. A 2010-es évek elején felmerült az ötlet külön gyár nyílna Egyiptomban, mely kizárólag Ladák összeszerelésével foglalkozna.[14]
A gyártás leállítása
A 2010-es évek elején a "kocka Ladák" eladási mutatói továbbra is erősek voltak Oroszországban és a volt keleti blokk országaiban. 2011 első negyedévében például 28 633 darab 2105-öst és 2107-est adtak el Oroszországban, ami 140%-os növekedést jelentett az egy évvel korábbi adatokhoz képest.[15] Ennek ellenére a VAZ–2105 gyártása 2010 decemberében befejeződött, 30 év és csaknem 3 millió elkészült darab után. A többi típus gyártása Oroszországon belül teljes mértékben áttevődött az Izsevszki Autógyárba.[16]
A 2107 összeszerelése 2011 augusztusában került át az Izsevszki Gépgyárba, ezzel Togliattiban végleg befejeződött a Fiat 124-en alapuló "klasszikus Ladák gyártása, 41 év és 14 milliónál is több legyártott autó után. Sokan úgy vélték, hogy mindezt azért tette az AvtoVAZ, hogy helyet teremtsen a VAZ–2116 sorozatgyártásához.
A VAZ–2107 oroszországi gyártása 2012 áprilisában ért véget, míg az utolsó VAZ–2104-es 2012. szeptember 17-én hagyta el a gyártósort Izsevszkben, ezzel végleg befejeződött a klasszikus, Fiat 124-en alapuló Ladák gyártása Európában.[9] Az Izsevszki Autógyárban egy hónappal később megkezdődött a Lada Granta sorozatgyártása.[17]
Képgaléria
-
VAZ–2104
-
VAZ–2105
-
VAZ–2107
Források
- ↑ a b c "ИжАвто" выпустил последнюю "семерку" (orosz nyelven). Autocentre.ua, 2013. július 13. . (Hozzáférés: 2012. április 18.)
- ↑ a b c Annual Report 2003. JSC Avtovaz, 2005. július 29. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
- ↑ Lada. Lada In Egypt. Car-cat.com. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
- ↑ Company / Plant History. Aziaavto.kz. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
- ↑ АвтоВаз выпустил последний классический автомобиль Lada (orosz nyelven). BBC Russian, 2012. szeptember 17. (Hozzáférés: 2013. július 13.)
- ↑ Bohse Euro-Star brochure. Storm.oldcarmanualproject.com. (Hozzáférés: 2013. július 13.)
- ↑ Börger, Andre: Bohse EuroStar. Cabrionews.de. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
- ↑ The Bohse Euro-Star: a unique no-nonsense car. Bohse.nl. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
- ↑ a b 17 сентября будут сделаны последние "Жигули" (orosz nyelven). Auto.Mail.Ru, 2012. szeptember 11. (Hozzáférés: 2013. július 13.)
- ↑ На "ИжАвто" выпущена 100-тысячная Lada 2104 (orosz nyelven). Autocentre.ua, 2008. március 7. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
- ↑ Rogers, Peter: UK Lada history. Lada Owners Club of GB. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
- ↑ Brown, Bruce (1999. március 1.). „New Zealand in the World Economy: Trade Negotiations and Diversification”. New Zealand in World Affairs, 1972-1990, Wellington, New Zealand 3, 44. o, Kiadó: Victoria University Press.
- ↑ vezess.hu – Hihetetlen, de igaz a turbós Lada legendája (magyar nyelven), 2017. november 12. . (Hozzáférés: 2018. június 20.)
- ↑ Lada. Global Auto Index. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
- ↑ Sales of cars and LCVs in Russia up 77%. RIA Novosti, 2011. április 8. (Hozzáférés: 2013. július 13.)
- ↑ The cheapest Russian car was removed from production. Autostat.ru, 2011. február 14. (Hozzáférés: 2013. július 13.)
- ↑ История вазовской "классики" завершится 17 сентября (orosz nyelven). Auto.Vesti.Ru, 2012. szeptember 12. (Hozzáférés: 2013. július 13.)
További információk
- A Wikimédia Commons tartalmaz VAZ–2104, VAZ–2105 és VAZ–2107 témájú kategóriát.
- Kocka Lada a Zsiguli.hu-n
- Lada Club Hungary Archiválva 2013. július 28-i dátummal a Wayback Machine-ben
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
A Princetoni temetőben eltemetett személyek
Jugoszlávia nemzeti hősei
Lengyelországi közlekedési hálózatok
1-síkbarajzolható gráf
1001 a tudományban
10H busz (Szombathely)
11. század
1101-es keresztes hadjárat
12-es busz (Szombathely)
1260 (szám)
13. század
13769-es elnöki rendelet
14. század
1403 a tudományban
1431
1444 a tudományban
1445 a tudományban
1474
15. század
1560 a tudományban
15 kV-os villamos vontatás
16. század
1600 az irodalomban
1626
17. század
1745 a tudományban
1783
18. század
1801
1810
1830
1831
1837
1841
1847
1850
1852
1858
1859
1860
1861
1862
1863
1863 a tudományban
1864
1865
1866
1867
1868
1869
1870
1872
1873
1874
1875
1876
1877
1878
1879
1880
1881
1882
1884
1887
1888
1889
1892
19. század
1901
1908 a filmművészetben
1912 a filmművészetben
1913
1914-1918-online
1918
1921
1922
1923
1926
1927
1931
1936
1937
1939
1944
1944 a filmművészetben
1946
1947
1948
1950. őszi sztrájkhullám Ausztriában
1952-es cannes-i filmfesztivál
1955
1967
1972
1978-as amatőr ökölvívó-világbajnokság
1980–1985 közötti magyar országgyűlési képviselők listája
1985–1990 közötti magyar országgyűlési képviselők listája
1986 a filmművészetben
1989. december 16. sugárút
1992
1999-es Nickelodeon Kids’ Choice Awards
1U busz (Szombathely)
20. századi klasszikus zenei zeneszerzők listája
2003
2004–2005-ös síugró-világkupa
2011-es népszámlálás (Románia)
2013-as Rubik-kocka-világbajnokság
2014-es oroszbarát zavargások Ukrajnában
2015
2015-ös kazahsztáni elnökválasztás
2015-ös Rubik-kocka-világbajnokság
2016
2016-os berlini terrortámadás
2016-os ecuadori földrengés
2016-os törökországi katonai puccskísérlet
2016-os terrorcselekmények Németországban
2016 a vasúti közlekedésben
2017
2017-es katalóniai terrortámadások
2017-es Red Bull Air Race Világkupa
2017-es stockholmi terrortámadás
2017-es virágvasárnapi robbantások
2017 a légi közlekedésben
2017 a tudományban
2018
2018-as Formula–1 kanadai nagydíj
2018-as Red Bull Air Race Világkupa
2018 a tudományban
2019-es albániai földrengés
2019-es budapesti hajókatasztrófa
2019-es európai parlamenti választás
2019-es európai parlamenti választás Németországban
2019-es európai parlamenti választás Olaszországban
2019-es romániai népszavazás
2020. évi nyári olimpiai játékok
2021 új világörökségi helyszínei
2022. évi téli olimpiai játékok
2064
20A busz (Szombathely)
20C busz (Szombathely)
21-es busz (Szombathely)
2187 (szám)
21A busz (Szombathely)
22-es busz (Szombathely)
23-as busz (Szombathely)
24-es busz (Szombathely)
25-ös busz (Szombathely)
25I-NBOMe
25 103-as mellékút (Magyarország)
26-os busz (Szombathely)
27-es busz (Szombathely)
27A busz (Szombathely)
29A busz (Szombathely)
29C busz (Szombathely)
2A busz (Szombathely)
2C-E
2C busz (Szombathely)
3. század
30Y busz (Szombathely)
3277 Aaronson
33. Charlemagne Waffen-SS gránátos hadosztály (1. francia)
34-es szabály
3753 Cruithne
39 lépcsőfok (egyértelműsítő lap)
3:1 a szerelem javára (operett)
3H busz (Szombathely)
4-es metró (Nanking)
42 cm Haubitze M. 14/16
442-es főút (Magyarország)
4H busz (Szombathely)
5-ös busz (egyértelműsítő lap)
5-ös busz (Szombathely)
5-HT-receptor
59-es villamos (egyértelműsítő lap)
5H busz (Szombathely)
6-os busz (Szombathely)
6. század
640 (szám)
6A busz (Szombathely)
6H busz (Szombathely)
7-es busz (Szombathely)
7. század
7H busz (Szombathely)
8-as busz (Szombathely)
8. század
810 (szám)
86-os főút (Magyarország)
8H busz (Szombathely)
9-es busz (Szombathely)
90. Oscar-gála
95. Oscar-gála
99 Mozgalom
9H busz (Szombathely)
Az 1861-es magyarországi országgyűlés képviselőinek listája
Az 1955-ös Le Mans-i versenybaleset
A Biblia világa
A brassó–botfalui hosszúhullámú rádióadó
Special:CentralAutoLogin/start?type=1x1
Szerkesztővita:*feridiák/Archívum2018–2020
VAZ–2104, VAZ–2105 és VAZ–2107
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.