Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

VAZ–2104, VAZ–2105 és VAZ–2107
VAZ-2104/2105/2107
(Kockaladák)
1986-os Lada-2105 Egyiptomban
1986-os Lada-2105 Egyiptomban
Gyártási adatok
Gyártó AvtoVAZ
Darabszám 3 000 000+
Gyártás helye Oroszország Togliatti, Oroszország
Oroszország Izsevszk, Oroszország[1]
Ukrajna Luck, Ukrajna[2]
Ukrajna Cserkaszi, Ukrajna[1]
Ukrajna Herszon, Ukrajna[2]
Ukrajna Kremencsuk, Ukrajna[2]
Ukrajna Zaporizzsja, Ukrajna[1]
Egyiptom Kairó, Egyiptom[3]
NSZK Dörpen, NSZK
Kazahsztán Öszkemen, Kazahsztán[4]
Gyártás éve
Modellvariánsok négyajtós szedán
ötajtós kombi
Kategória Középkategóriás autó
A(z) VAZ–2105 modell műszaki adatai
Méret és tömegadatok
Hossz 4120 mm
Szélesség 1617 mm
Magasság 1442 mm
Tömeg 1060 kg
Tengelytáv 2419 mm
Üzemanyag Benzin
Teljesítmény
Motor 1,2 literes, soros négyhengeres
1,3 literes, soros négyhengeres
1,5 literes, soros négyhengeres
1,6 literes, soros négyhengeres
1,7 literes, soros négyhengeres
Felépítés orrmotoros, hátsókerék-meghajtású
Váltó négysebességes manuális
ötsebességes manuális
Hajtómű Otto-motor

Előző VAZ-2106
Következő Lada Granta
Kapcsolódó modellek
Fiat 124
SEAT 124
Izs 27175
Bohse Euro-Star[6][7][8]
A Wikimédia Commons tartalmaz VAZ-2104/2105/2107
(Kockaladák)
témájú médiaállományokat.

A VAZ–2104, a VAZ–2105 és a VAZ–2107 (egyéb neveiken Lada 2104, Lada 2105 és Lada 2107; az Egyesült Királyságban Lada Riva; Európa egyes részein Lada Nova; Braziliában Lada Laika; Kanadában Lada Signet; magyarországi becenevükön "kockaladák") középkategóriás autók, amelyeket a szovjet (később orosz) AvtoVAZ gyártott. Elődjüket, a VAZ–2101-es modellt helyettesítették, amely 1988-ban tűnt el a kínálatból. A gyártás 1980-ban kezdődött meg és néhány éven belül Európa és az egész világ számos részére eljutottak az autók. A gyártásuk 2012 szeptemberében fejeződött be, utolsóként egy VAZ-2104-es készült el.

Ezeket a kocsikat a klasszikus Ladák közé sorolják[9] és ikonikus alakjai az AvtoVAZ autógyár történelmének, mivel a VAZ–2101-hez hasonlóan a Fiat 124 szolgál az alapjukul és orrmotoros, hátsókerék-hajtásos kivitelben készültek. A 2105-ös változat gyártása 2010-ben, a 2104-esé és a 2107-esé pedig 2012-ben fejeződött be Európában. A 2107-est jelenleg is gyártják Egyiptomban.

Története

Bár az első darabok 1980-ban készültek el, a „kocka Lada” gyökerei jóval régebbre nyúlnak vissza, hiszen az 1970-ben bemutatott VAZ–2101 (Lada 1200, Zsiguli) felújított változataként jelent meg. A három variáns közül a VAZ–2105 volt az alap szedán, a VAZ–2104 annak a kombi változata, míg a VAZ–2107 a csúcskategóriás szedán. Utóbb könnyedén megkülönböztethető a 2105-től, nagyobb méretű és krómozott hűtőrácsa alapján. Oroszországban az autókat Pjatyorka (ötös), Csetvjorka (négyes) és Szemjorka (hetes) becenévvel illetik, míg Magyarországon a nullaöt, nullanégy és nullahét elnevezések a leggyakoribbak. A Lada kínálatában eltérő modellekként jelentek meg ezek a kocsik, de műszaki felépítésükben és formatervükben is szinte egyformák voltak.

Elsőként a VAZ–2105 jelent meg, melynek műszaki adottságai nagyon hasonlóak voltak elődjéhez, a VAZ–2101-hez. Ugyanaz, a Fiattól származó négysebességes manuális sebességváltó került bele, ugyanúgy spirálrugók kerültek rá, a hátsó kerekekre pedig alumínium dobfékek. A motor alapjául is a 2101-es 1200 cm³-es erőforrása szolgált, de ez alaposan át lett alakítva. A régi OHC motorhoz képest ez 1300 cm³-esre bővült és vezérműlánc helyett vezérműszíj került rá. 1982-ben érkezett a nagyobb változat a VAZ–2107, mely az 1972-ben bemutatott VAZ–2103 1500 cm³-es, láncos OHC motorját örökölte. 1992-ben eszközöltek egy-két változást ezen a motoron, amikor néhány változat egypontos üzemanyag-befecskendezést és katalizátort kapott, így megpróbálva jobb besorolást kapni a károsanyag kibocsátási teszteken. Később a 2105 modernizált változata, a 2105-3 is 1500 cm³-es motort kapott.

A szigorodó károsanyag kibocsátási és biztonsági szabályozások miatt 1997-re a legtöbb nyugat-európai országban beszüntették a "kocka Ladák" eladását, ennek ellenére a gyártás és az eladás zavartalanul folyt tovább Oroszországban. 2002-ben a VAZ–2104 gyártása áttevődött az Izsevszki Autógyárba (IzsMas),[10] majd később Ukrajnában, a Lucki Autógyárban és Cserkasziban is megkezdődött az összeszerelés. A VAZ–2107 összeszerelése a Zaporizzsjai Autógyárban (ZAZ) és az Egyiptomi Suzuki gyárban is folyt. 2011 augusztusában a "kocka Ladák gyártása Oroszországban teljes mértékben áttevődött az Izsevszki Gépgyárba.

Eladások Nyugat-Európában és Európán kívül

Szegényesen felszerelt belsőtere, idejétmúlt formaterve és műszaki adottságai miatt az Egyesült Királyságban soha nem számított kategóriája legkeresettebb autójának, a Ford Sierra, a Vauxhall Cavalier és az Austin Montego is keresettebb volt. Ennek ellenére a "kocka Lada" még így is jó eladási mutatókkal bírt Nagy-Britanniában és sok más nyugat-európai országban az 1990-es évek elején, de az olyan gyártók európai megjelenésével, mint a Kia, a Daewoo, a Hyundai vagy a Proton, az eladások alaposan visszaestek. Az autó emellett nem tudott megfelelni az Európai Unió által előírt egyre szigorúbb károsanyag kibocsátási szabályoknak, ezért az 1990-es évek második felében az Egyesült Királyságban és sok más nyugat-európai országban beszüntették az árusítását, 1997. július 4-re Kanadában is abbahagyták az eladását.[11]

A „kocka” Ladákat Új-Zélandon is árusították, ahová a New Zealand Dairy Board szervezeten keresztül jutottak el, cserébe a Szovjetunióba exportált birkahúsért és vajért. Az utolsó autószállítmány 1990-ben érkezett.[12]

Egyéb változatok

Az 1300 és az 1500 cm³-es változatok mellett kis példányszámban készültek 1200 és 1600 cm³-esek is, sőt, Finnországban még egy turbófeltöltős változat is, Lada 2107 Turbo néven. Utóbbit a Lada finnországi importőre, a Konela(wd) készítette.[13]

Gyártás a Suzuki egyiptomi gyárában

Az egyiptomi Amal Foreign Trade Company nevű kereskedelmi cég és a Lada anyavállalata, az AvtoVAZ 2000-ben szerződést kötött egymással, melynek értelmében az észak-afrikai ország gyárthatja és forgalmazhatja a VAZ–2107-es típust. Mivel a Ladának nincs külön gyára az országban, a gyártás a kairói Suzuki gyár egyik részlegében kezdődött meg. 2005 óta a Lada 110 is itt készül. A 2010-es évek elején felmerült az ötlet külön gyár nyílna Egyiptomban, mely kizárólag Ladák összeszerelésével foglalkozna.[14]

A gyártás leállítása

A 2010-es évek elején a "kocka Ladák" eladási mutatói továbbra is erősek voltak Oroszországban és a volt keleti blokk országaiban. 2011 első negyedévében például 28 633 darab 2105-öst és 2107-est adtak el Oroszországban, ami 140%-os növekedést jelentett az egy évvel korábbi adatokhoz képest.[15] Ennek ellenére a VAZ–2105 gyártása 2010 decemberében befejeződött, 30 év és csaknem 3 millió elkészült darab után. A többi típus gyártása Oroszországon belül teljes mértékben áttevődött az Izsevszki Autógyárba.[16]

A 2107 összeszerelése 2011 augusztusában került át az Izsevszki Gépgyárba, ezzel Togliattiban végleg befejeződött a Fiat 124-en alapuló "klasszikus Ladák gyártása, 41 év és 14 milliónál is több legyártott autó után. Sokan úgy vélték, hogy mindezt azért tette az AvtoVAZ, hogy helyet teremtsen a VAZ–2116 sorozatgyártásához.

A VAZ–2107 oroszországi gyártása 2012 áprilisában ért véget, míg az utolsó VAZ–2104-es 2012. szeptember 17-én hagyta el a gyártósort Izsevszkben, ezzel végleg befejeződött a klasszikus, Fiat 124-en alapuló Ladák gyártása Európában.[9] Az Izsevszki Autógyárban egy hónappal később megkezdődött a Lada Granta sorozatgyártása.[17]

Képgaléria

Források

  1. a b c "ИжАвто" выпустил последнюю "семерку" (orosz nyelven). Autocentre.ua, 2013. július 13. . (Hozzáférés: 2012. április 18.)
  2. a b c Annual Report 2003. JSC Avtovaz, 2005. július 29. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
  3. Lada. Lada In Egypt. Car-cat.com. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
  4. Company / Plant History. Aziaavto.kz. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
  5. АвтоВаз выпустил последний классический автомобиль Lada (orosz nyelven). BBC Russian, 2012. szeptember 17. (Hozzáférés: 2013. július 13.)
  6. Bohse Euro-Star brochure. Storm.oldcarmanualproject.com. (Hozzáférés: 2013. július 13.)
  7. Börger, Andre: Bohse EuroStar. Cabrionews.de. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
  8. The Bohse Euro-Star: a unique no-nonsense car. Bohse.nl. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
  9. a b 17 сентября будут сделаны последние "Жигули" (orosz nyelven). Auto.Mail.Ru, 2012. szeptember 11. (Hozzáférés: 2013. július 13.)
  10. На "ИжАвто" выпущена 100-тысячная Lada 2104 (orosz nyelven). Autocentre.ua, 2008. március 7. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
  11. Rogers, Peter: UK Lada history. Lada Owners Club of GB. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
  12. Brown, Bruce (1999. március 1.). „New Zealand in the World Economy: Trade Negotiations and Diversification”. New Zealand in World Affairs, 1972-1990, Wellington, New Zealand 3, 44. o, Kiadó: Victoria University Press.  
  13. vezess.hu – Hihetetlen, de igaz a turbós Lada legendája (magyar nyelven), 2017. november 12. . (Hozzáférés: 2018. június 20.)
  14. Lada. Global Auto Index. . (Hozzáférés: 2013. július 13.)
  15. Sales of cars and LCVs in Russia up 77%. RIA Novosti, 2011. április 8. (Hozzáférés: 2013. július 13.)
  16. The cheapest Russian car was removed from production. Autostat.ru, 2011. február 14. (Hozzáférés: 2013. július 13.)
  17. История вазовской "классики" завершится 17 сентября (orosz nyelven). Auto.Vesti.Ru, 2012. szeptember 12. (Hozzáférés: 2013. július 13.)

További információk

Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/VAZ–2104,_VAZ–2105_és_VAZ–2107
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o VAZ–2104, VAZ–2105 és VAZ–2107

1905-ös orosz forradalom
1908 a filmművészetben
1912 a filmművészetben
1913
1914-1918-online
1918
1921
1922
1923
1926
1927
1931
1936
1937
1939
1944
1944 a filmművészetben
1946
1947
1948
1950. őszi sztrájkhullám Ausztriában
1952-es cannes-i filmfesztivál
1955
1967
1972
1978-as amatőr ökölvívó-világbajnokság
1980–1985 közötti magyar országgyűlési képviselők listája
1985–1990 közötti magyar országgyűlési képviselők listája
1986 a filmművészetben
1989. december 16. sugárút
1992
1999-es Nickelodeon Kids’ Choice Awards
1U busz (Szombathely)
20. századi klasszikus zenei zeneszerzők listája
2003
2004–2005-ös síugró-világkupa
2011-es népszámlálás (Románia)
2013-as Rubik-kocka-világbajnokság
2014-es oroszbarát zavargások Ukrajnában
2015
2015-ös kazahsztáni elnökválasztás
2015-ös Rubik-kocka-világbajnokság
2016
2016-os berlini terrortámadás
2016-os ecuadori földrengés
2016-os törökországi katonai puccskísérlet
2016-os terrorcselekmények Németországban
2016 a vasúti közlekedésben
2017
2017-es katalóniai terrortámadások
2017-es Red Bull Air Race Világkupa
2017-es stockholmi terrortámadás
2017-es virágvasárnapi robbantások
2017 a légi közlekedésben
2017 a tudományban
2018
2018-as Formula–1 kanadai nagydíj
2018-as Red Bull Air Race Világkupa
2018 a tudományban
2019-es albániai földrengés
2019-es budapesti hajókatasztrófa
2019-es európai parlamenti választás
2019-es európai parlamenti választás Németországban
2019-es európai parlamenti választás Olaszországban
2019-es romániai népszavazás
2020. évi nyári olimpiai játékok
2021-es magyarországi ellenzéki előválasztás
2021 új világörökségi helyszínei
2022. évi téli olimpiai játékok
2064
20A busz (Szombathely)
20C busz (Szombathely)
21-es busz (Szombathely)
2187 (szám)
21A busz (Szombathely)
22-es busz (Szombathely)
23-as busz (Szombathely)
24-es busz (Szombathely)
25-ös busz (Szombathely)
25I-NBOMe
25 103-as mellékút (Magyarország)
26-os busz (Szombathely)
27-es busz (Szombathely)
27A busz (Szombathely)
29A busz (Szombathely)
29C busz (Szombathely)
2A busz (Szombathely)
2C-E
2C busz (Szombathely)
3. század
30Y busz (Szombathely)
3277 Aaronson
33. Charlemagne Waffen-SS gránátos hadosztály (1. francia)
34-es szabály
3753 Cruithne
39 lépcsőfok (egyértelműsítő lap)
3:1 a szerelem javára (operett)
3H busz (Szombathely)
4-es metró (Nanking)
42 cm Haubitze M. 14/16
442-es főút (Magyarország)
4H busz (Szombathely)
5-ös busz (egyértelműsítő lap)
5-ös busz (Szombathely)
5-HT-receptor
59-es villamos (egyértelműsítő lap)
5H busz (Szombathely)
6-os busz (Szombathely)
6. század
640 (szám)
6A busz (Szombathely)
6H busz (Szombathely)
7-es busz (Szombathely)
7. század
7H busz (Szombathely)
8-as busz (Szombathely)
8. század
810 (szám)
86-os főút (Magyarország)
8H busz (Szombathely)
9-es busz (Szombathely)
90. Oscar-gála
95. Oscar-gála
99 Mozgalom
9H busz (Szombathely)
Az 1861-es magyarországi országgyűlés képviselőinek listája
Az 1955-ös Le Mans-i versenybaleset
A Biblia világa
A brassó–botfalui hosszúhullámú rádióadó
Special:CentralAutoLogin/start?type=1x1
Szerkesztővita:*feridiák/Archívum2018–2020
VAZ–2104, VAZ–2105 és VAZ–2107




A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.