A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Rita Hayworth | |
1942-ben | |
Született | Margarita Carmen Cansino 1918. október 17.[1][2][3][4][5] New York[6] |
Elhunyt | 1987. május 14. (68 évesen)[1][2][3][4][5] Upper West Side[7] |
Állampolgársága | amerikai |
Nemzetisége | amerikai |
Házastársa |
|
Gyermekei |
|
Szülei | Volga Hayworth Eduardo Cansino |
Foglalkozása | |
Iskolái |
|
Kitüntetései | csillag a Hollywoodi Hírességek Sétányán |
Halál oka | Alzheimer-kór |
Sírhelye | Holy Cross Cemetery |
Magassága | 168 cm |
Színészi pályafutása | |
Aktív évek | 1939 – 1966 |
Tevékenység | színész |
Rita Hayworth aláírása | |
A Wikimédia Commons tartalmaz Rita Hayworth témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Rita Hayworth (sz. Margarita Carmen Cansino) (Brooklyn, 1918. október 17. – New York, 1987. május 14.) amerikai színésznő.
Élete
Egy spanyol táncosházaspár gyermekeként jött a világra Brooklynban, s már nyolcévesen szülei mellett lépett fel. A Fox stúdió egyik reprezentánsa itt fedezte fel a kitűnően mozgó lányt, aki az elkövetkező években egy sor táncos szerepben tűnt fel még Rita Cansino néven, elsősorban B-kategóriás mozikban. A 30-as évek végén némileg megváltoztatott külsővel és új személyazonossággal, Rita Hayworth néven a Columbia vette védőszárnyai alá, akiket első igazán nagyszabású filmjével, az 1939-es Only Angels Have Wings-zel sikerült végképp meggyőznie tehetségéről. A 40-es évek kezdetén dolgozott a Metro Goldwyn Mayernél (Susan and God), a Foxnál (Blood and Sand) és a Warnernél is (The Strawberry Blonde), majd az RKO-tól távozott Fred Astaire partnereként tért vissza a Columbiához a You Were Never Lovelier főszerepében.
1945-ben az ő képét ragasztották "Little Boy"-ra, a hirosimai atombombára.[8] Orson Wellesszel kötött házassága után csillaga tovább emelkedett, s az 1946-os Gilda címszereplőjeként talán legemlékezetesebb alakítását nyújtotta. A Welles által rendezett A sanghaji asszony platinaszőke szexbombájaként azonban némileg megdöbbentette a konzervatívabb közönséget, majd egy arab milliomossal történt románca révén évekre eltűnt a vászonról. 1952-ben tért vissza ismét a Columbiához, azonban az 1953-as Saloméval sem sikerült visszanyernie azt a státuszt, melyről négy évvel korábban azelőtt önként lemondott, hogy ismét férjhez menjen, s megszülje második gyermekét, nyugodt családi környezetben nevelve mindkét lányát, s ne mint dolgozó asszony, hanem mint feleség és anya éljen új férjével további életükben. Bár az 1970-es évek elejéig fel-feltűnt a vásznon, részben az egyre elterjedőben lévő televíziónak, részben az olyan új női csillagoknak köszönhetően, mint Kim Novak vagy később Marilyn Monroe, az évtized végére Hayworth karrierje lényegében zátonyra futott.
A 40-es évek egyik legfényesebben ragyogó filmcsillaga, aki elsősorban a könnyű műfajban alkotott nagyot, élete utolsó évtizedeit Alzheimer-kórral küzdve töltötte. 1987-ben hunyt el New York-i otthonában.
Filmjei
Év | Magyar cím | Eredeti cím | Szerep |
---|---|---|---|
1966 | Pénzcsapda | The Money Trap | Rosalie |
1966 | A mák virága is virág | Poppies Are Also Flowers | Monique Markos |
1964 | A cirkusz világa | Cirkus World | Lili Alfredo |
1962 | A boldog tolvajok | The Happy Thieves | Eve Lewis |
1959 | They Came to Cordura | Adelaide Geary | |
1958 | Külön asztalok | Separate Tables | Ann Shankland |
1957 | Fickós Joey | Pal Joey | Vera Simpson |
1957 | Fire Down Below | Irena | |
1953 | Miss Sadie Thompson | Miss Sadie Thompson | Sadie Thompson |
1953 | Salome | Salome | Salome |
1952 | Affair in Trinidad | Chris Emery | |
1948 | A shanghaji asszony | The Lady from Shanghai | Elsa "Rosalie" Bannister |
1948 | The Loves of Carmen | Carmen Garcia | |
1947 | Down to Earth | Terpszikhoré/Kitty Pendleton | |
1946 | Gilda | Gilda | Gilda |
1945 | Tonight and Every Night | Rosalind 'Roz' Bruce | |
1944 | Cover Girl | Maribelle Hicks | |
1942 | Ismeretlen imádó | You Were Never Lovelier | Maria Acuna |
1941 | Az eper-szőke | The Strawberry Blonde | Virginia Brush Barnstead |
1941 | Táncoslábú rekruták | You'll Never Get Rich | Sheila Winthrop |
1941 | Vér és homok | Blood and Sand | Dona Sol des Muire |
1940 | Angels Over Broadway | Nina Barone | |
1940 | Music in My Heart | Patricia O'Malley | |
1940 | The Lady in Question | Natalie Roguin | |
1939 | Csak az angyaloknak vannak szárnyaik | Only Angels Have Wings | Judith 'Judy' MacPherson |
1936 | Charlie Chan Egyiptomban | Charlie Chan in Egypt | Ms Carole Arnold |
Díjak, jelölések
- Golden Globe-díj
- 1965 jelölés: legjobb női főszereplő (filmdráma) – A cirkusz világa
Jegyzetek
- ↑ a b Integrált katalógustár (német nyelven). (Hozzáférés: 2015. október 14.)
- ↑ a b Francia Nemzeti Könyvtár: BnF források (francia nyelven). (Hozzáférés: 2015. október 10.)
- ↑ a b Encyclopædia Britannica (angol nyelven). (Hozzáférés: 2017. október 9.)
- ↑ a b SNAC (angol nyelven). (Hozzáférés: 2017. október 9.)
- ↑ a b Internet Broadway Database (angol nyelven). (Hozzáférés: 2017. október 9.)
- ↑ Integrált katalógustár (német nyelven). (Hozzáférés: 2014. december 10.)
- ↑ Integrált katalógustár (német nyelven). (Hozzáférés: 2014. december 30.)
- ↑ G. C. Castello: Az isteni sztárok
További információk
- Rita Hayworth a PORT.hu-n (magyarul)
- Rita Hayworth az Internetes Szinkronadatbázisban (magyarul)
- Rita Hayworth az Internet Movie Database-ben (angolul)
- Rita Hayworth a Rotten Tomatoeson (angolul)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.