Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Kálvinizmus

A „Református keresztyénség”, „Református hit” és „Kegyelem tana” ide vezetnek. A református egyházakról lásd: Református egyházak.

A kálvinizmus (más néven református hit vagy kegyelem tana) a reformációt elindító lutheri protestáns irányzatból kiinduló genfi ébredés fővonalának teológiai rendszere, amely Kálvin János és más reformátorok keresztény[megj. 1] tanításai mentén állt összefüggő hitrendszerré, amelyben harmonizációként a Biblia kizárólagosságát (Sola Scriptura), illetve önmagát magyarázó elvét vették alapul.[1][2]

A kálvinisták a reformációnak az a csoportja, amely elszakadt a római katolikus egyháztól, de többek között az úrvacsorát és a helyes istentiszteletet illető nézetkülönbségük volt a lutheránusokkal.[3][4] A kálvinizmus fogalma félrevezető lehet, mert mindig is egy tágabb teológiai rendszert jelölt, inkább széleskörű behatással alakult ki, mint egy alapítótól.

A mozgalmat először az azt ellenző lutheránusok nevezték kálvinizmusnak, magukat inkább reformátusoknak, tanításaikat pedig a kegyelem tanainak hívják.[5][6]

A nagy hatással bíró korai református teológusok közé tartozik Ulrich Zwingli, Kálvin János, Martin Bucer, Guillaume Farel, Heinrich Bullinger, Péter Mártír Vermigli, Béza Tódor és John Knox.

A legtöbb egyházat magába foglaló református szövetség a Református Egyházak Világszövetsége, amely több mint 80 millió tagot számlál.[7][8] Léteznek konzervatív református szövetségek is, mint pl. a Világ Református Közössége (World Reformed Fellowship) és vannak a szövetségektől független református egyházak is.

A kálvinizmust nagyjából a kontinentális európai református, presbiteriánus, és kongregacionalista hagyományok képviselik.

A szó eredete

A kálvinizmus Kálvin János után kapta az elnevezést. Először 1552-ben egy lutheránus teológus használta. A Római Katolikus Egyház gyakorlata volt, hogy az eretnekségnek vélt tanításokat az alapítójukról nevezzenek el, de ez a megbélyegzés lutheránus körből indult. Kálvin maga tiltakozott a megnevezés ellen: Nem tudnának nagyobb sértéssel illetni, mint ezzel a szóval, kálvinizmus. Nem nehéz kitalálni honnan való ez az ellenem viselt gyűlölet.[9]

A negatív konnotációja ellenére, a megkülönböztető név egyre inkább népszerű lett a lutheránusoktól, illetve a későbbi protestáns ágaktól való megkülönböztetésében. Azoknak az egyházaknak a többsége, amelyek a történelmüket Kálvinhoz visszavezetik (beleértve a presbiteriánusokat, kongregacionalistákat stb.) nem használják teológiájuk jelölésére, mivel a „református” általánosabban elfogadott. Ezek az egyházak állítják, hogy Kálvin János szavai szerint „megújultak az evangélium igaz rendje szerint.”

Az arminiánus vita következtében élénkült meg a kifejezés használata, ahol a kálvinisták a hagyományos református nézeteket fenntartották. Habár a református hagyomány foglalkozik mindazokkal a keresztyén teológiai témákkal, amikkel a „kálvinizmus”, mégis ezt a szót néha a „kegyelemtan” (doctrina de gratia) szinonimájaként, bizonyos jellegzetesen kálvinista nézetek jelölésére használják a szoterológiában vagy predesztináció értelmezésében, amiket részben összefoglal a Dorti zsinaton az arminiánus tanításokra válaszul született 5 pont, amelyek a kálvinizmus öt pontjaként váltak közismertekké. A kálvinizmus még egy fő jellemzőjének tartják, hogy tanrendszerének egésze különösen hangsúlyozza Isten szuveranitását és uralmát mindenekben, beleértve a megváltást is.

Létrejötte és története

A kálvinizmus teológiai gyökerei a 16. századi nyugat-európai reformációig nyúlnak vissza. Az azt elindító lutheri irányzatból indult ki, majd több újító reformátor hatása alatt formálódott (például Ulrich Zwingli), akik között Jean Calvin (magyarosan Kálvin János, 1509-1564), a jogász végzettségű francia reformátor végül kiemelkedővé vált. 1536-ban kiadta A keresztény vallás tanítása című művét. Ebben világos rendszerbe foglalta a reformáció tanait, amelyek a református vallás hitnézeteivé váltak. Kálvin híressé válása után kapcsolták nevét a református egyházakhoz (kálvinista egyházak), a református mozgalmat pedig kálvinizmusnak nevezték el. A kálvinista tanrendszer lényegét addig különböző teológusok hangoztatták, s az 1618-19-es dorti zsinaton foglalták össze „a kálvinizmus öt pontjaként”, Kálvin nézeteinek védelmében.

Kálvin követőinek vallási fegyelme, a világosan megfogalmazott hitvallás, valamint a prédikátorok szorgalmas tevékenysége elősegítette a kálvinizmus gyors terjedését. Svájcban, Németalföldön, Skóciában és (az akkori) Magyarországon terjedt el a református vallás maradandóan, de nagy hatást gyakorolt Franciaországra (hugenották) és az angol reformációra is. [10]

Észak-Amerikába a 17-18. század folyamán betelepülő hugenották, hollandok, skótok és az angol puritánok vitték a kálvinista hitet, amely mélyen gyökeret vert az amerikai protestantizmusban, jóllehet később az új keletű protestáns egyházak (baptista, metodista, pünkösdista stb.) kerültek túlsúlyba. [10]

Latin-Amerikában a protestantizmus nem tudott jelentős hatást gyakorolni a bennszülött lakosságra. Bár létrejött néhány református egyház, de főleg az új vallási mozgalmak jellemzőek a latin-amerikai protestantizmusra.

Afrikában a 17. században a holland telepesek és francia hugenották alapítottak református egyházakat. Ezek a Dél-afrikai Köztársaságban máig a legbefolyásosabb egyházak közé tartoznak.[10]

A református egyház nemzetközi téren gyengén szervezett, az igazi ereje a nemzeteken belüli egyházi közösségekben mutatkozik meg. 1877-ben jött létre Edinburghben a Református Világszövetség, a gyakran országonként eltérő szervezeti, tanításbeli és istentiszteleti különbségeket mutató református egyházak közös szervezete. Központjának székhelye 1948 óta Genfben van. A világszövetség 1970-ben egyesült a Kongregacionalista Világtanáccsal. A 20. század végén 159 tagegyházat foglalt magába. [10] A 2010-es években a Református Egyházak Világszövetsége 218 tagegyházat foglal magába a világ 107 országában.[11]

Teológia

Bibliához való viszonyulása

„A' prófétáknak és apostoloknak írások tökéletes, teljes, fogyatkozás nélkül való, tiszta, igaz.” Károlyi Gáspár, A vizsolyi Biblia előszava[12]
Szilágyi Dezső téri református templom (Budapest) légi felvételen

A református teológusok szerint Isten a saját magáról szóló ismeretet Igéjén keresztül közli az emberekkel. Az emberek csak akkor tudhatnak bizonyosat Istenről, ha kijelenti Önmagát. Indokolatlannak tartják az olyan elméleteket, amelyek Isten kijelentéseit az Igéjén kívül keresik. Az emberek tudása Istenről eltér minden másról való tudásuktól, mert Isten végtelen, és a véges ember nem képes megérteni a végtelent. Bár a tudás, amit Isten magáról az embereknek kijelent sohasem helytelen, de nem nyújt minden tekintetben kimerítő megismerést. [13]

A református teológusok szerint Isten kijelentése mindig a Fián, Jézus Krisztuson keresztül történik, mert Ő az egyetlen közvetítő Isten és ember között. Isten kijelentése Krisztuson keresztül kétféleképpen történik. Az első a teremtés és a gondviselés, mely Isten teremtő és folyamatos munkája a világban. Istennek ez a cselekedete mindenkinek tudást biztosít Istenről, de ez a tudás csak arra elegendő, hogy az ember vétkesnek érezze magát a bűnei miatt; nem tartalmaz tudást az evangéliumról. A második, amin keresztül Isten kijelenti magát, az ítélettől való megváltás evangéliuma, ami a Krisztusban hívőket bűneik méltó büntetésétől szabadítja meg.

A református teológiában Isten Igéje többféle formát is ölt. Jézus Krisztus maga a Megtestesült Ige. Az Ószövetség, amelyben róla szóló próféciák vannak, és az apostolok tanításai, akik látták őt és továbbadták az ő üzenetét, az Újszövetség szintén Isten Igéi. Továbbá a lelkészek igehirdetése is maga az Isten igéje a hallgatóság számára, mert úgy tekintik, hogy Isten szólítja őket rajtuk keresztül. Isten beszél emberi írókon keresztül a Bibliában, mely olyan szövegekből áll, melyeket Isten rendelt arra, hogy általuk önmagát kijelentse. [14] A református teológusok hangsúlyozzák, hogy a Biblia páratlanul fontos módja annak, ahogy Isten az emberekkel kommunikál. Az emberek olyan tudást szereznek a Bibliából, ami semmilyen más módon nem kapható meg. [15]

A modern naturalista világszemlélet beköszöntével a református teológusok habár látszólag egyetértenek, hogy a Biblia igaz, de jelentős nézetkülönbségeik támadtak az igaz voltának a jelentéséről és annak mértékéről. A liberális oldalról ebbéli nézeteikért fundamentalistáknak is csúfolt konzervatív kálvinisták a református hitvallásaiknak megfelelően állítják, hogy a Biblia teljességében igaz és nincs benne hiba vagy hazugság.[16] Ez a nézet nagyon hasonlít a katolikus ortodoxiáéhoz, illetve az evangelikalizmuséhoz. [17] A másik fővonal, amely Karl Barth tanítása, illetve a neo-ortodoxia hatására alakult ki, és a Magyar Református Egyházban többek között a Török István féle Dogmatikából lett erőteljesen tanítva,[18] annyira, hogy a barthiánus vonal rövidesen az uralkodóvá vált.[19] Azok, akik ezt a nézetet követik, úgy gondolják, hogy habár a Biblia az Istenről való tudásunk elsődleges forrása, mégis annak részei lehetnek hamisak is. E nézet szerint Krisztus Isten kijelentése, és az Írások csak a tanúi a kijelentésnek[20], de önmagában a Biblia nem tekinthető a kijelentésnek, ezért nem is normatív az egyház számára.[16] Dawn DeVries, a jellemzően liberális teológiájú Union Presbyterian Seminary professzora azt írja, hogy Barth tanai az Írásról nem képesek megoldani a kortárs egyházakban jelentkező konfliktusokat [21], és javasolja, hogy egyáltalán ne is gondoljunk az Írásra, mint Isten Igéjére, hanem csak, mint emberi tudósításokra a kijelentett Jézus Krisztusról.[22]

Szövetség

A református teológusok használatában ezzel a fogalommal írják le azt, ahogyan közösségre lép Isten az emberekkel a történelem során.[23] A szövetség gondolata olyannyira kiemelkedő a református teológiában, hogy magát a református teológia egészét is néha a szövetség teológiájának nevezik.[24] A 16. és 17. század református teológusai egy olyan különleges teológiai rendszert dolgoztak ki, amit szövetségi teológiának neveznek, és amelyet sok konzervatív református egyház ma is fenntart. [25] Ez a rendszer Isten életét az emberekkel elsődlegesen két szövetségben láttatja: a cselekedetek szövetségében és a kegyelem szövetségében. [26] A cselekedetek szövetsége Ádámmal és Évával köttetett az Éden Kertjében. A szövetség szerint Isten áldott életet biztosít a kertben azzal a feltétellel, hogy Ádám és Éva megtartja a törvényét. Mivel Ádám és Éva megszegték a szövetséget azáltal, hogy ettek a tiltott gyümölcsből, meg kellett halniuk és kiűzettek a kertből. Ez a bűn továbböröklődött az emberiségben, mert minden ember Ádámban van, aki a szövetség feje. A szövetségi teológusok arra következtetnek, hogy Ádám és Éva halhatatlanok maradtak volna, ha tökéletesen engedelmeskednek. [27]

Egy második szövetség, az úgynevezett kegyelem szövetsége, azonnal Ádám és Éva bűne után köttetet. Ebben Isten kegyesen megváltást ajánl a haláltól, az Istenbe vetett hitért cserébe. Ez a szövetség különböző módokon van végrehajtva az Ó- és az Új Szövetségben, de tartalmazza a szabadságot a tökéletes engedelmesség elvárásától.[28]

A Karl Barth hatására sok kortárs református teológus elvetette a cselekedetek szövetségét, más szövetség teológiai elméletekkel együtt. Barth látva, hogy a cselekedetek szövetsége nem kapcsolódik Krisztushoz és az evangéliumhoz, elutasította, hogy Isten így is munkálkodhatott az emberekkel. Ehelyett, Barth úgy érvelt, hogy Isten mindig a kegyelem szövetsége alatt lépett kapcsolatba az emberrel, és a kegyelem szövetsége szabad mindenféle feltételtől. Barth teológiáját és, azokat amelyek őt követik egyszövetséginek nevezik szemben a klasszikus kétszövetségi rendszerrel. [29] Konzervatív kortárs református teológusok, mint John Murray, szintén elutasították az elméletet, hogy a szövetségek törvényen alapulnának kegyelem helyett. Michael Horton teológus azonban megvédte a cselekedetek szövetségét, mint ami kombinálja a törvény és a szeretet alapelveit. [30]

Alapvető hittételei

  1. Eleve elrendelés elve: a kálvinista egyház egyik leggyakrabban félreértett tanítása a predesztináció (ők s-sel ejtik) vagy eleve elrendeltetés. Sokan azt hiszik, ez annyit jelent, hogy a mindentudó Isten terveiben minden ember egyéni sorsa, vagyis üdvössége vagy elveszett volta eleve el van döntve, el van rendelve, „meg van írva” megmásíthatatlanul. Valójában nem erről szól, hanem a Szentírás következő mondatára épül: „Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen”. Magyarán az van eleve elrendelve, hogy aki hisz Istenben, Jézus Krisztusban, az üdvözül. Az üdvösség ugyan nem függ a jó cselekedetektől, viszont őszintén hinni csak a keresztyén értékek elfogadásával lehet, így a predesztináció közvetve mégis a jó tetteket, az igaz keresztyéni életet ösztönzi. Az eleve elrendelés nézetének története összekapcsolódik néhány keresztény teokráciai kísérlettel.
  2. A hívő: a hívő Krisztus tulajdona, Krisztus testének tagja.
  3. Üdvösség: üdvözülés kizárólag a Jézus Krisztusba vetett hit által van. Az üdvösséghez feltétlenül szükséges: beismerni a bűnösséget (Isten törvényét nem lehet tökéletesen megtartani, lásd: eredendő bűn), kérni Isten bűnbocsánatát, valamint hinni, hogy csak Ő tud megváltani. El kell fogadni Krisztus keresztáldozatát.
  4. Eredendő bűn: Isten jónak teremtette az embert azért, hogy teremtőjét megismerje és szeresse. Ádám és Éva paradicsomi engedetlensége miatt a mi természetünk úgy megromlott, hogy mi mindnyájan a fogantatás pillanatától bűnben vagyunk, majd bűnben születünk meg. Az eredendő bűn minden jóra képtelenné teszi az embert. A Szentlélekbe vetett hit megfordíthatja ezt.
  5. Törvénymegtartás: az ember képtelen megtartani Isten törvényét, igazságosan élni Isten előtt, minden nap bűnöket követ el. Isten alkalmassá teremtette az embert arra, hogy törvénye szerint éljen, de ez csak az Ő szent törvényei betartásával, az Ige tudatos hitében lehetséges. Az ördög sugallata és tudatos engedetlensége az, ami veszélyt jelent a hívőre.
  6. Isten irgalmas és igazságos egyben. Nem hagyja büntetlenül az engedetlenséget.
  7. A hívőknek hinniük kell a jóhír ígéreteiben. Ezen kívül: Istenben, Jézus Krisztusban, az ő keresztre feszítésében, halálában, feltámadásában, és abban hogy halála után megjárta a poklot is; a Szentlélekben, az egyetemes keresztyén Anyaszentegyházat, valamint a szentek egyességében, a bűnök bocsánatában, a test feltámadásában, az örök életben (Apostoli hitvallás). Valójában ez minden egyház hitvallása.
  8. Krisztus: Ő a megváltó, minden Őbenne és Őáltala létezik. Ő az Atya Fia, aki a Szentlélek erejével terjeszti ki hatalmát. Tanításaiból tudjuk, milyen lehet a Mennyek Országa.
  9. Krisztustagadók: akik a boldogságukat a szenteknél, vagy önmagukban keresik, azok nem hisznek Krisztusban, valójában megtagadják Krisztust.
  10. Sákramentumok (szentségek): két sákramentum (szakramentum, magyarul szentség) létezik, ezek a keresztség és az úrvacsora.
  11. Keresztség: Vízkeresztség, Szentlélekkeresztség: Krisztus vére és lelke által mossa le az ember minden tisztátalanságát. Krisztus vérével való megmosatás a bűnök bocsánatát, a Szentlélek által való megújítást és Krisztus tagjaivá szentelést jelenti. (az újjászületés fürdője és a bűnök hitben való lemosása a Keresztség). A csecsemőket is meg lehet keresztelni. A vízzel való keresztség a Szentlélekkel való keresztségnek a látható jele.
  12. Úrvacsora – Krisztus parancsolata, hogy az úrvacsora emlékezet legyen az Ő keresztáldozatára. A bor Krisztus vérét, a kenyér pedig testét jelképezi. A pápás (katolikus) mise szerintük „Jézus Krisztus egyetlenegy áldozatának és szenvedésének tagadása és átkozott bálványimádás”, amivel a képmutatók ítéletet esznek és isznak maguknak.
  13. Kizárás: akik felfogásukkal és életükkel hitetlennek és istentelennek bizonyulnak, a mennyországból és az üdvösségből mindaddig ki lesznek zárva, amíg be nem bizonyítják életük megjobbítását.
  14. A jócselekedetek nem szükségesek és nem is elégségesek a megváltáshoz, de az egészséges hívő élethez nélkülözhetetlenek.
  15. A megtérés: bűnbánat, Krisztus általi öröm, valamint vágy az Isten akarata szerint való jó cselekedetekkel teljes élet után.
  16. A tízparancsolat valamint a Miatyánk és annak magyarázata szintén a heidelbergi káté részét képezi.
  17. Elvetendő dolgok: minden olyan dolog elvetendő (szentképek, templomi díszek), amelyek használata biblikusan – a protestáns felfogás szerint – nem támasztható alá, illetve, ami nem Isten dicsőségét szolgálja.

Hitvallások

  • I. helvét hitvallás
  • II. helvét hitvallás
  • Heidelbergi káté
  • Skót hitvallás
  • Gall hitvallás
  • La Rochelle-i hitvallás
  • Westminsteri hitvallás (1647)
  • Westminster Confession of Faith, Shorter Cathecism
  • Westminster Confession of Faith, Larger Cathecism
  • Belga hitvallás
  • Dorti kánonok
  • I. londoni baptista hitvallás
  • II. londoni baptista hitvallás
  • Savoy Declaration
  • Cambridge Platform

Református egyházak

A dunabogdányi református templom (1802)

Teológusok

A 20. század kiemelkedő teológusai: Abraham Kuyper, B. B. Warfield, J. Gresham Machen, Martyn Lloyd-Jones és Cornelius Van Til.

Jelenkori neves református teológusok közé tartozik J. I. Packer, R. C. Sproul, Timothy J. Keller, John Piper, David Wells és Michael Horton.

Megjegyzések

  1. A kálvinista szóhasználat a keresztyén kifejezést használja.

Jegyzetek

  1. Westminsteri Hitvallás, I. A Szentírásról / 9. Presbiteriánus Kiadó. . (Hozzáférés: 2017. március 25.)
  2. II. Helvét hitvallás, II./1. reformatus.hu. (Hozzáférés: 2017. március 25.)
  3. Schaff, Philip. Protestantism, New Schaff-Herzog Encyclopedia of Religious Knowledge, 297–299. o. 
  4. Muller, Richard A.. Dictionary of Latin and Greek Theological Terms: Drawn Principally from Protestant Scholastic Theology, 1st, Baker Book House, 320–321. o. (2006). ISBN 978-0801020643 
  5. Hägglund, Bengt. Teologins Historia, Translated by Gene J. Lund, Fourth Revised (German nyelven), Saint Louis: Concordia Publishing House (2007) 
  6. Muller 2004, 130. o.
  7. Theology and Communion. Wcrc.ch. . (Hozzáférés: 2013. december 5.)
  8. Member Churches. Wcrc.ch. . (Hozzáférés: 2013. december 5.)
  9. Leçons ou commentaires et expositions sur les Revelations du prophete Jeremie 1565 Bernard Cottret. Calvin, A Biography. A&C Black, 239–. o. (2003. május 22.). ISBN 978-0-567-53035-6 
  10. a b c d Hunyadi László: Az emberiség vallásai → A református egyház; 1998
  11. Archivált másolat. . (Hozzáférés: 2016. augusztus 24.)
  12. Studia et acta ecclesiastica 3. kötet (Hungarian nyelven), 524. o. 
  13. Allen 2010, 18–20. o.
  14. Allen 2010, 24–25. o.
  15. McKim 2001, 12. o.
  16. a b Allen 2010, 31. o.
  17. Farley & Hodgson 1994, 77. o.
  18. Török, István. Dogmatika, 81. o. „Úgy, amint előttünk áll, gyarlóságokkal terhelt irodalmi termék, emberi dokumentum, vagyis 'sötét hely'. Örökös alkalom a megbotránkozásra és a lelki elzuhanásra.” 
  19. Juhász, Tamás (1998. 5). „Gyáva elkülönülők vagy a tévedések vígjátéka”. Üzenet.  [halott link]
  20. McKim 2001, 20. o.
  21. DeVries 2003, 295. o.
  22. DeVries 2003, 309. o.
  23. Allen 2010, 34–35. o.
  24. McKim 2001, 230 n. 28. o.
  25. Allen 2010, 34 – 35. o.
  26. Allen 2010, 44. o.
  27. Allen 2010, 41 – 42. o.
  28. Allen 2010, 43. o.
  29. Allen 2010, 48. o.
  30. Horton 2011a, 420–421. o.
  31. megalakult a magyar református egyház

Források

További információk

  • A Magyarországi Református Egyház hivatalos honlapja
  • Református.lap.hu – linkgyűjtemény
  • Belga hitvallás; ford. Juhász Ágnes; Koinónia, Kolozsvár, 1998 (Confessiones reformatorum)
  • Skót hitvallás; ford. Adorján Kálmán; Koinónia, Kolozsvár, 1998 (Confessiones reformatorum)
  • Westminsteri hitvallás; ford. Nagy Albert; Koinónia, Kolozsvár, 1999 (Confessiones reformatorum)
  • Ír hitvallás; ford. Adorján Kálmán; Koinónia, Kolozsvár, 1999 (Confessiones reformatorum)
  • Dordrechti kánonok; ford. Böröczki Tamás; Koinónia, Kolozsvár, 2000 (Confessiones reformatorum)
  • La Rochelle-i hitvallás; ford., előszó Visky S. Béla; Koinónia, Kolozsvár, 2000 (Confessiones reformatorum)
Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Kálvinizmus
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Kálvinizmus

Villamosmérnöki és elektronikai alapfogalmak - elektronica.hu
čítajte viac na tomto odkaze: 2010-ben befejezett televíziós sorozatok

Ádám Tamás (színművész)
Április
Április 11.
Április 14.
Érmihályfalva
Észak-Alföld
Ókori Róma
1-es villamos (Debrecen)
1091
1218
1235
13. század
1361
1450
15. század
1507
1536
1552
16. század
1693
17. század
1715
1725
1823
1848–49-es forradalom és szabadságharc
1849
1857
1865
1884
19. század
1911
1944
1950-es megyerendezés
1954
1956-os forradalom
1975
1980
1990
1994
1999
2010
2011
2013
33-as főút (Magyarország)
35-ös főút (Magyarország)
354-es főút (Magyarország)
4-es főút (Magyarország)
47-es főút (Magyarország)
471-es főút (Magyarország)
48-as főút (Magyarország)
Aladdin (népmese)
Alföld
Alföld és Észak
Alfred Candidus Ferdinand zu Windisch-Grätz
Andorai Péter
Anonymus
Augusztus
Augusztus 2.
Avarok
Az égig érő paszuly
Az 1956-os forradalom eseményei Debrecenben
A békakirály (mese)
A gólyakalifa (regény)
A kis hableány (mese)
A piac (film)
A szépség és a szörnyeteg (mese)
A szeleburdi család
Bácskai János (színművész)
Bánfalvy Ágnes
Búza
Babarczy László
Ballagás (film)
Baráth István
Bardóczy Attila
Berkes Bence
Berzsenyi Zoltán (színművész)
Besenczi Árpád
Bicskey Lukács
Bihar vármegye
Blaskó Balázs
Bodrogi Attila
Bohák György
Borbiczki Ferenc
Bordán Irén
Bor (ital)
Bozsó Péter
Brémai muzsikusok (mese)
Budapest
Budapesti Kamaraszínház
Buglya Sándor
Cattolica
Crespo Rodrigo
Csák Máté (trencséni tartományúr)
Csörsz árka
Cseke Péter (színművész)
Csipkerózsika (mese)
Csiszár Imre (rendező)
Csizmás kandúr (mese)
Csokonai Nemzeti Színház
Csuha Borbála
Csuha Lajos
Czető Roland
Dányi Krisztián
Dévai Balázs
Dóczi János (színművész)
Daróczy Zoltán
Debrecen
Debrecen–Füzesabony-vasútvonal
Debrecen–Nyírábrány-vasútvonal
Debrecen–Nyírbátor–Mátészalka-vasútvonal
Debrecen–Sáránd–Nagykereki-vasútvonal
Debrecen–Tiszalök-vasútvonal
Debreceni Egyetem
Debreceni járás
Debreceni Református Hittudományi Egyetem
Debreceni Református Kollégium
Debrecen (egyértelműsítő lap)
Debrecen címere
Debrecen polgármestereinek listája
December
Demokratikus Koalíció (Magyarország)
Dráma
Dunai Tamás
Duna (televízióadó)
Egyezményes koordinált világidő
Előd Álmos
Első világháború
Erdély
Fájl:Coa Hungary Town Debrecen.svg
Fájl:DebrecenAranybika.jpg
Fájl:Debrecen montage11.jpg
Fájl:Debrecen Piac utca old.jpg
Fájl:Debrecen testvérvárosai.JPG
Fájl:Disambig.svg
Fájl:Film reel.svg
Fájl:Flag of Debrecen.svg
Fájl:Hajdu-Bihar location map.PNG
Fájl:Hungary location map.svg
Fájl:Megyeszékhely - Hajdú-Bihar megye - Debrecen.jpg
Fájl:O. Szabó István.JPG
Fájl:O. Szabó István 2.jpg
Fájl:Piac Street, DebrecenDowntown.jpg
Fájl:P Television.png
Fájl:Ref. Nagytemplom (5233. számú műemlék) 12.jpg
Fájl:Searchtool right.svg
Fájl:Wiki letter w.svg
Földrajzi koordináta-rendszer
Fabó Györgyi
Fantasy
Farkasinszky Edit
Február
Fehér Ildikó
Fekete Gizi
Felvidék
Fidesz – Magyar Polgári Szövetség
Forgács Gábor
Frici, a vállalkozó szellem
Gótok
Gali Ákos
Gali László
Gepidák
Grimm fivérek
Gruber Hugó
Győri Ilona
Gyerekrablás a Palánk utcában (film)
Gyimesi Pálma
Hófehérke
Hüvelyk Matyi
Habsburg–Lotaringiai-ház
Habsburg-család
Hajdú-Bihar megyei 1. sz. országgyűlési egyéni választókerület
Hajdú-Bihar megyei 2. sz. országgyűlési egyéni választókerület
Hajdú-Bihar megyei 3. sz. országgyűlési egyéni választókerület
Hajdú-Bihar vármegye
Hajdúböszörmény
Hajdúhát
Hajdú vármegye
Halász Aranka
Halász János (politikus)
Hamlet, dán királyfi
Hamupipőke (mese)
Harsányi Gábor (színművész)
Hermann Lilla
Hevessy József
Holle anyó
Holl Nándor
Holl Zsuzsa
Honfoglalás
Horkai János
Hortobágyi Nemzeti Park
Hunyadi-család
I. Károly magyar király
I. Lajos magyar király
I. Lipót magyar király
Időzóna
Ideiglenes Nemzetgyűlés
Ideiglenes Nemzeti Kormány
II. András magyar király
II. Rákóczi Ferenc
Illés György (operatőr)
Illyés Gyula
Imre István (színművész)
Incze József
Internet Movie Database
Irányítószám
Izsóf Vilmos
Járás
Jászai Mari-díj
Józsa Imre (színművész)
Július
Június
Június 16.
Jancsi és Juliska
Január
Január 1.
Joó Gábor
Jobbik Magyarországért Mozgalom
Jyväskylä
Kálvinizmus
Kánya Kata
Kósa Lajos (politikus)
Körzethívószám
Közép-európai idő
Kőszegi Ákos
Kacsóh Pongrác
Kaland
Kapácsy Miklós
Karácsonyi Zoltán
Kassai Ilona
Katolicizmus
Kerekes József (színművész)
Kerekes Valéria
Kereszténydemokrata Néppárt
KiKA
Kipcsakok
Kisfalussy Bálint
Kisfalvi Krisztina
Kiss Erika (színművész)
Kiss Eszter (színművész)
Klaipėda
Kocsis Mariann
Koffler Gizella
Komédia
Korhatár-besorolás#KN
Koroknay Simon Eszter
Kossuth Lajos
Láng Balázs (színművész)

Lamboni Anna
LMP – Magyarország Zöld Pártja
Lublin
Május
Málnai Zsuzsa
Március
Második világháború
Máthé Tibor (operatőr)
Méliusz Juhász Péter
Mózes Mihály
M35-ös autópálya (Magyarország)
Maday Gábor
Magyarok (film)
Magyarország
Magyarország legnagyobb települései közigazgatási terület szerint
Magyarország legnagyobb települései lakónépesség szerint
Magyarország megyéi
Magyarország régiói
Magyar Demokrata Fórum
Magyar Egyetemisták és Főiskolások Szövetsége
Magyar Szocialista Párt
Magyar Szolidaritás Mozgalom
Major Tamás
Majsai-Nyilas Tünde
Malom
Markovics Tamás
Maros Gábor
Megyeháza (Debrecen)
Megyei jogú város (önkormányzati rendszer)
Megyeszékhely
Melis Gábor
Mezőgazdaság
Mezőváros
Mezei Kitty
Mics Ildikó
Mihályi Győző
Minárovits Péter
Minimax
Mohácsi csata
Molnár Ilona
Molnár Levente (színművész, 1981)
Momentum Mozgalom
Moser Károly
Moszkva
Munkás-paraszt Vörös Hadsereg
Némedi Mari
Németh Gábor (színművész)
Németország
Német nyelv
Népsűrűség
Nagyerdő
Nagyidai István
Nagysándor József
Nagyvárad
New Brunswick (New Jersey)
Norddeutscher Rundfunk
November
Nyírség
O. Szabó István
Október
Olasz Szabó Soma
Oroszok
Orosz Anna (színművész)
Orosz István (színművész)
Orosz István (történész)
Osztrák–Magyar Monarchia
Pálmai Szabolcs
Párbeszéd Magyarországért
Pátra
Péterffy András
Pósán László
Paderborn
Palóczy Frigyes
Papadimitriu Athina
Papp János (színművész, 1948)
Papp László (politikus)
Papucsek Vilmos
Partium
Pekár Adrienn
Pest (történelmi település)
Petőfi Irodalmi Múzeum
Piac utca
Piaristák
Pinokkió kalandjai (könyv)
Piroska és a farkas
Polgár (városlakó)
Polyák Zsuzsa
Portál:Filmművészet
PORT.hu
Pusztai Péter (színművész)
Pusztaszeri Kornél
Q79880
Rádió-vevőkészülék
Róma
Római katolikus egyház
Rajzfilm
Rapunzel (mese)
Reformáció
Református nagytemplom (Debrecen)
Rencz Antal
Risón Lecijón
Robert Townson
Rudas István (színművész)
Rupnik Károly
Saárossy Kinga
Sablon:A Színház- és Filmművészeti Főiskola 1969-ben oklevelet szerzett hallgatói
Sablon:A Színház- és Filmművészeti Főiskola 1970-ben oklevelet szerzett hallgatói
Sablon:A Színház- és Filmművészeti Főiskola 1971-ben oklevelet szerzett hallgatói
Sablon:A Színház- és Filmművészeti Főiskola 1972-ben oklevelet szerzett hallgatói
Sablon:A Színház- és Filmművészeti Főiskola 1973-ban oklevelet szerzett hallgatói
Sablon:A Színház- és Filmművészeti Főiskola 1974-ben oklevelet szerzett hallgatói
Sablon:A Színház- és Filmművészeti Főiskola 1975-ben oklevelet szerzett hallgatói
Sablon:A Színház- és Filmművészeti Főiskola 1976-ban oklevelet szerzett hallgatói
Sablon:A Színház- és Filmművészeti Főiskola 1977-ben oklevelet szerzett hallgatói
Sablon:A Színház- és Filmművészeti Főiskola 1978-ban oklevelet szerzett hallgatói
Sablon:A Színház- és Filmművészeti Főiskola 1979-ben oklevelet szerzett hallgatói
Sablon:A Színház- és Filmművészeti Főiskola 1980-ban oklevelet szerzett hallgatói
Sablon:Magyar település infobox
Sablon:Nemzetközi katalógusok/doc
Sablonvita:A Színház- és Filmművészeti Főiskola 1976-ban oklevelet szerzett hallgatói
Schnell Ádám
Seder Gábor
Selmeczi Roland
Seszták Szabolcs
Setúbal
Simon Zsuzsa
Simsala Grimm
Sinkovits-Vitay András
Speciális:Könyvforrások/9630566354
Sumen
Széles Tamás
Szélyes Imre
Színház- és Filmművészeti Egyetem
Szabó Máté (színművész)
Szabó Zselyke
Szabad Demokraták Szövetsége
Szabad királyi város
Szarmaták
Szarvasmarha
Szeleburdi vakáció
Szentpétervár
Szent Anna-székesegyház (Debrecen)
Szeptember
Szerelem második vérig
Sziktivkar
Szinetár Miklós
Szokol Péter
Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony-vasútvonal
Szomszédok
Szurdi Miklós
Tóth Judit (színművész)
Török Bálint (hadvezér)
Török nyelvek
Törtei Tünde
Tűzmanócska
Tamási Áron
Tasó László
Tatárjárás
Televízió
Tengerszint feletti magasság
Testvérváros
Tiszántúl
TV2 Kids
Uri István
Vándor Éva
Váradi regestrum
Várday Zoltán
Vári Attila (színművész)
Városháza (Debrecen)
Végh Ferenc (színművész)
Végh Péter (színművész)
Vékás Péter
Vadász Bea
Vandálok
Varga Tamás (színművész, 1946)
Varga Zoltán (politikus)
Varsányi Anikó
Versényi László (színművész)
Wikimédia Commons
William Shakespeare
Zsigmond Tamara
Zsuzsi Erdei Vasút




A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.