A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
InterCity 125 | |
InterCity 125 | |
Általános adatok | |
Gyártásban | 1976-1982 |
Darabszám | 197 db |
Műszaki adatok | |
Tengelyelrendezés | Bo'Bo'+2'2'+...+2'2'+Bo'Bo' |
Nyomtávolság | 1435 mm |
Engedélyezett legnagyobb sebesség | 201 (125 mph) km/h |
A Wikimédia Commons tartalmaz InterCity 125 témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Az InterCity 125 egy nagysebességű angol dízel motorvonat. Nevét onnan kapta, hogy maximális sebessége 125 mérföld óránként. A British Railways üzemeltette a west Coast Main Line vonalon és a East Coast Main Line vonalon. 1973. Június 12-én megdöntötte az addigi dízelmotorvonat-sebességrekordot, az új rekord 230 km/h (143 mph) lett.[1][2]
A nem villamosított vonalakon, a távolsági forgalmat lebonyolító vonatok törzsét, a 200 km/h sebességű IC 125 sorozat alkotja, melyek 30 éve álltak üzembe, akkor nagy fejlődést jelentettek a mozdonyvontatású vonatokkal szemben. Ma már kissé kopottasak, és nem felelnek meg a mai utazóközönség igényeinek.
Jellemzése
A vonatok legnagyobb üzemeltetője, az FGW, amely a Londonból messzi nyugat Angliába viszi az utasokat, az elmúlt évben további 10 évre szóló megbízást kapott az említett forgalom lebonyolítására, azzal a feltétellel, hogy a vonatokat a modern igényeknek megfelelően felújíttatják.
A vonatok üzembeállásuk óta kétszer kaptak nagyjavítást, de elsősorban a mechanikus és villamos berendezéseket javították, cserélték, és nem az utasteret alakították a kor követelményeihez.
Ezért a FGW elhatározta a vonatok 2015. évre tervezett selejtezéséig felújítja a kocsik belső berendezéseit, miután az elmúlt évben megbízhatóságuk növelése érdekében a motorkocsikba új MTU 400 sorozatú új dízelmotorokat építettek be. Ezzel növelték a teljesítményt, és 60 százalékkal kisebb lett a károsanyag kibocsátás.
2007-ben megkezdték a két motorkocsi által közrezárt kocsik felújítását, beleértve a büfé kocsit is. Ez utóbbiak igénylik a legnagyobb átalakítást. A felújításokat a Bombardier végzi, 53 millió font értékben, ami 405 db kocsit jelent. Ezen túl 85 millió fontért a következő 10 évben a forgóvázakat is nagyjavítja.
A mozgáskorlátozottak számára néhány kocsiba nekik megfelelő WC-t szerelnek be. Azonban nem szerelnek be zárt vákuum WC-ket, mert ez túl nagy átalakítást és költséget jelenteni. Ehelyett a jelenlegi rendszert korszerűsítik. Új, a repülőgépeknél alkalmazott üléseket szerelnek be, és megnő az utasok lábainak rendelkezésre álló tér is, de ennek ellenére vonatonként 30 ülőhellyel több lesz. Az utasok visszajelzése az új ülésekkel nagyon pozitív. Tudják a laptopjukat használni, és a magas háttámla biztonságosabb ütközés esetén. Új világítást és színes belső burkolatot alkalmaznak. Az egyetlen dolog, amiben nem jók az eredmények: a beszállásnál az előcsarnok zsúfoltsága.
Harminc évvel a vonatok leszállítása után, Anglia egyik legmodernebb vonatává válik a felújítás révén az IC 125 sorozat.
Érdekességek
A mozdony szerepel a Transport Tycoon Deluxe nevű játékprogramban is, mint SH "125".[3]
Lásd még
Irodalom
- Mezei István. Mozdonyok, 1984 (magyar nyelven), Móra Könyvkiadó, 64. o.. ISBN 963-11376-3-5
- Terri Sievert, Capstone Press (2002), The World's Fastest Trains, ISBN 0-736810-61-7
- Greg Roza, Rosen Publishing (2004), The Incredible Story of Trains, ISBN 0-823967-12-3
- Brian Solomon, David & Charles (2003), Railway masterpieces, ISBN 07-15317-43-1
- Jane's Information Group (1978), Jane's World Railways
További információk
- 125 Group (angolul)
- Brush Traction (angolul)
- Testing the prototype HST (angolul)
- The High Speed Train Picture Gallery (angolul)
- HST pictures from around the North East (angolul)
Jegyzetek
- ↑ „Rail Timeline”, BBC News Online, BBC (Hozzáférés ideje: 2008. április 7.)
- ↑ Hollowood, Russell. „The little train that could”, BBC News Online, BBC, 2006. március 16. (Hozzáférés ideje: 2008. április 7.)
- ↑ wiki.openttd.org - Trains (angol nyelven) (html). . (Hozzáférés: 2013. október 26.)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
1981
1984
1995 típusú szerelvény
2009 típusú szerelvény
Advanced Passenger Train
Anglia
Billenőszekrényes járművek
British Rail 300 sorozat
British Rail 302 sorozat
British Rail 303 sorozat
British Rail 304 sorozat
British Rail 305 sorozat
British Rail 306 sorozat
British Rail 307 sorozat
British Rail 308 sorozat
British Rail 309 sorozat
British Rail 310 sorozat
British Rail 311 sorozat
British Rail 312 sorozat
British Rail 313 sorozat
British Rail 314 sorozat
British Rail 315 sorozat
British Rail 317 sorozat
British Rail 318 sorozat
British Rail 319 sorozat
British Rail 320 sorozat
British Rail 321 sorozat
British Rail 323 sorozat
British Rail 332 sorozat
British Rail 333 sorozat
British Rail 370 sorozat
British Rail 373 sorozat
British Rail 378 sorozat
British Rail 380 sorozat
British Rail 390 sorozat
British Rail 395 sorozat
British Rail 444 sorozat
British Rail 450 sorozat
British Rail 455 sorozat
British Rail 458 sorozat
CTRL
D78 típusú szerelvény
DVD
Egyenáram
Egyesült Királyság
Electrostar
Eurostar
Fájl:APT at Crewe.jpg
Fájl:P transport-lightblue.png
Felsővezeték
Fiat Ferroviaria
Franciaország
InterCity 125
Japán
Motorvonat
Mozdony
Nagysebességű vasút
Nyomtávolság
Pendolino
Portál:Vasút
Prototípus
Sablon:Villamos motorvonatok Angliában
Sablonvita:Villamos motorvonatok Angliában
Siemens Desiro
Sinkanszen
Southern Railway (Nagy-Britannia)
Speciális:Könyvforrások/0199269092
Speciális:Könyvforrások/0711014744
Speciális:Könyvforrások/085059412X
Speciális:Könyvforrások/086187580X
Speciális:Könyvforrások/0905466373
Személykocsi
Szerkesztő:B.Zsolt/nygma
TGV
Váltakozó áram
Virgin Trains
West Coast Main Line
Wikimédia Commons
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.