Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

CGI (film)

A CGI (ejtsd cégéi, angolul: szídzsíáj), teljes nevén Computer-Generated Imagery, magyarul „számítógépen létrehozott kép”, a film és egyéb vizuális média készítése során alkalmazott számítógépes grafika elterjedt elnevezése, amely általában 3D-s számítógépes grafikát takar. Használatos még a CG (Computer Graphics) rövidítés is, illetve digitális animáció (digital animation), komputer animáció (computer animation), digitális filmtrükk / effekt (digital (visual) effects) neveken is említik. CGI-t használnak filmekben, televíziós sorozatokban, tévéműsorokban, reklámokban és nyomtatott médiában is. A CGI-vel készült mozgóképet motion graphics néven is ismerik.

A videójátékok leggyakrabban real-time számítógépes grafikát (ritkán referálják CGI-ként) használnak, de esetenként tartalmaznak előrenderelt „vágott jeleneteket”, illetve intrófilmeket, melyek tipikusan CGI-alkalmazások. Ezekre FMV-ként utalnak (Full Motion Video).

Filmkészítés során filmtrükköt igénylő jelenetekhez azért használják egyre gyakrabban a digitális technikát, így a CGI nyújtotta lehetőségeket, mert sokszor magasabb minőséget eredményez, s jóval tudatosabban irányítható, mint más, inkább gyakorlati alapú módszerek, úgymint miniatűrök megalkotása, vagy statiszták alkalmazása tömegjelenetekhez, illetve mert olyan képek kidolgozására is alkalmas, melyeket semmilyen más technológiával nem lehetséges létrehozni. Továbbá lehetővé teszi egy művésznek, hogy színész, költséges díszletek vagy kellékek nélkül dolgozzon.

Az utóbbi időkben a CGI-szoftverek és a megemelkedett számítógép-sebességek elérhetővé tették az egyéni művészek és kisebb társaságok számára, hogy professzionális filmeket, játékokat, vagy művészeti alkotásokat készítsenek otthoni számítógépeiken. Mindez egy internetes szubkultúra kialakulását eredményezte, melynek megvannak a saját globális ünnepeltjei, bevett sablonjai és szakszavai.

A CGI története

A mélység titka vízlénye nyitotta meg a CGI útját a vizuális effektusok világába

2D-s CGI-t elsőként az 1973-as Feltámad a vadnyugat című filmben használtak, míg a 3 dimenziós kép először a film folytatásában, a Futureworldben (1976) volt látható, ahol egy számítógép által generált kezet és arcot alkotott Edwin Catmull és Fred Parke, akik akkoriban a University of Utah-n diplomáztak. A második film, amelyikben ezt a technológiát alkalmazták, a Csillagok háborúja (1977) volt, ahol a Halálcsillag modellje készült ezzel a technikával. Az első két film, melyben komolyabb szerephez jutott a CGI, a Tron (1982) és Az utolsó csillagharcos (1984) voltak, ám e két film pénzügyi kudarcnak bizonyult, ami arra késztette a legtöbb rendezőt, hogy mellőzzék a CGI-t, s helyette olyan képeket alkalmazzanak, amik csak azt a látszatot keltik, mintha számítógép alkotta volna őket. Az első igazi CGI-szereplőt a Pixar későbbi megalapítója, John Lasseter alkotta meg a Sherlock Holmes és a félelem piramisa (1985) című filmhez (nem számítva az egyszerű poliéder szereplőt, Bitet a Tronból); ez a karakter egy festett üvegablakból összeállt lovag formájában jelent meg a vásznon.

Fotorealisztikus CGI egészen 1989-ig nem jelent meg a filmiparban, amikor is az Industrial Light & Magic (ILM) alkalmazta ezt az eljárást A mélység titka című filmben az egyik jelenetben látható tengermélyi teremtmény, az úgynevezett „vízlény” képi megjelenítéséhez, amellyel elnyerte a legjobb vizuális effektekért járó Oscar-szobrot. Ezt követően a CGI a Terminátor 2: Az ítélet napjában (1991) kapott központi szerepet, ahol a T-1000-es terminátor folyékony fém-mivoltával és alakváltó effektusaival kápráztatta el a közönséget, melyek szerves részét alkották a film akciójeleneteinek. A Terminátor 2 szintén meghozta az ILM-nek az Oscar-díjat a különleges hatásokért. A két utóbbi filmet James Cameron rendezte.

Mégis az 1993-as Jurassic Park dinoszauruszainak tökéletesen életszerű megjelenése, amely teljes természetességgel ötvözte a CGI-t és a live-actiont, hozta meg a filmipar forradalmát. Ehhez az időponthoz köthető Hollywood áttérése a stop-motion animációról és hagyományos optikai effektusokról a digitális technikákra.

A következő évben a CGI-t hasznosították a Forrest Gump különleges effektusainak megalkotására. A leginkább emlékezetes trükk a filmben Gary Sinise színész lábainak digitális módon történő eltávolítása volt, továbbá a napalmtámadás valamint a gyorsan mozgó pingponglabdák és a madártoll a nyitójelenetben.

A kétdimenziós CGI használata folyamatosan nőtt a hagyományos animációs filmek készítésénél, ahol a kézzel rajzolt celluloid technikát egészítették ki vele. Széles skálán mozgott az alkalmazása a két képkocka közti átmenet előállítására használt animációktól egészen a szemkápráztató 3D-s effektekig, mint amilyen például a Szépség és a szörnyeteg báltermi jelenete.

1995-ben, az első teljes egészében számítógép alkotta mozifilm, a Pixar cég és a Walt Disney Company produkciója, a Toy Story – Játékháború zajos sikert ért el. További animációs cégek jöttek létre mint például a Blue Sky Studios (20th Century Fox), a DNA Productions (Paramount Pictures és Warner Bros.), az Onation Studios (Paramount Pictures), a Sony Pictures Animation (Columbia Pictures), a Vanguard Animation (Walt Disney Pictures, Lions Gate Films és 20th Century Fox), a Big Idea Productions (Universal Pictures és FHE Pictures) és a Pacific Data Images (DreamWorks), illetve már létezők (Walt Disney Pictures) tértek át a tradicionális animációról a CGI-re.

1995 és 2005 között a széles körben vetített filmek effektköltségeinek átlaga 5 millió dollárról 40 millió dollárra ugrott. Egy stúdióvezető elmondása szerint 2005-ben több mint a filmek felénél alkalmaztak jelentősebb számítógépes effekteket.

A 2000-es évek elején a számítógép generálta ábrázolás vált az uralkodó effektussá. A technológia olyan pontra ért el, hogy lehetővé vált a virtuális kaszkadőrök alkalmazása, amik már-már megkülönböztethetetlenek a helyettesített színészektől.

A virtuális tárgyak élőképbe illesztését segítő szoftverek olyan kifinomultak lettek, hogy lehetővé váltak az olyan összetett vizuális effektusok, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. Számítógép alkotta statisztákat is kiterjedten alkalmaztak tömegjeleneteknél a továbbfejlesztett csoport- és tömegszimulációs szoftverrel.

A CGI-t a filmekben általában 1,4-6 megapixellel renderelik. A Toy Story – Játékháborút például 1536 × 922 pixellel renderelték (1,42 MP). Egy képkocka renderelése jellemzően 2-3 óra körüli időt vesz igénybe, a legbonyolultabb jeleneteknél ennek tízszerese is előfordulhat. Ez nem sokat változott az utóbbi évtizedben, mert a képminőség azonos szinten halad előre a hardverfejlődéssel, mivel gyorsabb gépekkel egyre összetettebb megvalósítás válik lehetővé. A GPU feldolgozási erejének exponenciális növekedése, illetve a CPU erejének, tárolási kapacitásának és memóriája sebességének és méretének jelentős emelkedése rendkívül kiszélesítette a CGI lehetőségeit.

2001-ben a Square Pictures megalkotta a Final Fantasy – A harc szelleme című CGI-filmet, ami magas szinten részletezett és fényképminőségű grafikát vonultatott fel. A Sony Pictures által forgalmazott film kudarcot vallott a mozipénztáraknál. Egyes kommentárok úgy vélték, ennek oka részben a főszereplő karakterek arcvonásai, ami közel esik az úgynevezett Uncanny Valley-hipotézishez, mely robotok és más nem emberi lények emberi érzelmekkel való felruházásával foglalkozik. Miután elkészítettek még egy hasonló vizuális stílussal operáló filmet (Az Osiris utolsó útja, a Mátrix – Újratöltve prológusaként szolgáló rövidfilm), a Square Pictures bezárta kapuit. Azonban az újonnan egyesült SquareEnixként 2006 őszén bemutatták a teljesen CGI-vel készített Final Fantasy VII: Advent Children című filmet, melyet áttörésnek kiáltottak ki a CGI-használat terén.

A CGI-technológiákban véghezvitt fejlődésekről minden évben beszámolót tartanak a SIGGRAPHon, a számítógépes grafika és interaktív technikák éves konferenciáján, melyen tízezrek jelennek meg.

A számítógépes játékok és 3D-s videókártyák fejlesztői igyekeznek elérni ugyanazt a vizuális minőséget személyi számítógépeken valós időben, melyet a CGI-filmeknél és -animációnál használnak. A valós idejű renderelés minőségének gyors előrehaladásával a művészek elkezdték alkalmazni a videójátékok szoftverének magját alkotó "játékmotor"-t a nem interaktív filmek renderelésére. Ezen művészeti formát machinimának nevezik.

Szereplők és tárgyak megalkotása a számítógép virtuális terében

Gollam élethű karaktere A Gyűrűk Ura-trilógiából teljes egészében CGI-jal készült, motion capture segítségével

A 3D-s számítógépes animáció főbb alkotói munkafolyamatait tekintve a vizuális művészeti ágak (így a festészet, szobrászat, fotográfia, filmkészítés) ötvözetének tekinthető. Az első ilyen munkafolyamat a modellezés, ami a szobrászathoz hasonlítható. Technikailag a 3D-s modellek geometriai pontokból (vertex), felületelemekből (face) és szélekből (edge) állnak, így értelmezi és tárolja a számítógép a térbeli alakzatokat a háromdimenziós koordináta-rendszerben. Napjainkban egyre több olyan modellező szoftvert használnak az alkotók, melyekben a modellezés folyamata már inkább hasonlít a kézi gyurmázáshoz és szobrászkodáshoz, mindezt úgy, hogy az alkotó a kezével nem érintheti meg a formázandó tárgyat, hisz az valójában nem kézzel fogható anyag, csak a számítógép virtuális terében létező alakzat. Az alkotó a számítógép szokásos (egér, billentyűzet) vagy speciális (rajztábla, elektronikus toll, téregér) beviteli eszközeivel manipulálhatja azt, kizárólag vizuális érzékére hagyatkozva. Ahol adott a technikai háttér, sokan még manapság is klasszikus eszközökkel, nem számítógépen alakítják ki a modell formáját, amit aztán egy speciális szkenner segítségével digitális formába öntenek.

A megmozgatni (animálni) kívánt modellhez a topológiája alapján egy csont/ízület-rendszert kreálnak. Az úgynevezett "rigging" eljárás során a virtuális marionett különböző irányítókat kap, azt az animátor így manipulálni tudja. A Toy Story "Woody" nevű szereplőjéhez például 700 specializált animációs irányítót használtak. A King Kong 2005-ös remake-jénél Andy Serkis színész segítette a szakembereket a gorilla mozgásának hajszálpontos, precíz lokalizálására a testére helyezett speciális szenzorokkal, amik arckifejezéseit is rögzítették, hogy életszerű mozgást kölcsönözzenek a teremtménynek.

Digitális fényelés[1]1">szerkesztés

A digitális fényelés a kortárs filmkészítés eszköztárának egyik legújabb vívmánya. Ez a film utómunkálatai során egy olyan, a hagyományos labormunkát részben kiváltó folyamat, melynek során az eredeti kép egészén vagy egyes részein színkorrekciót hajtanak végre egy speciális digitális rendszeren. Például egy részlet, ami túl sötét volt az eredeti felvételen, ezen eljárással kivilágosítható és kihangsúlyozható.

Például, a Star Trek: Kapcsolatfelvételben Picard arcának kékítéséhez, mikor Borggá asszimilálódik, digitális fényelést alkalmaztak, csakúgy, mint A Gyűrűk Ura: A Gyűrű Szövetségének azon jelenetéhez, mikor Boromir haldoklik: folyamatosan vonták ki a színt Sean Bean arcából.

Ugyanakkor nem csak az eredeti felvétel utólagos korrigálására használják a digitális fényelést, hanem mint művészi kifejezés egyik eszköze is megállja a helyét. Egyes filmek képi világának meghatározó elemei a színek egyedi felhasználása, az egész filmre jellemző hangulatteremtő színvilág. Egyes rendezők stílusjegyei így is megmutatkoznak alkotásaikban, elég csak Jean-Pierre Jeunet narancssárgás-zöldes tónusvilágú filmjeire gondolnunk. Olyan filmek is készültek az utóbbi időben, melyekben pont a színek digitális eltüntetése, tompítása vagy szélsőséges, már a hagyományos filmképre alig hasonlító árnyalatvilág tette felejthetetlenné a film képsorait. Legjobb példa erre a Frank Miller képregényeinek filmadaptációi (Sin City, 300).

Bár általában a hollywoodi filmkészítők használják fel alkotásaikban először a filmtechnika nyújtotta új lehetőségeket, hazánk e téren nincs lemaradva. Már több magyar filmben is láthattak a nézők a digitális fényelés eszköztárával módosított képsorokat, így például a Friss levegő és a Madárszabadító, felhő, szél című filmeket teljes egészében digitálisan fényelték. A másik magyar vonatkozású érdekesség, hogy a hollywoodi filmkészítők legkedveltebb digitális fényelőrendszere magyar fejlesztésű, a legkomolyabb filmes utómunkastúdiókban és animációsfilm stúdiókban - ideértve a Pixart is - ezt használják a filmek végső kinézetének kialakításához.

A filmek ún. fényelése nem egy új, csak digitális eszközökkel megvalósítható folyamat, a filmkészítéssel gyakorlatilag egyidős. Angolul eredetileg colour timing-nak nevezték a folyamatot, mivel a leforgatott film előhívási folyamata közben utólag lehet az expozíciót befolyásolni az előhívási idő, illetve egyéb, a végső filmanyag expozícióját befolyásoló fotokémiai folyamatok időintervallumainak módosításával – persze korlátozottabban, mint a felvétel közben (használatos még a color grading kifejezés). Bonyolultabb fotokémiai módszerekkel el lehet-lehetett érni olyan változást is a képen, amely csak a kép egy részét vagy csak bizonyos színeit befolyásolta, hasonlóan a digitális módszerhez. Azonban csak a digitális eszközök megjelenésével kaptak szinte teljes szabadságot a filmalkotók filmjeik végső képi világának kialakításában. A másik előremutató tulajdonsága a digitális fényelésnek a hagyományossal szemben az, hogy a filmkészítők valós időben, kalibrált monitoron vagy digitális vetítő segítségével közvetlenül mozivásznon láthatják a színhelyes képet, ahogyan az a nézők elé fog kerülni vetítéskor.

Jegyzetekszerkesztés

  1. A fényelés szó – filmszakmai zsargon. A színeknek és a fedettségnek a beállítását jelenti, snittről snittre. Filmlaboratóriumokban a fénymegadó személy végzi ezt a feladatot.

Forrásokszerkesztés

További információkszerkesztés

Kapcsolódó szócikkekszerkesztés

Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/CGI_(film)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o CGI (film)

Villamosmérnöki és elektronikai alapfogalmak - elektronica.hu
čítajte viac na tomto odkaze: 2004-ben befejezett televíziós sorozatok

Állam
Államforma
Államok vezetőinek listája 2005-ben
Április 19.
Április 2.
Április 25.
Április 8.
Április 9.
Ça Ira
Érettségi vizsga
Észak-atlanti Szerződés Szervezete
Északi flórabirodalom
Év
Évszázad
Évtized
Így jártam anyátokkal
Ókor
Örmény naptár
…Something to Be
.ua
1. század
10. század
1019
1054
1125
1238
1240
1326
1346
1386
14. század
1475
15. század
16. század
1648
1654
1667
1707
1709
1935
1939
1950-es évek
1960-as évek
1970-es évek
1980-as évek
1990-es évek
1991
1998
20. század
2000
2000-es évek
2001
2002
2003
2004
2004–2005-ös magyar labdarúgó-bajnokság (első osztály)
2005
2005-ös franciaországi zavargások
2005 új világörökségi helyszínei
2005 (szám)
2005 a filmművészetben
2005 a jogalkotásban
2005 a légi közlekedésben
2005 a sportban
2005 a tudományban
2005 videójátékai
2006
2007
2008
2009
2010
2010-es évek
2012. évi nyári olimpiai játékok
2020
2020-as évek
2022
2022-es orosz invázió Ukrajna ellen
2030-as évek
2040-es évek
2050-es évek
21. század
22. század
236
375
5. század
50 Cent
7. század
860
893
9. század
943
965
Aaliyah
Ab urbe condita
AES-Tisza II erőmű
AIDS
ALEE
Alekszej orosz cár
Alföld
Alicia Keys
Amarantine
Amerikai dollár
Amerikai Egyesült Államok
Amerikai fater
Ammán
Angela Merkel
Angol nyelv
Arany Horda
Asztrahányi Kánság
Augusztus 24.
Augusztus 27.
Augusztus 29.
Augusztus 5.
Augusztus 7.
Ausztrália (ország)
Avatár – Aang legendája
Azovi-tenger
Az első Lengyel Köztársaság, a felvirágzás kora (1572–1697)
A fizika világéve
A Kárpátok ősbükkösei
A Nagy Könyv
A Szovjetunió felbomlása
Bácskai János (színművész)
Bókai Mária
Bűnügyi film
Bahái naptár
Baráth István
Batu kán
BBC
Beautiful Intentions
Belgium
Berber naptár
Bergyanszk
Beruházási Viták Rendezésének Nemzetközi Központja
Besenyők
Bioszféra-rezervátum
Bizánci Birodalom
Bizánci naptár
Bodrogi Attila
Bogdán Gergő
Bohdan Hmelnickij
Bonnie Tyler
Bon Jovi
Boomerang (Közép- és Kelet-Európa)
Boszporoszi Királyság
Botár Endre
Bourbon Leonóra spanyol királyi hercegnő
Brandy Norwood
Bruttó hazai termék
Budapest
Budapesti memorandum
Budapest Parádé
Buddhista naptár
Burmai naptár
Call of Duty 2
Calma apparente
CGI (film)
Chemistry
Confessions on a Dance Floor
Császár András
Csernobil
Csernyihiv
Csernyivci
Csillagok háborúja III: A Sith-ek bosszúja
Csornomorszk
Debreceni VSC (labdarúgás)
December 10.
December 15.
December 16.
December 3.
December 31.
December 6.
December 8.
December 9.
Denisz Anatolijovics Smihal
Depeche Mode
Dimmu Borgir
Dnyeper
Dnyeszter
Dnyeszter Menti Köztársaság
Dnyipro
Dominancia
Doneck
Donyec
Donyec-medence
Donyeci-hátság
Dream Theater
Duna (televízióadó)
Duna Televízió
Dzsucse-naptár
Egészségügyi Világszervezet
Egyesült Nemzetek Szervezete
Egyetemes Postaegyesület
Egyezményes koordinált világidő
Elnök
El sexto sentido
Emánuel belga herceg
Emberi fejlettségi index
Enya
Eris (törpebolygó)
Eros Ramazzotti
Etióp naptár
Európa
Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet
Európai Unió
Európa országai
Európa Tanács
Eurocontrol
Fájl:000 Ukraina harta.PNG
Fájl:Bohdan Chmiel Nicky (BM 1869,0612.130).jpg
Fájl:Disambig.svg
Fájl:Europe-Ukraine (disputed territory).svg
Fájl:Flag of Canada.svg
Fájl:Flag of France.svg
Fájl:Flag of Germany.svg
Fájl:Flag of Ukraine.svg
Fájl:Kamianets-Podilskyi Castle walls2.JPG
Fájl:Karpaty, pohled při stoupání na Hoverlu.jpg
Fájl:Lebedev baptism.jpg
Fájl:Lesser Coat of Arms of Ukraine.svg
Fájl:Ltspkr.png
Fájl:Principalities of Kievan Rus' (1054-1132).jpg
Fájl:Searchtool right.svg
Fájl:Tropical Storm Katrina on August 24 2005.jpg
Fájl:Ukraine topo en.jpg
Fájl:Wiki letter w.svg
Félix Bossuet
Földközi-tenger
Földrajzi koordináta-rendszer
Független Államok Közössége
Főváros
Február 16.
Február 23.
Február 24.
Fehéroroszország
Fekete-tenger
Fekete-tengeri Gazdasági Együttműködés
Feodoszija
Fernando Alonso
Fijación Oral Vol. 1
Formula–1
Franciaország
Francia nyelv
Frigyes dán királyi herceg
Gáspár Győző
Gázai övezet
Gótok
Görög gyarmatosítás
Görbicz Anita
Garbage
Genovai Köztársaság
George W. Bush
Gergely-naptár
Germánok
Girls Aloud
GUAM
Halálozások 2005-ben
Halics
Harkiv (település)
Harry Potter és a Félvér Herceg
Have a Nice Day
Hindu naptár
Hivatalos nyelv
Hollandok
Holocén
Holocén naptár
Hoverla
Hunok
Iónok
I. e. 7. század
I. Jaroszláv kijevi nagyfejedelem
Időzóna
II. János Pál pápa
III. Alexandrosz makedón király
Imre István (színművész)
Indiai nemzeti naptár
Internet Movie Database
Interpol
Irán
Iráni naptár
Irak
ISO 4217
Ivan Gašparovič
Izmajil
Izrael
Jóban Rosszban
Július 1.
Július 10.
Július 2.
Július 21.
Július 27.
Július 6.
Július 7.
Június 1.
Június 5.
Jagelló-ház
Jalta
Január 14.
Január 17.
Január 20.
Január 23.
Japán naptár
Jay Chou
Jennifer Lopez
Joó Gábor
Jobb és bal oldali közlekedés
Jog és Igazságosság
Jordánia
Julija Volodimirivna Timosenko
Jurij Ivanovics Jehanurov
Károly walesi herceg
Kárpáti Nemzeti Park
Kárpátok
Kínai naptár
Köztársaság
Köztársasági elnök
Kabul
Kali-juga
Kamilla cornwalli hercegné
Kamjanec-Pogyilszkij
Kanada
Kanye West
Kapácsy Miklós
Kassai Ilona
Katie Melua
Katrina hurrikán (2005)
Kazár Birodalom
Kazanyi Kánság
Kelet-Európa
Kelet-európai-síkvidék
Kelet-európai idő
Kelet-ukrajnai háború
Kercs
Kereskedelmi Világszervezet
Keresztély dán herceg
Kereszténység
Kherszonészosz (krími polisz)
Kijev
Kijevi Rusz
Kiskunfélegyháza
Kistarcsa
Kontinentális éghajlat
Kopt naptár
Koreai naptár
Korhatár-besorolás#6
Korhatár-besorolás#KN
Korrupció
Kozákok
Krím
Krími-hegység
Krími Tatár Kánság
Krivij Rih
Kropivnickij
Ladoga-tó
Late Registration
Legfelső szintű tartomány
Lengyelország
Lengyelország a Jagellók korában (1386–1572)
Libra (Toni Braxton-album)
Litvánia
Live 8
Lodoméria
London
Lost – Eltűntek
Lublini háromszög
Luck
Luhanszk
Luxemburg
Lviv
Május 12.
Május 29.
Május 31.
Március 14.
Március 18.
Március 21.
Március 26.
Március 27.
Március 28.
Március 6.
Mária dán királyi hercegnő
Mély Torok (fedőnév)
Müpa
M2 (televízióadó)
M5-ös autópálya (Magyarország)
Madonna (énekesnő)
Magyarok
Magyarország
Malév
Manila
Mariah Carey
Mariupol
Megasztár
Melanie Chisholm
Melihate Ajeti
Mersenne-prímek
Meteorológiai Világszervezet
Michael Schumacher
Mighty ReArranger
Mikolajiv
Minnesota
Moldova
Molnár Ilona
Mongol Birodalom
Monkey Business
Mortimer-ügy
Moszkva
Moszkvai Nagyfejedelemség
Music of the Sun
Muszlim naptár
Németország
Német nyelv
Népsűrűség
Növénytársulás
Nagyanyó nyomoz (egyértelműsítő lap)
Nagyanyó nyomoz (film)
Nagyanyó nyomoz (televíziós sorozat)
Nemzeti himnusz
Nemzeti mottók listája
Nemzetközi Újjáépítési és Fejlesztési Bank
Nemzetközi Beruházásbiztosítási Ügynökség
Nemzetközi fonetikai ábécé
Nemzetközi gépkocsijelek listája
Nemzetközi Olimpiai Bizottság
Nemzetközi Pénzügyi Társaság
Nemzetközi Távközlési Egyesület
Neogén
New Orleans (település)
Nightwish
Nine Inch Nails
November's Chopin
November 13.
November 22.
November 9.
Novgorodi Köztársaság
NOX (együttes)
Nukleáris fegyver
Nyugati gótok
Octavarium
Odessza
Október 10.
Október 15.
Október 19.
Október 27.
Október 31.
Október 4.
Október 8.
Október 9.
Oneworld
Oral Fixation Vol. 2
Oroszország
Orosz nyelv
Országhívószámok listája
Országok GDP szerinti listája (nominális)
Országok népesség szerinti listája
Országok terület szerinti listája
Oszmán Birodalom
Párizs
Pakisztán
Paleogén
Panic at the Disco
Pantikapaion
Paul Rodgers
Pecserszka lavra
Perszonálunió
Pestis
Piece by Piece
Playing the Angel
Pleisztocén
Podóliai-hátság
Pogány Judit
Polgári Platform (Lengyelország)
Poltavai csata
Pontosz
PORT.hu
Pozsony
Queen
Quimby
Római Birodalom
Római katolikus
Rammstein
Rebirth (Jennifer Lopez-album)
Refúgium
Rejtély
Reliktum élőlény
Return of the Champions
Richter-skála
Rihanna
Robert Plant
Rob Thomas
Roger Waters
Románia
Rosenrot
Sólyom László (jogász)
Sablon:Nagyanyó nyomoz
Sablonvita:Nagyanyó nyomoz
Sarkel
Schrei
Scooter
Shakira
Spanyolország
Spanyol nyelv
Super RTL
Sverre Magnus norvég herceg
Symfollies
System of a Down
Szökőmásodperc
Szövetségi Nyomozó Iroda
Született feleségek
Szaddám Huszein
Szeged
Szeptember 12.
Szeptember 13.
Szeptember 25.
Szeptember 30.
Szeptember 8.
Szerbia
Szerbia és Montenegró
Szevasztopol
Szimferopol
Szitás Barbara
Szkíták
Szláv népek
Szlovákia
Szokol Péter
Szovjetunió
Sztyepp
Szubtrópusi
Szubtrópusok
Szumátra
Szuverenitás
Szuzdal
T.A.T.u
Tanita Tikaram
Teherán
Természetvédelmi területek Ukrajna területén
TF1
Thai szoláris naptár
Thalía (énekesnő)
The Best of Brandy
The Black Eyed Peas
The Emancipation of Mimi
The Massacre
The Rolling Stones
The Veronicas
Tiszaújváros
Tokio Hotel
Toni Braxton
Trópusi
Trópusi ciklon
Tundra
Turbonegro
Ukrán hrivnya
Ukrán nyelv
Ukrán ortodox egyház (kijevi patriarchátus)
Ukrán Szovjet Szocialista Köztársaság
Ukrajna
Ukrajna címere
Ukrajna csatlakozása az Európai Unióhoz
Ukrajna földrajza
Ukrajna himnusza
Ukrajna történelme
Ukrajna világörökségi helyszínei
Ukrajna zászlaja
Ultimate Aaliyah
UNESCO
Ungvár
Választások 2005-ben
V. Harald norvég király
Varégok
Vegyifegyver-tilalmi Szervezet
Velikij Novgorod
VI. Fülöp spanyol király
Vikram korszak
Viktor Andrijovics Juscsenko
Világörökség
Villamos hálózat
Vilmos Sándor holland király
Vlagyimir
Volhíniai-hátság
Volodimir Olekszandrovics Zelenszkij
Watergate-botrány
Westlife
Wikimédia Alapítvány
Wikimédia Commons
Wings (album)
With Teeth
XII. Károly svéd király
XVI. Benedek pápa
Zaporizzsja
Zaporizzsjai kozákok
Zsidó naptár
Zsidó vallás
Zsitomir
Zsurzs Kati




A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.