Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Benetton Formula
 
Benetton
Teljes név Benetton Formula Ltd.
Székhely Enstone, Egyesült Királyság
Híres Versenyzők Ausztria Gerhard Berger,
Brazil Nelson Piquet,
Német Michael Schumacher,
Francia Jean Alesi,
Olasz Giancarlo Fisichella,
UK Jenson Button
Motorok BMW, Ford, Renault, Playlife
Gumik Pirelli, Goodyear, Bridgestone, Michelin
Jogelőd Toleman
Jogutód Renault F1
Formula–1-es Világbajnoki Karrier
Első verseny brazil 1986, brazil nagydíj
Utolsó verseny japán 2001, japán nagydíj
Versenyek száma 260
Konstruktőri világbajnoki címek 1 (1995)
Versenyzői világbajnoki címek 2 (1994, 1995)
Első győzelem mexikói 1986, mexikói nagydíj, Gerhard Berger
Utolsó győzelem német 1997, német nagydíj, Gerhard Berger
Győzelmek 27
Pole pozíciók 15
Leggyorsabb körök 36

A Benetton Formula Ltd., vagy röviden Benetton, volt Formula–1-es konstruktőr, 1986 és 2001 között vett részt a sportág küzdelmeiben. A csapat a divatáru-üzletláncáról világszerte ismert Benetton Csoport tulajdona volt. A vállalkozást 2000-ben megvásárolta a Renault autógyár. A következő évben még Benetton néven versenyeztek az autóik, 2002-ben megalakult a 2010-ig aktív Renault F1 csapat, majd 2011-től 2015-ig Lotus F1 Team néven versenyeztek. 2016-tól a Renault F1 visszavette a helyét.

A csapat története

Berger 1986-ban, Detroitban

A Benetton Csoport 1983-ban jelent meg a Formula–1-ben, a Tyrrell csapat szponzoraként. A következő évben az Alfa Romeo partnere volt, 1985-ben szerződött a Toleman támogatására is. A Benetton Formula Ltd. 1985 végén alakult, amikor a Benetton család megvásárolta és összeolvasztotta a Toleman és a Spirit istállókat. Az új csapat BMW turbo erőforrásokkal szerelte az autóit, később Ford motorokra váltott.

Az együttest Flavio Briatore igazgatta 1990 és 1997 között. Rocco Benetton, Luciano Benetton legkisebb fia 1998-ban csatlakozott a csapathoz, mint aerodinamikai mérnök, és Briatore helyére a Prodrive akkori igazgatóját, Dave Richardst nevezte ki csapatfőnöknek. Richards öt évig maradt a Benetton élén, majd – mivel nem értett egyet a Benetton családdal a csapat jövőjét illetően – ő is távozott. Ezután Rocco Benetton vette át az irányítást a következő három évre, később rekordösszegért eladta a tulajdonjogot a Renaultnak.

1988-as Benetton B188

A csapat legnagyobb sikereit Michael Schumacherrel érte el, aki 19 győzelmet szerzett az összes 27-ből, és ő nyerte a csapat két egyéni világbajnoki címét is. 1995-ben, Renault motorokra váltva megszerezték egyetlen konstruktőri vb-címüket, Schumacherrel és Johnny Herberttel a volánnál. A következő idényben, két győztes szezon után Schumacher Nigel Stepney főszerelővel, Ross Brawn versenymérnökkel, Rory Bryne főtervezővel és 11 másik kulcsszereplővel a Ferrarihoz távozott. Ezután a Benetton meg sem tudta közelíteni korábbi sikereit.

Schumacher 1992-ben, Monacóban

2000. március 16-án a csapatot 120 millió USD-ért megvásárolta a Renault. Az újjászervezés első lépéseként visszahozták Flavio Briatorét csapatfőnöknek. Az utolsó, Benetton néven futott évben, 2001-ben a két versenyző, Jenson Button és Giancarlo Fisichella gyakran csak az utolsó sorok valamelyikéből indulhatott a versenyeken. A rossz szereplést részben a Renault forradalmian új, 110 fokos hengerszögű motorjának tulajdonították. Ahogy gyűltek a tapasztalatok, úgy javult az autók teljesítménye. Az évad végén Fisichella egyszer a dobogón tudott végezni Michael Schumacher és David Coulthard mögött, így szépen búcsúzott a Benetton név a Formula–1-től.

Ellentmondások

Az 1994-es szezon során a vetélytársak néhányan közül megvádolták a Benettont, hogy kijátssza az FIA elektronikus segédeszközökre (kipörgésgátló és rajtautomatika) vonatkozó tiltását. A megindított vizsgálat kimutatta, hogy a Benetton B194 autókban valóban volt a rajtolást segítő szoftver, ám rivális csapatoknál is számos szabálytalanságot találtak. Arra azonban az FIA nem talált egyértelmű bizonyítékot, hogy ezeket ténylegesen használták is, így az összes érintett megúszta minimális büntetéssel. Kipörgésgátló szoftvert egyáltalán nem találtak a Benetton autóiban.

A Benetton B194-es

Flavio Briatore, aki ez idő tájt a csapat főnöke volt, 2001-ben így nyilatkozott: "Az egyetlen bűnünk az volt, hogy akkoriban még túl tapasztalatlanok voltunk, az emberek pedig túl gyanakvók."[1] Mindezek ellenére nemrég, amikor Michael Schumacher egyik régi B194-es autóját eladásra kínálták, az ismertetőben az állt, hogy "eredeti állapotában, kipörgésgátlóval".[2]

Ugyanebben az évben a Benetton eltávolította az autókból az üzemagyagtöltésnél használt szűrőt, hogy gyorsabb tankolást tegyen lehetővé. Nagy valószínűséggel ez eredményezte Jos Verstappen autójának kigyulladását a hockenheimi német nagydíjon.

A nemzetiség kérdése

Schumacher 1995-ben, Silverstone-ban

A Benetton az 1995-ös konstruktőri világbajnoki címet brit csapatként nyerte. 1986 óta a csapat brit licenccel rendelkezett, mivel jogelődei, a Toleman és a Spirit szintén britek voltak, tehát ha nyert valamelyik versenyzőjük, akkor a díjkiosztáson a God Save the Queent játszották el a győztes csapat tiszteletére. A Benetton család azonban szerette volna, ha nemzetiségükre tekintettel az olasz himnuszt játsszák el ilyen alkalmakkor, ezért a csapat 1996-tól 2001-ig olasz színekben versenyzett.[3][4] Erre mindazonáltal csak egyszer került sor, az 1997-es német nagydíjon, amikor Gerhard Berger saját maga és a Benetton utolsó győzelmét szerezte. (A 2002-es átalakulás óta a Renault francia licenccel versenyez, a La Marseillaise-t először a 2003-as magyar nagydíjon játszották el a csapat tiszteletére.)

Híres versenyzőik

Alesi az 1997-es olasz nagydíjon
Fisichella 1999-ben Kanadában
Button a Benetton utolsó Formula–1-es autójával, a B201-gyel

A Benettonnál megfordult versenyzők közül kiemelendő Gerhard Berger, aki a csapat első és utolsó győzelmét szerezte, 11 év különbséggel. Két egyéni világbajnoki cím fűződik Michael Schumacher nevéhez, de megfordult itt a korábbi világbajnok Nelson Piquet és Jenson Button is.


Teljes Formula–1-es eredménysorozat

(jelmagyarázat) (a vastag számok pole pozícióból elért eredményt jelölnek)

Év Gyártmány Motor Gumi Versenyzők 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Pont Vb-helyezés
1986 Benetton B186 BMW Soros 4 hengeres (turbo) P BRA ESP SMR MON BEL CAN USE FRA GBR GER HUN AUT ITA POR MEX AUS 19 6.
Teo Fabi 10 5 Ret Ret 7 Ret Ret Ret Ret Ret Ret Ret Ret 8 Ret 10
Gerhard Berger 6 6 3 Ret 10 Ret Ret Ret Ret 10 Ret 7 5 Ret 1 Ret
1987 Benetton B187 Ford V6 (turbo) G BRA SMR BEL MON USE FRA GBR GER HUN AUT ITA POR ESP MEX JPN AUS 28 5.
Teo Fabi Ret Ret Ret 8 Ret 5 6 Ret Ret 3 7 4 Ret 5 Ret Ret
Thierry Boutsen 5 Ret Ret Ret Ret Ret 7 Ret 4 4 5 14 Ret Ret 5 3
1988 Benetton B188 Ford V8 G BRA SMR MON MEX CAN USE FRA GBR GER HUN BEL ITA POR ESP JPN AUS 39 3.
Alessandro Nannini Ret 6 Ret 7 Ret Ret 6 3 18 Ret DSQ 9 Ret 3 5 Ret
Thierry Boutsen 7 4 8 8 3 3 Ret Ret 6 3 DSQ 6 3 9 3 5
1989 Benetton B188
Benetton B189
Ford V8 G BRA SMR MON MEX USA CAN FRA GBR GER HUN BEL ITA POR ESP JPN AUS 39 4.
Alessandro Nannini 6 3 8 4 Ret DSQ Ret 3 Ret Ret 5 Ret 4 Ret 1 2
Johnny Herbert 4 11 14 15 5 DNQ
Emanuele Pirro 9 11 Ret 8 10 Ret Ret Ret Ret 5
1990 Benetton B189B
Benetton B190
Ford V8 G USA BRA SMR MON CAN MEX FRA GBR GER HUN BEL ITA POR ESP JPN AUS 71 3.
Alessandro Nannini 11 10 3 Ret Ret 4 16 Ret 2 Ret 4 8 6 Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Benetton_Formula
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.






A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.