A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Őrjárat az égen | |
televíziós sorozat | |
Huszti Péter mint Létai Géza | |
Rendező | Mihályfi Imre |
Forgatókönyvíró | Molnár Géza (írta) |
Dramaturg | Deme Gábor |
Főszerepben |
Huszti Péter Balázsovits Lajos |
Zene | Zsedényi Erzsébet (összeállító) |
Operatőr |
Biró Miklós Tóth Rezső (kameraman) |
Vágó | Zákonyi Sándor |
Hangmérnök | Wechter Ernő |
Jelmeztervező |
Csengey Emőke Melisek Imre őrnagy |
Díszlettervező | Mátay Lívia |
Gyártásvezető |
Öreg György Baji Tibor (főgyártásvezető) |
Gyártás | |
Gyártó |
Mafilm Katonai Stúdió Magyar Filmlaboratórium V. |
Nyelv | magyar |
Játékidő |
52 perc (1. rész) 51 perc (2. rész) 67 perc (3. rész) 95 perc (4. rész) |
Forgalmazás | |
Forgalmazó | Magyar Televízió |
Bemutató | 1970. március 15. |
Korhatár | 12 |
További információk | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
Az Őrjárat az égen 1969-ben készült négyrészes fekete-fehér magyar filmsorozat, amely a Magyar Néphadsereg vadászrepülő-növendékeiről és oktatóiról szól. A filmsorozat a Honvédelmi Minisztérium hathatós támogatásával készült (annak megbízásából), a felvételek többsége a szolnoki katonai repülőtéren lett felvéve, több, akkor még hadrendben álló katonai repülőgép felhasználásával (pl. Li–2, L–29 Delfín, MiG–15bisz, MiG–19PM és MiG–21F–13). A sorozat katonai szakértője Pillér József alezredes volt. A sorozat főcímzene A Jó, a Rossz és a Csúf Ennio Morricone által írt főcímzenéjéből adaptált.
Cselekmény
A sorozat az MHSZ egyik repülőszakosztályán kezdődik, ahol a szakosztály tagjai, köztük a főhősök közül néhányan, sikeres repülővizsgát tesznek, majd a vadászpilótának jelentkezők a nyári vakáció alatt a kecskeméti Repülőorvosi Intézetbe (ROVI) kapnak behívót. A pszichológusi és orvosi alkalmasságon megfeleltek a szolnoki Kilián György Repülő Műszaki Főiskolára nyernek felvételt. A mérnöknek készülő Dávid Gyula a nyáron megismerkedik a sportejtőernyőzéssel is, majd az első évfolyam elméleti záróvizsgáit jeles eredménnyel zárja. Egy tragédia után eláll a sportejtőernyőzéstől. A katonai ejtőernyős alapkiképzést sikeresen teljesítik (109-es Li–2).
A második részben a másodéves növendékek L–29 Delfíneken hajtják végre kiképző repüléseiket (osz.: 253, 368, 365, 371, 373, 379). Létai hadnagy az első a növendékek között, akinek engedélyezik az egyedülrepülést (253-as Delfinnel). Dávid az otthonról hozott pszichés terhei miatt nehezen tudja a rábízott gyakorlatokat végrehajtani, Varga őrnagy mégis kiáll mellette. Barna Tamás növendéket a kiképzés során alkalmatlanság miatt menesztik. Az oktatás végére a növendékraj felkészült a típusátképzésre és elvégezi a MiG–15-tel való kötelékrepülést (oldalszámok: 826, 809, 350, 060, 818; a gépek az 1968-as csehszlovák bevonuláskor felfestett vörös dupla törzsgyűrűvel festettek voltak). Hadnagyi rendfokozatot kaptak.
A harmadik részben a volt növendékek már főhadnagyi rendfokozatúak, elfoglalják első szolgálati helyüket és beosztásukat, új szolgálati lakásaikat. Először repülnek MiG–21F–13-assal éjszakai gyakorlaton és hajtanak végre bonyolult időjárási körülmények közötti éles elfogást (osz.: 817, 216, 909, 810) azonosítatlan célra (magyar MiG–19PM-re). Találkoznak régi tanárukkal, Beckkel is. Egy éjszakai repülést követően Juhász Péter a futópálya mellett gépével önkezűleg a földbe csapódott. Nejével való fokozódó problémáit csak így tudta levezetni. Létai Géza, noha tudott pilótatársa gondjairól, mégsem próbálta meg társa pszichés terhelését megosztani. Bajtársai utólag megtudják ezt.
A negyedik, utolsó és leghosszabb rész hírszerzőtalálkozóval nyit (a magyar 305-ös F–13-ast M20 kódnéven nevezik, az 1514-es PF-et pedig MX50-nek). A hajózók ebben a részben már századosok. A teljes rész egy kémtörténet szövevényes szálait bogozza. Hermann katonai kémelhárító és csapata a vadászpilóták közé beépült kémet akarja lefülelni. A nyomozás során Létaira terelődik a gyanú, akit egy közúti balesete után Beck megzsarol, ügynöknek beszervezi, az MX50-ről akar több információt megtudni. Létai lelepleződik, Hermann a felderítési akció végén letartóztatja. Dávidé lesz a megtiszteltetés, immár őrnagyként, hogy szolgálatra átvegye az MX50 altípust (MiG–21PF).
Szereplők
- Huszti Péter (Létai Géza)
- Balázsovits Lajos (Dávid Gyula)
- Suka Sándor (Regős János, MHSZ repülőoktató)
- Almási Éva (Regős Kati)
- Tyll Attila (Polonyi alezredes)
- Avar István (Kocsis „Totyi” János őrnagy, rajparancsnok)
- Zenthe Ferenc (Varga István őrnagy, rajparancsnok)
- Kiss István (Juhász Péter)
- Gyöngyössy Kati (Juhászné Hédi)
- Benkő Péter (Pádár)
- Kertész Péter (Szilasi)
- Koltai Róbert (Barna Tamás)
- Végvári Tamás (Kállai István)
- Uri István (Gárdos)
- Tahi Tóth László (Géher)
- Somogyvári Rudolf (Sziráki Sándor alezredes)
- Tomanek Nándor (Beck Károly tanárúr)
- Zentay Ferenc (Bihari)
- Kállai Ferenc (Hermann alezredes, katonai kémelhárító)
- Bánffy György (civilruhás, Hermann összekötője)
- Sinkó László (Kunfai, Hermann munkatársa)
- Baracsi Ferenc (Roberts)
- Inke László (őszhajú)
- Csomós Mari (Rita)
- Madaras József (Vologya, az MX50 szovjet pilótàja)
- Győrffy György (Dávid Gyula édesapja)
Források
- Őrjárat az égen a PORT.hu-n (magyarul)
- Őrjárat az égen az Internet Movie Database oldalon (angolul)
További információk
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.