Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Vita:Monty Hall-paradoxon
Ez a szócikk témája miatt a matematikai műhely érdeklődési körébe tartozik.
Bátran kapcsolódj be a szerkesztésébe!
Besorolatlan Ezt a szócikket még nem sorolták be a kidolgozottsági skálán.
Nem értékelt Ezt a szócikket még nem értékelték a műhely fontossági skáláján.
Értékelő szerkesztő: ismeretlen
1.ajtó 2.ajtó 3.ajtó Monty kinyitja ha váltunk
kecske kecske autó a 2. ajtót nyerünk
kecske autó kecske a 3. ajtót nyerünk
autó kecske kecske a 2. ajtót vesztünk
autó kecske kecske a 3. ajtót vesztünk

Szerintem a fenti táblázat igaz, ha mindig az egyes ajtót választjuk. Az érvelés szerint három eset lehetséges, szerintem négy, mert a harmadik elrendezésnél Monty két ajtót is választhat, és nekünk minden eshetőséget vizsgálnunk kell. Így két nyerés és két vesztés lehet, ami megegyezik a józan logikával. Más oldalról megvizsgálva, képzeljük el, hogy még mielőtt ajtót választanánk, Monty kinyit egy kecskés ajtót, majd eltünteti a színról. Ekkor a maradék kettő közül melyiknek mekkora az esélye, hogy autó van mögötte? Szerintem mindkettőnek 50%. Ehhez hasonlít, amikor egy dobozban van két fehér és egy fekete golyó. Annak az esélye, hogy a feketét kihúzzuk, egyharmad. De ha kiveszünk egy fehéret, akkor már 50%. Monty azzal, hogy kinyitotta az ajtót, ugyanazt tette, mint amikor kihúzzuk a fehér golyót.

– Aláíratlan hozzászólás, szerzője Wrobert (vitalap | szerkesztései)

A példa a következőképpen lenne azonos az eredeti paradoxonnal: A dobozban levő golyók közül kihúzol egy golyót, de nem nézed meg, hogy milyen színű. Ezután Monty kivesz a dobozból egy fehér golyót, majd eldöntheted, hogy kicseréled-e a golyódat. Az, hogy az elején a fekete golyót húztad ki 1/3 esélyű, ebben az esetben vesztesz a cserével. Ha fehér golyót húztál(2/3), akkor nyersz a cserével. Így adódik a 2/3 - 1/3 eloszlás. Akkor lenne tényleg mindegy, hogy cserélsz-e vagy nem, ha Monty kihúzhatná a fekete golyót (kinyithatná a kocsit rejtő ajtót). Az eredeti változatban az, hogy Monty biztosan kecskét nyit, megváltoztatja az ajtók valószínűségi egyformaságát.

Molnár-Szipai Richárd


A táblázattal már csak az a baj szerintem, hogy a 4 választásból 2-szer autóhoz jutunk.Ami 50%.Tehát állításoddal azt feltételezed, hogy a kezdeti szakaszban 50-50% az esélye annak hogy autót vagy kecskét választunk. Azzal, hogy megpróbáltad "számodra" logikussá tenni a végeredményt, matematikai ellentmondást hoztál létre a történet elején. Mounty abban az esetben amikor az autót választjuk ki 1/3 eséllyel 1 ajtót nyit ki.Teljesen mind1 melyiket mi veszítünk. DE!Egyetlen időpillanatban csak 1 ajtót nyithat ki.Vagy 2es vagy 3as.1 perióduson belül nem következhet be mind a kettő! A következő autónyitás alakalmával már változtathat az előző döntésén, akkoris veszítünk de akkoris csak egyszer.Méghozzá 1/3ad eséllyel.

A program (véletlenszám generátorral) is és az "élő" kísérlet is igazolja a paradoxont.Nagyobb eséllyel nyerünk ha változtatunk!

Ha valakinek adok száz dobozt,ami közül az egyikben van egy ajándék.Ő kiválaszt egy dobozt,majd én 98 üres dobozt visszaveszek,(tehát marad két doboza;egy ajándékkal teli meg egy üres) és ezek után is választhat a két doboz közül,akkor ő fele-fele aránnyal nyitja ki az ajándékos dobozt nem 1:100 szerint.Ez az amit nem vesz figyelembe a valószínűségszámítást végző:nem 3 ajtó közül választ csak kettő közül,hiszen az egyik kecskét rejtő ajtót még azelőtt felfedik előtte,hogy véglegesítette volna döntését,tehát csak két ajtó közül választ.Formikofil

Predat000r

Ha valakit megzavart volna a táblázatos ,,megoldás": ennek csak akkor lenne köze a Monty-Hall-hoz, ha az első két sort duplán vennénk (az esetek 2/3-ában kecskét választunk). – lodoviktrema vita 2013. január 19., 18:13 (CET)Válasz

Kis kiegészítés: a fenti táblázatból egyvalami hiányzik, az egyes sorokhoz tartozó valószínűségek, ez okozhat gondot; kiegészítve:

1.ajtó 2.ajtó 3.ajtó Monty kinyitja ha váltunk valószínűség
kecske kecske autó a 2. ajtót nyerünk 1/3
kecske autó kecske a 3. ajtót nyerünk 1/3
autó kecske kecske a 2. ajtót vesztünk 1/6
autó kecske kecske a 3. ajtót vesztünk 1/6

NevemTeve vita 2015. március 11., 13:06 (CET)Válasz

Explanation

I'm sorry it is difficult to write in your language, but I do enough understand it as to comprehend the article. As in most other languages the given explanation is not correct. It gives the solution to a slightly, but essential other problem. The real problem as stated has the condition that the door that is chosen and the door that is opened and revealing a goat are both known to the player. This excludes possibilities in which the other door is opened. Many people does not see the difference with the problem, in which the chosen door is known, but the presentator explains his plans to the player, and before opening one of the othere doors, asks the player what he intends to do if a door is opened. The presented solution is the right one for the last case, but not for the real problem.

In more formal mathematics: Let X be the door behind which the car is, Y the door chosen by the player and M the door opened by the presentator, then when Y=1 (conditional that door 1 is initially chosen):

Nijdam vita 2009. február 7., 23:22 (CET)Válasz

Nem matekos

Szerintem nem kell ilyen bonyolult matek ahhoz, hogy megértsük, miért jobb váltani :) Ha váltok, akkor csak abban az esetben veszítek, ha pont az autót választottam elsőre. Ennek mennyi az esélye? 1/3. Azaz 33%, hogy veszítek, ha váltok, tehát 66%, hogy nyerek a váltással. ManciMano

Matekos

Látom, nem csak én jöttem rá, de muszáj leírnom. A probléma ábrázolása helytelen: az egyik ajtó kinyitása után már nem beszélhetünk harmadokról. Ha 2 alma közül csak az egyik kukacos, akkor nem gondolunk arra, hogy "vájonakörtébenvan-éjakukác?". A három ajtó közül mindig 33% eséllyel találjuk el a kocsit, kettő közül pedig 50% eséllyel. Lehetetlen kimenetelt lehetségesként kezelni ilyen hülyeségekhez vezet. Ugyanez a helyzet a hotelben megszálló 3 vendég, portás és a 30 dollár sztorijával. Ha félreértelmezzük, akkor paradoxont kapunk. Nem is értem, hogyan írhatta le valaki azt a sok hülyeséget anélkül, hogy rájött volna. – Aláíratlan hozzászólás, szerzője 109.61.83.113 (vitalap | szerkesztései) 2011. május 31., 02:47

Te szőke nő vagy, vagy csak viccelsz? Nem is tudom, hogy tudsz elolvasni egy cikkben n-féle indoklást elolvasni úgy, hogy nem vagy képes, csak egy inadekvát népszerű sületlenséget mondani. Nem két és nem három kimenetelű eseményről van szó, hanem egy kísérletről, aminek lehet néhány kimenetele: három ajtó valamelyike möge Monty rejt egy autót, ezt összesen háromféleképpen teheti meg. Választhatok néhány ajtó közül, ha kecskésre böktem, amit kétféleképpen tehetek meg, Montynak meg van kötve a keze, utána én vagy változtatok, vagy nem, ez esemény. Ha az autósra böktem, ezt csak egyféleképpen tehetem meg, akkor Monty kap szabad kezet, azt az ajtót nyitja ki, amelyiket akarja, a maradék kettő közül. Ezt kétféleképpen teheti meg, utána én vagy változtatok, vagy nem. Ez is 12 esemény, összesen 24. A 24-ből tizenkét esemény az, amikor nem változtatok, ezek körül azok a nyerők, amikor az autót választottam élből. Ez hat esemény : Az A autó mögött van az Autó, az A ajtóra bökök, Monty kinyitja B ajtót, és én kitartok A mellett; feltéve, hogy Monty és én is egyforma valószínűséggel választok az ajtók közül, minden alkalommal, ezeknek az eseményeknek a valószínűsége . Feltéve, hogy nem változtatok, kapom, hogy eséllyel nyerek. Igen hasonló számítás után kapom, hogy feltéve, hogy változtatok, eséllyel nyerek. És ez még annyira sem paradoxon, mint Laczkovich tétele. Zavaró lehet, hogy a vizsgált valószínűségi mező nem klasszikus, noha Monty Hall már régen az. De a diszkréció is nagy könnyebséget jelent. Nem arról van szó, hogy választhatsz két ajtó közül, és miután választottál, kinyitnak egy harmadik ajtót, hogy megmutassák, milyen az, amikor kinyitnak egy ajtót, és mögötte kecske van, hátha megrettensz, és inkább mégis a másikat választod. Értsd: nem úgy játszanak, hogy Monty Hall hoz két almát, ha nem a kukacosat választod, akkor kapsz egy autót, tippelsz egyet, Monty mutat egy kukacos körtét, te berezelsz, és megbasz egy kecske.62.68.183.70 (vita) 2012. január 10., 15:10 (CET)Válaszválasz


Ahelyett, hogy Monty kinyit egy kecskét rejtő ajtót, az is működik, ha a két, játékos által nem választott ajtót „összevonjuk”. Így tkp. a játékos azt dönti el, hogy megmarad az eredetileg választott egyetlen ajtónál, vagy inkább vált, és mind a két másik ajtót kinyitja. Az pedig nyilvánvaló, hogy két ajtó kinyitásával jobbak az esélyeink az autót megnyerni, mint eggyel.

Én is amellett vagyok, hogy az ábrázolás nem elég meggyőző. Létezik egy olyan kép is a fejemben (most nem paintolom ki), hogy kiválasztom a 3. ajtót. Ekkor a második ajtó mögött 1/3 valószínűséggel van az autó. Kinyitja az első ajtót, ami mögött kecske van. Ekkor akarok dönteni, hogy váltok-e. A második ajtó mögött még mindig 1/3 eséllyel van az autó, akkor a harmadik mögött 2/3 eséllyel, mert a kettőnek az összege 1. Tehát kétszer olyan jól járok, ha nem váltok.

Arra gondolok, hogy bár jobban járok, hogy ha váltok, de ennek nincs sok köze a képen szereplő indokláshoz. Mert ugyanez az indoklás, azaz hogy önkényesen bekarikázok kettőt, és önkényesen eldöntöm, hogy melyik valószínűség változhat(hogy mi?), és melyik nem, ez a visszájára is fordítható, és ki lehet ezzel hozni, hogy jobban járok, ha nem váltok. Vagy tisztázni kéne, hogy pontosan hogyan működik a valószínűség változás új adatok nyomán, és hogyan nem szabad ezt alkalmazni.
-- 31.46.207.137 (vita) 2013. december 26., 17:08 (CET)Válaszválasz

Sziasztok!
Nekem is zavaros a magyarázat, a "váltással", mert szerintem meg az a tény, hogy az első választáskor 1/3 eséllyel böktem a kocsira, a második körben pedig akkor is "választok", ha nem váltok (vagy ha úgy tetszik, akkor jelöletlen ajtók közül az előző választás eredményét nem ismerve kiválasztok egyet találomra, ami ugyanaz, mint amit elsőre választottam), tehát a 2 megmaradt ajtó közül 1/2 eséllyel bökök a kocsira, azaz mindegy, hogy melyiket választom. Ebben a rendszerben pedig a "nem-váltással" is "választok", tehát 50%-50% az esélyem továbbra is. Ami az egyik ajtó kinyitásával történt az a pénzfeldobásos példára hajazóan az "előző dobás", aminek a kimenete nincs hatással a következő dobás valószínűségére. 185.234.188.9 (vita) 2023. szeptember 18., 13:39 (CEST)Válaszválasz
Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Vita:Monty_Hall-paradoxon
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Vita:Monty Hall-paradoxon

Villamosmérnöki és elektronikai alapfogalmak - elektronica.hu
čítajte viac na tomto odkaze: Tartalomszervezés

Special:CentralAutoLogin/start?type=1x1
Vita:Ékírás
Vita:Óceáni fehérfoltú cápa
Vita:Ópiumháborúk
Vita:100th Window
Vita:1956-os forradalom
Vita:1991-es karibi kupa
Vita:1991-es UNCAF-nemzetek kupája
Vita:1993-as UNCAF-nemzetek kupája
Vita:2018-as sakkolimpia
Vita:Abszint
Vita:Admiral Scheer (nehézcirkáló)
Vita:AEC Routemaster
Vita:Alejandro (dal)
Vita:Aleut-szigeteki hadjárat
Vita:Alexander von Krobatin
Vita:Amalfi
Vita:Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium
Vita:Angela Gheorghiu
Vita:Anna May Wong
Vita:Anoat
Vita:Anvar Szadat
Vita:Apollo holdjáró
Vita:Arisztotelész
Vita:Augustus római császár
Vita:Auxilia
Vita:Az ókori Róma helyőrségi csapatai
Vita:A bolgár újjászületés irodalma
Vita:A buddhizmus története
Vita:A vörös szoba álma
Vita:Baranyabán
Vita:Barlangrajz
Vita:Becsületrend (Franciaország)
Vita:Benjamin Britten
Vita:Benkő József (teológus)
Vita:Bestine
Vita:Bf 109
Vita:Bipoláris zavar
Vita:Bonnie Tyler
Vita:Bothawui
Vita:Boz Pity
Vita:Bruce Lee
Vita:Bruce Springsteen
Vita:Budapest éjszakai autóbuszvonal-hálózata
Vita:Buda visszafoglalása
Vita:Caernarfoni vár
Vita:Carl Maria von Weber
Vita:Castel del Monte
Vita:Cenk
Vita:Ceres (törpebolygó)
Vita:Cetcápa
Vita:Challenger-katasztrófa
Vita:Channel-szigeteki törpemamut
Vita:Chiara Lubich
Vita:Columbia-katasztrófa
Vita:Crossrail
Vita:Csang Hszüe-liang
Vita:Csi
Vita:Csillagászati színképelemzés
Vita:Csining
Vita:Dejr es-Selvít
Vita:Domenico Scarlatti
Vita:Elektromos gitár
Vita:Erkel Ferenc
Vita:Ernst Röhm
Vita:Erzsébet tér (Miskolc)
Vita:Etna
Vita:F–16 Fighting Falcon
Vita:Felucia
Vita:Feröer
Vita:Fernando Torres
Vita:Fogfejlődés
Vita:Freddie Mercury
Vita:Gáti Ödön
Vita:Görögország az első világháborúban
Vita:Gary Cooper
Vita:Georges Bizet
Vita:Georges Cuvier
Vita:George B. McClellan
Vita:Gibson Les Paul
Vita:Gioachino Rossini
Vita:Goldmark Károly
Vita:Guadalcanali hadjárat
Vita:Héraklész
Vita:Hóstát (Kolozsvár)
Vita:Habsburg–Lotaringiai Gizella főhercegnő
Vita:Habsburg–Lotaringiai Mária Krisztina főhercegnő
Vita:Habsburg–török háború (1663–64)
Vita:Hafré-piramis
Vita:Hamburg
Vita:Harckocsi
Vita:Harry Kane
Vita:Hatsepszut
Vita:Hattuszasz
Vita:Heinz Guderian
Vita:Helgolandi csata (1914)
Vita:Hermeiasz (uralkodó)
Vita:Hettita Birodalom
Vita:Hide
Vita:Hieronymus Bosch
Vita:Homorú pártázat
Vita:Horthy Miklós (kormányzó)
Vita:Hubay Jenő
Vita:Hugenották
Vita:I. Amenhotep
Vita:Iego
Vita:II. Amenhotep
Vita:III. Amenhotep
Vita:III. Napóleon francia császár
Vita:III. Thotmesz
Vita:Ikarus 260
Vita:Ikarus 280
Vita:Ikarus 280T
Vita:Ilulissat-jégfjord
Vita:Imad Zatara
Vita:India zászlaja
Vita:Inno Setup
Vita:Inoue Orihime
Vita:Isztambul
Vita:Isztambul tömegközlekedése
Vita:IV. Thotmesz
Vita:János angol király
Vita:Jüan Si-kaj
Vita:JAS 39 Gripen
Vita:Jay Chou
Vita:Jefferson Airplane
Vita:Jelling viking emlékei
Vita:Joanne (album)
Vita:John Bonham
Vita:Jojó
Vita:Josip Broz Tito
Vita:Jules Bianchi
Vita:Két Sólyom
Vita:Kínai írás
Vita:Kínai jóslócsont
Vita:Kínai sárkány
Vita:Kajmán-szigeteki labdarúgó-válogatott
Vita:Kanada
Vita:Kantoni nyelv
Vita:Kessel (Csillagok háborúja)
Vita:Khuzdul nyelv
Vita:Korélia
Vita:Korea történelme
Vita:Kronborg
Vita:Lítium
Vita:Lükurgosz (spártai arkhón)
Vita:Lecce
Vita:Led Zeppelin
Vita:Lefedőrendszer (számelmélet)
Vita:Lehár Ferenc
Vita:Leopárdfóka
Vita:Levelezési sakk
Vita:Litvánia történelme
Vita:Lopótök
Vita:Lotte Weimarban
Vita:Ludwig von Welden
Vita:Luka Modrić
Vita:Második kínai–japán háború
Vita:Másodrendű számtani sorozat
Vita:Méd Birodalom
Vita:Mỹ Lai-i mészárlás
Vita:Macbeth (film, 1971)
Vita:Macska
Vita:Magyar–török háború (1521–26)
Vita:Magyarország himnusza
Vita:Magyar belháború (1526–38)
Vita:Magyar szürke szarvasmarha
Vita:Makó díszpolgárainak listája
Vita:Marina Ivanovna Cvetajeva
Vita:Marx fivérek
Vita:Matera
Vita:Melki apátság
Vita:Menkauré-piramis
Vita:Metamorfoz
Vita:Michael Jordan
Vita:MiG–23
Vita:MiG–31
Vita:Mihail Nyikolajevics Tuhacsevszkij
Vita:Milánó
Vita:Mirage III
Vita:Miskolc tömegközlekedése
Vita:Miyavi
Vita:Mogul művészet
Vita:Monty Hall-paradoxon
Vita:Monty Python
Vita:Mosonyi Mihály
Vita:Mos Eisley
Vita:Mos Espa
Vita:Muhammad Balfas
Vita:Nándorfehérvári diadal
Vita:Nápoly
Vita:Naprendszer
Vita:Neimoidia
Vita:Nemesgázok
Vita:Neokantianizmus
Vita:New Routemaster
Vita:Niccolò Paganini
Vita:Nikolaus von Falkenhorst
Vita:Nine Inch Nails
Vita:Nubia
Vita:Olimpiai játékok




A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.