A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Katapultülés
zéró-zéró katapultülés - erről is kéne írni valamit, most találkoztam vele először. misibacsi 2007. február 8., 11:39 (CET)
Igen, sejtettem, majd írok egy csonkot a katapultülésekről este, oszt akkor ebben kifejtem. A szerkesztési ütközést majd este megnézem közelebbről. --KGyST 2007. február 8., 13:31 (CET)
Dél-Afrika
"Az Angola elleni háborúban legalább egy Mirage IIIRZ-t lelőttek," - nem egyértelmű, hogy ki lőtt le kit... Gondolom, hogy Angola lőtt le egy dél-afrikai Mirage-t, de én akkor inkább úgy írnám, hogy "... egy Mirage IIIRZ-t elveszítettek".
Líbia
"A gépek egy része részt vett a jom kippuri háborúban, ahol legalább két gépet lelőttek." - ugyanaz a kérdés: ők lőttek le, vagy őket lőtték le? Ha ők lőttek le 2 másik gépet, akkor azoknak a típusa kellene (ha ismert)... Ha meg, nem, akkor inkább "elveszítettek". misibacsi 2007. március 4., 19:15 (CET)
helyből felszálló Mirage
Nem volna erről a gépről egy fénykép? Még nem láttam ilyet Mirage-ban, és szerintem feldobná a cikket, mert érdekesség. misibacsi 2007. március 4., 19:22 (CET)
További linkekszerkesztés
http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-2820-postdays-0-postorder-asc-start-15.html http://jpgleize.club.fr/aces/modern.htm
Referálás eredményeszerkesztés
Wikipédia:Referálás/Mirage III
Kép figyelmeztetésszerkesztés
A következő képeket törölték vagy törlésre jelölték a Commons-on. Mielőtt eltávolítod a képet a szócikkből ellenőrizd a Commonsbeli lapját a képnek, hátha időközben visszavonták, vagy hibát követtek el a törlésre jelöléssel. A kivett képet próbáld meg helyettesíteni egy másikkal.
Miután megoldottad a problémát, kérlek azt jelezd itt az üzenetet létrehozó sablon „|status=” sorában.
Ezt az üzenetet a CommonsTicker írta.
- Siebrand törölte a(z) Image:Dassault_balzac_vstol.jpg nevű képet: In category :category:Unknown - May 2007|Unknown - May 2007; not edited for 15 days;
-- CommonsTicker 2007. május 21., 12:18 (CEST)
Tolóerő-tömeg arányszerkesztés
Ez akkor is marhaság, csodálom, hogy senkinek nem sérti a fizikai érzését. Ezen az sem változtat, hogy hány kitüntetést kapott a szerzője, meg hogy mennyire erőszakos. A többihez gratulálok. – Kaboldy vita 2008. január 7., 09:34 (CET)
Még egy példa jutott az eszembe: a rakétáknak és a rakétahajtóműveknek is van tolóerő-tömeg aránya, és ez a világűrben és a holdon is ugyanannyi, mint a földön. Az más kérdés, hogy ezt a földi nehézségi gyorsulással átszámoljuk, súlyerő-szerűen írjuk fel. Kicsit olyan ez csak fordítva, mint a kilopond. Ott is érthetővé tesszük az erőt. – KGyST vita 2008. január 7., 10:00 (CET)
- Tényleg nem értem, mi a probléma a "tömeg" fogalmával itt. A repülőgépnek van egy bizonyos tömege, amit gyorsítani kell. misibacsi vita 2008. január 7., 11:04 (CET)
- A probléma itt azzal van, hogy a tömeget átszámoljuk először súlyba, azaz a tolóerő-tömeg arány akkor pont 1,00, amikor a repülőgép hajtóművének tolóereje pont megegyezik a rá ható súlyerővel. Csak azt nem írjuk ki, hogy mindezt a Földön értelmezzük, 9,81-es g-vel. Vagy úgy is mondhatjuk, hogy ez tolóerő-súlyerő arányként lehet dimenzió nélküli szám. Sztem maga az angol kifejezés sem egyértelmű, maga a fogalom valahol félúton van a kettő között. Az angolban az egyik terjedt el, a magyarban a másik. – KGyST vita 2008. január 7., 20:40 (CET)
A probléma azzal van, hogy a tömeg (jelöljük m-el) mértékegysége a kg, a tolóerő (jelöljük F-el) pedig erő, SI mértékegysége a newton (N). Ha a kettőt elosztjuk egymással, vagyis az arányukat képezzük, akkor a következő törtet kell kiszámítani:
- ,
ennek dimenziója:
- ,
ami egyáltalán nem dimenzió nélküli szám, dimenzió nélküli akkor volna, ha mint például a tolóerő-súly arány esetében
volna. De nézzük számszerűen is a Mirage III. esetében: A maximális tömeg: 13 500 kg a szócikk szerint. A motor tolóereje: 58,9 kN. (vesszővel és nem ponttal!) A kettő hányadosa:
- ,
és ez sehogy sem egyenlő 0,46-al (=a szócikk értéke)!
Ha azonban mindkettőt erőben (tolóerő és súlyerő) mérjük, akkor a gép G súlya:
lesz (a nehézségi gyorsulás g=9,81 m/s²) és így a tolóerő-súly arány:
lesz, ami majdnem egyezik a szócikkben írtakkal, csak hát nem tudni, hogy milyen tömeggel számították azok, akiktől az adatot vettétek, ezért nem pontos. Szeretném, ha nem gondolnátok, hogy valami aljas szándékból kekeckedek. Kaboldy vita 2008. január 9., 22:12 (CET)
- Üdv, elbeszélünk egymás mellett, amit leírsz, az persze mind igaz, csak a tolóerő-tömeg arány a repülőeszközöknek egy környezettől független tulajdonsága, azaz ha ez 1,00, akkor az 1,00 a földön, a világűrben, és a Holdon is (holdjárművekre ilyet nem láttam, űrhajókra és rakétákra igen. A világűrben van értelme, egy 1,00 t-t arányú jármű 1 g gyorsulásra képes, a repülésben a gyorsulást, főleg persze a centrifugálisat, rendszeresen mérik g-ben. Ami mindenütt a földi g.). De, hogy szemléletes legyen, a tömeget átdobjuk a nehézségi gyorsulással (így lesz súlyerő), mert ennek van értelme. Ezért mondom, hogy a kifejezésben a súlyt és a tömeget is felhasználjuk, ebben az értelemben az angol tolóerő-súly és a magyar tolóerő-tömeg egyforma távolságra áll a valóságtól, ami a két fogalom között kb félúton áll. Az egyiket mérjük a másik mértékegységével.
Ezért mondom, hogy a dolog analóg a kiloponddal. Ott is erőt mérünk, de a szemléletesség kedvéért úgy, hogy egy tömeg-mértékegységet veszünk alapul. – KGyST vita 2008. január 10., 01:02 (CET)
- Én is kekeckedek, de nem sokat és ennek tárgya maga a számérték. Egy repülőgép tolóerő-tömeg aránya annyira függ a környezettől, hogy eltérő magasságokban természetesen eltérő lesz a gázturbina tolóereje is (eltérő nyomásviszonyok és társai, pl. AL-31x vs. F100-PW-22y). Így azzal, hogy konkrétan ennél a típusnál 0,46 vagy 0,43 esetleg 0,57, nagyon nem oszt-szoroz, mert ehhez tudni kellene, hogy milyen magasságban, milyen függesztéssel (a gyakran emlegetett "tipikus függesztés" műszakilag nem mond semmit, kb. olyan, mintha azt írnám helyette, hogy "kecskebéka") és mekkora mennyiségű üzemanyaggal történt a mérés (legalább ez a három paraméter). Mivel sajnos ilyen adatokat igen ritkán akasztanak a civilek orrára (én még nemigen láttam noha nem volna haszontalan), így a későbbi, arányszámokkal kapcsolatos vitákat szeretném itt kissé elhessegetni. --Gyantusz vita 2008. január 10., 01:29 (CET)
No, most eljutottiunk oda, ahol én abbahagyom a vitát, mert olyannal nem vagyok hajlandó foglalakozni, hogy a Mirage III-nak mennyi lehet vajon a tolóereje a Holdon. Jobb lenne, ha az általános iskolai fizikát egy kicsit felfrissítenétek, mert akkor kiderülne, hogy a nehézségi gyorsulást az ember nem dobja csak úgy át, mint szart a palánkon. Beszéltem. Erre ne válaszoljatok, mert a továbbiakra úgyem reagálok. Minimális intelligenciaszint és tárgyi tudás szükséges a párbeszédhez, egyébként csak idomítás lehetséges, arra pedig nem vállalkozom. Azért arra felhívnám a figyelmeteket, hogy tudományos témájú vitát erőszakkal eldönteni a pápának meg Sztálin elvtársnak sem sikerült. Kaboldy vita 2008. január 10., 11:13 (CET)
Képfigyelmeztetésszerkesztés
A következő képeket törölték vagy törlésre jelölték a Commonson. Mielőtt eltávolítod a képet a szócikkből, ellenőrizd a commonsos lapját, hátha időközben visszavonták a törlési jelölést, vagy eleve tévedés volt. A kivett képet próbáld meg helyettesíteni egy másikkal. Ezt az üzenetet a CommonsTicker írta.
- Stahlkocher törölte a(z) Image:Snecmar_Altar_9c_(Mirage_III).jpg nevű képet: No OTRS;
- Stahlkocher törölte a(z) Image:Unbekannte_Mirage_III_-2.jpg nevű képet: No OTRS;
- Stahlkocher törölte a(z) Image:Mirage_III_-1.jpg nevű képet: No OTRS;
-- CommonsTicker vita 2008. február 16., 15:45 (CET)
Képfigyelmeztetésszerkesztés
A következő képeket törölték vagy törlésre jelölték a Commonson. Mielőtt eltávolítod a képet a szócikkből, ellenőrizd a commonsos lapját, hátha időközben visszavonták a törlési jelölést, vagy eleve tévedés volt. A kivett képet próbáld meg helyettesíteni egy másikkal. Ezt az üzenetet a CommonsTicker írta.
- Maxim törölte a(z) Image:Elkan02.jpg nevű képet: Deleted because "In category :Category:Unknown as of 27 March 2008|Unknown as of 27 March 2008; no license/permission/source". using WP:TW|TW;
- Maxim törölte a(z) Image:Elkan01.jpg nevű képet: Deleted because "In category :Category:Unknown as of 27 March 2008|Unknown as of 27 March 2008; no license/permission/source". using WP:TW|TW;
-- CommonsTicker vita 2008. április 6., 20:46 (CEST)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
MediaWiki-vita:Gadget-catinsert.js
Sablonvita:Cikktörténet
Special:CentralAutoLogin/start?type=1x1
Szerkesztő:Bennó/tennivalók
Szerkesztő:Fauvirt/Wikipédia-vita:Növények műhelye/Szak-sarok
Szerkesztővita:Napur/Sági Ferenc
Vita:Ókori egyiptomi nevek
Vita:Önkényuralmi jelkép
Vita:2016-os magyarországi népszavazás
Vita:A–10 Thunderbolt II
Vita:A–12 Avenger II
Vita:A–7 Corsair II
Vita:Agárd
Vita:AH–1 Cobra
Vita:Alternatív gyógymód
Vita:Amerika Kapitány
Vita:A jövendő múlt napjai
Vita:B–1 Lancer
Vita:B–52 Stratofortress
Vita:B–58 Hustler
Vita:BAE Hawk
Vita:Batman
Vita:Batman: Arkham Elmegyógyintézet
Vita:Batman: A gyilkos tréfa
Vita:Blaise Pascal
Vita:Bonyhád
Vita:Bordásmedúzák
Vita:Budapest
Vita:Buran
Vita:C–130 Hercules
Vita:Cigánybűnözés
Vita:Csillagontó-galaxis
Vita:Dick Grayson
Vita:Első Gyurcsány-kormány
Vita:English Electric Lightning
Vita:Fényes kék változócsillag
Vita:Földön kívüli élet
Vita:F–104 Starfighter
Vita:F–105 Thunderchief
Vita:F–111 Aardvark
Vita:F–14 Tomcat
Vita:F–15 Eagle
Vita:F–16 Fighting Falcon
Vita:F–22 Raptor
Vita:F–35 Lightning II
Vita:F–4 Phantom II
Vita:F–5 Tiger II
Vita:F–8 Crusader
Vita:F/A–18 Hornet
Vita:FB-22 Strike Raptor
Vita:Fehér törpe
Vita:Francis Ciarán Tobin kiadatási ügye
Vita:Fun Home
Vita:Galaxis
Vita:Galaxishalmaz
Vita:Google kereső
Vita:Gotham City
Vita:Hőkapacitás
Vita:Harrier
Vita:Hatnapos háború
Vita:Hold
Vita:Holdlovag
Vita:IBEX
Vita:Iborfia
Vita:JAS 39 Gripen
Vita:JA 37 Viggen
Vita:Jorge Luis Borges
Vita:Kázmér és Huba
Vita:Közösülés
Vita:Kaposvár–Szigetvár-vasútvonal
Vita:Kaszkádgyorsító
Vita:Kraven utolsó vadászata
Vita:Kvantummechanika
Vita:Lakható övezet
Vita:Large Binocular Telescope
Vita:Leonardo da Vinci
Vita:Leonhard Euler
Vita:Lost in the Andes
Vita:Magyarországi tiltakozások 2006 őszén
Vita:Matoltsy-harccsoport
Vita:MD 452 Mystère
Vita:Medgyessy-kormány
Vita:MiG–19
Vita:MiG–21
Vita:MiG–23
Vita:MiG–25
Vita:MiG–29
Vita:MiG–31
Vita:Minószi civilizáció
Vita:Mirage 2000
Vita:Mirage F1
Vita:Mirage III
Vita:Mirage IV
Vita:Nagy György (műsorvezető)
Vita:Neandervölgyi ember
Vita:Nemi szelekció
Vita:Neutroncsillag
Vita:Optika
Vita:Pákozdi csata
Vita:Pánspermia
Vita:PageRank
Vita:Persepolis (képregény)
Vita:Phoenix űrszonda
Vita:Planetary
Vita:Precesszió
Vita:Radioaktivitás
Vita:Rafale
Vita:RAH–66 Comanche
Vita:Raszta kultúra
Vita:Rohan
Vita:RSA-eljárás
Vita:RSS
Vita:Sötét anyag
Vita:SEPECAT Jaguar
Vita:Seregélyes (Magyarország)
Vita:SETI
Vita:SR–71 Blackbird
Vita:Sydney Pollack
Vita:Szcientológia
Vita:Szent fityma
Vita:Szmolenszki légi katasztrófa
Vita:Szu–15
Vita:Szu–24
Vita:Szu–25
Vita:Szu–27
Vita:Szu–30
Vita:Szupernóva
Vita:Törpegalaxis
Vita:Tejútrendszer
Vita:Teréz körúti robbantás
Vita:Terror
Vita:Terrorizmus
Vita:Tiszaeszlári vérvád
Vita:U–2
Vita:UFO
Vita:Vál
Vita:Varga Imre (szobrász)
Vita:Vasvári Pál Gimnázium (Székesfehérvár)
Vita:Villeneuve-la-Garenne
Vita:Weimarizálódás
Vita:Wonder Woman
Vita:XB–70 Valkyrie
Vita:Zsidó holokauszt Magyarországon
Wikipédia-vita:Átnevezés
Wikipédia-vita:Cikkértékelési műhely/Bot
Wikipédia-vita:Cikkértékelési műhely/Index
Wikipédia-vita:IRC
Wikipédia-vita:MediaWiki
Wikipédia-vita:Nem szabad tartalom felhasználása
Wikipédia:Wikipédia-tükrözések
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.