A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Kötőjel
achtung: a kotojel cseles a cikk cimeben --Mihalyia 2006. április 1., 19:18 (CEST)
Nagykötőjel, de van átirányítás. Így jó is, nem? SyP 2006. április 1., 19:24 (CEST)
igen, most ok, csak sokaig tartott, mire rajottem, miert nem megy az egyik redirect :) --Mihalyia 2006. április 2., 01:47 (CEST)
évszám ellentmondás
1950 körül fejlesztik ki, de az "Első repülés 1974" ?? Az 1974 szerintem nem jó érték, ez egy elég régi gép. misibacsi 2007. május 7., 13:57 (CEST)
- 1956 --VargaA 2007. május 7., 14:27 (CEST)
Nincs ott ellentmondás. A specifikációk a bisz-re vonatkoznak, az pedig '74-ben repült először. A Ye-4 szűzfelszállása történt 1956. június 14-én. Ha ez a dátum szerepelne a spec-ben, akkor az összes többi adatot is a Ye-4-nek megfelelően kellene és illene módosítani. Daa-raa 2007. május 7. 16:34
- Akkor ez így ellentmondó és félrevezető. A cikk címe: MiG-21, tehát erről szól, ehhez kellene megadni a specifikációkat, nem pedig a MiG-21bis típus-alvariációét. Szerintem a technikai adatok táblázatát vagy a legelső típusra kellene megadni, vagy több táblázat kell, vagy kell egy másik szócikket csinálni, ami a MiG-21bis-ről szólna... misibacsi 2007. május 7., 20:07 (CEST)
- Igazad van, átírom a legelső hadrendbe állítottra (MiG-21, 1959). --Gyantusz 2007. május 7., 20:52 (CEST)
- Az angolnyelvu cikkbe inkabb nehany variacio specifikacioit tettem be, mivel elegge jelentos kulonbsegek vannak kozottuk. Szerintem igy lenne jobb, mivel az elsobol nagyon keves volt gyartva! (2Q@en.wikipedia)
Rövidítések és mozaikszavakszerkesztés
Válasz VargaA-nak:
A MiG-21SZ (és a többi) esete. Úgy látom a 1-ban, hogy tényleg cirill C a rövidítés, csak sajnos nincs feltüntetve a feloldása... De az orosz wiki-n sem. Az általam használt forrás (Zsák Ferenc) szerint az altípus a Sturmovik (Штурмовик) nevet kapta, ezért írtam S-nek (cirill Ш)
A másik: ha a helyesírási szabályzatban 2 említett 283. pont szerint járunk el 3, akkor az többértelműséghez vezet. Ugyanis így a MiG-21 SZMT-ből az derül ki, hogy a betűszó négy szóból áll, ami tökéletesen félreérthető, mert gyakorlatilag háromból áll. Lehet, hogy ez a szabály kitalálóinak lényegtelen, nem jelent semmit, de amikor az ember ilyesmi után kutakodik, igenis fontos szempont! Éppen ezért kell(ene) írni SzMT-nek (ill. ASzP–SND, ASzP–PFD), hogy a cirill C egyértelműen elkülönüljön és félreérthetetlen legyen a mozaikszó! Valamint akkor ezek szerint MIG-nek kell írjuk és nem MiG-nek!? Szerintem ez a szabály a műszaki életben nem (ill. körültekintéssel) alkalmazható. Ha rossz valami (félreértéseket szül), akkor azt nem kell alkalmazni (ill. törekedni kell(ene) annak javítására)...
Elméletemre (és az írott szaksajtóban is ezt alkalmazzák - ill. változó) egy példa: a ZSzU-23/4 (ЗСУ=Зенитная Самоходная Установка-23/4)4. A Helyesírási 283. pontja szerint ZSZU-23/4-nek kellene írni, ami szerintem tök agyatlan...
Üdv: --Gyantusz 2007. május 7., 20:46 (CEST)
- Szerintem is a MiG valtozat a helyes (es elterjedt). Nem mernek ra megeskudni, h. ez mozaikszonak tekintendo. Egy tipusjelre ill. markanevre meg nem ervenyesek a helyesirasi szabalyok. --Rocky 2007. május 10., 23:50 (CEST)
- A MiG nem betűszó, az egy más tészta. A Helyesírási szabályzatot én úgy intézném el, hogy az azt írja, hogy minden betű nagybetű, márpedig a nagy Sz az nem SZ. A pédáiban egyébként SZ-nek, hozza, de én a helyetekben tennék rá, én is elkezdtem, a MiG–25-nél átírogatni Sz-ről SZ-re, aztán rájöttem, mekkora baromság, és visszaírogattam. --KGyST 2007. május 11., 00:11 (CEST)
- Rocky. Nem mozaikszó, mint ahogyan VargaA úr fel is világosított a vitalapomon, hanem szórövidülés. De íme, itt egy kis részlet:
- "A MiG-el kissé más a helyzet, az nem mozaikszó. Az orosz repülőgépek típusnevei ún. szórövidülések, vagyis a tulajdonnév az első néhány betűjére rövidül. Ekkor a tulajdonnév első betűje nagy, a többi kicsi. Pl. Jakovlev →Jak, Arhangelszkij → Ar. A MiG esetében az a Mikojan rövidüléséből adódóan Mi, illetve Gurjevics első betőjéből G, ami összerakva MiG. Szóval, összességében, lehet, hogy a ZSZU agyatlannak tűnik, de még egyszer ismétlem, lexikont írunk és nem blogot."
- A MiG evidens, gyakorlatilag magátol értetődik, de a cirill C-el és az ilyesmivel én sem vagyok kibékülve, szomorúan és daccal tele hajtok főt ezen szabály előtt (maga a Lexikon neve, mint magasabb rendú dolog...). Egyébként elkezdtem odaírni a cirill megfelelőiket és azok feloldását, már amiket tudok, amolyan kompromisszumként.
- A másik: nem kellene visszaírni a vastagításokat a proto- és altípusok felsorolásában? Nagyon beleolvadnak az utánuk levő szövegbe. --Gyantusz 2007. május 12., 02:38 (CEST)
- Namost akkor én egy dolgot nem értek: magyarázzátok el, mi a 277. pont rövidítése és a 283. pont mozaik- és betűszavai közt a különbság. (277): ÉNy (= északnyugat), HTSz. (= Helyesírási tanácsadó szótár). Főleg a második simán betűszó, oszt mégis Sz. Én a magam részéről maradok az orosz rövidítéseknél az SzSzSzR alak mellett, és majd a 277.-tel takaródzom. Oszt magyarázza el valaki, hogy mért betűszó, és mért nem rövidítés (valójában inkább az). --KGyST 2007. május 22., 17:48 (CEST)
- Nekem most az ugrott be, hogy ha a cirill Е-t Je-nek írjuk (prototípusoknál és egyéb helyeken), akkor a cirill С-t is Sz-nek kell írni. Vagy mindkettő, vagy egyik sem. Egyébként visszaírom Sz-re mindet! --Gyantusz 2007. augusztus 18., 05:08 (CEST)
- Ne írd vissza. Az "sz" egy hangot jelöl. A „je” speciális eset, mert a magyarban nem lehet egy betűvel visszaadni (hasonló, mint a „ju”, „ja” stb.). A „je” két hangot jelölő, magyarban kétbetűs alak, átírva rövidítésként kezelendő. Az „С”, „SZ”, és „Sz”, valamint az „sz” az egy betű (mégha kétjegyű is, de akkor is egy betű), esetünkben mozaikszóként kezelendő. Ennek megfelelően a cirill „С” magyarul „SZ”-ként írandó.
- Más. Már másodszor szedem ki a cikkból az RLSZ, RLSz meg РЛС-t az RP-típusú radarok elöl. РЛС=радиолокационная станция, magyarul: radar, rádiólokátor stb. Nem a típusjelzés része. Lehet, hogy megtévesztő, de az orosz nyelvű szövegekben nem szokás kiírni, hogy радиолокационная станция, helyette РЛС-t írnak. --VargaA 2007. augusztus 19., 16:04 (CEST)
- Rendben. --Gyantusz 2007. augusztus 19., 16:27 (CEST)
G15 VMTszerkesztés
Tudja valaki, mi ez az altípus? Gyakorlatilag nem találtam róla semmit. A többi wiki-nyelv egymástól vette át, de sehol sincs írva hozzá semmi...! Egyáltalán így kell írni? --Gyantusz 2007. május 9., 05:36 (CEST)
Nyelvhelyességszerkesztés
Az első csoport gyakorlatilag megegyezik, kivételt ez alól a szovjet gépek fedélzeti válaszadó rendszerébe (RSZO típusú) beépítettek egy újabb blokkot, ami megkülönbözette a szovjet gépeket a tagállamokéitól.
Ez a mondat érthetetlen. Nem maradt itt ki egy-két sor? -- Bitman 2008. december 21.
- Átnéztem, nem tűnt el belőle semmi. 2007. augusztus 29-én írtam bele, azóta sem olvastam át figyelmesen... Javítottam, kösz az észrevételt. --Gyantusz vita 2008. december 27., 19:04 (CET)
Tartalmi megjegyzésekszerkesztés
„(A mezőkövesdi reptér, más néven Klementina nem füves reptér. Az orosházi viszont igen. A kecskemétiek a felújításkor Klementinára települtek, de más gyakorlatok alkalmával az orosházi füves repteret használták.)” --– Aláíratlan hozzászólás, szerzője 91.137.250.77 (vitalap | szerkesztései) 2014. augusztus 17., 07:45
- Igen, a Vándor Károly-féle Légierő társbérletben I. kötet 180. oldalán is írva van, hogy a 'kövesdi reptér betonozott futópályájú. --Gyantusz vita 2014. augusztus 22., 10:22 (CEST)
„(Emlékeim szerint létezett még 300 literes póttartály is, amik a szárnyak alá kerültek volna, de nem volt értelme használni. A 800 literest csak a törzs alá volt szabad felszerelni, és szintén ritkán használt eszköz volt, lomhává tette a gépet, megnehezítette a felszállást.)” --– Aláíratlan hozzászólás, szerzője 91.137.250.77 (vitalap | szerkesztései) 2014. augusztus 17., 08:08
- Ezt a 4+ kiadvány sem erősíti meg. A 490 literes és a 800 literes póttartályokat említi csak. Ahogy az Ugolok nyeba lexikon MiG–21MF-ről szóló szócikke is (ábra). --Gyantusz vita 2014. augusztus 22., 10:22 (CEST)
(Op. Penicillin)szerkesztés
"Lopd el az eget" 1988-as film megjeleníti az 1966-08-16-án elvitt 1104-es MIG-21F-13 vadászrepülő és pilótája sorsát. Látható: YouTube.hu (Michael Film Univerzum 2020-05-17.29/28) Partmoso vita 2020. május 31., 02:18 (CEST)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
MediaWiki-vita:Gadget-catinsert.js
Sablonvita:Cikktörténet
Special:CentralAutoLogin/start?type=1x1
Szerkesztő:Bennó/tennivalók
Szerkesztő:Fauvirt/Wikipédia-vita:Növények műhelye/Szak-sarok
Szerkesztővita:Napur/Sági Ferenc
Vita:Ókori egyiptomi nevek
Vita:Önkényuralmi jelkép
Vita:2016-os magyarországi népszavazás
Vita:A–10 Thunderbolt II
Vita:A–12 Avenger II
Vita:A–7 Corsair II
Vita:Agárd
Vita:AH–1 Cobra
Vita:Alternatív gyógymód
Vita:Amerika Kapitány
Vita:A jövendő múlt napjai
Vita:B–1 Lancer
Vita:B–52 Stratofortress
Vita:B–58 Hustler
Vita:BAE Hawk
Vita:Batman
Vita:Batman: Arkham Elmegyógyintézet
Vita:Batman: A gyilkos tréfa
Vita:Blaise Pascal
Vita:Bonyhád
Vita:Bordásmedúzák
Vita:Budapest
Vita:Buran
Vita:C–130 Hercules
Vita:Cigánybűnözés
Vita:Csillagontó-galaxis
Vita:Dick Grayson
Vita:Első Gyurcsány-kormány
Vita:English Electric Lightning
Vita:Fényes kék változócsillag
Vita:Földön kívüli élet
Vita:F–104 Starfighter
Vita:F–105 Thunderchief
Vita:F–111 Aardvark
Vita:F–14 Tomcat
Vita:F–15 Eagle
Vita:F–16 Fighting Falcon
Vita:F–22 Raptor
Vita:F–35 Lightning II
Vita:F–4 Phantom II
Vita:F–5 Tiger II
Vita:F–8 Crusader
Vita:F/A–18 Hornet
Vita:FB-22 Strike Raptor
Vita:Fehér törpe
Vita:Francis Ciarán Tobin kiadatási ügye
Vita:Fun Home
Vita:Galaxis
Vita:Galaxishalmaz
Vita:Google kereső
Vita:Gotham City
Vita:Hőkapacitás
Vita:Harrier
Vita:Hatnapos háború
Vita:Hold
Vita:Holdlovag
Vita:IBEX
Vita:Iborfia
Vita:JAS 39 Gripen
Vita:JA 37 Viggen
Vita:Jorge Luis Borges
Vita:Kázmér és Huba
Vita:Közösülés
Vita:Kaposvár–Szigetvár-vasútvonal
Vita:Kaszkádgyorsító
Vita:Kraven utolsó vadászata
Vita:Kvantummechanika
Vita:Lakható övezet
Vita:Large Binocular Telescope
Vita:Leonardo da Vinci
Vita:Leonhard Euler
Vita:Lost in the Andes
Vita:Magyarországi tiltakozások 2006 őszén
Vita:Matoltsy-harccsoport
Vita:MD 452 Mystère
Vita:Medgyessy-kormány
Vita:MiG–19
Vita:MiG–21
Vita:MiG–23
Vita:MiG–25
Vita:MiG–29
Vita:MiG–31
Vita:Minószi civilizáció
Vita:Mirage 2000
Vita:Mirage F1
Vita:Mirage III
Vita:Mirage IV
Vita:Nagy György (műsorvezető)
Vita:Neandervölgyi ember
Vita:Nemi szelekció
Vita:Neutroncsillag
Vita:Optika
Vita:Pákozdi csata
Vita:Pánspermia
Vita:PageRank
Vita:Persepolis (képregény)
Vita:Phoenix űrszonda
Vita:Planetary
Vita:Precesszió
Vita:Radioaktivitás
Vita:Rafale
Vita:RAH–66 Comanche
Vita:Raszta kultúra
Vita:Rohan
Vita:RSA-eljárás
Vita:RSS
Vita:Sötét anyag
Vita:SEPECAT Jaguar
Vita:Seregélyes (Magyarország)
Vita:SETI
Vita:SR–71 Blackbird
Vita:Sydney Pollack
Vita:Szcientológia
Vita:Szent fityma
Vita:Szmolenszki légi katasztrófa
Vita:Szu–15
Vita:Szu–24
Vita:Szu–25
Vita:Szu–27
Vita:Szu–30
Vita:Szupernóva
Vita:Törpegalaxis
Vita:Tejútrendszer
Vita:Teréz körúti robbantás
Vita:Terror
Vita:Terrorizmus
Vita:Tiszaeszlári vérvád
Vita:U–2
Vita:UFO
Vita:Vál
Vita:Varga Imre (szobrász)
Vita:Vasvári Pál Gimnázium (Székesfehérvár)
Vita:Villeneuve-la-Garenne
Vita:Weimarizálódás
Vita:Wonder Woman
Vita:XB–70 Valkyrie
Vita:Zsidó holokauszt Magyarországon
Wikipédia-vita:Átnevezés
Wikipédia-vita:Cikkértékelési műhely/Bot
Wikipédia-vita:Cikkértékelési műhely/Index
Wikipédia-vita:IRC
Wikipédia-vita:MediaWiki
Wikipédia-vita:Nem szabad tartalom felhasználása
Wikipédia:Wikipédia-tükrözések
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.