Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Vektorgrafika

A vektorgrafika a számítógépes grafikában az az eljárás, melynek során geometriai primitíveket (rajzelemeket), mint például pontokat, egyeneseket, görbéket és sokszögeket használnak képek leírására. Ennek az ellentéte a rasztergrafika, ahol képek leírására szabályos elrendezésű pontokat használnak.

a. eredeti kép,
b. vektorgrafikus kép kinagyítva,
c. rasztergrafikus kép kinagyítva

Áttekintés

Gyakorlatilag minden korszerű számítógép-képernyőre a vektorgrafikus képet raszter formátumba fordítja le a szoftver. A raszterkép minden egyes pontjához egy érték van rendelve, mely a pont színéről vagy szürkeárnyalatáról ad információt, ez az adatmennyiség a memóriában helyezkedik el, és az egész képet a szoftver ennek megfelelően másodpercenként többször felépíti és frissíti képernyőn.

A számítástechnika őskorában, 1945–1980 között egy másik rendszert, a vektorgrafikus képernyőt használták. Ebben a rendszerben a katódsugárcső elektronsugarát közvetlenül úgy vezérelték, hogy a képernyőn lekövesse a felrajzolni kívánt görbe alakját vonalszakaszról vonalszakaszra, a képernyő többi részét pedig sötéten hagyta. Ezt a folyamatot másodpercenként többször ismételték, hogy villogásmentes vagy majdnem teljesen villogásmentes képet lehessen kapni. Ezzel a módszerrel igen nagy felbontású és mozgó grafikát lehetett megvalósítani anélkül, hogy nagy memóriát használtak volna fel a képfelépítéshez, ami az akkori technológiai szinten rendkívül költséges lett volna.

A vektorgrafikus képernyő egyik első felhasználása az amerikai SAGE légvédelmi rendszerben volt. A repülésirányítási rendszerekben a vektorgrafikus képernyő 1999-ig használatban volt, és úgy tűnik, hogy katonai felhasználása még nem szűnt meg teljesen. Vektorgrafikus képernyővel rendelkezett Ivan Sutherland Sketchpad nevű, forradalmian új programjához használt TX-2 rendszer, melyet a Lincoln MIT Laboratoryban állítottak fel 1963-ban.

Több számítógépes játékhoz készített speciális számítógép is vektorgrafikus képernyőt használt és használ.

A vektorgrafika fogalmát a korszerű számítástechnikában a kétdimenziós számítógépes grafikával kapcsolatban használják. Ez az egyik lehetősége annak, hogy a programozó képet állítson elő a rasztergrafikus képernyőn. A többi: szöveg, multimédia és térbeli renderelés. Gyakorlatilag minden korszerű térbeli renderelő eljárás a síkbeli vektorgrafika valamilyen kiterjesztésén alapul.

Az elavulóban lévő tollas plotterek és a vágó plotterek ugyancsak vektorgrafikát használnak.

Előnyök

Vegyünk például egy r sugarú kört. Ennek felrajzolásához az alábbi adatokra van a programnak szüksége:

  1. a sugár (r)
  2. a középpont helye
  3. a vonal stílusa (például folytonos, szaggatott stb.) és színe (esetleg áttetsző)
  4. zárt alakzatnál a körbezárt terület kitöltési stílusa és színe (esetleg áttetsző)

Ebben az esetben a vektorgrafika előnyei a rasztergrafikával szemben az alábbiak:

  • Minimális memóriaigény a nagy raszterképekhez képest (a memóriaigény nem függ az objektum méreteitől).
  • Tetszőlegesen nagy kinagyítás sem torzítja el a kört, míg raszterkép esetén nagyításkor eltűnik az alakzat görbe volta.
  • A vonalvastagságnak nem kell a nagyítással arányosan nőni, szemben a raszterképekkel.
  • Az alakzatok méretei (paraméterek) tárolhatók, és így később megváltoztathatók. Ez azt is jelenti, hogy az objektumok mozgatása, nagyítása-kicsinyítése, forgatása, kitöltése stb. nem megy a pontosság rovására. Ezen túlmenőleg lehetséges az adatok tárolása eszközfüggetlen egységekben, ez lehetővé teszi az optimális raszterezést.

Tipikus primitív alakzatok

  • vonalak és vonalláncok
  • sokszögek
  • körök és ellipszisek
  • Bézier-görbék és spline-ok
  • szöveg (a számítógépes betűket, például a TrueType fontokat másodfokú, az OpenType fontokat harmadfokú Bézier-görbék írják le)

Műveletek

A vektorgrafikus szerkesztőprogramok általában lehetővé teszik az objektumok forgatását, mozgatását, tükrözését, nyújtását, általában affin transzformációit, a megrajzolás sorrendjét, és azt, hogy az egyszerű objektumokból sokkal bonyolultabbakat lehessen szerkeszteni.

Bonyolultabb feladat halmazműveletek elvégzése zárt objektumokon (unió, metszet, különbségképzés stb.).

A vektorgrafika ideális egyszerű vagy kompozit rajzok készítésére, ami eszközfüggetlen és nem igényel fotorealisztikus megjelenítést. Például a PostScript és PDF lapleíró nyelv vektorgrafikus.

Térbeli modellezés

A 3D számítógépes grafikában a vektorizált felületleírás szokásos. Alacsony felbontású képhez egyszerű, sokszögekre bontott felületeket használnak olyan esetekben, amikor a gyors képfelépítés és az egyszerűség fontos. Pontosabb grafikánál, ahol a kép minősége, illetve pontossága elsőrendű szempont, és nem probléma az esetleg hosszabb feldolgozási idő, sima felületet leíró modelleket használnak, mint például a Bézier-foltok, NURBS-felületek, vagy a felületek felosztása. Vannak azonban olyan renderelő eljárások, melyek sokszögmodellről is sima felületű képet készítenek (például Phong).

Kapcsolódó szócikkek

Külső hivatkozások

Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafika
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Vektorgrafika

Villamosmérnöki és elektronikai alapfogalmak - elektronica.hu
čítajte viac na tomto odkaze: 2018-ban bemutatott televíziós sorozatok

Berlini dóm
Berlini fal
Berlini Műszaki Egyetem
Berlini Nemzetközi Filmfesztivál
Berlini tévétorony
Berlin (egyértelműsítő lap)
Berlin kerületei
Berlin kopói
Bernard Montgomery
Bonn
Brüsszel
Brandenburgi kapu
Brazíliaváros
Budapest
Buenos Aires
Das Boot (televíziós sorozat)
December
December 2.
Deutsche Bahn
Egyezményes koordinált világidő
Elba (folyó)
Európa
Európai Unió
Fájl:Antoine Pesne - Friedrich der Große als Kronprinz (1739).jpg
Fájl:Berlin Mitte by night.JPG
Fájl:Berlin Montage 4.jpg
Fájl:Berlin Subdivisions.svg
Fájl:Berlin Unter den Linden Victoria Hotel um 1900.jpg
Fájl:Coat of arms of Berlin.svg
Fájl:Disambig.svg
Fájl:Dogs of Berlin Logo.png
Fájl:Film reel.svg
Fájl:Flag of Berlin.svg
Fájl:Germany location map.svg
Fájl:Gtk-dialog-info.svg
Fájl:Karte der Berliner Wasserstraßen.png
Fájl:Korrektúra.svg
Fájl:PanoramaBerlin2021.jpg
Fájl:Portal DE 2.svg
Fájl:Potsdamer Platz 1945.jpg
Fájl:Searchtool right.svg
Fájl:West and East Germans at the Brandenburg Gate in 1989.jpg
Fájl:ZLB-Berliner Ansichten-Januar.jpg
Földrajzi koordináta-rendszer
Főváros
Február
Felső-rajnai körzet
Felvilágosult abszolutizmus
File:Inkscape replaced.svg
File:W3C grn.svg
Forgalmi rendszám
Frankfurt am Main
Franziska Giffey
Frigyes Vilmos brandenburgi választófejedelem
Georgij Konsztantyinovics Zsukov
Germánok
Glienickei híd
GNOME
Hétéves háború
Hadik András (hadvezér)
Haftbefehl
Hanza-szövetség
Harmadik Birodalom
Harmincéves háború
Havel (folyó)
Help:Inkscape
Help:SVG
Hidegháború
hu:Free Software Foundation
hu:GNU Lesser General Public License
hu:Szabad szoftver
Hugenották
Humboldt Egyetem
I. e. 3. évezred
I. e. 6. század
I. Frigyes porosz király
I. Frigyes Vilmos porosz király
I. Napóleon francia császár
Időzóna
II. Frigyes brandenburgi választófejedelem
II. Frigyes porosz király
II. János magyar király
III. Frigyes Vilmos porosz király
Irányítószám
Isztambul
IV. Frigyes Vilmos porosz király
Ivan Sztyepanovics Konyev
Július
Június
Június 17.
Jakarta
Január
Körzethívószám
Közép-európai idő
Karl-Marx-Allee
Karl Friedrich Schinkel
Katrin Sass
Kelet-Berlin
Kereszténydemokrata Unió
Kijev
Kommunizmus
Koppenhága
London
Los Angeles
Május
Május 11.
Május 2.
Március
Március 18.
Második világháború
Múzeum-sziget
München
Madrid
Mexikóváros
Moszkva
Munkás-paraszt Vörös Hadsereg
Németország
Németország nagyvárosai
Német Birodalom
Német Demokratikus Köztársaság
Német nyelv
Népsűrűség
Napóleoni háborúk
Netflix
Neues Museum
November
November 10.
Nuvola
Nyugat-Berlin
Nyugat-Németország
Október
Omar Bradley
Párizs
Peking
Porosz Királyság
Portál:Filmművészet
Portál:Németország
Potsdamer Platz
Prága
Protestantizmus
Q47087923
Q64
Reichstag (épület)
Sablon:Német település infobox
Sablon:Televíziós műsor infobox
Santo Domingo (Dominikai Köztársaság)
Sevilla
Sony Corporation
Spandau
Spree
Svédek
Szász-Anhalt
Szófia
Szövetséges hatalmak a második világháborúban
Szeptember
Szláv népek
Taskent
Teherán
Tengerszint feletti magasság
Testvérváros
Teufelsberg
Tiergarten
Tokió
UNESCO
Unter den Linden
Uwe Preuss
Valdensek
Varsó
Vektorgrafika
Vendek
Weimari köztársaság
Welthauptstadt Germania
Wikimédia Commons
Wilhelmstraße (Berlin)
Windhoek




A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.