Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Vasúti fényjelzők Magyarországon

A MÁV 1962-1967 között tért át a sebességjelzési rendszer alkalmazására. A biztosított fény főjelzők és előjelzők sebességjelzést adnak, s a velük adott azonos jelzések értelme ugyanaz, bármilyen elnevezésű vagy közelebbi rendeltetésű fényjelző adja azokat.

Jelzők csoportosítása

A vasúti fényjelzőket több szempontból is csoportosíthatók. Forgalmi szempontból vannak főjelzők, előjelzők, ismétlőjelzők, tolatási mozgást szabályozó jelzők és egyéb jelzők.

Működésük szerint lehetnek önműködő, félig önműködő és nem önműködő jelzők. Az önműködő jelzőkön a jelzés emberi beavatkozás nélkül, a közlekedő vonat hatására változik. A félig önműködő jelzőt a jelzőt kezelő dolgozó állítja továbbhaladást engedélyező állásba, „Megállj!” jelzésre pedig az elhaladó vonat hatására vált. A nem önműködő jelzőt a jelzőt kezelő állítja továbbhaladást engedélyező és megtiltó állásba egyaránt.[1]

Biztosítottságuk szerint pedig biztosított és nem biztosított fényjelzőket különböztetünk meg.[1] A biztosított jelzők esetében a jelzők és a váltók között szerkezeti függés van, így a jelzőt csak akkor lehet szabad továbbhaladást engedélyező állásba állítani, ha a vonat továbbhaladása veszélytelen. A nem biztosított ez a feltétel nem teljesül, így akkor is lehet adni szabad jelést, ha a vágányút nincs rögzítve.[2][3]

Főjelzők

Bejárati jelzők

Kijárati jelzők

Fedezőjelzők

Fedezőjelző Hatvanban; a jelző képes tolatási mozgásokat szabályozó és vonatok foglalt vágányra 20 km/h sebességű bejárását engedélyező jeleket is adni

Térközjelzők

A nyílt vonalat a pálya kapacításának növelése érdekében térközökre lehet osztani. Az így térközi közlekedésre kiépített pályán minden térköz elején térközjelzőt kell állítani.

Önműködő térközjelző

Háromoptikás jelzők, melyek jelzőárboca végig fehér színű. Zöld, vörös és sárga jelzés adására képesek.

Ha egy vonat az aktuális térközben tartózkodik, akkor ennek a jelzője vörös jelzést ad (a térköz foglalt), az ez előtti első térköz sárga (a következő térköz foglalt), az ez előtt kettővel levő és az az előtti térközök jelzői egyaránt zöld jelzést adnak (szabad).

Kétvágányú pályák esetén általában a pálya mindkét oldalára, mindkét irányból kitűzik. A helytelen vágányok felőli térközjelzők – a megfelelő irányokból – szabványosan sötétek. A térközjelzők eleve sötétek ellenkező menetirány esetén. Ha a következő jelzőnél legfeljebb 40 km/h-val lehet elhaladni, az adott térközjelző villogó sárgát mutat, míg, ha nagyobb sugarú kitérő esetén legfeljebb 80 km/h-val, akkor villogó zöld jelzést ad.

Ha a vonat „Megállj!” vagy jelzést nem adó önműködő térközjelzőhöz érkezik, akkor amennyiben a jármű rendelkezik jól működő vonatbefolyásoló berendezéssel, akkor megállás nélkül, olyan sebességgel (legfeljebb 15 km/h) lehet meghaladni, hogy a vonat a jelentkező akadály előtt megállítható legyen. A jelző meghaladása után a vezetőállás jelzőjén kapott jelzés megfelelően közlekedhet. Ha rajta szabad jelzés jelenik meg, akkor zavar van, a térközjelző meghibásodott, a sebességszabályzás a vezetőállás jelzője szerint végzendő. Ha megállj jelzés jelenik meg rajta, akkor a térköz valóban foglalt, a sebesség a legjobb látási viszonyok mellett sem növelhető 15 km/h fölé, és az előtte lévő vonatot legfeljebb 200 méter távolságból közelítheti meg.[4] Amennyiben a jármű nem rendelkezik jól működő vonatbefolyásoló berendezéssel, akkor a jelző előtt meg kell állni, és a megállástól számított 2 perc elteltével, ha a térközjelzőn nem jelenik meg továbbhaladást engedélyező jelzés, akkor el lehet indulni, de a 15 km/h sebességet nem szabad túllépni.[4]

Nem biztosított (vonatjelentő) fény térközjelző

Kétoptikás jelzők, melyek árboca vörös-fehér sávozású. Vörös és zöld jelzés adására képesek.

Jelzései a megállj (a térköz foglalt), és a szabad sebességcsökkentés nélkül (a térközben vonat nem tartózkodik).

Külön előjelzője egy sárga-fehér árbocú, kétoptikás jelző, mely zöld (a térközjelzőn szabad jelzés várható) és sárga (a térközjelzőn megállj jelzés várható) jelzés adására képes.

A jelzőt és annak külön előjelzőjét térközönként a térközőrhelyen a térköz- (vonatjelentő-) őr állítja a szomszédos állomásoktól kapott elő- és visszajelentések alapján a közeledő vonatok részére. Mivel a jelzőállításhoz személyi jelenlét szükséges, nagyobb a hiba és az ebből származó vonatbaleset kockázata, mint az önműködő térközjelzőknél.

Tolatásjelzővel egyesített főjelzők

Előjelzők

Ismétlőjelzők

Százhalombatta egyik végponti kijárati jelzőjének ismétlőjelzője

Tolatási mozgást szabályozó jelzők

Tolatásjelzők

Gurításjelzők

Egyéb jelzők

Jelzőárbocok

A jelző típusának megállapítását a jelzőárboc színezése segíti.[5]

Főjelző Nem biztosított főjelző Önműködő térközjelző Előjelző vagy ismétlőjelző Nem biztosított előjelző vagy ismétlőjelző Tolatásjelző Nem biztosított tolatásjelző Tolatásjelzővel egyesített fény főjelző Mellékvonali ellenőrző jelző
Főjelző jelzőárboca.svg Nem biztosított főjelző jelzőárboca.svg Önműködő térközjelző jelzőárboca.svg Előjelző vagy ismétlőjelző jelzőárboca.svg Nem biztosított előjelző vagy ismétlőjelző jelzőárboca.svg Tolatásjelző jelzőárboca.svg Nem biztosított tolatásjelző jelzőárboca.svg Tolatásjelzővel egyesített fény főjelző jelzőárboca.svg Mellékvonali ellenőrző jelző jelzőárboca.svg

A jelzők jelzései

A sebességjelzési keretében 0–160 km/h sebességtartományban adhatók jelzések:

  • A pályára engedélyezett sebesség (Max)
  • 160, 120, 80 és 40 km/h csökkentett sebesség
  • Megállást jelentő nulla sebesség

Főjelzők

Biztosított főjelzők

Minden főjelző képes szabad és „Megállj!” jelzést adni, ezen kívül a három- és négyoptikás jelzők tudnak sebességre és a következő jelzőre is jelzést adni. Négyoptikás jelző esetén az osztott főlap alsó része határozza meg, hogy a vonat milyen sebességgel érkezhet a jelzőhöz és hogy milyen sebességgel haladhat tovább a jelző után következő váltókon, a felső rész pedig jelzést ad hogy milyen sebességgel érkezhet a következő jelzőhöz. A háromoptikás jelzőkön egy sárga optikával kevesebb van, de ez is képes sebesség, vagy előjelzésre.

A következő jelzőre vonatkozó előjelzések az alábbiak lehetnek:[6]

  • Szabad: a főlapon folyamatosan világitó zöld fény
  • Szabad 120 km/h érkezési sebességgel: a főlap fölötti jelzőlapon megjelenő 12-es számkijelzés
  • Szabad 80 km/h érkezési sebességgel: a főlapon villogó zöld fény, vagy a főlap fölötti jelzőlapon megjelenő 8-as számkijelzés
  • Szabad 40 km/h érkezési sebességgel: a főlapon villogó sárga fény, vagy a főlap fölötti jelzőlapon megjelenő 4-es számkijelzés
  • Megállj: a főlapon folyamatosan világitó egy, vagy két sárga fény
A legnagyobb sebességgel szabad érkezni[7]

Amennyiben a főlapon csak egy fény világít, és az nem vörös színű, akkor a vonat elejével a jelzőhöz legfeljebb a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel szabad érkezni.[6]

MAX 120 80 40 0
  • MAX: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 120: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legfeljebb 120 km/h továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 80: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legfeljebb 80 km/h továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 40: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legfeljebb 40 km/h továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 0: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn Magállj! jelzés várható.
Fény főjelző - max max.svg Számlapos fény főjelző - max max.svg Számlapos fény főjelző - max 120.svg Fény főjelző - max 80.svg Számlapos fény főjelző - max 80.svg Fény főjelző - max 40.svg Számlapos fény főjelző - max 40.svg Fény főjelző - max 0.svg Számlapos fény főjelző - max 0.svg
Legfeljebb 120 km/h sebességgel szabad érkezni[8]

Amennyiben a főlapon az alsó sárga fény folyamatos világít, és a főlap alatti jelzőlapon megjelenik egy 12-es számkijelzés, akkor a vonat elejével a jelzőhöz legfeljebb 120 km/h sebességgel szabad érkezni.[6]

MAX 120 80 40 0
  • MAX: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 120: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legfeljebb 120 km/h továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 80: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legfeljebb 80 km/h továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 40: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legfeljebb 40 km/h továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 0: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn Magállj! jelzés várható.
Számlapos fény főjelző - 120 max.svg Számlapos fény főjelző - 120 120.svg Számlapos fény főjelző - 120 80.svg Számlapos fény főjelző - 120 40.svg Számlapos fény főjelző - 120 0.svg
Legfeljebb 80 km/h sebességgel szabad érkezni[9]

Amennyiben a főlapon az alsó sárga fény folyamatos világít, és főlap alatt vagy világít egy zöld vízszintes lámpasor, vagy jelzőlapon megjelenik egy 8-as számkijelzés, akkor a vonat elejével a jelzőhöz legfeljebb 80 km/h sebességgel szabad érkezni.[6]

MAX 120 80 40 0
  • MAX: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 120: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legfeljebb 120 km/h továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 80: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legfeljebb 80 km/h továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 40: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legfeljebb 40 km/h továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 0: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn Magállj! jelzés várható.
Fény főjelző - 80 max.svg Számlapos fény főjelző - 80 max.svg Számlapos fény főjelző - 80 120.svg Fény főjelző - 80 80.svg Számlapos fény főjelző - 80 80.svg Fény főjelző - 80 40.svg Számlapos fény főjelző - 80 40.svg Fény főjelző - 80 0.svg Számlapos fény főjelző - 80 0.svg
Legfeljebb 40 km/h sebességgel szabad érkezni[10]

Amennyiben a főlapon két fény világít, melyek közül egyik sem vörös színű, akkor a vonat elejével a jelzőhöz legfeljebb 40 km/h sebességgel szabad érkezni.[6]

MAX 120 80 40 0
  • MAX: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 120: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legfeljebb 120 km/h továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 80: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legfeljebb 80 km/h továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 40: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legfeljebb 40 km/h továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
  • 0: Szabad az áthaladás, a következő jelzőn Magállj! jelzés várható.
Fény főjelző - 40 max.svg Számlapos fény főjelző - 40 max.svg Számlapos fény főjelző - 40 120.svg Fény főjelző - 40 80.svg Számlapos fény főjelző - 40 80.svg Fény főjelző - 40 40.svg Számlapos fény főjelző - 40 40.svg Fény főjelző - 40 0.svg Számlapos fény főjelző - 40 0.svg
Egyéb jelzések[11]
1 2 3 4 5
  • 1: Megállj!
  • 2: Hívójelzés. A jelzés mellett az F.2. sz. Forgalmi Utasításban szabályozott módon lehet közlekedni olyan sebességgel (legfeljebb 15 km/h), hogy a vonat a jelentkező akadály előtt megállítható legyen.[12]
  • 3: Hívójelzés feloldása. A jelző mellett való elhaladást követően a vonat sebessége csak akkor növelhető, ha a vonat utolsó kocsija is elhagyta a feloldó jelzést.
  • 4: Szabad az áthaladás legfeljebb 20 km/h sebességgel, a következő jelzőn Megállj! jelzés várható. Olyan esetben használják, ahol a következő jelzőig nincs meg a tényleges fékúttávolság fele sem, vagy ahol a

biztosítóberendezés lehetővé teszi a vonatoknak foglalt vágányra történő bejáratását.

  • 5: Szabad az áthaladás, a nem átmenő fővágányon álló vonat legfeljebb 40 km/h sebességgel, a következő jelzőn a vonatnál alkalmazható legnagyobb sebességgel továbbhaladást engedélyező jelzés várható.
Fény főjelző - megállj.svg Számlapos fény főjelző - megállj.svg Fény főjelző - hívójelzés.svg Fény főjelző - hívójelzés feloldása.svg Fény főjelző - 20 0.svg Számlapos fény főjelző - 20 0.svg Fény főjelző - 40 ki.svg

Nem biztosított főjelzők

Előjelzők

Ismétlőjelzők

Akkor alkalmazzák, ha a főjelző a szabadlátás korlátozottsága miatt nem látható az előírt rálátási távolságból (:3 vagy min. 200 m). Az ismétlőjelző nem ad sebességjelzést, csak továbbhaladást engedélyező vagy tiltó jelzésről tájékoztat. Sárga-fehér sávozású árbocuk van.

1 2
Signal hu R pr.png Signal hu R 0.png

Magyarázat:

  1. A főjelzőn továbbhaladást engedélyező jelzés van.
  2. A főjelzőn megállj jelzés van.

Tolatási mozgást szabályozó jelzők

A tolatás szabályozására használt jelzők nem minden esetben vannak árbócon, ha olyan sűrűn vannak, hogy a sok árbócos tolatásjelző zavarná a látási viszonyokat, akkor a sínpár mellett, árbóc nélkül, csak magukat a jelzőkészülékeket helyezik el.

Tolatásjelzővel egyesített főjelzők

Tolatásjelzők

1 2 3
Signal hu M4 shp.png Signal hu Sh shp.png Signal hu Sh shf.png

Magyarázat:

  1. Szabad a tolatás. Tolatásjelzővel egyesített fény főjelző esetén. Vonatok számára kihaladást tiltó jelzés.
  2. Szabad a tolatás.
  3. Tilos a tolatás.

Gurításjelzőkszerkesztés

Mellékvonali ellenőrző jelzőszerkesztés

Jegyzetekszerkesztés

  1. a b F1 22–23. oldal
  2. Jelzések I.
  3. Biztosított szolgálati hely. In F. 2. sz. Forgalmi Utasítás. (hely nélkül): Magyar Államvasutak Zrt. 22–23. o. Hozzáférés: 2021. jan. 24.  
  4. a b Eljárás Megállj! jelzés esetén. In F. 2. sz. Forgalmi Utasítás. (hely nélkül): Magyar Államvasutak Zrt. 228–230. o. Hozzáférés: 2021. jan. 25.  
  5. F1 23–26. oldal
  6. a b c d e F1 31–33. oldal
  7. F1 36–38. oldal
  8. F1 40–42. oldal
  9. F1 41–44. oldal
  10. F1 38–40. oldal
  11. F1 44–46. oldal
  12. Vonatindítás a visszajelentés vétele előtt. In F. 2. sz. Forgalmi Utasítás. (hely nélkül): Magyar Államvasutak Zrt. 169. o. Hozzáférés: 2020. dec. 27.  

Forrásokszerkesztés

Commons:Category:Railway signals in Hungary
A Wikimédia Commons tartalmaz Vasúti fényjelzők Magyarországon témájú médiaállományokat.

Galériaszerkesztés

Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Vasúti_fényjelzők_Magyarországon
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Vasúti fényjelzők Magyarországon

Villamosmérnöki és elektronikai alapfogalmak - elektronica.hu
čítajte viac na tomto odkaze: Elektronika





A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.