A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
A Ward Leonard-hajtás az egyik legáltalánosabban használt hajtás volt egyenáramú hajtómotorok számára. Az első Ward Leonard-hajtással üzemelő mozdonyt 1891-ben helyezték üzembe. Sokáig ez volt az egyetlen hajtástípus, ahol a motorok fordulatszámát széles tartományban, fokozatmentesen lehetett szabályozni. Mára az elektronikus hajtások szinte teljesen kiszorították.
Működése
A hajtás egy motor által hajtott egyenáramú generátorból és egy egyenáramú motorból áll. A generátort a motor állandó (vagy közel állandó) fordulatszámmal hajtja. A hajtás szabályozása a generátor gerjesztésének szabályozásával történik.
A generátort meghajtó motor a rendelkezésre álló lehetőségeknek megfelelően lehet:
- Egyenáramú motor
- Szinkron motor
- Aszinkron motor
- Belső égésű motor
- Külső égésű motor, például gőzgép és Stirling-motor
Hatásfokának minőségi elemzése
A hajtás hatásfoka a részt vevő gépek hatásfokának szorzata: ή=ή1ή2ή4 (A gerjesztő gép teljesítménye jó közelítéssel elhanyagolható) Mivel a hajtást alkotó gépek teljesítménye közel azonos, ezért a hatásfokuk is nagy mértékben hasonló, ezért a ή=ή13 közelítéssel lehet élni. Névleges teljesítményű üzemnél gépenként 95% hatásfokot feltételezve a hajtás hatásfoka ή=0,953=0.857 Alacsony fordulaton névleges nyomatékkal terhelve a hajtást, a 2 generátor gerjesztése alacsony, tehát a vasvesztesége[1] alacsony, azonban a névleges árammal van terhelve, tehát a rézvesztesége megegyezik a névleges üzemben jelentkező rézveszteséggel.[2] A 4 motor gerjesztése állandó, tehát a vasvesztesége megegyezik a névleges üzemben mérttel, a névleges nyomaték miatt a motor árama névleges tehát a rézveszteségről ugyan ez mondható el, így a motor teljes vesztesége megegyezik a névleges üzemben mérttel.
Az 1 generátor terhelése alacsony, ezért az árama is a névleges alatt marad, így a rézvesztesége alacsony, azonban mivel a táplálófeszültsége állandó a vasvesztesége megegyezik a névleges terhelésen mérttel. A fentiekből látszik, hogy részterheléskor a hajtás hatásfoka jelentősen romlik a névleges üzemhez képest.
Összehasonlítása az elektronikus motorvezérléssel
Az elektronikus hajtás előnyei
- Kisebb méret
- Kiegyensúlyozottabb hatásfok
- Nincsenek a forgógépes gépcsoportból adódó rezgések
- Kisebb melegedés (adódik a jobb hatásfokból)
A Ward Leonard-hajtás előnyei
- A forgógépes üzemből adódóan érzéketlen a betápláló hálózat tranziens és rövid idejű zavaraira
- Szinkrongépes meghajtás esetén alkalmas a hálózaton fáziskompenzálásra
Felhasználási területei
- Vasúti vontatás
- Síliftek
- Felvonók
- A Clark Ádám úszódaru[3]
- Szerszámgépek[4]
- Hengerművek[5]
- Egyéb vezérelt/szabályzott hajtások
Jegyzetek
- ↑ A vasveszteség a gép vastestében hővé alakuló teljesítmény. Alapvetően az örvényáramú és a hiszterézis veszteségből tevődik össze.
- ↑ A rézveszteség a gép tekercselésén hővé alakuló teljesítmény függetlenül a tekercselés anyagától
- ↑ Teljesítményelektronika (magyar nyelven). . (Hozzáférés: 2012. szeptember 9.)
- ↑ Termék ismertető (magyar nyelven). . (Hozzáférés: 2012. szeptember 9.)
- ↑ DUNAFERR Műszaki Gazdasági Közlemények 2007/2. (magyar nyelven). . (Hozzáférés: 2012. szeptember 9.)
Források
- Halász Sándor: Villamos hajtások (magyar nyelven). . (Hozzáférés: 2012. szeptember 9.)
- Elektrotechnika jegyzet (magyar nyelven). . (Hozzáférés: 2012. szeptember 9.)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Akkumulátor (energiatároló)
Amperóra
Audion
Balun-vonal
Csatlakozó
Egyenáramú generátor
Elektromos csengő
Elektroncsöves erősítő
Elektronikus előtét
Elektrotechnika
Elemméretek listája
Félhullámú szimmetrizáló
Felületszerelési technológia
Felhasználási kategóriák
Feszültségmentesítés
Fojtó balun
Gyűjtősín
Időrelé
Impedanciaillesztés
Jelfogó
Kalciumfény
Kalmár-féle logikai gép
Katód
Lock-in erősítő
Mágneses Ohm-törvény
Mágneskapcsoló
Magyar Elektrotechnikai Egyesület
Nemzetközi Elektrotechnikai Bizottság
Nemzetközi Világítástechnikai Bizottság
Nemzetközi Világítástechnikai Szótár
Nikkel-metál-hidrid akkumulátor
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.