A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ez a szócikk nem tünteti fel a független forrásokat, amelyeket felhasználtak a készítése során. Emiatt nem tudjuk közvetlenül ellenőrizni, hogy a szócikkben szereplő állítások helytállóak-e. Segíts megbízható forrásokat találni az állításokhoz! Lásd még: A Wikipédia nem az első közlés helye. |
A tehetséggondozás egyik kiemelt területe a magyar köznevelésnek. A 2011. évi CXC törvény a köznevelésről az alábbi módon határozza meg a tehetséges gyerek fogalmát: 14. "kiemelten tehetséges gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki átlag feletti általános vagy speciális képességek birtokában magas fokú kreativitással rendelkezik, és felkelthető benne a feladat iránti erős motiváció, elkötelezettség,". Ennek meglétét a Szakszolgálat szakemberei méréssel bizonyítani tudják, illetve dokumentumban rögzítik. Az említett törvény 1. § (1) bekezdésében megtaláljuk, hogy a magyar oktatás fókuszában áll a tehetséggondozás: "A törvény célja olyan köznevelési rendszer megalkotása, amely elősegíti a gyermekek, fiatalok harmonikus lelki, testi és értelmi fejlődését, készségeik, képességeik, ismereteik, jártasságaik, érzelmi és akarati tulajdonságaik, műveltségük életkori sajátosságaiknak megfelelő, tudatos fejlesztése révén, és ezáltal erkölcsös, önálló életvitelre és céljaik elérésére, a magánérdeket a köz érdekeivel összeegyeztetni képes embereket, felelős állampolgárokat nevel. Kiemelt célja a nevelés-oktatás eszközeivel a társadalmi leszakadás megakadályozása és a tehetséggondozás." Azok a tanulók, akiket a Szakszolgálat felmért, és azonosított 1 nap tehetségnapra jogosultak, amikor felmentést kaphatnak az iskolai foglalkozások alól.
Tehetséggondozó feladatok
A tehetséggondozást a köznevelési/ felsőoktatási intézmény végzi, illetve a fenti törvény a Szakszolgálatok hatáskörébe sorolja. A tehetséggondozói feladatok meglehetősen sokszínűek, szerteágazóak. Ide tartozik a tanórai differenciálás, a személyiségfejlesztés, a pályaorientáció, a tudás bővítése, dúsítása, versenyfelkészítés, szabadidős tevékenységek biztosítása.
Tehetséggondozó Szervezetek
A magyar tehetséggondozás kiemelt, állami tulajdonú intézményi szereplője a Nemzeti Tehetség Központ. Elsődleges feladata a fiatal tehetségek felismerésének segítése és a tehetségek gondozása, de emellett közösségépítő és mentoráló szerepet is vállal, kutatásokat végez, szakmai programokat valósít meg. Ezen kívül a Mathias Corvinus alapítvány, Kárpát-medencei Tehetségkutató Alapítvány, Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége, Magyar Tehetséggondozó Társaság, illetve a Messzehangzó Alapítvány végez tehetséggondozó feladatokat. Profitorientáltan kiemelkedő munkát végez az elittanár közösség, (www.elitanar.hu) ahol nemcsak a tanulókat, hanem a pedagógusokat és a szülőket is megszólítják. Ezen kívül az E-PRoschool (http://elittanar.hu/robot-angol/ Archiválva 2019. május 15-i dátummal a Wayback Machine-ben) egy új tehetséggondozó tevékenységbe kezdett, robotikával, kódolással, programozással támogatott módon tanít angol illetve német nyelvet.
Fiataloknak szóló tudomány-népszerűsítő feladatokat lát el a lelkes egyetemistákból álló TUPI. (www.tupim.ml) Havi rendszerességgel szerveznek előadásokkal kísérletekkel, előadásokkal, workshopokkal gazdagított délutáni tudományos piknikeket 10-16 éves diákoknak.
Kiemelkedő hazai tehetséggondozó szakemberek
A hazai tehetséggondozás egyik legelismertebb szakembere Csermely Péter, (aki sajnálatos módon elhagyta a tehetséggondozást) Gyarmathy Éva, Péter-Szarka Szilvia, Molnárné Dr. László Andrea.
Tehetségpontok
Hazánkban lehetőség van arra, hogy bármely szervezet, intézmény csatlakozzon a tehetségpont hálózathoz. Ennek eredeti célja a hálózatosodás, és az ezzel járó előnyök biztosítása volt. Tehetségpontként ezen a honlapon lehet regisztrálni. http://tehetseg.hu/tehetsegpontok Aki nemzetközi kapcsolatokra szeretne szert tenni, az az ECHA-hoz is csatlakozhat ez a nemzetközi tehetségpontok hálózata. http://www.echa.info/
Finanszírozás
Ugyan kiemelt szerep jut a törvény alapján a tehetséggondozásnak, az iskolák mégsem kapnak rá külön költségvetést. Évente egy alkalommal – jobbára a tavaszi időszakban – az EMMI kiírja az NTP pályázatokat, amelyek lehetőséget nyújtanak a különböző területeken történő tehetséggondozás anyagi kereteinek bővítésére. Ezen kívül is számos olyan pályázat van, ahol a tehetséggondozó munkát anyagilag is lehet támogattatni, pl. a MOL, MATEHETSZ által kiírt pályázatok. A Nemzeti Tehetség Központ oldalán (www.ntk.hu) számos pályázat érhető el a fiatal tehetségek és az őket segítő szakemberek elismerésére.
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.