Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Menedékjog

A 2007. évi LXXX. törvény szerint a menedékjog jogcím Magyarország területén való tartózkodásra, egyidejű védelem a visszaküldés, a kiutasítás és a kiadatás ellen. Magyarországon menedékjogot nem csak a menekültek élveznek, hanem az oltalmazottak és a menedékesek is.

Menekült és menedékkérő

Az 1951-es genfi egyezmény szerint a menekült olyan személy, aki faji, vallási okok, nemzeti hovatartozása, illetve meghatározott társadalmi csoporthoz való tartozása, avagy politikai meggyőződése miatti üldözéstől való megalapozott félelme miatt az állampolgársága szerinti országon kívül tartózkodik, és nem tudja, vagy az üldözéstől való félelmében nem kívánja annak az országnak a védelmét igénybe venni. E személy menedékkérő, míg el nem ismeri menekültnek az állam, amelyhez fordul.

A menedékkérő – a törvényben meghatározott feltételekkel – jogosult Magyarország területén való tartózkodásra, ellátásra, támogatásra és szállásra és munkavégzésre, valamint köteles a menekültügyi hatósággal együttműködni, a menekülésének körülményeit feltárni, személyes adatait közölni, okmányait átadni, vagyonáról, jövedelméről nyilatkozni, a kijelölt szálláshelyen tartózkodni, magát egészségügyi szűrésnek, gyógykezelésnek, szükség esetén védőoltások pótlásának alávetni.

Ha a menedékkérő származási országa szerepel a biztonságos származási országok európai uniós vagy nemzeti listáján, az elismerését kérőnek kell bizonyítania, hogy vonatkozásában származási országa nem felel meg a biztonságos származási országokra meghatározott feltételeknek.

Menekültstátusz

A menekültügyi hatóság a menekültügyi eljárás során elbírálja, hogy a menedékkérő jogosult-e a menekült- vagy oltalmazotti státuszra, vagy visszaküldhető-e, kiutasítható-e, valamint a dublini átadás keretében átadható-e. A menekültként elismert személyt a menekültstátusz a magyar állampolgárság megszerzéséig, valamint a menekültstátusz visszavonásig, illetve az arról való lemondásig illeti meg.

A menekültet a magyar állampolgár jogai illetik meg, és kötelezettségei terhelik, kivéve az alábbiakat:

  • nem rendelkezik választójoggal (önkormányzati választás és helyi népszavazás kivételével)
  • nem tölthet be olyan munkakört, feladatkört, tisztséget, amihez magyar állampolgárság szükséges

Oltalmazott

Oltalmazotti védelemben részesülhet az a személy, akinek esetében nem állnak fenn a menekültkénti elismerés feltételei, de fennáll annak a veszélye, hogy származási országába történő visszatérése esetén őt súlyos sérelem érné, és nem tudja, vagy az e veszélytől való félelmében nem kívánja hazája védelmét igénybe venni. A menekültügyi hatóság az oltalmazottkénti elismerés feltételeinek fennállását az elismerést követően legalább ötévente felülvizsgálja.

Ha az elismerését kérő Magyarország területére érkezését megelőzően biztonságos harmadik ország területén tartózkodott vagy átutazott, akkor neki kell bizonyítania, hogy ebben az országban nem volt lehetősége hatékony védelemre.

Az oltalmazottat a menekült jogai illetik meg, és kötelezettségei terhelik, de nem rendelkezik választójoggal.

Menedékes

Magyarország menedékesként ideiglenes védelemben részesíti azt a külföldit, aki hazájából fegyveres konfliktus, polgárháború, etnikai összecsapás, illetve az emberi jogok általános, módszeres, durva megsértése miatt tömegesen kényszerült elmenekülni. A menekült és a menedékes státuszok között időbeli különbség van, mivel amíg a menedékes státusz csak az Országgyűlés által megjelölt időpontig – egy év, mely időtartam meghosszabbítható – áll fenn, addig a menekültstátusz a magyar állampolgárság megszerzésével vagy a menekültstátusz visszavonásával szűnik meg.

Befogadott

Azt a menedékkérőt, aki ki van zárva a menekült, oltalmazott, illetve menedékes jogállásból, ám a származási országában faji, illetve vallási okok, nemzeti hovatartozása, meghatározott társadalmi csoporthoz tartozása, avagy politikai meggyőződése miatt üldöztetés veszélyének lenne kitéve, és nincs olyan biztonságos harmadik ország, amely befogadja, nem lehet visszaküldeni. Őket az idegenrendészeti hatóság befogadottként ismeri el. A befogadottak speciális engedélyt kapnak, mellyel ideiglenesen Magyarországon maradhatnak.

Statisztika

2015-ben az év első nyolc hónapjában a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal 155 484 menedékjog iránti kérelmet regisztrált, ebből 88 főt menekültként, 218-at oltalmazottként és 4-et befogadottként ismertek el szeptember elejéig. 1914 kérelmet elutasítottak, míg 64 696 esetben megszüntették az eljárást.[1]

Nikola Gruevszki menekültkérelme

Konzuli védelem

Gruevszki elhagyta saját hazáját, vélhetően illegálisan, mivel útlevelét bevonták.

Elképzelhető hogy konzuli védelem iránti kérelmet nyújtott be, harmadik országban működő magyar külképviseleten. Mivel jogilag a magyarországi menedékkérelem a külföldi külképviseleten csak a konzuli védelem indítványozásán keresztül kérhető. Kivéve ha az igénylő kiemelt politikai közszereplő vagy egyéb jogcím alatt a külügyminisztérium számára kedvezményeket biztosít.[2][3] [4]

A diplomáciai menekült fogalma a magyar jogrendben nincs konkrétan megfogalmazva. Az 1951. évi genfi konvenció viszont ismeri a fogalmat, a Magyar törvényi háttér pedig annak alapján kedvezményeket biztosít a politikai tisztségviselőknek és közszereplőknek.[4]

A konzulnak feladata a kérelmező személyi azonosságának meghatározása. A személyazonosság meghatározása az útlevél hiányában egyéb azonosító okmányok (pl.: Gruevszki esetében valószínűsíthetően személyi igazolvány) segítségével, de azonosító okmányok hiányában is lehetséges. (Mivel Gruevszki kiemelt politikai közszereplőnek számít ez nem ütközhetett nehézségekbe.) [5]

A konzulnak joga van beutazási úti okmányok kiállítására is, a külügyminisztérium engedélyével.

Az eljárás nem veheti figyelembe a kérelmező állampolgársága szerinti ország jogerős bírósági döntését, ameddig nincs ellene érvényben nemzetközi elfogatóparancs. Amennyiben az igénylő nem EU állampolgár.[6]

Akár diplomatavízumot is igényelhetett volna a külképviseleten.[4]

A konzul saját hatáskörben dönthetett a törvényi rendelkezések, a külügyminisztérium által meghatározott szabályok, és a kérelmező állampolgársága szerinti országgal megkötött szerződések alapján. (Akár egy hontalan is kérelmezhet konzuli védelmet, és kaphat is, amennyiben EU vagy rendeletben meghatározott államok területén bejelentett lakcímmel rendelkezik, illetve valamely európai tagállam őt befogadja.)[7][8][9] [10]

Bizonyos esetekben a konzulnak meg kell kérelmeznie a döntését a külügyminisztériumtól. (Ezen esetek a Magyar és EU állampolgárok esetén részletesen lefektetettek. Azonban, harmadik ország állampolgárai esetében már kuszább az ügy. Lényegében a konzul saját hatáskörben mindent megadhat, ami jogában áll, kivéve, ami az igénylő személye vonatkozásában tilos.)[11] [12]

Nemzetközi szerződés vagy viszonosság alapján a magyar konzuli szolgálat is elláthatja harmadik állam állampolgárának érdekvédelmét, feltéve, hogy azt a fogadó állam nem ellenzi." (A fogadó állam ebben az esetben Magyarország. A Viszonosság elvéről pedig a külügyminisztérium egyedileg rendelkezhet
– (a konzuli védelemről szóló törvény, 3. §[13])

(Amennyiben Gruevszki már úgy folyamodott volna konzuli védelemhez, hogy a nemzetközi elfogatóparancsot ellene kiadták, már komolyabb diplomáciai bonyodalmat jelentett volna az ügy. Hiszen az államok közti szerződések már kitérhetnek arra az esetre. Abban az esetben a konzul az 1951. évi genfi konvencióra hivatkozva még mindig megadhatta volna a védelmet, hiszen a menekült jog alól nem mentesít a politikai bűncselekmény, mint pl.: a korrupció, sikkasztás, hivatali visszaélés.)[14] [15] [16] [17]

Magyarországra szállítás

Mivel a külképviseletek nem alkalmasak a konzuli védelmet kapottak elhelyezésére, ezért őket a legközelebbi alkalmas konzulátusra kell átszállítani.

A külügyminisztérium egyedileg dönthet úgy, hogy a legközelebbi konzulátus sem alkalmas az elhelyezésre, és Magyarországon jelöli ki az alkalmas helyet. (Külföldi állampolgár magyar konzulátuson történő elhelyezése, komoly problémákat és költségeket vetne fel, az adott konzulátus működési rendszerében.)

Gruevszki esetében a konzuli védelem vélhetően csak esetlegesen állhatott fenn, a különleges politikai eljárás első lépése lehetett. A különleges eljárásban már nem vonatkoztak rá a konzuli védelem szabályai.

(A konzuli védelmet általában csak akkor szokták az adott országban az arra alkalmas konzulátuson ellátni amennyiben; a védelmet élvező nem kívánja elhagyni az adott országot, valamely okból az elszállítása akadályokba ütközik, illetve a védelmet ellátó konzulátus országa nem kívánja a védelmezettet saját országhatárain belül fogadni.)

Menedék kérelem

Macedónia EBESZ és Európa Tanács tag így vele is megköttetett az EU társulási szerződés. (Emiatt Macedónia Biztonságos országnak számít.)[18] [19]

Tehát ugyan azok a kedvezőbb szabályok vonatkoznak a Macedónokra, mint pl.: Orosz, Szerb vagy Montenegrói állampolgárokra. (Nekik sem a tranzitzóna a kijelölt eljárási hely az esetleges menekült ügyi kérelmük beadására és elbírálására. Persze ha nagyon akarják ott is beadhatják.)[20] [21] [22]

A biztonságos és nem biztonságos származási ország megítélése általános alkalmazásban:

  • A nem biztonságos származási ország állampolgárának már az is kedvező, ha egy biztonságos ország területén tartózkodhat, emiatt az ő további mozgása korlátozható.
  • A biztonságos országból származó viszont önmaga is biztonságosnak számít emiatt mozgása a gyakorlatban nem korlátozott. (Feltétele a beutazás céljából elismert okmánnyal rendelkezés.) [23]

A biztonságos országból való származás tehát inkább csak előnyöket biztosíthat Gruevszki számára, mint sem hátrányokat.

A menekültügyi eljárásban a személyre vonatkozólag kerül meghatározásra a nem biztonságos ország. (Tehát két különálló meghatározásról van szó. A menekültügyi eljárásban az egyén számára nyilváníthatnak nem biztonságosként egy országot, amit egyébként a külügyminisztérium biztonságosnak jelöl. Ezek a meghatározások és jelölések egymásnak ellentmondhatnak és ellentmondás esetén is önmagukban érvényesek.)

Hasonló helyzetekben (ha nem politikai közszereplőről van szó) akár az a különleges helyzet is bekövetkezhet, hogy nem biztonságos országként csak Macedónia, kerül megállapításra. Így Szerbiába-irányába kiutasíthatóvá válik, de Macedóniának nem lesz kiadható. Vagy harmadik országba kitoloncolható.

Politikai közszereplőktől sehol nem szokás megtagadni a befogadást és a kiutasításukra vagy kitoloncolásukra sincs sok példa, ((Kizárólag ha a befogadott a befogadó országban végez ország ellenes tevékenységet, vagy ha az ország, amit képvisel (nagykövetek konzulok esetében) válik ellenségessé.)) kivétel az emberiesség elleni bűncselekmények esetében.

Gruevszki kiutasítására vagy kitoloncolására nincs jogalap, hiszen Magyarországon és az EU területén nem követett el bűncselekményt, ami azt indokolhatná. Tehát Gruevszki jogi alapon valószínűsíthetően itt maradhat.

Magyarországon 1997-ig az Európán kívüli területek menekültjeit kizáró földrajzi korlátozás volt érvényben. A napjainkban alkalmazott rendszer működésében nem zár ki senkit, de a földrajzilag európai országok állampolgárai (mint pl.: Macedónia) és a szerződött államok állampolgárai pl.: Chile, Ausztrália, kedvezményt élveznek. Pl.: Szabadon mozoghatnak Magyarország területén.[24]

A menedék kérelmi eljárásból nem lehet kizáró ok az elkövetett politikai bűncselekmény.[25] (Pl.: Jogerős korrupciós ítélet miatt nem tagadható meg a menedék kérelem.)

A kiadatási eljárás felülírhatja a menedék kérelmet, de csak abban az esetben amennyiben az érintett nem tudja hitelt érdemlően bizonyítani, hogy a kérelmező ország számára nem biztonságos ország. [26] Illetve az előbbi pont itt is érvényes, vagyis, a politikai bűncselekmény nem mentesít a menedékjog alól. (Tehát Gruevszki kiadására nincs jogi alap, sőt a jog szerint nem is adható ki.)

Az ilyen jellegű eljárások általában nem kapnak sajtónyilvánosságot. (Mivel a kérelmezők nem szokták világgá kürtölni, érthető okokból.)

Gruevszki azonban nem csinált titkot az eseményekből, saját maga posztolta a történéseket.

Mivel hazájában kiemelt közszereplőnek számít, járhat neki a különleges diplomáciai eljárás.[4] Vélelmezhetően azt bármely más EU-tagállamtól is megkapná.

Jegyzetek

  1. Kiderült, hány menedékkérőből lett menekült Archiválva 2017. március 13-i dátummal a Wayback Machine-ben - mno.hu, 2015. szeptember 11.
  2. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2007:303:0001:0016:en:PDF#Page=12
  3. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0100046.TV
  4. a b c d https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0100023.KUM
  5. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0700002.TV&searchUrl=/gyorskereso%3Fkeyword%3Dbeutaz%25C3%25A1s
  6. Kft, Wolters Kluwer Hungary: 17/2001. (XI. 15.) KüM rendelet. (Hozzáférés: 2018. november 21.)
  7. Kft, Wolters Kluwer Hungary: 2001. évi XLVI. törvény. (Hozzáférés: 2018. november 21.)
  8. Kft, Wolters Kluwer Hungary: 2001. évi XLVI. törvény - 1.oldal - Törvények és országgyűlési határozatok. (Hozzáférés: 2018. november 21.)
  9. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0700002.TV
  10. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0700114.KOR
  11. A Bizottság közleménye az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak. eur-lex.europa.eu. (Hozzáférés: 2018. november 21.)
  12. A külügyminiszter 17/2001. (XI. 15.) KüM rendelete a konzuli védelem részletes szabályairól
  13. 2001. évi XLVI. törvény a konzuli védelemről
  14. http://www.parlament.hu/irom41/01357/01357.pdf
  15. Kormányzat - Belügyminisztérium - Videók. www.kormany.hu. (Hozzáférés: 2018. november 21.)
  16. Kft, Wolters Kluwer Hungary: 2018. évi XVI. törvény. (Hozzáférés: 2018. november 21.)
  17. http://epa.oszk.hu/00000/00039/00024/pdf/EPA00039_kulvilag_2011_01-02_schiffner.pdf
  18. Biztonságos ország
  19. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0700028.IRM
  20. Kft, Wolters Kluwer Hungary: 2007. évi II. törvény. (Hozzáférés: 2018. november 21.)
  21. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A0700002.TV
  22. Archivált másolat. . (Hozzáférés: 2019. július 27.)
  23. https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0700328.kor
  24. Kft, Wolters Kluwer Hungary: 2018. évi XXVIII. törvény (magyar nyelven). (Hozzáférés: 2018. november 21.)
  25. A menekültek helyzetére vonatkozó egyezmény
  26. Kiadatás (jog)

Források

Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Menedékjog
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Menedékjog

Villamosmérnöki és elektronikai alapfogalmak - elektronica.hu
čítajte viac na tomto odkaze: 2019-ben bemutatott televíziós sorozatok

Áder János
Április 1.
Április 10.
Április 11.
Április 12.
Április 14.
Április 15.
Április 2.
Április 21.
Április 25.
Április 28.
Április 3.
Április 9.
Észak-atlanti Szerződés Szervezete
Észak-Macedónia
Észtország
Észt Reformpárt
Év
Évszázad
Évtized
Örmény naptár
Összeesküvés
1960-as évek
1970-es évek
1980-as évek
1981
1990-es évek
1999
20. század
2000-es évek
2010-es évek
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2019-es európai parlamenti választás
2019-es európai parlamenti választás Magyarországon
2019-es litvániai elnökválasztás
2019-es madridi önkormányzati választás
2019-es olaszországi önkormányzati választás
2019-es szlovákiai elnökválasztás
2019-es ukrajnai elnökválasztás
2019 (szám)
2020
2020-as évek
2021
2022
2023
2024
2030-as évek
2040-es évek
2050-es évek
2060-as évek
21. század
22. század
Abd el-Azíz Buteflíka
Abu-Dzabi
Ab urbe condita
Akihito japán császár
Algéria
Algír
Amerikai Egyesült Államok
Arab-félsziget
Ausztrália (ország)
Ausztria
Autokefália
Az Egyesült Nemzetek Szervezete Biztonsági Tanácsa
Az Európai Unió Tanácsának elnöksége
A magyar forint pénzjegyei#2014-es sorozat
Bákó
Baán László
Bahái naptár
Beni Ganc
Benjámín Netanjáhú
Berber naptár
Bizánci naptár
Bokros Lajos
Brazília
Brexit
Brumadinhói gátszakadás
Brunei
Buddhista naptár
Burmai naptár
Christchurch
Criminal: Egyesült Királyság
Criminal: Franciaország
Criminal: Németország
Criminal: Spanyolország
December 15.
Demokratikus Koalíció (Magyarország)
Donald Trump
Donald Tusk
Dzsucse-naptár
Ecuador
Egyesült Arab Emírségek
Egyesült Királyság
Etióp naptár
Európai Unió
Fájl:Az EuCET alapítása.jpg
Fájl:Civil Ensign of Hungary.svg
Fájl:Disambig.svg
Fájl:Flag of Spain.svg
Fájl:Gabrielle Renoir Orangerie 02.JPG
Fájl:Incendie de Notre-Dame-de-Paris 15 avril 2019 12.jpg
Fájl:Working visit of the President of Ukraine Petro Poroshenko to the Turkish Republic (2019-01-05) 33.jpg
Független Kisgazda-, Földmunkás- és Polgári Párt
Február 1.
Február 14.
Február 16.
Február 20.
Február 23.
Február 24.
Február 25.
Február 26.
Február 3.
Február 5.
Fehér Ház
Ferenc pápa
Fidesz – Magyar Polgári Szövetség
Filly Fantázia
Finnország
Franciaország
Görögország
Gabon
Gdańsk
Gergely-naptár
Gitanas Nausėda
Golán-fennsík
Hindu naptár
Holocén naptár
I. Bartholomaiosz konstantinápolyi pátriárka
Indiai nemzeti naptár
Internet Movie Database
Iráni naptár
Irány – Szociáldemokrácia
IX. Ráma thaiföldi király
Izrael
Jászvásári egyházmegye
Június 7.
Január 1.
Január 10.
Január 11.
Január 13.
Január 15.
Január 19.
Január 21.
Január 25.
Január 27.
Január 5.
Január 6.
Január 7.
Január 9.
Japán naptár
Jens Stoltenberg
Jobbik Magyarországért Mozgalom
Jorge Carlos Fonseca
Jugoszlávia
Juha Sipilä
Julian Assange
Julija Volodimirivna Timosenko
Képviselőház (Egyesült Királyság)
Kínai naptár
Könnygáz
Kövér László
Kaja Kallas
Kazahsztán
Kereszténydemokrata Néppárt
Kim Dzsongun
Kongói Demokratikus Köztársaság
Konzervatív Párt (Egyesült Királyság)
Kopt naptár
Koreai-félsziget
Koreai naptár
Korhatár-besorolás#16
Korom Ferenc
Lehet Más a Politika
Liget Budapest
Likud
London
Lvivi terület
Május 1.
Május 13.
Május 14.
Május 15.
Május 18.
Május 20.
Május 22.
Május 23.
Május 24.
Május 26.
Május 27.
Május 4.
Május 5.
Március 12.
Március 15.
Március 16.
Március 19.
Március 20.
Március 21.
Március 24.
Március 25.
Március 27.
Március 28.
Március 29.
Március 3.
Március 30.
Március 31.
Március 4.
Március 8.
Második Löfven-kormány
Magyarország
Magyar Honvédség
Magyar Igazság és Élet Pártja
Magyar Kétfarkú Kutya Párt
Magyar Munkáspárt
Magyar Nemzeti Bank
Magyar nyelv
Magyar Szocialista Párt
Malajzia
Maroš Šefčovič
Menedékjog
Minas Gerais
Mi Hazánk Mozgalom
Modern Magyarország Mozgalom
Moldova
Moldovai Köztársaság Szocialistáinak Pártja
Momentum Mozgalom
Muszlim naptár
Néppárt (Spanyolország)
Nílus
Naruhito japán császár
Nemi erőszak
Netflix
Nicolás Maduro
Nigéria
Notre-Dame-székesegyház (Párizs)
Nurszultan Abisuli Nazarbajev
Omar el-Basír
Orbán Viktor
Oroszország
Országgyűlés
Párbeszéd Magyarországért
Párizs
Paweł Adamowicz
Pedro Sánchez Pérez-Castejón
Petro Olekszijovics Porosenko
Pierre-Auguste Renoir
Praia
Q66756264
Románia
Sablon:Televíziós műsor infobox
Saría
Sass Flóra
Scott John Morrison
Spanyolország
Spanyol nyelv
Spanyol Szocialista Munkáspárt
Srí Lanka
Stefan Löfven
Svédország
Szépművészeti Múzeum
Szeptember 20.
Szeptember 30.
Sztevo Pendarovszki
Túlóratörvény
Thaiföld
Thai szoláris naptár
Theresa May
Ukrán ortodox egyház
Ukrajna
Vasérc
Venezuela
Vikram korszak
Vlagyimir Vlagyimirovics Putyin
Vlagyivosztok
Volodimir Boriszovics Hrojszman
Volodimir Olekszandrovics Zelenszkij
VOX (politikai párt)
WikiLeaks
X. Ráma thaiföldi király
Zöld-foki Köztársaság
Zsidó naptár
Zuzana Čaputová




A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.