Figyelmeztetés: Az oldal megtekintése csak a 18 éven felüli látogatók számára szól!
Honlapunk cookie-kat használ az Ön számára elérhető szolgáltatások és beállítások biztosításához, valamint honlapunk látogatottságának figyelemmel kíséréséhez. Igen, Elfogadom

Electronica.hu | Az elektrotechnika alapfogalmai : Elektrotechnika | Elektronika



...


...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Keszthelyi Vivien
 
Keszthelyi Vivien
Született2000. december 7. (23 éves)[1]
Debrecen[1]
Állampolgárságamagyar[2]
NemzetiségeMagyar
Foglalkozása
  • motorsportversenyző
  • autóversenyző

Magassága175 cm
Versenyzői pályafutása
Aktív évei2014-től
CsapataVRS Sport Group
Rajtszáma7
Korábbi csapataiOXXO Motorsport

A Wikimédia Commons tartalmaz Keszthelyi Vivien témájú médiaállományokat.
SablonWikidataSegítség

Keszthelyi Vivien (Debrecen, 2000. december 7.[3] –) háromszoros túraautó bajnok autóversenyző, az Audi Sport Racing Academy tagja. Minden idők legfiatalabb női versenyzője a nemzetközi GT4-es bajnokságok történetében, aki dobogós helyen zárta a szezont.

Professzionális karrierjét 2014-ben az FIA Swift Cup Europe[4] sorozatban kezdte, és az ott eltöltött két sikeres szezon eredményeképpen, 2015 őszétől már az Audi Sport Racing Academy[5] egyetlen női és egyben legfiatalabb tagja lett, amivel a magyar autósport történetének első gyári kötődésű pilótájává vált.[6] Élete első bajnoki címeit egy Audi TT volánja mögött nyerte 2016-ban a Közép-Európai Zóna Túraautó Bajnokságban, ahol –15 évesen – sprint (rövid táv) illetve endurance (hosszú táv) kategóriában is magyar bajnok lett.[7]

2017-ben, az Audi TT Cup versenysorozatán az abszolút összetett tabella 2. helyen végzett, ezzel ő lett minden idők legfiatalabb női versenyzője a nemzetközi GT4-es bajnokságok történetében, aki dobogós helyen zárta a szezont.[8][9] 2018-ban az Audi R8-kupában elért Rookie[10] bajnoki címe mellett az abszolút tabellán megszerzett ezüstérmével[11] ő lett minden idők legfiatalabb női autóversenyzője a nemzetközi GT4-es (nagytúraautó) bajnokságok történetében, aki dobogós helyen zárta a szezont.[12] 2019-ben a FIA által hitelesített ázsiai F3-as téli bajnokságban, valamint az újonnan induló W Seriesben versenyzett.[13] Az év során elért eredményeivel, az első Forma-3-as szezonban gyűjtött pontok tekintetében ő lett a  magyar autósport történetének legeredményesebb pilótája a kategóriában.[14]

Pályafutása

Kezdetek

Négy éves kora óta érdeklődik az autók iránt, saját bevallása szerint babák helyett már akkoriban is elektromos dzsippel játszott. 12 évesen kilátogatott a Red Bull Ringre, ahol életében először tekintett meg versenyt élőben. Akkor és ott véglegesen elhatározta, hogy az autóversenyzéssel szeretne foglalkozni.[15] Kivételes tehetségéhez társuló kitartása és rátermettsége révén a magyar versenyző fiatal kora ellenére a felnőtt mezőnyben is sorra vette az akadályokat.[16]

2014: A külön engedély

Az FIA Swift Cup Europe[17] sorozatában fiatal korára tekintettel a nemzetközi versenyeken csak külön engedéllyel indulhatott. A junior kategóriában 3., az abszolút felnőtt mezőnyben pedig a 6. helyen végzett az összesítésben.[18] Kiemelkedő eredményeit látva, a Swift Cup Austria promótere egyedüli magyar versenyzőként hívta meg az osztrák sorozat egyik futamára, ahol a felnőtt férfi mezőnyben elért előkelő 4. helyezésével ismét bizonyította vitathatatlan tehetségét.[19]

2015: A fejlődés útján

Második szezonjában az FIA Swift Cup Europe-ban az abszolút 3., junior 2., valamint a női kategória 1. helyén végzett.[20]

2016: Kétszeres magyar felnőtt túraautó bajnok

A benne rejlő potenciál a 2016-ban induló Audi Sport Racing Academy érdeklődését is felkeltette. A sikeres németországi teszteket követően egyedüli hölgyként került be azon három versenyző közé, akit a tehetségképző kiválasztott az Audi Sport gyári támogatott akadémistái közé. Ezzel hatalmasat lépett előre és 15 éves korától a magyar autósport első gyári nevelésű pilótájaként folytatta pályafutását.[21][22]

Kategóriát váltott és korai sikereihez fűződő autóját lecserélve egy 350 lóerős Audi TT volánja mögött indult el az FIA Central European Zone Túraautó-bajnokságban.[23][24] Nem kellett sokat várni az újabb sikerre, rögtön az első szezonjának végén a sprint (rövid táv) és az endurance (hosszú táv) kategóriában is első lett, így mindössze 15 évesen már kétszeres magyar bajnoknak vallhatta magát.[25]

A szezon záróhétvégéjén pályafutása 60. versenyén a 60. dobogós helyezését, és 25. győzelmét érte el.[26]

2017: A nemzetközi sorozatok legfiatalabb magyar pontszerzője

2017-ben az Audi Sport TT Cup versenysorozatán folytatta pályafutását, ahol először tapasztalhatta meg az egyenlő autók közti kiélezett helyzetek kínálta „test-test elleni küzdelmet”.[27] A szezon folyamán rajta kívül álló okok miatt (balesetek, kommunikációs hiba okozta büntetés) 14-ből 7 versenyt tudott befejezni.[28][29] Ennek ellenére 65 pontot gyűjtve a 13. helyen zárta a bajnokságot, s ezzel a magyar autósport történetének legfiatalabb pontszerzője lett a nemzetközi sorozatok tekintetében.[30][31][32]

2018: Minden idők legfiatalabb GT4-es dobogósa

A 2018-as idényt már a GT4-es Audi Sport Seyffarth R8 LMS GT Cupban teljesítette, ami abból a szempontból is különleges volt számára, hogy először állt rajthoz hátsókerék-hajtású versenyautóval. Ismételten szintet lépett, hiszen a V10-es 5200 cm³-es motorral rendelkező, közel 500 lóerős autó[33] jóval nagyobb erőt képviselt mint korábbi autói.[34][35][36][37][38][39][40][41]

A szezon utolsó versenyhétvégéjének utolsó körében bemutatott előzésével a Rookie kategóriában bajnoki címet szerzett, abszolút kategóriában pedig ezüstérmes lett. Ezzel ő lett minden idők legfiatalabb női autóversenyzője a nemzetközi GT4-es (nagy túraautó) kategóriában, aki a szezon befejeztével dobogós helyen végzett.[42][43]

2019: Formula–3 Ázsia bajnokság

2019. január 2-án hivatalossá vált, hogy Keszthelyi a BlackArts Racing versenyzőjeként a FIA által hitelesített Formula–3 Ázsia-bajnokság téli kiírásában áll majd először rajthoz az évben. Az ázsiai bajnokságban való indulással a legfiatalabb és egyben az első női pilóta lett a magyar autósport történetében, aki egy teljes szezon keretein belül eljutott a nemzetközi Forma–3-as kategóriáig.[44][45] Élete első F3-as sorozatában 9 versenyből ötön szerzett pontot, összesen 13-at, amivel a 13. helyen végzett, s minden idők legfiatalabb, egyben legsikeresebb magyar autóversenyzője lett a kategóriában.[13][46][47]

2019: W Series

2019-ben még rajthoz állt a kizárólag nőknek indított W Series bajnokságon, amely szintén a Formula–3-as géposztályra alapszik. 100 versenyző közül választották ki azt a 18-at, aki a sorozaton indulhat. Két forduló után a Top28-ba került. Az utolsó kvalifikációs fordulóra 2019 március végén került sor.[48] A válogatót követően a sorozat bejelentette a rajtrácsot kiérdemlők listáját, melyből kiderült, hogy a 18 éves magyar pilóta a W Series hivatalos, szerződtetett tesztpilótájaként és tartalékversenyzőjeként folytatja pályafutását a 2019-es idényben, így ő lett a mezőny egyik legfiatalabb tagja.[49]

Emma Kimiläinen sérülése miatt először a zolderi versenyen állhatott rajthoz, azonban a második körben az autójába beleszaladtak, és így kiesett a versenyből.[50] Második versenyén, Misanóban azonban már a 10. helyen ért célba, amellyel megszerezte első pontját.[51] Az évad utolsó futamán, az angliai Brands Hatch versenypályáján ismét rajthoz állhatott. A 17. helyről indulva végül a 14. helyet szerezte meg. A W Series összesített pontversenyében a 17. helyen végzett.[52]

A 2019-es szezonban elért eredményeivel, az első Forma–3-as szezonban gyűjtött pontok tekintetében ő lett a  magyar autósport történetének legeredményesebb pilótája a kategóriában.[53]

2020: Szerződés a Carlin csapatához

2020. augusztus 6-án a Carlin Motorsport három évre szóló együttműködési szerződést kötött vele.[54]

2021: Euroformula Open

2021-ben az Euroformula Open elnevezésű, Formula–3-as géposztálynak megfelelő bajnokságban áll rajthoz a német Team Motopark csapat színeiben.[55] Portugáliában, az Algarve pályán rendezett első versenyhétvége három futamából, kettőt pontszerző helyen fejezett be.[56] A második fordulóban, a franciaországi Paul Ricard aszfaltcsíkon is sikerült pontot szereznie,[57] majd a következő versenyeken, a belgiumi Spában már mindhárom futamon a legjobb 10-ben végzett, ezzel eddigi legjobb eredményét érte el.[58] Júliusban, hazai pályán, a Hungaroringen ismét két pontot gyűjtött be.[59] A lebonyolítás után nem sokkal, 2021. július 22-én csapata hivatalosan bejelentette, hogy Imolától az FIA Formula–3 bajnokságban is szereplő, cseh Roman Staněk veszi át a helyét.[60]

Pályán kívül

Pályafutása kezdetétől szem előtt tartja jótékony ügyeket, az évek során folyamatosan növelte társadalmi szerepvállalását:

  • így lett az UNICEF Bajnoka,[61]
  • valamint a Mosoly Alapítvány sportnagykövete.[62]

Aktív tagja a Dare to be Different elnevezésű világmozgalomnak, melynek alapítója Susie Wolff, a Forma-1-es Mercedes istálló csapatfőnökének, Toto Wolffnak a felesége. A mozgalom célja, hogy minden lehetséges eszközzel és programmal segítse azokat a fiatal hölgyeket, akik az autósportban képzelik el a jövőjüket akár pilótaként, versenymérnökként, vagy csapatfőnökként.[63][64]

Az emberek mellett az állatok jóléte is központi szerepet tölt be az életében. A WWF-nél egy fehér tigrist és egy pandát fogadott örökbe, ezzel is felhívva a veszélyeztetett állatfajokra a figyelmet.[65]

2017 decemberében elkezdte a helikopter vezetéséhez szükséges szakszolgálati engedély megszerzését, ezzel ő lehet Magyarország történetének legfiatalabb helikopter-pilótája.[66]

2018 októberében az UNICEF magyarországi szervezete kiemelt sajtóesemény keretein belül jelentette be, hogy Keszthelyi Vivient az UNICEF Bajnokának választotta. Vivien, az UNICEF Bajnokaként, a csecsemőhalandóság visszaszorításának fontosságára, valamint a csecsemőkori immunizáció támogatására szeretné felhívni a figyelmet.[67][68][69]

Gyakran látogat el más sorozatok, mint például a Blancpain GT Series, vagy az ADAC GT Masters vagy a Formula–1 versenyhétvégéire, és rendszeresen megjelenik az Audi Magyarország által rendezett vagy szponzorált eseményeken.[70][71]

Bár életének legjelentősebb részét az edzés és a versenyzés köti le, a fennmaradó szabadidejében legszívesebben zongorázik és lovagol.

Róla írták

„Burkus Egon, a Swift Cup Europe promotere szerint Vivien alig 13 évesen már nagyon érett és tehetséges pilóta.”[72]

„A fiatal lány minden szenvedélyének rendel alá, aminek meg is van az eredménye...Vivien igazi profi, és az sem tántorítja el az autósporttól, hogy szenvedett már komoly balesetet versenyzés közben.”[73]

„Aki a fiúkat is lekörözi.”[74]

"A férfi pilóták között is tekintélyt vívott ki magának. Ám az ambiciózus tini nem elégszik meg ennyivel, az a célja, hogy a világ leggyorsabbja legyen."[75]

„Keszthelyi Vivien 15 évesen a magyar autóversenyzők egyik legjobbika.”[76]

"Csodatini"[77]

Sepp Haider, az Audi tehetséggondozó programjának vezetője: "Vivien lepett meg engem a legjobban, 16 éves kora ellenére elképesztően okos, és hihetetlenül nyugodt. Tökéletesen uralja az Audi TT Kupás autóját."[78]

Eredményei

FIA Swift-kupa Európa

Év Csapat Kategória 1 2 3 4 5 6 7 Helyezés
HUN
HUN
SVK
SVK
AUT
AUT
HUN
HUN
AUT
AUT
SVK
SVK
HUN
HUN
2014 OXXO Motorsport Abszolút 3 KI 4 7 5 3 6 2 NI NI 2 4 4 4 KI 6.
Junior 2 KI 1 3 2 2 2 1 NI NI 1 2 3 3 KI 3.
Ladies 1 KI 1 2 1 1 1 1 NI NI 1 1 1 1 KI 1.
Év Csapat Kategória 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Helyezés
HUN
HUN
AUT
AUT
SVK
SVK
AUT
AUT
HUN
HUN
SVK
SVK
HUN
HUN
HUN
HUN
AUT
AUT
2015 OXXO Motorsport Abszolút 11 7 3 KI KI 2 2 KI 5 3 1 3 T T 1 5 5 2 2 3 4 5 3.
Junior 4 3 2 KI KI 1 1 KI 2 2 1 2 T T 1 2 1 2 1 2 2 2 2.
Ladies 3 2 1 KI KI 1 1 KI 1 1 1 1 T T 1 1 1 1 1 1 1 1 1.

KI = kiesett | T = törölt futam | NI = nem indult

FIA Közép-európai Zóna túraautó-bajnokság

Év Csapat Kategória 1 2 3 4 5 Helyezés
HUN
HUN
HUN
HUN
SVK
SVK
CZE
CZE
HUN
HUN
2016 Team VRS OB D-2000 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1.
OB Endurance 1 1 1 1.

Audi Sport TT Cup

Év Csapat 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Helyezés Pontszám
GER
GER
GER
GER
GER
GER
NED
NED
GER
GER
AUT
AUT
GER
GER
2017 Team VRS KI KI KI NI KI 8 11 12 9 KI 10 KI 8 12 13. 65

Audi Sport Seyffarth R8 LMS GT Cup

Információ forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Keszthelyi_Vivien
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.






A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.


Év Csapat Kategória 1 2 3 4 5 6