A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Fort Boyard (Les Clés de Fort Boyard) | |
Műfaj | reality-vetélkedő |
Alkotó | Jacques Antoine |
Rendező |
|
Műsorvezető | Vízy András, Demcsák Zsuzsa |
Főszereplő |
|
Zeneszerző | Paul Koulak |
Formátum | Les Clés de Fort Boyard, 1996 |
Ország | Franciaország |
Nyelv | francia |
Évadok | 1 |
Epizódok | 14 |
Gyártás | |
Vezető producer | Francois Arguillere |
Producer | Árpa József |
Forgatási helyszín | Fort Boyard |
Részenkénti játékidő | 45 perc adásonként |
Gyártó | Adventure Line Productions Expanded Images |
Forgalmazó | Pearson Television |
Sugárzás | |
Eredeti adó | France 2, France 4 |
Eredeti sugárzás kezdete | 1990. július 7. |
Első magyar adó | TV2, DoQ |
Magyar sugárzás kezdete | 2000 |
További információk | |
A Wikimédia Commons tartalmaz Fort Boyard témájú médiaállományokat. | |
Sablon • Wikidata • Segítség |
A Fort Boyard egy francia showműsor, amit Jacques Antoine hozott létre és először 1990. július 7-én jelent meg a televízióban (Les Clés de Fort Boyard címmel, ezt később rövidítették). Külföldi televíziós társaságok is forgattak itt, köztük Magyarország is a TV2 által 2000-ben. Franciaországban a legnézettebb műsor, a világon pedig a 4. helyen van a Lehetetlen küldetés, a Rettegés Foka és a Survivor után. A felvétel helyszíne Nyugat-Franciaországban az Aix és Oléron szigetek közt található tengeri erőd.
Szereplők
Magyarország
- Boyard (Vízy András) az "Erőd mestere", ő adja ki a kihívásokat a versenyzőknek és indítja el az órát. Csak összehasonlításképpen, az angol változatban a mester (akit Leslie Grantham alakít) parancsolgató, önző és akkor tölti el öröm, ha a játékos hibázik vagy megfélemlik.
- Admirális (Bárdy György): a mester hozzá küldi a játékost egy kérdés megválaszolására. Amennyiben sikerrel jár, az I. részben kap egy kulcsot vagy a II. fázisban egy kulcsszót. Amennyiben helytelenül válaszol, az admirális kidobja a kulcsot az óceánba (egyes változatokban ilyenkor egy előre kijelölt embernek oda kell úszni érte).
- Műsorvezető (Demcsák Zsuzsa): ő tanácsokat ad a játékosoknak a feladatokat illetően és biztatja őket, hogy szurkoljanak.
A francia szereplők
Természetesen a magyar forgatásban is felbukkannak a francia adás szereplői.
- Jacques (André Bouchet) és Jean (Alain Prévost) a két törpenövésű segéd, aki elvezeti a játékosokat a mesterhez, a következő kihíváshoz, előkészíti a kihíváshoz szükséges tárgyakat és bezárja őket, ha kifutnak az időből.
- Felindra (Monique Angeon) a tigrismester aki a tigrisekkel van egy térben, ő tereli be a fináléban őket a ketreceikbe és elfordítja a tigris alakú kapcsolót, amikor a játékosok megalkották a jelszót.
- Monsieur la Bull[1](Yves Marchesseau) volt aki a gongszóval jelezte a játék kezdetét és az idő lejártát, bezárta a cellákba akik kifutottak az időből. 2014-ben ott kellett hagynia a műsort egészségügyi okokból és még abban az évben nyelőcsőrák és cukorbetegség következtében meghalt. Szerepét Felindra vette át.
A játék menete[2]2">szerkesztés
Magyar változatszerkesztés
I. rész ("kihívások")szerkesztés
A maximális idő a kulcsok és kulcsszavak összegyűjtésére 40 perc. Az I. részben 7 kihívást kell teljesíteni és két kérdést kell megválaszolni az admirálisnál. Legalább 5 kulcsot kell megszerezni ez idő alatt. A játék indítása a "homokóra" elindításával indul, ekkor a játékos belép a játéktérre. Az időt a társai kiabálhatják be neki, ill. ha kevés az idő, ki kell hívni. Amennyiben nem ér ki az idő lejárta előtt, Jacques bezárja az ajtót, így a játékos a zárkába kerül, ahonnan az I. rész végén távozhat, addig ő nem hajthat végre feladatot.
II. rész ("kalandok")szerkesztés
A kihívások végén a versenyzők visszatérnek a kincstár elé, ahol a kulcslyukakba be kell helyezniük az összegyűjtött kulcsokat. Ha kevesebb, mint 5 kulcsot gyűjtöttek össze, akkor áldozatot kell hozni. Ez azt jelenti, hogy annyi játékost kell egy zárkába bezárni, amennyi kipótolja a hiányzókat. Ők nem segédkezhetnek sem a kalandokban, sem a fináléban. Viszont ha több kulcsot gyűjtöttek a minimumnál, akkor a "felesleges" kulcsok kulcsszavakra válthatóak át az admirálisnál.
Ebben a részben a játékosok kulcsszavakat gyűjtenek, amik a legtöbb esetben szelencékben találnak meg. Itt is az idő ellen küzdenek, viszont csak a nézők tudják, hogy mennyi idő van detonációig, ami után a kulcsszó megsemmisül. Elsőként az admirális mond három mondatot, ami a kulcsszóra utal. Általában három kalandot szokott Boyard kitűzni. Ezek után szokott lejárni a 40 perc.
III. rész ("finálé")szerkesztés
A végjátékban a játékosok a kulcsszavak segítségével megpróbálják kitalálni a jelszót egy bizonyos logika mentén, ami a kincstárat nyitja. Viszont miután a gong megszólal, 3 percük van a jelszó beírására és az esetleges kincs kimentésére. Amennyiben nincs elegendő kulcsszavuk, a kincstár előtt található tigrisfejekből egy-egy kulcsszót ki tud halászni egy játékos, viszont ezzel elveszti a jogot a kincs kihordására, hiszen egy bilincs megakadályozza ebben.
Példák a kulcsszó - jelszó kapcsolatra:
- levegő, nincs, káosz és üres = SEMMI
- kín, kénkő és kárhozat = POKOL
Amennyiben a játékosok rájöttek a jelszóra, a kincstár előtt lévő betűkre rá kell állniuk, ill. ha kevesen vannak, ágyúgolyókkal kell pótolniuk. Ha helyes a jelszó, a kincs lezuhan és összegyűjthetik a kincstár előtt található vödörbe. Ha helytelen a jelszó, akkor a kincstár ajtaja lezáródik és a játékosoknak ki kell jutni.
A kapu lezárását követően megszámolják a pénznyereményt és az értéket forintban kiírják.
Egyéb változatokszerkesztés
Több jelentős eltérés is előfordul az egyes nemzetek között.
- Van olyan, hogy kétnapos a játék és az éjszakát ott töltik a játékosok.
- A rabokat nem engedik el, hanem a börtönben kell lenniük és teljesíteni kell egy kihívást, hogy kiszabaduljanak
- Az újabb évadokban feltűnik Mr. Tchan, akinél az egész csapat közösen van jelen a kihívásban, hogy kiszabadítsák a feladat alatt fekvő társukat.[3]
- Az I. és II. rész között lehet még egy megmérettetés, ahol az erőd tanácsosaival kell megmérkőzni különféle logikai játékokban. Itt az dől el, hogy hány másodperc előnnyel vagy hátránnyal indulnak a fináléban.
Csapatok[4]szerkesztés
A csapatok ötfősek voltak, általában 3 férfi és 2 nő.
Csapatnév | Elvitt pénz | Jelszó a kincstárhoz |
---|---|---|
5-letesek | 466100 | óriás |
Fort-boyler | 920280 | medve |
Harci kutyák | 0 | semmi |
Öreg Taták | 749890 | pokol |
Kabalák | 43930 | török |
Franciadrazsé | 376690 | méreg |
Guppi | 687630 | tojás |
Aranka | 723710 | kakas |
Kalandorok | 50000 | halál |
Kaktusz | 575400 | levél |
Kihívások és kalandok leírásaiszerkesztés
Kihívásokszerkesztés
A játék során különféle feladatok állnak a játékosok elé, hogy megkapják jutalmukat. Az I. részben kulcsokat kell gyűjteni.
Helye az Erődben | Francia név | Magyar fordítás | Leírás | Használatban |
---|---|---|---|---|
1. emelet, 114 | Aiguilleur | A játéktérre belépve a játékos egy szörfdeszka-szerű dolgot lát meg, amire felállva, tudja irányítani a játékteret, tudja forgatni az "áthidalásokat". A cella szemben lévő végéből folyamatosan jönnek az ágyúgolyók, a cél az, hogy az áthidalásokat pontosan beállítva vigyen végig a pályán egy golyót. | 1998-2002 | |
2. emelet, 216 | Bonneteau | Itt a piros, hol a piros? | A játékvezető három kis pohár alá rejti el a kulcsokat, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a játékos mellett lévő három lakatot kioldva megszerezze a kulcsot. | 1990-2000; 2003-2013 |
2. emelet, 213 | Tapis Roulant | Futószalag | A játékos a futószalagra rálépve a feje felett lévő vízzel teli vödröket kell a futószalag legelejére vinni, ahol egy lyukba kell betölteni a megmaradt vizet. Így sokat beöntve a kulcs elkezd lebegni és kiszedhető. | 1995- |
2. emelet, 203 | Cellule qui rétrécit | A kulcsár rémálma | Ki kell találni, hogy melyik három kulcs illik a játéktér közepén lévő kofferbe. Csakhogy rengeteg kulcs van, némelyik odacsavarozva és a plafon közben süllyed. | 1992-2009 |
2. emelet, 209 | Colonne du libraire | A könyvkereskedő oszlopa | A kulcs egy átlátszó dobozban van egy könyvoszlop közepén. A játékos amint megszerezte, bezárja önmagát, ahonnan csak úgy tud kiszabadulni, ha megfelelő magasságban visszaépíti a könyvoszlopot. | 1997-2000 |
2. emelet, 214 | Cylindres | Hengerek | A játékosnak át kell kúsznia a hengereket az építmény végéig, de közben figyelnie kell, hogy ezek könnyen elforoghatnak | 1993- |
1. emelet, 120 | Dauphin | A játékosnak a kötél mentén kell végigmásznia a pályán, hogy megszerezze a kulcsot. | 2000-2010 | |
2. emelet, 217 | Débarras | A hordót, melyen egy vaspálca van, a játékosnak át kell tilitolizni a játéktér ellentétes szélébe, hogy a satut kinyitva megszerezze a kulcsot. | 1994-2004 | |
1. emelet, 110 | Échelle infernale | Fel kell mászni a létra legtetejére, közben a megmászott fokokat újra kell hasznosítani, ugyanis a létra tetején nincsenek fokok. | 1993-2009 | |
2. emelet, 208 | Manolier | Kézibicikli | A játékosnak a kezével kell végigtekernie a pályán, a szerkezet maga előtt tolja a kulcsot. Ha eljutott a végére, a kulcs leesett és a feladat teljesített. Félúton van egy zsámoly, ahol megpihenhet. | 2000-2015 |
1. emelet, 101 | Menotte | Bilinccsel a kézen, a csöveken végigvezetve kell teljesíteni az akadálypályát. Ha a játékos nem jut el a kulcsig, az a biztos börtönt jelenti. | 1996-2013 | |
1. emelet, 105 | Mur | Fal | A kihívás két részből áll: először ki kell venni a kulcsot egy sárga háromszög közepéből, ami egy átlátszó dobozban van. Ezután az út lezárul és a fal elindul lefelé. A dobozokat egyesével el kell távolítani annyira, hogy elegendő hely legyen a kijutásra. Érdekesség: ezt a feladatot eddig minden csapat megoldotta, senki nem került börtönbe. | 2000-2001 |
1. emelet, 106 | Museum | Múzeum | A játékos nem a szokásos helyen kezd, hanem az ajtó feletti lyukból. Végig kell haladni az akadálypályán egy üvegvágóval a kezében. Ha eljut a kulcsig, az üvegvágóval kiveszi a kulcsot a dobozból, majd vissza kell haladnia a pálya elejére. Viszont vigyázni kell, ha bármi leesik a földre vagy érinti a talajt, megszólal a riasztó és a kihívás nem sikerül. | 1996- |
Terasz, világítótorony | Père Fouras | Az admirális | A toronyban az admirális kérdésére helyesen kell válaszolni. | 1990- |
2. emelet, 221 | Pierres extérieures | Egy erős játékosnak fel kell húznia a kulcsot egy kötélen, amin ágyúgolyók is vannak. Miután felért a kulcs, egy rácsos kiszögellésen ki kell csavarozni a csigából. | 1990-2010 | |
2. emelet, 220 | Baguettes | Két hatalmas kínai evőpálcikával kell három kínai vázát az egyik oldalról a másikba juttatni egy akadálypályán. | 2000-2013 | |
1. emelet, 102 | Porteur d'eau | Egy cső segítségével vizet kell tölteni az akadálypálya végén lévő három csőbe. Ezek teljesítésével a mérőóra mutatóján lévő kulcs egy lyukon keresztül kivehető. | 1999-2005 | |
2. emelet, 205 | Précipice extérieur | Az erőd külső falától kell megközelíteni egy vakablakot, amiben megtalálható a kulcs. Az idő csak akkor indul, ha a játékosra felszerelték a hevedert, viszont visszafelé le kell tudnia venni a kijutáshoz. | 1995-2001; 2003-2011 | |
1. emelet, 120 | Scie | Két erős játékosnak el kell fűrészelnie egy fadarabot, ezután tudják a kulcsot kiszedni. A fűrész végére súlyok vannak elhelyezve, ezzel nehezítve a műveletet. | 1999-2000 | |
2. emelet, 211 | Table instable | Lengőasztal | Két játékos szükséges hozzá: az egyik ráfekszik az asztalra, a másik el kezdi tekerni a kart, ami az asztalt a magasba emeli, majd elég magasan meghúzza a mellette lévő kart, ami kinyitja a kulcsot tartalmazó tartót, amit a másik játékosnak ki kell szednie. | 2000 |
2. emelet, 206 | Taupe | A kulcs három méter magasan van, ezért a játékosnak ki kell szabadítania a homokozóból három fadobozt, hogy erre felállva elérje azt. | 1999-2003 | |
1. emelet, 111 | Tirlitournette | A játékos először találkozik Jabával a kalózzal, aki ad neki egy korongot, amit a játékosnak be kell illesztenie egy szerkezetbe úgy, hogy közben a létra, amin áll, folyamatosan forog. 7 korongot szükséges behelyezni a győzelemhez. | 2000 | |
1. emelet, 119 | Tiroirs | A kulcs egy elzárt területen van. Oda közvetlenül be nem lehet menni, hanem kis zöld lapocskákat kell becsúsztatni, így a kulcs egyre közelebb kerül a kijárathoz. A kieső lapokat egy akadálypálya végén lehet kiszedni, majd megismételni a műveletet, amíg a kulcs kiszedhető. | 2000-2002 | |
1. emelet, 113 | Toile d'araignée | A játékosnak egy forgó pókhálóba kell belemásznia, majd egy eszközzel kiszabadítani a kulcsot egy dobozból. | 1996-2000 | |
1. emelet, 107 | Tourniquet | A kulcs egy dobozban van a forgóajtóban. A játékosnak hat szárnyas csavart kell kicsavaroznia a győzelemhez, de közben folyamatosan mozognia kell a forgóajtó miatt. | 1998-2012 | |
2. emelet, 224 | Tuyau transparent | A játékosnak egy hosszú, átlátszó csövön kell felkúsznia a cső legvégére, hogy az ott lógó kulcsot felszedje, majd kijutni. | 1990-2008; 2010 |
Kalandokszerkesztés
A kalandok során kulcssavakat kell gyűjteni. Ezeket nagyrészt szelencékben lehet megtalálni.
Helye az Erődben | Francia név | Magyar fordítás | Leírás | Használatban |
---|---|---|---|---|
2. emelet, függesztett kábel | Cablocypède | Biciklizés | A játékos fejjel lefelé teker a kerékpárral három zászlóhoz, amiket kibontva egy-egy betű jelenik meg. A többi játékosnak ezeket a betűket kell beállítani egy szerkezetben a szelence megszerzéséhez. | 1998-2002; 2004; 2006-2012; 2016 |
Földszint, belső udvar | Catapulte | Katapult | Egy játékos hozzá van kötve két gumikötélhez. Egy másik játékosnak egy fejszével el kell vágnia a kötelet, hogy a másik felrepülhessen. Miután felrepült, a torony előtt lévő lapról el kell olvasnia a szót. Ha nem sikerült, a feladatot elbukták. Érdekesség, hogy ebben a játékban nincsen visszaszámlálás. | 1995-2004; 2012-2013 |
2. emelet, 223 | Araignées et scorpions | Pókok és skorpiók | A versenyzőnek egy pókokkal és skorpiókkal teli verembe kell bemásznia, hogy a testükön papírokat találjon. A kulcsszó félbe van vágva, tehát legalább két állatról kell a papírt levenni. | 1993-2010; 2012 |
Földszint, belső udvar | Échelle spéléo | A játékosnak egy hosszú gumikötél-létrán kell felmásznia a szelence megszerzéséhez. | 1994-1996; 2000; 2010 | |
Földszint, bejárat | Serpents | Kígyók | A játék hasonló elven működik, mint az Araignées et scorpions, csak itt kígyókat kell megvizsgálni. | 1991- |
Terasz, kötélpálya | Funambule | Kötéltáncos | A versenyzőnek egy kötélpályán kell végighaladnia egy egyensúlyozó bottal a kezében a szelence megszerzéséhez. | 1992-2012 |
N/A | Labyrinthe obscur | A játékost a csapatának kell átvezetnie a sötét labirintusban. A végén egy tetovált meztelen nőről kell leolvasnia a kulcsszót. | 1991-1998; 2000 | |
Terasz, világítótorony | Père Fouras | Az admirális | A toronyban az admirális mond három mondatot. Minden mondat megoldása ugyanaz. | 1990- |
2. emelet | Pont de singe | Majomhíd | A játékosnak egy kötélpályán el kell jutnia körülbelül a háromnegyedéig, hogy egy kulcsot szerezzen, amit vissza kell vinnie csapatának, hogy egy dobozt kinyisson, amiben a szelence lapul. | 1992-2000; 2002-2005; 2007-2011 |
Terasz, belső ugródeszka | Saut à l'élastique | Bungee-jumping | A játékos a torony előtt indul, a csípőjéhez két rugós kötél van kötve. Néhány méterrel előtte van a szelence, amit meg kell szereznie. Leugrik a mélységbe és a visszarántás után kell megkaparintania a szelencét, mert különben a feladat nem sikerült. | 1991-2009 |
Terasz, külső ugródeszka | Saut de l'ange | A Saut à l'élastique extrémebb változata. A játékos a tenger felett egy gyaloghídról ugrik le a mélybe. A szelence a rugós kötélen van. | 1996- | |
N/A | Souterrain inondé | Elárasztott helyiség | A játékosnak négy szobán keresztül kell keresztülúsznia. A harmadik szoba után van egy kis száraz terület, ahol egy szó van kiírva. Az a hordót kell kibontania, amelyiken az a szó van kiírva. | 1991-1997; 1999-2000 |
1. emelet, 103 | Tête chercheuse | A játékosnak öt állomáson kell átmenni. Minden állomáson talál egy szót, amit a csapattagjainak ki kell kiabálnia, ugyanis ők 6 szó körül keresik azt az egyet, ami a kulcsszó. Az öt állomáson varangyok, sáskás, egerek, csótányok és legyek vannak. | 1996- | |
Terasz | Tyrolienne | Kétszereplős játék, az Erőd teraszáról indulnak és besiklanak a vízbe. Itt kettéválnak: az egyik versenyző egy kalitkát keres a víz alatt, amiben egy kulcs van, a másik pedig a platformra megy, ahol egy szelence van egy dobozban. A másik játékost segíti azzal, hogy a kötelet húzza magához. Ha megvan, a kulccsal kinyitják a dobozt és egy szócsőben kikiabálják a megoldást. | 1991-2013; 2015 |
Zeneszerkesztés
A játék zenéjét 1990 óta egy francia zeneszerző, Paul Koulak szerzi. 1999-ben kiadták a "La musique de toutes les aventures" című CD-t, rajta 25 játékból ismert zenével.
Kapcsolódó szócikkekszerkesztés
Fordításszerkesztés
Ez a szócikk részben vagy egészben a Fort Boyard című angol Wikipédia-szócikk fordításán alapul. Az eredeti cikk szerkesztőit annak laptörténete sorolja fel. Ez a jelzés csupán a megfogalmazás eredetét jelzi, nem szolgál a cikkben szereplő információk forrásmegjelöléseként.
Forrásokszerkesztés
- ↑ 1 Archiválva 2021. február 25-i dátummal a Wayback Machine-ben, Yves Marchesseau Jacques és Jean társaságában
- ↑ 2 Egy adás magyarul
- ↑ 3 Archiválva 2018. február 4-i dátummal a Wayback Machine-ben Mr. Tchan adatlapja a műsor weboldalán
- ↑ TV2____________FORT BOYARD____________, 2002. március 11. (Hozzáférés: 2018. január 15.)
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Activity (televíziós műsor)
A Dal
A Dal (2012)
A Dal (2013)
A Dal (2014)
A filter mögött
A legokosabb osztály
Bezár a bazár!
Csűrcsavarosdi
Csináljuk a fesztivált!
Dancing with the Stars
Drágám, add az életed! (televíziós műsor)
Eurogames 2019
Exatlon Hungary
Exatlon Hungary (első évad)
Exatlon Hungary (harmadik évad)
Exatlon Hungary (második évad)
Exatlon Hungary (negyedik évad)
Farm VIP
Fort Boyard (showműsor)
Fuss, család, fuss!
Gyertek át!
Játék határok nélkül
Játék határok nélkül 1993
Játék határok nélkül 1994
Játék határok nélkül 1995
Játék határok nélkül 1996
Játék határok nélkül 1997
Játék határok nélkül 1998
Játék határok nélkül 1999
Játék határok nélkül 2014
Játék határok nélkül 2015
Jeux Sans Frontières 1992
Kóhaku uta gasszen
Legyen Ön is milliomos!
Maradj talpon!
Money or Love – Fogadj a szerelemre!
Multimilliomos
Ninja Warrior Hungary
Ninja Warrior Hungary (első évad)
Ninja Warrior Hungary (harmadik évad)
Ninja Warrior Hungary (második évad)
Nyomd a gombot, tesó!
Pénzt vagy éveket!
Séfek séfe
Söngvakeppnin
Survivor
Survivor (reality)
Tehetség első látásra
Totem (reality)
Város vs Vidék
Van benne valami
Vigyázat, gyerekkel vagyok!
Vigyázz, kész, rajz!
Zsákbamacska
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.