A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
A burakumin (部落民) Japán egyik kisebbsége, amely az indiai érinthetetlenek kasztjához hasonlóan hátrányos társadalmi megkülönböztetést szenvedett el az idők során. Eredetét az eta (穢多) és hinin (非人) csoportokban kereshetjük, amelyek egészen a Meidzsi-korig léteztek. Ezek a csoportok különböző foglalkozási ágak szerint lettek elkülönítve, s a kirekesztés alapját a vérrel vagy halállal való érintkezés adta. Vagyis a kegare (tisztátalanság, 穢れ) iránti félelemben kereshetjük a gyökereit. A kisebbség létszámáról ma nem tudunk pontos adatokat, mivel nem szívesen vallja senki burakuminnek magát, viszont tény, hogy napjainkra szinte már teljesen eltűnt a kirekesztés ezen formája.
Története
Az eta, hinin csoport eredetileg nem volt kirekesztve. Az eta foglalkozás eredetileg vadászmadaraknak szánt húst feldolgozó illetőt takart. A sintóban a halottakkal foglalkozó munkálatokat végzők számítottak tisztátalannak, mivel úgy gondolták róluk, hogy rontást hozhatnak a közösségre. A buddhizmus átvétele után azonban az eta foglalkozás összeolvadt a sintó hitvilággal, így kirekesztetté vált az eta csoport is. A hinin szó a középkorban alakult ki buddhista hatásra, és gyűjtőneveként szolgált olyan csoportoknak, mint a takarítómunkálatokat végzők (kidzsome), vagy folyóparton lakók (kavaramono).
Az Edo-korban (1600–1867) a négy fő társadalmi státusz, a si–nó–kó–só (harcos, paraszt, kézműves, kereskedő) alatt kialakítottak egy regisztert az eta-hinin rétegnek is. Ebben a korban kétféle hinin csoport létezett: az egyik, aminek tagjai hininnek születtek és nem kerülhettek ki ebből a csoportból (kakae-hinin), míg a másik azoké volt, akik lesüllyedtek, így ha szerencséjük volt, ki is kerülhettek onnan (nobinin). Az Edo-kori térképeken sokszor találkozunk eta-falu (eta-mura) településsel, ahol ezek az emberek éltek. A burakut tekinthetjük az eta-falu továbbélésének, így a buraku-min kifejezés a burakuban élő lakókra utal.
A Meidzsi-korba lépve különböző törvények születtek helyzetük javítására, és 1871-ben kiadták a felszabadítási törvényt (kaihórei), mely megtiltotta burakuminként való megnevezésüket (ekkor sin heiminek, 'új közrendűek', moto-eta 'volt eta', vagy moto-hinin 'volt hinin' lettek) és nyilvántartásukat. Azonban számukat még a második világháború körül is hárommillióra becsülték, ami arról tanúskodik, hogy nyilvántartották őket. A 20. század elején jogvédő mozgalmakba kezdtek, amelynek eredményeképp ma szinte nem hallani a problémáról, de a szociális támogatások szintjén még mindig tapasztalnak egyenlőtlenségeket.
Napjainkban is hallani rémtörténeteket arról, hogy különböző nyomozásokat folytatnak cégek egy-egy illetőről, de ezeknek az extrém eseteknek az utolsó bizonyítható példáját 1968-ban találjuk. Ekkor nyilvánosságot kapott egy eset, amikor a második világháború előtti regiszterekből lenyomozták valaki felmenőit.
Kapcsolódó szócikkek
Források
- Csendom Andrea: A japán buraku társadalmi réteg kialakulása és gyökerei: A kegare félelem. In. IV. Közel s Távol. Eötvös Collegium, 2015. 403-425.
- Gy. Horváth László: Japán kulturális lexikon. Budapest: Corvina. 1999. ISBN 9631347567
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.
Analóg multiméterek túlterhelés elleni védelme
Egyenáram
Egyenáram mérése
Egyenirányítós lengőtekercses műszer
Elektromágnes (fizika)
Elektromos feszültség
Elektromos térerősség
Fáziseltolódás
Fázismutató
Fajlagos ellenállás
Feszültséggenerátor
Feszültségváltó
Forgó mágneses tér
Háromfázisú hálózat
Hőelektromosság
Hatásos ellenállás
A lap szövege Creative Commons Nevezd meg! – Így add tovább! 3.0 licenc alatt van; egyes esetekben más módon is felhasználható. Részletekért lásd a felhasználási feltételeket.